Ok, har läst om din mindre trevliga händelse. Men för det första ska du tacka din lyckliga stjärna att du fortfarande är vid liv vilket borde vara det primära. KK i all ära men på frostfritt kör du ingen hoj vad jag vet.
Sen när det gäller KK och dina chanser till att vinna detta case mot staten och bevisa din oskuld i sammanhanget ger jag dig min support. Även om du, precis som jag mf.l. kör ibland som man stulit maskinen, när man tror ingen ser.
Om jag förstått saken rätt. Du kör på en huvudled där anslutande vägar har väj eller stoppplikt. Detta innebär att samtliga fordon som ska ansluta till vägen (huvudleden) är skyldig att lämna företräde, detta gäller även om du som färdas på huvudleden påbörjat en omkörning.
Framför du ett fordon och ska svänga in på en anslutande väg (oavsett om du kör på en huvudled eller inte) är du skyldig att i god tid använda blinkers för att upplysa bakomvarande och mötande trafik om dina intentioner (sen tillkommer detta med placering av fordonet etc om det går). Ska man svänga av den väg man färdas på har man skyldighet att göra det på ett trafiksäkert sätt både för bakomvarande och mötande trakfik. Kan det inte göras på ett trafiksäkert sätt (te.x vid intensiv trafik där du blockerar din körbana så det bildas kö, tät mötande trafik etc, du förstår) isället ska man svänga höger för att sen vända ekipaget (bil, mc, lastbil, traktor, stridsvagn whatever) och korsa vägen och köra tillbaks och göra en högersväng som får betraktas som relativt "säker".
Detta veta alla som har minsta uns av traifkvett. Men sen vet alla att ingen eller få (jag har faktiskt gjort det en del ggr med bilen) i princip aldrig gör den "omvägen" eftersom man oftast vet inte när det te.x finns en avtagsväg till höger så man kan vända. I ditt case så kan det vara så att lastbilschaffisen inte såg dig heller eftersom du kanske låg bakom i en mindre lättsedd vinkel?
Men det fråntar inte karln eller fruntimmret ansvaret att ha uppsikt framåt, bakåt, använda blinkers, göra en säker vänstersväng utan att utsätta andra för fara. jag tycker att står det en polisman 100-150m längre bort borde han kunna sett om lastbilen blinkade eller inte. Men han hade väl dubbla pms och ville göra allt för att ge dig en läxa.
Just när det gäller detta med blinkers så har jag fått höra från flera polare att dom torskat på 800sek just för att dom skitit att använda blinkers te.x i en rondell exepelvis och att the cops sagt att det är lag på att använda blinkers. Undra om snutarnas fikabudget blivit dyrare under 2008/09.
Sen en del viktiga detalj när det gäller dina chanser att vinna hos länstyrelsen. Jag tycker absolut att du ska överklaga beslutet av flera skäl.
A) Du har uppbarligen undvikit en garanterad olycka med ditt impulsiva och rättrådiga handlande.
B) Din medtrafikkant (lastbilschaffisen) var den som bröt mot trafikreglerna från första början. Kan bli knepigt utan en snuten som kronvittne eftersom detta blir endast hörsägen och inget annat. Din version mao. Det borde åtminstone vara styrkt i snutens rapport att det fanns en lasbil med i bilden vilket ger lite mer trovärdighet till din redogörelse.
C) Du har varit klanderfri i straffregistret under flera år (eller är du dömd för annat än just trafikbrott?). Dom flesta här som snackar om att "det är ingen idé eftersom jag fick inte ner domen/spärrtiden". Dom glömmer ofta att dom har ett straffregister på trafikförelelser (kan vara andra domar) som är lika långt som barnens önskelista till tomten. Mao, har man massor med skit i registret är chanserna minmala att man får en lyckad överklagan.
D) Du kan få en arbetsgivare som kan intyga att du behöver KK i jobbet och med lite snygg och lagom formell formulering och redogörelse för dina arbetsuppgifter där KK behövs stärks ditt behov ytterliggare.
För vad det är värt. Go for it. Du har inget att förlora. Du har väl redan rekvirerat lämpliga blanketter från länstyrelsen hemsida. I ett tillägg kan jag säga att undertecknad har haft en del med länstyrelsen att göra (över 10år sen) och domarna är verkligen varierande. Man handlägger ärendena högst godtyckligt fastän det är fastslagit av deras tillsynsmyndighet att man ska ha samma straffskala oavsett var i landet man bor för liknande förseleser.
PS: Sorry för att det blev en roman