Hudik
Guest
Det låter ju helt sjukt.
Eller så är det nog bara jag som är kass hmmm![]()
Eller så är jag en laglydig person som gär som man ska

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det låter ju helt sjukt.
Eller så är det nog bara jag som är kass hmmm![]()
Jag gjorde i princip samma sak som TS förra året. Jag låg på en 90väg där bilarna framför låg i 70. Jag körde om 2 bilar och sedan fortsatte om lastbilen. Han svängde då vänster och jag fick hoppa. Cykeln gick in i sidan på lastbilen.
Jag såg aldrig nån blinkers. Chaffisen blev vållande för han var ouppmärksam. Du är VISST skyldig att kolla i backspegeln.
"Många glömmer bort att titta bakåt innan du tänker göra sin vänstersväng eller så upptäcker de avfarten för sent vilket medför att bilen bakom inte hinner uppfatta vad som händer. Lagen säger att du bara får fullfölja en vänstersväng om det kan ske utan fara för andra trafikanter. "
källa:http://www.trafikvett.nu/facit_t01.htm
Surt med ditt kort.Vid det ögonblicket gäller det bara att handla snabbt.. Tycker du gjorde rätt. Synd att dom ståd just där precis just då. Kanske du kan få tillbaka kortet med tanke på dina klanderfria år innan på vägarna, och förklara det hela från din sida. Är dom lite mänskliga fattar dom, kanske inte...
Lider med dig!!
Kör endå... fast som en kärring.. och byt till en scooterBeklagar sorgen..... Så hade jag det förra sommaren
![]()
Man har INTE väjningsplikt för nån som kommer bakifrån och i fel fil.
Den som som kör om ska se till att kan ske på ett säkert sett och utan
fara för andra.Men samtidigt måste ju den som svänger ge tecken om
att han ska svänga.
Väjningsplikt bakifrån har man mot utryckningsfordon.
Trafikförordningen:
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Kan man sätta + på sig själv?![]()
Trafikförordningen:
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Kan man sätta + på sig själv?![]()
Känner mig inte trygg i trafiken när man märker hur många i denna tråd som inte förstår det.
Rent procentuellt så är det då en stor del av sveriges trafikanter som skiter i dom som kör om och häver sitt fordon i smått spontana vänstersvängar.
![]()
Man kanske ska skaffa ett kontorsjobb och bara åka buss till jobbet, på fritiden ska man bara sitta i soffan och bli fet....
Jag har vart yrkeschaufför i 12år.
slutade upp med det och började på kontor.
Nu efter 6 månader och har tappat nästan 20kg!
Man trycker i sig en hel del skit när man bara ligger på vägen hela dagarna.
Reglerna måste ha ändrats nyligen? I November var det inte så:
http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Halland/okt-dec/Fortkorning-pa-40-stracka/
Menar du att dom inte kan ta det om du inte väljer att ge det till dom?
Ok, vi tar det EN gång till.
Ponera att jag ligger bakom dig i samma fil.
Jag påbörjar en omkörning. Du blinkar sedan och svänger framför mig.
DU är nu vållande för du korsade en fil/väg som inte var fri från trafik.
Du ska ALLTID vara säker på att vägen du korsar är fri från trafik, både bakifrån och framifrån. JO, du har väjningsplikt mot omkörande fordon.
Jag trodde som du att det var "omköraren" som gjorde fel. Jag svarade fel på den frågan på uppskrivningen och blev konfunderad då det verkar synnerligen korkat att köra om i en korsning (exemplet på uppskrivningen var i en korsning där MC körde om blinkande bil på vänstersidan. Bilisten var här vållande vid ev olycka.)
I mitt egna fall:
Är det solklart. Han var vållande.
Se även:
![]()
Smällde in i en minibuss förra sommaren på en 90-väg. Skulle köra om4 bilar samtidigt då den första bilen bromsade in och skulle svängde vänster in på en grusväg till ett gärde.
Både polisen o f-bolaget förklarade för mig direkt att han skulle åka på det eftersom man inte fick svänga vänster utan att ha koll i backspeglarna.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |