Jaha, då är man utan körkort, jä**a lastbil.

• Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Nu säger du emot dig själv lite. Om du anser att det är lagen som gäller oberoende av vad som är lämpligt så är det ju helt rätt att han blir av med kortet för att ha kört för fort. Det står i lagboken. Hastighetsöverträdelser är olagligt.

Jo men om det förhindrar en olycka som kunde haft en dödlig utgång borde det inte vara så jäkla stelbent. Finns ex undantag när man får köra för fort vid akut transport till sjukhus m.m.
Att en Polis inte har någon som helst känsla utan bara är helt nitisk, det är det jag vänder mig emot.
(Tycker inte man ska hänga lastbilschaffisen. Båda handlade "olämpligt")
Det är Polisen som handlat fel tycker jag!

Last edited:
Det mesta står att läsa i Trafikförordningen

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.
Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.
Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. Förordning (1999:240).

Det mesta står att läsa i Trafikförordningen

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.
Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.
Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. Förordning (1999:240).

Som jag tolkar det har trådskaparen alltså inte gjort något fel (förutom förhindrat en olycka...) Omständigheterna tvingade trådskaparen att gasa sig ur situationen. Alla predikningar om att han ändå inte borde ha kört om vid en korsning (som inte var olagligt i detta fallet men blev det pga lastbilens agerande...? eller blev det...?)
Den Polisen tycker alltså att han borde bromsat och ev kört in i lastbilen istället... :glömdet

Last edited:
T korsningen som jag gjorde en omkörning i eller straxt före har stopplikt

Som jag tolkar det har trådskaparen alltså inte gjort något fel (förutom förhindrat en olycka...)
Den Polisen tycker alltså att han borde bromsat och ev kört in i lastbilen istället... :glömdet

Helt enligt mitt tycke också..... TACK :Bugar

Last edited:
Alltså, till att börja med var det inte min menig att vara fördömande... Jag bara konstaterade att jag tror att dina möjligheter att ändra på det här är små, förmodligen t.o.m obefintliga.

T korsningen som jag gjorde en omkörning i eller straxt före har stopplikt
Vad spelar det för roll? Den gäller väl bara trafik som ska in på den väg du åkte på, inte dom som ska svänga in där?

Det spelar inte heller någon roll för dig om chauffören på något sätt skulle bli delansvarig, möjligen skulle det ha satt honom i ett sämre läge, men knappast troligt. Det är svårt att se en hoj i backspegeln, och en omkörande hoj i en korsning är inget man räknar med, eller i alla fall inte borde behöva räkna med då.

Om vi nu ponerar att det var Olle Svin som bara hatar motorcyklister som körde bilen, och som såg dig, lär inte spela någon roll heller. Eftersom tillräckligt många motorcyklister kör som svin utan att visa hänsyn eller bry sig om sina medtrafikanter så lär dom tro på honom i alla fall, det kan du tacka en del av våra tuffa kompisar för. Förtroendet för motorcyklisten är noll.

Körkortet:
När det gäller körkortet så är det klart att man gör vad man kan för att behålla oavsett om det var ens eget fel eller inte, för ingen vill ju vara av med det. Räkna dock inte med några sympatier för att du är yrkeschaufför, för den dörren svänger åt båda hållen, och det är långt ifrån alla som slipper undan eller får en inskad spärrtid.

Sista fortkörningen jag gjorde med lastbil var på väg in i Borlänge från Ludvika, och då var det 70km/h som gällde förbi kupolen utom efter sista korsningen innan rondellen. Efter den korsningen bled det 50km/h, vilket inte i sig var så viktigt, för jag var ju ändå tvungen att bromsa om jag inte ville stjälpa i rondellen då. Fortsätter på leden runt stan och svänger in på statoil, varpå en polisbil kommer in med en ensam polis som säger att han mätte mig till 77km/h på 50-sträckan, dvs 27km/h för fort. Jag hade säkert 77km/h innan korsningen, men efter 50-skylten var jag i princip tvungen att bromsa, så jag kan inte ha kört 27km/h för fort många meter. Det här var kl 02 en vardagsnatt, och biltomt förutom mig och någon ytterliggare lastbil, ja och griniga knut i polisbilen då.

Fick indraget kort och överklagade givetvis, jag var ju tvungen att ha kortet eftersom det var mitt levebröd... Fick till svar att: Jaså, du är yrkeschaufför? Ja, då borde ju du om någon kunna trafikreglerna och veta vad skyltarna betyder. Sen fick jag längsta utmätbara spärrtid efter/pga av det...

Men som sagt, klart att du ska försöka, hoppas bara inte på för mycket.

För övrigt så har jag själv gjort liknande saker, och dumma omkörningar med. Men det är då det är läge att tänka till själv och fundera på vad man hade kunnat göra annorlunda, eftersom den enda person som du känner som hade kunnat förhindrat detta är just du, lastbilschauffören kan du aldrig påverka. När man har kommit så långt ska man kanske skänka en tacksamhetens tanke till att man fick leva länge nog att ens fundera på vad som gick fel, dom flesta får aldrig det.

Ha nu en bra sommar utan vara bitter, och när du tittar tillbaka på det här med kortet åter i handen så kommer du inse att det bara var en parentes i ditt liv i alla fall. Livet gick vidare och vi har fått en till motorcyklist på vägarna som har mognat och lärt sig att man ibland måste tänka på allt, även det man inte trodde att man behövde, för det är det enda kända receptet på ett långt och lyckligt hojliv. :krama

Var det Molin eller Levin som stod med lasern??

"Många glömmer bort att titta bakåt innan du tänker göra sin vänstersväng eller så upptäcker de avfarten för sent vilket medför att bilen bakom inte hinner uppfatta vad som händer. Lagen säger att du bara får fullfölja en vänstersväng om det kan ske utan fara för andra trafikanter. "

källa:http://www.trafikvett.nu/facit_t01.htm

synd på kortet,,,,kunde ju gått värre lr hur,, lastbil hoj brukar ju inte va perfekta par,,,,,skönt att du klara dig utan värre problem utöver kortet,, ok ett klart problem,,,men ändå

77km/h på 50-sträckan, dvs 27km/h för fort.

Fick indraget kort

Vad hade du hittat på innan den fortkörningen för att få lappen dragen för 27km?

Kan det kanske påverkat att du inte hade någon sympati vad gäller spärrtiden?

Henrik

Vad hade du hittat på innan den fortkörningen för att få lappen dragen för 27km?

Henrik

På 30 och 50 sträckor räcker 20km/h för att få indraget körkort, var rätt längesedan de ändrade det.

Henrik
Det här var på 90-talet, och jag hade en tidigare fortkörning på 20km/h på 90-väg i bagaget ett år tidigare, det var alles.

Om det var någon skillnad på överträdelseregler eller ej då har jag ingen aning om, det är inget som jag prioriterar att hålla mig uppdaterad med. Men det var å andra sidan inte för att påvisa att stackars jag fick kortet indraget jag skrev det heller, utan enbart för att visa att det inte alltid går att bli av med eller få sänkt spärrtid för att man kan visa att man behöver kortet i jobbet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman