Jag vs. IF

O_Snabb

Vill bli bra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -06
Så här är det...

För drygt en vecka sedan kontaktade jag olika försäkringsbolag angående försäkring på 2 olika 900rr -97. IF hade det bästa priset på båda två (drygt 4800:- halv/ halv), kanon tänkte jag, IF tar jag.

Ringde igen någon dag senare för att verkligen försäkra mig om att priset på försäkringen va rätt.. Det stämde!! Tror att jag pratade med två olika handläggare.

Ringde igen på onsdagen, dagen innan köpet skulle ske, och frågade hur jag skulle göra med försäkring den dagen då jag skulle köra hem. Han sa, ring oss när du betalt hojen och ska köra hem, bra tänkte jag, då vet jag..

Flyger ner till Malmö, blir hämtad på flygplatsen, gör upp affären, ringer IF och försäkrar hojen.. Kör hem (70 mil) på två dagar och mår jättebra..

Tills idag då papperna kommer hem, IF har lagt på drygt 8000:-/ år för att de räknat på fel effekt från början.

Ringer direkt och frågar vad de håller på med?? Får bara prata med en "vanlig" människa som inte vet allt som har hänt, sitter nu o väntar på att "rätt" person ska ringa tillbaka..

Vad ska jag göra?? Nu är inte IF billigast längre!!

Saken är den,
*Att jag inte ens skulle köpt hojen om inte försäkringen skulle varit så billig..
*Alla gånger (4 st) jag pratade med någon på IF så fick jag samma pris..
*De tog inte kontakt med mig och sa hur det va innan de skickade ut papper..
*Får de göra så här enligt lag?? Först ett pris flera gånger på telefon, sen 8000:- i papperna..

Någon här inne kanske varit med om något liknande, eller jobbar med försäkringar..

// En före detta överlycklig Fireblade ägare

Tyvärr verkar det som om du är tämligen körd.

Om det pris du har fått inte finns nedpräntat på papper så kan försäkringsbolaget göra i stort sett vad de vill med din premie. Be ALLTID om en skriftlig offert om du får en bra premie.

Brukar de inte spara en offert när de sagt ett pris? :confused:
Edit: Som McB sa så är det bäst att säga till att de ska spara offerten :)

Jag råkade ut för samma sak med försäkringen på kawan i år. Länsförsäkringar var billigast.. Då jag sedan ringde tillbaka för att teckna såg den nya telefonisten att det var dyrare (räknat på fel effekt). Hon sa dock "Har vi sagt det priset så får vi väl stå för det", så jag fick det billigare alternativet :tummenupp

Tänk på att även om du hade fått den "billiga" premien så är det ju garanterat så att försäkringen höjs till nästa säsong med ca 25-50% ( har varit så de senaste åren för mig i alla fall) :(

Ska ringa KO imorn på deras gryma telefontider (10-12)..

En av killarna som jag pratade med innan jag täcknade försäkringen sparade den billiga försäkringen i datorn så den finns kvar..

Tror nog att det kommer lösa sig, om de ringer någon gång, annars blir det en tur till domstolen som de får betala, rättskydd i försäkringen...

Även fast de troligtvis höjer premien nästa år så hjälper det inte mig nu, jag vill ha den billigaste försäkringen iår, till nästa år kanske den billigaste finns hos någon annan...

Ride on

Last edited:
Problemet är att den billiga offerten du har fått är baserad på fel effekt. Mao offerten finns så länge du producerar en hoj som ORGINAL går med den effekten, inte strypt. Det är trist, men jag är rätt övertygad om att du är körd. Däremot kan du vädja till deras känsla för kundvård.

Freppa skrev:
Problemet är att den billiga offerten du har fått är baserad på fel effekt. Mao offerten finns så länge du producerar en hoj som ORGINAL går med den effekten, inte strypt. Det är trist, men jag är rätt övertygad om att du är körd. Däremot kan du vädja till deras känsla för kundvård.

Men är det inte lite konstigt att de alltid räknar ut försäkringen efter ursprungs effekten???

Då spelar det ju ingen roll att den är strypt!!

I mitt reg. bevis står det klart och tydligt att den har 41 kW, men det spelar alltså ingen roll?+
Eller har jag fel??

O_Snabb skrev:
Men är det inte lite konstigt att de alltid räknar ut försäkringen efter ursprungs effekten???

Då spelar det ju ingen roll att den är strypt!!

I mitt reg. bevis står det klart och tydligt att den har 41 kW, men det spelar alltså ingen roll?+
Eller har jag fel??

Spelar ingen roll. Försäkringsbolagen är mycket väl medvetna om att 95% av ägarna av på papperet strypta hojar inte kör dem strypta.

Freppa skrev:

If har absolut ingen som helst känsla för kundvård så det kan du glömma :fakta

Verkar förövrigt som om försäkringsbolagen kan göra precis hur dom vill med allting oavsett skrivna avtal osv. När man klagar skrattar dom bara åt en och säger "ja du kan ju byta försäkringsbolag om du vill"

Ett ord väger LIKA tungt som skrift... Problemet kommer när du ska bevisa det :fakta Lycka till å stå på dig :tummenupp

McB skrev:
Spelar ingen roll. Försäkringsbolagen är mycket väl medvetna om att 95% av ägarna av på papperet strypta hojar inte kör dem strypta.

Alltså kvittar det!!!

Puckat system, men försäkringsbranchen är inte frisk!! :fakta

Får se vad som händer imorn, om han ringer dvs.

Håller er uppdaterade!!

Förstår inte snacket om FEL effekt,,, alla offerter beräknas ju på "orginaleffekt"!!!! Har dom fel uppgifter i sitt system så SKA inte kunden drabbas.... återigen problemet med att bevisa osv

toca1 skrev:
Ett ord väger LIKA tungt som skrift... Problemet kommer när du ska bevisa det :fakta Lycka till å stå på dig :tummenupp

Har ett PM skrivet där jag skriver vilken premie jag får, men det lär inte väga speciellt tungt...

Som sagt, får se vad som händer.

hände sama sak med mig nu när jag köpte bil.. ett pris på tele sen när det var dax dagen efter så kostade det 300 mer i månaden

toca1 skrev:
Förstår inte snacket om FEL effekt,,, alla offerter beräknas ju på "orginaleffekt"!!!! Har dom fel uppgifter i sitt system så SKA inte kunden drabbas.... återigen problemet med att bevisa osv

Om det står i Reg. beviset att hojen är reggad med 41 kW är det väl upp till IF att bevisa motsattsen..

Eftersom det är de som har gjort fel..
Om de beräknar premie på ursprungsefftekt så finns det ingen RÄTT eller FEL effekt!!

jobbit sånt där..

vet en kompis som de blev nått liknade fel för när han skulle försäkra sin 125cc för några år sen.

efter några samtal och ett inskickat brev om att muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga så fick han ändå billig försäkring.

Dezert skrev:
jobbit sånt där..

vet en kompis som de blev nått liknade fel för när han skulle försäkra sin 125cc för några år sen.

efter några samtal och ett inskickat brev om att muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga så fick han ändå billig försäkring.

Blir nog så för mig också, om han inte är snäll imorn ;)

Godnatt på er, önska lycka till!!!

När försbolaget ger dig ett pris på din hojförs. så ere ALLTID på org.effekt :fakta Om eller vad som står i regpapperen skiter dom fullständigt i. Så åter till vad jag menade. Dom uppgifter som va fel i deras system måste ha varit vilken org.eff. hojen har & inte baserat på ngt regbevis, så naturligtvis ska INTE du som kund belastas för deras misstag (tycker jag).

Hade ett liknande problem med IF förra året. Dom höjde premien med över 20.000 kr, efter jag hade köpt hojen och ringde för att aktivera försäkringen. Då var det något "missförstånd" om bonusen. Det löste dig dock efter några väl valda ord.
I år körde dom samma visa med min bil. Två gånger dessutom.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!