Jag mår riktigt illa av detta. :(

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
eus skrev:
Jo men då är ju frågan vem som har rätten att värdera nåns liv?
Ska vi skjuta killen som kör i 250 på motorvägen?
Han kan ju ha ihjäl nån när som helst för fan

Om killen på motorvägen hade krävt 1 miljon kronor för att inte köra ihjäl någon så hade det varit en bra liknelse :rolleyes:

KawaChris skrev:
Om killen på motorvägen hade krävt 1 miljon kronor för att inte köra ihjäl någon så hade det varit en bra liknelse :rolleyes:
Om nån håller gisslan i mer än 4 timmar å kräver 1 miljon kronor
Då ska man dö alltså?

KawaChris skrev:
Låter jättebra. Du verkar sakna lite empati för gisslan...
Nej, det gör jag verkligen inte.
Men jag tycker bara att folk är för snabba att dömma innan det vet all fakta.
"Skjut först, fråga sen" Verkar vara det genomgående temat

edit: det är lätt å sitta här å tycka massa saker

eus skrev:
Nej, det gör jag verkligen inte.
Men jag tycker bara att folk är för snabba att dömma innan det vet all fakta.
"Skjut först, fråga sen" Verkar vara det genomgående temat

Hur menar du "all fakta"? Vad är det som är svårt att första när någon hotar att ta livet av någon annan?

Självklart ska man inte börja att skjuta ihjäl brottslingar till höger och vänster. Vad jag menade var om någon sätter sig i den situationen att man hotar att döda någon om man inte får pengar, flyktfordon, etc så borde dessa inte behandlas med silkeshandskar. Polisen borde inte vänta tills det värsta händer eller på att brottslingen tröttnar och ger upp.

Blir spännande och se vad killen får för straff.

Mörda någon i ett vansinnesdåd och du får vård för återanpassning i samhället.
Kör lite för fort och du blir fråntagen ditt körkort och "ställs utanför" samhället.

Bra, eller hur?

Quaya skrev:
Nej det vet jag inte eftersom jag inte har tillgång till någon dator på polisstationen eller några papper om brott.
Och jag tycker dem ska fortsätta vara sk "våldsam" som ni säger mot brottslingen och poliserna är bra utbildade till att vara "våldsam" till en viss nivå. Utan att sätta 99,9% press på förhandlaren att han ska fixa detta, och det fixade sig inte... och därför sovde han nog inte bra den natten.
Och därför jag säger som jag gör är för att jag tycker bla förhandlare, poliser och sådant ska kunna vara tillräckligt utbildade i alla sina erfarenheter att förstå att förhandlaren TYVÄRR inte kan fixa detta utan dem får då komma med en bättre lösning, och då hade detta inte tagit 4 timmar och en död flicka.

Ska ni inte gå hem och ta en kopp kaffe och beundra brottslingen istället? Varför inte ge honom en blomma som ett "bra jobbat" det låter för helvete som om att ni ska göra det. Det låter som ni tycker det är helt rätt att han satte en kniv i henne.
Sovde? Det hände idag. Ta reda på fakta innan du dömmer...
I väldigt många fall har en avvaktande taktik varit lönsam. Att den inte var det i detta fallet är tragiskt. Men skulle alla sk gisslandrama stormas skulle vi antagligen ha väldigt många fler offer...

Hur vet du vad för utbildning och erfarenhet förhandlaren/polisen i det här fallet har? Du drar väldigt många slutsatser utan att veta fakta. Ska vi basera vårt samhälles rättsystem på vad som går att läsa i Aftonbladet kanske???

majtii skrev:
Kör lite för fort och du blir fråntagen ditt körkort och "ställs utanför" samhället.

Bra, eller hur?
Utanför samhället? Så man är inte tillhörig i samhället om man inte har körtkort? Känns lite taskigt faktiskt... :D

KawaChris skrev:
Hur menar du "all fakta"? Vad är det som är svårt att första när någon hotar att ta livet av någon annan?
Det är väl inte alls svårt att förstå, men du tycker att alla som hotar nån till livet borde dö?

Med alla fakta menar jag all fakta, inte vad som målas upp i aftonblaskan som gör allt för att sälja

CorbenDallas skrev:
Hur vet du vad för utbildning och erfarenhet förhandlaren/polisen i det här fallet har? Du drar väldigt många slutsatser utan att veta fakta. Ska vi basera vårt samhälles rättsystem på vad som går att läsa i Aftonbladet kanske???

Är man inte lika hjärndöd som dig så fattar man det. vadfan tror du polisskola är till för och tror du Polisen i Malmö bara plockat ut de antal piketstyrkor som ska ut o ger dem varsit automatvapen, jag undrar vem det är här som ska tänka till här innan man skriver.
Och du är bara en stor jäkla fjant som inte kan kommentera inlägg, du kommenterar dem som en jäkla 1 åring ju... hänger upp dig på stavfel istället för att kommentera inlägget.. "sovde" ursäkta för jag stavade fel (vet att de stavas sov) och att jag tyvärr inte kollade så noga på datumet, jag läste bara texten.. kan du förlåta mig?

Last edited:
Quaya skrev:
Är man inte lika hjärndöd som dig så fattar man det. vadfan tror du polisskola är till för och tror du Polisen i Malmö bara plockat ut de antal piketstyrkor som ska ut o ger dem varsit automatvapen, jag undrar vem det är här som ska tänka till här innan man skriver.
Och du är bara en stor jäkla fjant som inte kan kommentera inlägg, du kommenterar dem som en jäkla 1 åring ju... hänger upp dig på stavfel istället för att kommentera inlägget.. "sovde" ursäkta för jag stavade fel (vet att de stavas sov) och att jag tyvärr inte kollade så noga på datumet, jag läste bara texten.. kan du förlåta mig?
Nu är väl ändå frågan vem som inte kan kommentera ett inlägg?
Personagrepp är bara onödigt, se det som en intressant å givande diskussion istället för att bli arg.

Quaya skrev:

Det är mkt möjligt att jag är hjärndöd. Jag har iallafall inte en susning om vad du snackar om.
1. Jag kommenterade ditt stavfel eftersom du inte har fakta varken om fallet eller om polisen. Dessutom kan ju ditt stavfel tas som att du förhastade dig en aning när du skrev det du skrev.
2. Jag vill påstå att du fick hyfsat konstruktiv kritik på ditt inlägg. Något en ettåring inte är kapabel till.

Läs först o gnäll sen. Dessutom passar inte personliga påhopp nåt vidare här. Gå o kolla hockey istället...

eus skrev:
Det är väl inte alls svårt att förstå, men du tycker att alla som hotar nån till livet borde dö?

Med alla fakta menar jag all fakta, inte vad som målas upp i aftonblaskan som gör allt för att sälja

Om kungen eller Göran Persson hade varit kidnappade är det rätt självklart att man skulle döda/oskadliggöra kidnapparen fortast möjligt. Varför ska vanliga människor skyddas sämre, är vi mindre värda?

CorbenDallas skrev:
Det är mkt möjligt att jag är hjärndöd. Jag har iallafall inte en susning om vad du snackar om.
1. Jag kommenterade ditt stavfel eftersom du inte har fakta varken om fallet eller om polisen. Dessutom kan ju ditt stavfel tas som att du förhastade dig en aning när du skrev det du skrev.
2. Jag vill påstå att du fick hyfsat konstruktiv kritik på ditt inlägg. Något en ettåring inte är kapabel till.

Läs först o gnäll sen. Dessutom passar inte personliga påhopp nåt vidare här. Gå o kolla hockey istället...

Kan du då berätta för mig vad polisen är för några? Dem är bara några som Riktspolisens Chefer (eller vad dem heter) har tagit med sig in o satt på en blå skjorta där det står polis på då?
Det jag menade med 1 års inlägg var bortsett från din "riktiga" kommentar på mitt inlägg när du påpekar sånna små grejor för du inte har något annat att svara på och det är sant jag skrev för snabbt för jag skulle iväg kl 18.00 men det irriterar mig endå, och det tycker jag är lika mycket "personpåhopp" att kritisera mig hur jag stavar.
Och ingen fakta om fallet är sant och jag drar slutsatser efter aftonbladet.se för det är den enda faktan jag har och inga mer slutsatser drar jag. Sen tycker jag att jag har tillräcklig fakta att säga att poliserna vet vad dem håller på med, dem är utbildade till dem grejorna dem håller på med.

Jag får ursäkta om du tog det hårt när jag skrev "hjärndöd" till Dig men jag var ganska så irriterad från dina inlägg, det lät/låter som om att brottsligen är din bästa polare och du skyddar honom till 100% och det var f*n lika gott åt den 15 åriga tjejen att hon fick en kniv i sig. Fattar bara inte hur man kan skydda sånna idioter som den brottsligen.. Hans liv ska inte existera på denna jord bara.

Last edited:
Tror att de flesta av oss är medvetna om att vi är på väg mot ett hårdare samhälle där brotten både blir fler och grövre. Tror att vi måste fundera på om vi behöver anpassa oss eller inte.

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back