Jag mår riktigt illa av detta. :(

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
KawaChris skrev:
Om kungen eller Göran Persson hade varit kidnappade är det rätt självklart att man skulle döda/oskadliggöra kidnapparen fortast möjligt.
Troligt men det vet vi inte (men det hade förmodligen ansetts som ett hot mot rikets säkerhet och demokratin)
KawaChris skrev:
Varför ska vanliga människor skyddas sämre, är vi mindre värda?
Det är omöjligt att lägga ner samma resurser på oss vanliga

Last edited:
KawaChris skrev:
Om kungen eller Göran Persson hade varit kidnappade är det rätt självklart att man skulle döda/oskadliggöra kidnapparen fortast möjligt. Varför ska vanliga människor skyddas sämre, är vi mindre värda?

Är det självklart? Hur vet du det?

Quaya skrev:
Fattar bara inte hur man kan skydda sånna idioter som den brottsligen.. Hans liv ska inte existera på denna jord bara.
Måste nog göra lite klart för oss här att det inte är nån som skyddar honom här. Det är väl ingen som har skrivit "bra gjort" ?
Det handlar om att alla människor har samma värde, ingen har rätt att bestämma om nån ska dö eller leva.
Lika lite som han har rätt att ta livet av en 15-årig flicka.

Han ska ha en rättvis rättegång som alla andra.
Man kan inte börja rucka på massa regler, då kommer det att spåra ur.
Folk kommer att skjutas vid minsta lilla missförstånd.

Quaya skrev:
Kan du då berätta för mig vad polisen är för några? Dem är bara några som Riktspolisens Chefer (eller vad dem heter) har tagit med sig in o satt på en blå skjorta där det står polis på då?
Det jag menade med 1 års inlägg var bortsett från din "riktiga" kommentar på mitt inlägg när du påpekar sånna små grejor för du inte har något annat att svara på och det är sant jag skrev för snabbt för jag skulle iväg kl 18.00 men det irriterar mig endå, och det tycker jag är lika mycket "personpåhopp" att kritisera mig hur jag stavar.
Och ingen fakta om fallet är sant och jag drar slutsatser efter aftonbladet.se för det är den enda faktan jag har och inga mer slutsatser drar jag. Sen tycker jag att jag har tillräcklig fakta att säga att poliserna vet vad dem håller på med, dem är utbildade till dem grejorna dem håller på med.

Jag får ursäkta om du tog det hårt när jag skrev "hjärndöd" till Dig men jag var ganska så irriterad från dina inlägg, det lät/låter som om att brottsligen är din bästa polare och du skyddar honom till 100% och det var f*n lika gott åt den 15 åriga tjejen att hon fick en kniv i sig. Fattar bara inte hur man kan skydda sånna idioter som den brottsligen.. Hans liv ska inte existera på denna jord bara.
Jag kan inte berätta vad polisen är för några, men du verkar ju ha stenkoll på dem. Vad har Riskpolischefen med det här att göra?
Det är inget personligt angrepp att påpeka att någon stavar som en kråka. Däremot är det att kalla någon hjärndöd.
Jag har aldrig påstått att inte polisen vet vad dom håller på med, tvärtom. Läs noggrannare.
Du påstår att en förhandling som pågått i 4 timmar är 4 timmar för mkt. Är det en förhandling då? Men ändå ska man inte skjuta? Hur ska man då lösa situationen?
Att ens kommentera hur man ska lösa den situationen när man inte vet någonting om hur den fortlöpt är inte bara dumt, det är .... riktigt dumt.

Om du istället för att lägga din energi på att kasta skit, lägger din energi på att skriva inlägg som man förstår så kanske vi kan fortsätta diskussionen.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

CorbenDallas skrev:
Är det självklart? Hur vet du det?

Som Eus skrev, rikets säkerhet och demokratin.

Sen tror jag inte att det krävs så mycket resurser, polisen har ju pistoler och använder dom för saker som anses viktiga, som att skydda affärer från skadegörelse och jaga bankrånare tex. Det som behövs är att man värderar gisslan lika högt som pengar.

eus skrev:
Folk kommer att skjutas vid minsta lilla missförstånd.

Det är väl sktibra? Fram med fri vapenhandel också så kan vi försvara oss själva bäst vi vill. Öga för öga osv.
Kasta ut all polis o låt dem göra nåt annat istället. Vi fixar rättvisa på gatan o skjuter lite som vi vill. Vi är väl själva allihopa gud o kan bestämma vem som ska leva o vem som ska dö?

Eller hur var det nu?

:D

KawaChris skrev:
Som Eus skrev, rikets säkerhet och demokratin.

Sen tror jag inte att det krävs så mycket resurser, polisen har ju pistoler och använder dom för saker som anses viktiga, som att skydda affärer från skadegörelse och jaga bankrånare tex. Det som behövs är att man värderar gisslan lika högt som pengar.

o du tror på största allvar att det är SÄKERT att skjuta någon som bor ett par våningar upp?? Från var? Jag bor ett stenkast därifrån o jag vet inte hur det skulle gå till...

Jag är övertygad om att polisen gjorde allt de kunde för att få en lycklig utgång på dramat. Hade dom haft möjlighet att oskadliggöra förövaren med en prickskytt för att förhindra honom att döda flickan så hade dom gjort det för trots alla skjutglada röster här på SH så är det ju ett faktum att svensk polis inte är blyga med pickadollerna, jämför med Norge, där skjuter polisen betydligt mer sällan.

Grejen är väl den att det är enormt svårt att veta när ett gisslandrama går från stabilt status quo till total dramatik och det är därför jävligt svårt att hinna handla. Man kan inte bara göra totalt ogenomtänkta panikinbrytningar eller liknande för då riskerar man gisslans liv ännu mer.

Ni som hojtar om prickskyttar, förstår ni hur otroligt svårt det är att använda sådana i en situation som denna? På bilderna ser man två personer genom fönstret, flickan och gärningsmannen, en polisprickskytt vill nog vara VÄLDIGT säker på att han/hon inte kan riskera att träffa gisslan vid ett eventuellt skott.

Så sluta och beskylla polisen för det tragiska som har skett, det är en person som bär skuld till det hela och det är 22-åringen. Om ni vill så kan ni ju flytta till Ryssland, där är inte snuten lika knussliga och bryr sig inte så mycket om gisslan vid en insats, se på teater-dramat förra året, där de använde stridsgas som tog livet av en tredjedel av gisslan.

CorbenDallas skrev:
Det är väl sktibra? Fram med fri vapenhandel också så kan vi försvara oss själva bäst vi vill. Öga för öga osv.
Kasta ut all polis o låt dem göra nåt annat istället. Vi fixar rättvisa på gatan o skjuter lite som vi vill. Vi är väl själva allihopa gud o kan bestämma vem som ska leva o vem som ska dö?

Eller hur var det nu?

:D

Vilda västern, hehe

KawaChris skrev:
Då är vi där med människovärde å trampar igen.
Jag anser iaf att jag inte är och tror att väldigt få andra är det också, kapabel till att värdera en människas liv. Om de hade skjutit honom, och det visat sig att det inte var nån fara för någons liv då? Shit happens eller?
Han kanske inte alls hade tänkt att döda henne, hur många gånger tror du inte folk hotar med att döda nån?

Blackninja skrev:
Vilda västern, hehe

Precis. Är det det vi eftersträvar? Alla verkar tro att rättvisa skippas med en bössa. Death Wish måste vara favvo filmen för flertalet här...

sgtpepper skrev:
Jag är övertygad om att polisen gjorde allt de kunde för att få en lycklig utgång på dramat. Hade dom haft möjlighet att oskadliggöra förövaren med en prickskytt för att förhindra honom att döda flickan så hade dom gjort det för trots alla skjutglada röster här på SH så är det ju ett faktum att svensk polis inte är blyga med pickadollerna, jämför med Norge, där skjuter polisen betydligt mer sällan.

Grejen är väl den att det är enormt svårt att veta när ett gisslandrama går från stabilt status quo till total dramatik och det är därför jävligt svårt att hinna handla. Man kan inte bara göra totalt ogenomtänkta panikinbrytningar eller liknande för då riskerar man gisslans liv ännu mer.

Ni som hojtar om prickskyttar, förstår ni hur otroligt svårt det är att använda sådana i en situation som denna? På bilderna ser man två personer genom fönstret, flickan och gärningsmannen, en polisprickskytt vill nog vara VÄLDIGT säker på att han/hon inte kan riskera att träffa gisslan vid ett eventuellt skott.

Så sluta och beskylla polisen för det tragiska som har skett, det är en person som bär skuld till det hela och det är 22-åringen. Om ni vill så kan ni ju flytta till Ryssland, där är inte snuten lika knussliga och bryr sig inte så mycket om gisslan vid en insats, se på teater-dramat förra året, där de använde stridsgas som tog livet av en tredjedel av gisslan.

Ett mkt bra inlägg. :tummenupp

CorbenDallas skrev:
Precis. Är det det vi eftersträvar? Alla verkar tro att rättvisa skippas med en bössa. Death Wish måste vara favvo filmen för flertalet här...
Kanske skulle ta till gamla hedliga dueller igen.
En polis och en kriminell, varje fredagkväll
Den som dör förlorar

Tycker det är förfärligt det som hänt nere i Malmö. Har märkt att många kommer in på "tand för tand, öga för öga" mentaliteten. Inte helt oväntat. Har ni inte sett den här filmen tycker jag ska se den Mystic River

Sedan tror jag att ingen av oss här kan bedöma polisens insats så här timmarna efter det inträffat efter att ha läst nyheterna. Lite tidigt för det. Jag förutsätter att alla som var inblandade i att lösa gisslan dramat gjorde allt som stod i deras makt för att kunna rädda flickan med livet i behåll. Det finns nog ingen som tycker att den 22 åriga kidnapparens liv är mer värd än den 15 åriga flicka oskyldiga flickan med hela livet framför sig.

Många av de som varit inblandade för att dramat skulle sluta lyckligt kommar nog inte att sova så djupt i natt och kanske en tid framöver trots vetskapen att de gjort så gott de kunnat. Tjejen var 15 år gammal och många av poliserna har säkert egna barn att relatera situationen till. De är människor också.

//Harm

eus skrev:
Då är vi där med människovärde å trampar igen.
Jag anser iaf att jag inte är och tror att väldigt få andra är det också, kapabel till att värdera en människas liv. Om de hade skjutit honom, och det visat sig att det inte var nån fara för någons liv då? Shit happens eller?
Han kanske inte alls hade tänkt att döda henne, hur många gånger tror du inte folk hotar med att döda nån?

Jamen då har jag en väldigt enkel lösning på problemet: Om du inte vill bli skjuten så låt bli att hota döda folk! Vi är inte tankeläsare...

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back