Jag mår riktigt illa av detta. :(

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
The Svånk skrev:
Låtit hennes föräldrar bestämma så klart..
Du kan väl inte på allvar mena att hennes föräldrar ska få bestämma utgången av detta?
Isåfall kan vi väl lika gärna lägga ner rättsväsendet å skaffa ett gäng bödlar

kk74 skrev:
Är det snart inte nog med det slappa agerandet emot brottslingar här i Sverige? Vad vi ser här är en (förmodligen) påverkad och beväpnad person som hotar att döda en annan människa. Varför inte "avväpna" honom med hjälp av en prickskytt när han går fram till fönstret för att beundra alla poliser han har lyckats locka fram? Vad som kommer att hända är att polisen litar till turen att han inte dödar henne medans en förhandlare försöker övertyga honom om att det är kört.

Håller med helt och hållet. Men eftersom Sverige är ett sånt in i helvete ynkligt land så gör dem inte det.
Jag tror prickskyttarna tänker lika dant som oss men dem vågar helt enkelt inte för dem vet att dem får skaka galler i något år.

Och dem här förhandlarna, det är så löjligt med sådant. Varför ska man ha en sådan i sånt här fall? Funkar det inte från början så får man tyvärr avlossa ett skott.
Ser man det i lång sikt och ska vara petig så är det såhär om 100år också så kommer hela sverige vara ett brottslingsland, eftersom dem ska hålla på såhär och brottslingen tar död på sin gisslan och han får skaka galler förmodligen livstid men det är väll bara 12 år eller något sådant här i sverige? Sen är han ute igen, så det vi privatpersoner får hoppas på att dem har en jäkla bra vård på anstalterna.

Mavve skrev:
Rätt meningslöst inlägg av dig med. Sånna folk vill ingen ha i sitt samhälle.... eller du tycker kanske man ska hjälpa dem o göra allt för att de ska komma rätt i livet igen.

är du en gammal fängelsekund eller? :kocko

det är ju så att alla människor är "produkter" av samhället och det är ju ganska naivt att tro att man kan lösa det genom att ha ihjäl dem. se på usa, där har de dödsstraff och det har ju knappast gjort att brottsligheten avtagit eller mattats. snarare tvärt om. bara en tanke.

eus skrev:
Du kan väl inte på allvar mena att hennes föräldrar ska få bestämma utgången av detta?

I sådana fall så gärna för mig..

Quaya skrev:
Håller med helt och hållet. Men eftersom Sverige är ett sånt in i helvete ynkligt land så gör dem inte det.
Jag tror prickskyttarna tänker lika dant som oss men dem vågar helt enkelt inte för dem vet att dem får skaka galler i något år.

Och dem här förhandlarna, det är så löjligt med sådant. Varför ska man ha en sådan i sånt här fall? Funkar det inte från början så får man tyvärr avlossa ett skott.
Ser man det i lång sikt och ska vara petig så är det såhär om 100år också så kommer hela sverige vara ett brottslingsland, eftersom dem ska hålla på såhär och brottslingen tar död på sin gisslan och han får skaka galler förmodligen livstid men det är väll bara 12 år eller något sådant här i sverige? Sen är han ute igen, så det vi privatpersoner får hoppas på att dem har en jäkla bra vård på anstalterna.

Japp, prickskyttarna längtar säkert efter att kallblodigt sätta ett skott i huvudet på en sinnesförvirrad ung man....

Sverige är ett ynkligt land som inte summariskt avrättar brottslingar? Jag är stolt över den ynkligheten i så fall.

Chris Ash skrev:
Att försätta sig i såna fiktiva situationer underlättar knappast för objektiviteten, alltså kan man lika bra låta bli.

har du sett filmen "The Jury"?

På svenska tror jag den hette: "Juryn - A Time To Kill"

The Svånk skrev:
det händer aldrig oss, e det det du menar ?
Öga för öga tand för tand

Så om du slår min brorsa, så ska du få lika mycket stryk tillbaka. Sen tycker någon att du slog för mycket, då ska det ges igen för det. Sen tycker nån att nån gav igen för mycket på dig.. Funkar endast i bibeln det där...

The Svånk skrev:
det händer aldrig oss, e det det du menar ?
Öga för öga tand för tand

Nä jag menar vad jag skriver. Att jag inte tycker det är rätt att avrätta mördare innebär inte att jag antagligen skulle vilja skjuta min systers mördare. Att utgå från ett läge när man är förblindad av vrede/sorg är inget bra sätt att bygga sina uppfattningar på.

Chris Ash skrev:
Kanske, är det den med en anklagad seriemördare som frikänns?

Det är den då pappan skjuter han barnaknullaren som våldfört sig på hans dotter så hon i framtiden inte kan få barn.

Han friges av i slutet.
men det är vad hans advokat säger i slutet som har lite betydelse där och som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg.

Det handlar just om att sätta sig in i sånna "fiktiva" händelser...

Swedie skrev:
Så om du slår min brorsa, så ska du få lika mycket stryk tillbaka. Sen tycker någon att du slog för mycket, då ska det ges igen för det. Sen tycker nån att nån gav igen för mycket på dig.. Funkar endast i bibeln det där...

nejnejnej, du har fått allting om framhanden....

I bibeln vänder de den andra kinden till :fakta

inte jag dock, jag slår först o tänker nästa vecka :mattias

eus skrev:

Har för mig att i USA så är brottsoffret med och bestämmer om en fånge skall släppas tidigt pga gott uppförande, dvs dom har faktiskt lite att säga till om och det är självklart bra tycker jag.

Chris Ash skrev:
Sverige är ett ynkligt land som inte summariskt avrättar brottslingar?

Ja, det tycker jag!
Så du menar det är bättre att brottslingen får leva och en förmodligen helt oskyldig 15åring som har heeeela livet framför sig ska få lida av detta bara för att han e sjuk i huvet och sätter en kniv i henne eller??????
Då är det fan så mycket bättre att en liten flicka får leva än en jävla idiot så svaret blir JA jag tycker det är ett ynkligt land..... svar på din fråga!

Mavve skrev:
Det är den då pappan skjuter han barnaknullaren som våldfört sig på hans dotter så hon i framtiden inte kan få barn.

Han friges av i slutet.
men det är vad hans advokat säger i slutet som har lite betydelse där och som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg.

Det handlar just om att sätta sig in i sånna "fiktiva" händelser...

Ja just det, den har jag sett. Men där är det en vit jury som uppmanas att spola sina fördomar om svarta. Inte riktigt samma sak.

En jurist bör ju inte vara jävig, eller hur?

Swedie skrev:

Säg det till flickans anhöriga..

Quaya skrev:
Ja, det tycker jag!
Så du menar det är bättre att brottslingen får leva och en förmodligen helt oskyldig 15åring som har heeeela livet framför sig ska få lida av detta bara för att han e sjuk i huvet och sätter en kniv i henne eller??????
Då är det fan så mycket bättre att en liten flicka får leva än en jävla idiot så svaret blir JA jag tycker det är ett ynkligt land..... svar på din fråga!

Personligen anser jag mig inte kunna värdera någons liv framför någon annans, även om det givetvis är frestande ibland.

Självklart ska det dessutom vara polisens avsikt att lösa såna här situationer fredligt, och utan blodspillan. Att skjuta nån i förebyggande syfte är ingen bra lösning.

Hur kan vissa ens försvara sånt beteende??? Han e sjuk i huvudet och borde skjutas eller få livstid. Det går ej att hjälpa honom tillbaks, som Mavve sa, blir han full o sne en gång så händer det igen.

KawaChris skrev:
Har för mig att i USA så är brottsoffret med och bestämmer om en fånge skall släppas tidigt pga gott uppförande, dvs dom har faktiskt lite att säga till om och det är självklart bra tycker jag.

Skitbra! Det är ju en bedömning som givetvis den mest partiska personen/personerna som finns ska få vara med om......

Blackninja skrev:
Hur kan vissa ens försvara sånt beteende??? Han e sjuk i huvudet och borde skjutas eller få livstid. Det går ej att hjälpa honom tillbaks, som Mavve sa, blir han full o sne en gång så händer det igen.

Vem fan har försvarat det?

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back