Jaha, då är man utan körkort, jä**a lastbil.

• Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Så här gick det till för alla som säjer att det var mitt fel...

Hur skulle ni gjort????

En lastbil som bara kör i 50 km/h på en 70 väg borde väcka en varningsklocka.

Jag kör i alla fall inte om ifall det finns korsande vägar. Vems fel det är spelar inte så stor roll ifall man hamnar under en lastbil, du hade tur i oturen.

Last edited:
En lastbil som bara kör i 50 km/h på en 70 väg borde väcka en varningsklocka.

Jag kör i alla fall inte om ifall det finns korsande vägar. Vems fel det är spelar inte så stor roll ifall man hamnar under en lastbil, du hade tur i oturen.

Jag kör lastbil där själv nästan varje dag och många ligger i 50 på hela sträckan som är c:a 3 km, det ligger ett stort industriområde längre fram och till vänster där han svängde av är det bara mindre vägar och lantbruk/bostadshus...

Jag kör lastbil där själv nästan varje dag och många ligger i 50 på hela sträckan som är c:a 3 km, det ligger ett stort industriområde längre fram och till vänster där han svängde av är det bara mindre vägar och lantbruk/bostadshus...

Ifall du själv kör där ofta och vet hur det ser ut så är det lätt att dra förhastade slutsater och förminska riskerna. Hade det varit en okänd väg för dig så kanske du hade varit mer försiktig?

Som sagt, surt för körkortet men tur att du inte smällde.

Ifall du själv kör där ofta och vet hur det ser ut så är det lätt att dra förhastade slutsater och förminska riskerna. Hade det varit en okänd väg för dig så kanske du hade varit mer försiktig?

Som sagt, surt för körkortet men tur att du inte smällde.

Hade jag inte känt till vägen så hade jag inte vetat att det fanns en korsning eftersom den kan vara lite svår att upptäcka, då hade ju samma sak hänt..

Hade du legat bakom en lastbil i 3 km som ligger i 50 på en 70 väg och det är en raksträcka utan möte ???? :va :va :va

Ja det var tur att man inte smälde men jag tycker att farbror blå borde ha sett det hela och inte gjort som dom gjorde, en tillsägelse hade varit mera förfogat eftersom att jag satt med dödsångest när jag blev stoppad...

Hade jag inte känt till vägen så hade jag inte vetat att det fanns en korsning eftersom den kan vara lite svår att upptäcka, då hade ju samma sak hänt..

Hade du legat bakom en lastbil i 3 km som ligger i 50 på en 70 väg och det är en raksträcka utan möte ???? :va :va :va

Ja det var tur att man inte smälde men jag tycker att farbror blå borde ha sett det hela och inte gjort som dom gjorde, en tillsägelse hade varit mera förfogat eftersom att jag satt med dödsångest när jag blev stoppad...

Jag förstår inte varför folk tjafsar överhuvud taget!
Du gjorde inget fel!!!
Polisen borde bli av med jobbet!

Att försöka bedömma vem som har gjort fel är svårt ifall man inte har varit med själv. Men misstag kan alla göra och som mcförare gäller det att undvika både sina egna och andras misstag så gott det går. Ren överlevnadstrategi.

Jag kan hålla med om att polisen borde kunna vara lite flexibel, men nu var han tydligen inte på det humöret och jag tror att det är svårt att få någon slags upprättelse för dig.

Jag kör defensivt när det gäller korsningar så ifall jag hade sett korsningen hade jag inte kört om, hade jag inte sett den så hade jag kanske gjort som du men gissningsvis bromsat istället.

Last edited:
Lite svårt att ta mej till en bana bara.. närmaste ligger 13mil bort.:tummenner

Jag tänker dra min på släp när vi ska åka bana, för jag tänker fan inte åka genom Sundsvall på hoj igen!

Så du kan ju ställa den på mitt släp och åka med mig upp om du vill :)

Last edited:
Fel eller inte så är min åsikt att man aldrig någonsin kör om när det finns avtagsvägar till vänster. Risken är stor att föraren av det andra fordonet inte ser dig, missar/skiter i att använda blinkers. Alldeles för många variabler som kan skita sig i dessa lägen. Du fick lära dig den hårda vägen, men för oss andra är det bra att du delar med dig. Det ger oss andra en läropenning också.

Sedan beklagar jag att du förlorade körkortet. Försök att beskriva denna situation för länsstyrelsen och domstolen så kanske din dom kan mildras något. Men polisen tycker jag inte man kan gnälla på. Deras jobb att sköta hastighetsövervakningen. Inte de som skrivit lagarna. Att säga att du inte gjorde fel tycker jag är lite väl magstarkt. Jag anser att han gjorde fel som svängde så tvärt utan att bromsa. Men jag tycker även att du gjorde fel som körde om i denna situation.

Men det är mina fem cent. Hoppas du får tillbaka körkortet snart!

Men polisen tycker jag inte man kan gnälla på. Deras jobb att sköta hastighetsövervakningen. Inte de som skrivit lagarna. Att säga att du inte gjorde fel tycker jag är lite väl magstarkt.
Men jag tycker även att du gjorde fel som körde om i denna situation.

Jag har inte gnällt på polisen, jag skrev att :

"jag tycker att farbror blå borde ha sett det hela och inte gjort som dom gjorde, en tillsägelse hade varit mera förfogat eftersom att jag satt med dödsångest när jag blev stoppad... "

Ska man vänta tills det inte är några korsningar så ska man nog inte köra alls, det finns ju korsningar på alla vägar, man kan inte sitta å vara rädd för allt när man kör för då är man själv en trafikfara.

Självklart ska man inte ta risker men eftersom lastbilen i mitt fall höll en relativt hög fart före korsningen så räknar man inte med att han ska "nita" och kasta sej in på en "byväg" när ett industriområde dit lastbilar normalt kör till ligger 2 km längre fram efter den aktuella som vi kom farande på.

Ok, har läst om din mindre trevliga händelse. Men för det första ska du tacka din lyckliga stjärna att du fortfarande är vid liv vilket borde vara det primära. KK i all ära men på frostfritt kör du ingen hoj vad jag vet.

Sen när det gäller KK och dina chanser till att vinna detta case mot staten och bevisa din oskuld i sammanhanget ger jag dig min support. Även om du, precis som jag mf.l. kör ibland som man stulit maskinen, när man tror ingen ser.

Om jag förstått saken rätt. Du kör på en huvudled där anslutande vägar har väj eller stoppplikt. Detta innebär att samtliga fordon som ska ansluta till vägen (huvudleden) är skyldig att lämna företräde, detta gäller även om du som färdas på huvudleden påbörjat en omkörning.

Framför du ett fordon och ska svänga in på en anslutande väg (oavsett om du kör på en huvudled eller inte) är du skyldig att i god tid använda blinkers för att upplysa bakomvarande och mötande trafik om dina intentioner (sen tillkommer detta med placering av fordonet etc om det går). Ska man svänga av den väg man färdas på har man skyldighet att göra det på ett trafiksäkert sätt både för bakomvarande och mötande trakfik. Kan det inte göras på ett trafiksäkert sätt (te.x vid intensiv trafik där du blockerar din körbana så det bildas kö, tät mötande trafik etc, du förstår) isället ska man svänga höger för att sen vända ekipaget (bil, mc, lastbil, traktor, stridsvagn whatever) och korsa vägen och köra tillbaks och göra en högersväng som får betraktas som relativt "säker".

Detta veta alla som har minsta uns av traifkvett. Men sen vet alla att ingen eller få (jag har faktiskt gjort det en del ggr med bilen) i princip aldrig gör den "omvägen" eftersom man oftast vet inte när det te.x finns en avtagsväg till höger så man kan vända. I ditt case så kan det vara så att lastbilschaffisen inte såg dig heller eftersom du kanske låg bakom i en mindre lättsedd vinkel?

Men det fråntar inte karln eller fruntimmret ansvaret att ha uppsikt framåt, bakåt, använda blinkers, göra en säker vänstersväng utan att utsätta andra för fara. jag tycker att står det en polisman 100-150m längre bort borde han kunna sett om lastbilen blinkade eller inte. Men han hade väl dubbla pms och ville göra allt för att ge dig en läxa.

Just när det gäller detta med blinkers så har jag fått höra från flera polare att dom torskat på 800sek just för att dom skitit att använda blinkers te.x i en rondell exepelvis och att the cops sagt att det är lag på att använda blinkers. Undra om snutarnas fikabudget blivit dyrare under 2008/09.

Sen en del viktiga detalj när det gäller dina chanser att vinna hos länstyrelsen. Jag tycker absolut att du ska överklaga beslutet av flera skäl.

A) Du har uppbarligen undvikit en garanterad olycka med ditt impulsiva och rättrådiga handlande.

B) Din medtrafikkant (lastbilschaffisen) var den som bröt mot trafikreglerna från första början. Kan bli knepigt utan en snuten som kronvittne eftersom detta blir endast hörsägen och inget annat. Din version mao. Det borde åtminstone vara styrkt i snutens rapport att det fanns en lasbil med i bilden vilket ger lite mer trovärdighet till din redogörelse.

C) Du har varit klanderfri i straffregistret under flera år (eller är du dömd för annat än just trafikbrott?). Dom flesta här som snackar om att "det är ingen idé eftersom jag fick inte ner domen/spärrtiden". Dom glömmer ofta att dom har ett straffregister på trafikförelelser (kan vara andra domar) som är lika långt som barnens önskelista till tomten. Mao, har man massor med skit i registret är chanserna minmala att man får en lyckad överklagan.

D) Du kan få en arbetsgivare som kan intyga att du behöver KK i jobbet och med lite snygg och lagom formell formulering och redogörelse för dina arbetsuppgifter där KK behövs stärks ditt behov ytterliggare.

För vad det är värt. Go for it. Du har inget att förlora. Du har väl redan rekvirerat lämpliga blanketter från länstyrelsen hemsida. I ett tillägg kan jag säga att undertecknad har haft en del med länstyrelsen att göra (över 10år sen) och domarna är verkligen varierande. Man handlägger ärendena högst godtyckligt fastän det är fastslagit av deras tillsynsmyndighet att man ska ha samma straffskala oavsett var i landet man bor för liknande förseleser.

PS: Sorry för att det blev en roman :)

Ok, har läst om din mindre trevliga händelse. Men för det första ska du tacka din lyckliga stjärna att du fortfarande är vid liv vilket borde vara det primära. KK i all ära men på frostfritt kör du ingen hoj vad jag vet.

LÅÅÅÅNGT.....

PS: Sorry för att det blev en roman :)

Tack så mycket för ditt inlägg, jag kommer att försöka diskutera med myndigheterna men det är ju svårt att inte bil på dåligt humör och börja svära å så och det kan jag nog säja att det inte hjälper.
Jag ska försöka hålla mej lugn.

Det står i polisrapporten att enl. mej fanns en lastbil och vänstersväng inblandad men jag tror inte polisen bekräftade det från sin sida, när jag kollat på flygfoto över platsen så kan polisen omöjligt ens ha sett korsningen vilken säkert inte är till min fördel...

Jag kan ju säja att jag var inte riktigt mej själv när jag blev stoppad dela av händelsen tidigare i korsningen samt polisen som stoppar mej bara sekunderna senare. jag hade ju sett hela mitt 38 åriga liv passerat framför mej..

Ja, du har ju inte läst vad jag har skrivit......
Jodå

Efter en stund kom jag upp bakom en lastbil som enl. min mätare ligger i 48 km/t, jag ligger bakom den i c:a 300 meter och han ligger i stabil fart så jag kikar ut till vänster och ser att det är klart, så jag börjar göra en omköring i 65-70 km/t när jag ligger straxt bakom mitten på lastbilen så viker han för att göra en vänstersväng

Mm kan förstå att du var i fältkoma när snuten stoppade dig. Vem fan skulle inte vara det. Jag vet bara hur förbannade skräckslagen jag blev förra sommaren när jag kom över ett backkön som mina åkarpolare passerat 30sek innan och på vägen står en (1) renjävel och glor på mig, hade 170knyck. Lite brunt i kallingarna och lite låst bakhjul sen passera man skrället i 70km kanske :)

Jag vet av egen erfarenhet att verbala attacker inte fungerad på en av länstyrelsen tillförordnad handläggare. Jag fick förlängd spärrtid med 6mån som tack för senast. Sen att hon var en klimateriekärring hör inte hit. Nu var detta iofs i mitten på 90talet men sånna som hon finns bakom varannat skrivbord vid länstyrelserna runt om i Sve.

Sätt dig ner och skriv ner hela händelseförloppet i detalj med sikt, väglag, skyltar, tidpunkt etc. Alla detaljer ska med. Korrektur läs och korrigera/lägg till saker som saknas. Du kan skicka det som en bilaga till handläggaren för det ryms säkert inte i deras plats på blanketten för överklagan som medföljer.

Du kan om du vill vara överambitiös kanske ta dig till platsen (om det nu inte var 100mil hemifrån) och fota lämpliga objekt, vägen, korsningarna, vägen sett från de hålle du kom ifrån etc. Du förstår. Skriv ut bilderna och skicka med som kompletterande uppgifter. Du har inget att förlora så lika bra att leka din egen advokat a.k.a Silbersky. Du kan också om du orkar mäta olika avstånd som där du började omkörningen, var du sen hamnade pga lastbilens vänstersväng etc.

Jag skulle definitivt göra en kraftsamlig för att kunna ge dom en kristallklar bild över händelsen, platsen och alla faktorer, allt som kan ge dig fördelar vid en överklagan. Sen kanske jag skulle försöka ta ett snacka med den tjänstgörande polis vid aktuella tillfället för att kanske kunna få hans version om händelsen o vad han sett. Jag menar, hands upp, du körde för fort. Det är kristallklart, men den kan det vara legitimt att vi denna suitation göra det eller inte, det är sakfrågan.

Kan bara säga av egen erfarenhet att i kamp mot myndigheter så ju mer du anstränger dig, kopplar in hjärnan och tänker efter före så ökar dina chanser avsevärt att få rätt. Du vet, det är bara mäniskor som du och oss andra som sitter på andra sidan skrivbordet, alla kan påverkas. Ju mer gedigen information och välformulerat du skriver ner händelseförloppet desto mer ser dom att du är seriös och måste väl tala en uns av sanning om inte annat. Dom flesta skriver ihop en "fiskehistoria" som saknar både sans och balans och dessutom är säkert fullt med stavfel och känns mer flummig som om en P15 författat.

Good luck med ditt case.

Jodå

Efter en stund kom jag upp bakom en lastbil som enl. min mätare ligger i 48 km/t, jag ligger bakom den i c:a 300 meter och han ligger i stabil fart så jag kikar ut till vänster och ser att det är klart, så jag börjar göra en omköring i 65-70 km/t när jag ligger straxt bakom mitten på lastbilen så viker han för att göra en vänstersväng

Titta på
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=276428&d=1243896224

Mm kan förstå att du var i fältkoma när snuten stoppade dig. Vem fan skulle inte vara det. Jag vet bara hur förbannade skräckslagen jag blev förra sommaren när jag kom över ett backkön som mina åkarpolare passerat 30sek innan och på vägen står en (1) renjävel och glor på mig, hade 170knyck. Lite brunt i kallingarna och lite låst bakhjul sen passera man skrället i 70km kanske :)

LÅÅÅNGT igen....
Good luck med ditt case.

Å jag som har hett temprament och är dysilektiker.. (alltså, det är sant)

Hur ska det då gå för mej??:confused:

Last edited:
Fel eller inte så är min åsikt att man aldrig någonsin kör om när det finns avtagsvägar till vänster. Risken är stor att föraren av det andra fordonet inte ser dig, missar/skiter i att använda blinkers. Alldeles för många variabler som kan skita sig i dessa lägen. Du fick lära dig den hårda vägen, men för oss andra är det bra att du delar med dig. Det ger oss andra en läropenning också.

Sedan beklagar jag att du förlorade körkortet. Försök att beskriva denna situation för länsstyrelsen och domstolen så kanske din dom kan mildras något. Men polisen tycker jag inte man kan gnälla på. Deras jobb att sköta hastighetsövervakningen. Inte de som skrivit lagarna. Att säga att du inte gjorde fel tycker jag är lite väl magstarkt. Jag anser att han gjorde fel som svängde så tvärt utan att bromsa. Men jag tycker även att du gjorde fel som körde om i denna situation.

Men det är mina fem cent. Hoppas du får tillbaka körkortet snart!

Givetvis har alla rätt till en åsikt, annars blir det en jävligt klen debatt om ämnet. Men man måste ju utgå från att TS talar sanning om händelseförloppet, och efter hans eminenta sketch, så finner jag det ofattbart att snuthäcken inte sett vad som försiggick. Om snuten vore vaken borde han ha sett varför TS ökade hastigheten! För att undgå en olycka...

Snuten skulle kölhalas för att han är så jävla trög - TS, en medalj för att han undvek en stigande siffra i statistiken.

EDIT: Nu är jag från skåne vilket innebär att jag är lite sinnessvag... Det finns alltså en liten risk att det heter "undvikte". Det låter fel som fan i mina öron, men det gör förvisso all rikssvenska. Speciellt stockholmska.

Last edited:
Givetvis har alla rätt till en åsikt, annars blir det en jävligt klen debatt om ämnet. Men man måste ju utgå från att TS talar sanning om händelseförloppet, och efter hans eminenta sketch, så finner jag det ofattbart att snuthäcken inte sett vad som försiggick. Om snuten vore vaken borde han ha sett varför TS ökade hastigheten! För att undgå en olycka...

Snuten skulle kölhalas för att han är så jävla trög - TS, en medalj för att han undvek en stigande siffra i statistiken.

EDIT: Nu är jag från skåne vilket innebär att jag är lite sinnessvag... Det finns alltså en liten risk att det heter "undvikte". Det låter fel som fan i mina öron, men det gör förvisso all rikssvenska. Speciellt stockholmska.

Tack :Bugar

Titta på
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=276428&d=1243896224

Å jag som har hett temprament och är dysilektiker.. (alltså, det är sant)

Hur ska det då gå för mej??:confused:

Ok för det första. För ditt temprament finns en lösning. Iskallt vatten vid varje tendens till överhettning.

För din dyslexi finns Microsoft Word, Bill Gates skapelse till alla som inte kan stava rätt (vilket undertecknad borde anv oftare). Se, två problemen lösta :)

Tittade på din skiss och den var mycket bra och utförlig. Stämmer alla uppgifter som du angett etc. skulle jag nästan vilja lemlästa både snuten och framförallt lastbilschaffisen. Men o andra sidan det får inte tillbaks ditt KK.

Jag tror att 99% av alla på detta forum som kör hoj skulle gjort precis som du, d.v.s kört om LB när vägen blev rakare och sikten bättre mao en bit innan korsningen (förutsatt att ingen från anslutande väg skulle in på eran väg) om inte lastbilen blinkat för vä sväng.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman