Alltså, till att börja med var det inte min menig att vara fördömande... Jag bara konstaterade att jag tror att dina möjligheter att ändra på det här är små, förmodligen t.o.m obefintliga.
T korsningen som jag gjorde en omkörning i eller straxt före har stopplikt
Vad spelar det för roll? Den gäller väl bara trafik som ska in på den väg du åkte på, inte dom som ska svänga in där?
Det spelar inte heller någon roll för dig om chauffören på något sätt skulle bli delansvarig, möjligen skulle det ha satt honom i ett sämre läge, men knappast troligt. Det är svårt att se en hoj i backspegeln, och en omkörande hoj i en korsning är inget man räknar med, eller i alla fall inte borde behöva räkna med då.
Om vi nu ponerar att det var Olle Svin som bara hatar motorcyklister som körde bilen, och som såg dig, lär inte spela någon roll heller. Eftersom tillräckligt många motorcyklister kör som svin utan att visa hänsyn eller bry sig om sina medtrafikanter så lär dom tro på honom i alla fall, det kan du tacka en del av våra tuffa kompisar för. Förtroendet för motorcyklisten är noll.
Körkortet:
När det gäller körkortet så är det klart att man gör vad man kan för att behålla oavsett om det var ens eget fel eller inte, för ingen vill ju vara av med det. Räkna dock inte med några sympatier för att du är yrkeschaufför, för den dörren svänger åt båda hållen, och det är långt ifrån alla som slipper undan eller får en inskad spärrtid.
Sista fortkörningen jag gjorde med lastbil var på väg in i Borlänge från Ludvika, och då var det 70km/h som gällde förbi kupolen utom efter sista korsningen innan rondellen. Efter den korsningen bled det 50km/h, vilket inte i sig var så viktigt, för jag var ju ändå tvungen att bromsa om jag inte ville stjälpa i rondellen då. Fortsätter på leden runt stan och svänger in på statoil, varpå en polisbil kommer in med en ensam polis som säger att han mätte mig till 77km/h på 50-sträckan, dvs 27km/h för fort. Jag hade säkert 77km/h innan korsningen, men efter 50-skylten var jag i princip tvungen att bromsa, så jag kan inte ha kört 27km/h för fort många meter. Det här var kl 02 en vardagsnatt, och biltomt förutom mig och någon ytterliggare lastbil, ja och griniga knut i polisbilen då.
Fick indraget kort och överklagade givetvis, jag var ju tvungen att ha kortet eftersom det var mitt levebröd... Fick till svar att: Jaså, du är yrkeschaufför? Ja, då borde ju du om någon kunna trafikreglerna och veta vad skyltarna betyder. Sen fick jag längsta utmätbara spärrtid efter/pga av det...
Men som sagt, klart att du ska försöka, hoppas bara inte på för mycket.
För övrigt så har jag själv gjort liknande saker, och dumma omkörningar med. Men det är då det är läge att tänka till själv och fundera på vad man hade kunnat göra annorlunda, eftersom den enda person som du känner som hade kunnat förhindrat detta är just du, lastbilschauffören kan du aldrig påverka. När man har kommit så långt ska man kanske skänka en tacksamhetens tanke till att man fick leva länge nog att ens fundera på vad som gick fel, dom flesta får aldrig det.
Ha nu en bra sommar utan vara bitter, och när du tittar tillbaka på det här med kortet åter i handen så kommer du inse att det bara var en parentes i ditt liv i alla fall. Livet gick vidare och vi har fått en till motorcyklist på vägarna som har mognat och lärt sig att man ibland måste tänka på allt, även det man inte trodde att man behövde, för det är det enda kända receptet på ett långt och lyckligt hojliv.