Jag mår riktigt illa av detta. :(

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
The Svånk skrev:
Säg det till flickans anhöriga..
Det kan jag göra. Sen hur de tar det är deras ensak. Jag rekommenderar bara det vettiga vad gäller deras egna välfärd (alltså att inte sitta bakom galler själva för våldsbrott).

Rättsväsendet i Sverige får ta hand om det. Vendettor i verkliga livet håller inte i längden.

Tyvärr är Sverige väldigt lätta på just våldsbrott och brottslingen släpps ut för fort.

Kan tillägga att jag inte försvarar IDIOTEN på nått sätt! Diskuterar bara i ämnet. Skulle det handla om min syrra så skulle du nog inte få loss mig från idioten innan han förstår vad han gjort.

Blackninja skrev:
Hur kan vissa ens försvara sånt beteende??? Han e sjuk i huvudet och borde skjutas eller få livstid. Det går ej att hjälpa honom tillbaks, som Mavve sa, blir han full o sne en gång så händer det igen.
Vem har försvarat beteendet?

Chris Ash skrev:
Personligen anser jag mig inte kunna värdera någons liv framför någon annans, även om det givetvis är frestande ibland.

Självklart ska det dessutom vara polisens avsikt att lösa såna här situationer fredligt, och utan blodspillan. Att skjuta nån i förebyggande syfte är ingen bra lösning.

äntligen ett bra post av dig i denna tråden.
Nej, jag tycker inte heller det borde bli något skjutande men detta har tydligen pågått i 4 timmar, och det är 4 timmar för mycket! och när förhandlare är där så borde dem ju fatta att det inte verkar funka när dem är där? Vad finns de för lösning då? Nä vi ringer ett samtal till, han kanske ger sig! och han lägger då på kanske... nä vi ringer ett samtal till..... osv det är just så förhandlare och polis verkar tänka i detta land och låter det hända innan dem ska göra något. Men den riktigt lösningen är nästan bara att storma lägenheten eller ha en prickskytt som tar slut på hans liv... Och som jag säger så är det en förmodlig oskyldig liten flicka som for fortsätta sitt liv och en jävla idiot mindre på jorden istället för att hon ska dö och han ska få livstid och sen komma ut och som Mavve säger, ta en sup med polarna så flippar han ut igen.

eus skrev:
Vem har försvarat beteendet?

Då en del personer tycker han skall hjälpas och ges vård mm kan de ju inte tycka att brottet är så grovt. Så jag läste mellan raderna.

Anser att är man såpass sjuk som denna som begär en helikopter och pengar, hans liv verkar vara en hollywood-film :kocko

Lite trött på de som alltid vill göra det rätta och ifrågasätta varenda liten kommentar. Sådana personer styr detta landet just nu och det går som det går. Sätt hårt mot hårt direkt (i lagom mängd) så försvinner nog en del brott som det här.

Swedie skrev:
Det kan jag göra. Sen hur de tar det är deras ensak. Jag rekommenderar bara det vettiga vad gäller deras egna välfärd (alltså att inte sitta bakom galler själva för våldsbrott).

troligen hade man fått längre tid själv än mördaren , underbart samhälle..

Quaya skrev:
Nej, jag tycker inte heller det borde bli något skjutande men detta har tydligen pågått i 4 timmar, och det är 4 timmar för mycket! och när förhandlare är där så borde dem ju fatta att det inte verkar funka när dem är där? Vad finns de för lösning då? Nä vi ringer ett samtal till, han kanske ger sig! och han lägger då på kanske... nä vi ringer ett samtal till..... osv det är just så förhandlare och polis verkar tänka i detta land och låter det hända innan dem ska göra något. Men den riktigt lösningen är nästan bara att storma lägenheten eller ha en prickskytt som tar slut på hans liv... Och som jag säger så är det en förmodlig oskyldig liten flicka som for fortsätta sitt liv och en jävla idiot mindre på jorden istället för att hon ska dö och han ska få livstid och sen komma ut och som Mavve säger, ta en sup med polarna så flippar han ut igen.

Allvarligt talat, vet du hur många gisslandrama som har våldsam utgång egentligen? Vet du hur många ggr man behöver skjuta eller storma på det här viset? Tror du inte att de här polismännen gjort vad dom kunnat för den här flickan? Hur bra tror du den här förhandlaren sover i natt?
Det verkar som många här tittat på lite väl många amerikanska filmer...

Blackninja skrev:
Lite trött på de som alltid vill göra det rätta och ifrågasätta varenda liten kommentar.
Vad är det för fel med att vara nogrann?
Om man drar förhastade slutssatser kan det få väääldigt dåliga konsekvenser.

Blackninja skrev:
Sätt hårt mot hårt direkt (i lagom mängd) så försvinner nog en del brott som det här.
Inte så troligt, se på USA
över 11.000 personer skjuts ihjäl varje år i rena mord
De har flest fångar i hela världen, och även dödsstaff

Last edited:
Quaya skrev:

Inget fel på förhandlarna i Sverige, de allra flesta liknande situationer slutar fredligt. Eller i alla fall utan blodspillan. Hur vet man att han har för avsikt att döda henne? I annat fall är det ju synnerligen fel att skjuta verkanseld mot honom.

Jag vet att detta är svårt, men jag tycker polisen gjorde rätt.

CorbenDallas skrev:
Har du ett fungerande exempel att visa?

GBG förra året, om man skjutit med gummikulor direkt och haft vattenkanon. Skulle lika mycket förstörts?

Om de snipat denna killen genom fönstret när han visade sig med kniv, hade flickan levt?

Chris Ash skrev:
Skitbra! Det är ju en bedömning som givetvis den mest partiska personen/personerna som finns ska få vara med om......

Visst är dom partiska dom är ju part i målet.. Ska brottsoffren bara hålla käft och vara just offer utan makt att påverka?

CorbenDallas skrev:
Allvarligt talat, vet du hur många gisslandrama som har våldsam utgång egentligen? Vet du hur många ggr man behöver skjuta eller storma på det här viset? Tror du inte att de här polismännen gjort vad dom kunnat för den här flickan? Hur bra tror du den här förhandlaren sover i natt?
Det verkar som många här tittat på lite väl många amerikanska filmer...

Nej det vet jag inte eftersom jag inte har tillgång till någon dator på polisstationen eller några papper om brott.
Och jag tycker dem ska fortsätta vara sk "våldsam" som ni säger mot brottslingen och poliserna är bra utbildade till att vara "våldsam" till en viss nivå. Utan att sätta 99,9% press på förhandlaren att han ska fixa detta, och det fixade sig inte... och därför sovde han nog inte bra den natten.
Och därför jag säger som jag gör är för att jag tycker bla förhandlare, poliser och sådant ska kunna vara tillräckligt utbildade i alla sina erfarenheter att förstå att förhandlaren TYVÄRR inte kan fixa detta utan dem får då komma med en bättre lösning, och då hade detta inte tagit 4 timmar och en död flicka.

Ska ni inte gå hem och ta en kopp kaffe och beundra brottslingen istället? Varför inte ge honom en blomma som ett "bra jobbat" det låter för helvete som om att ni ska göra det. Det låter som ni tycker det är helt rätt att han satte en kniv i henne.

Blackninja skrev:
GBG förra året, om man skjutit med gummikulor direkt och haft vattenkanon. Skulle lika mycket förstörts?
Ja om inte mer i rent raseri
Blackninja skrev:
Om de snipat denna killen genom fönstret när han visade sig med kniv, hade flickan levt?
Hur vet du att han inte högg henne innan han visade sig i fönstret?

Last edited:
Chris Ash skrev:
Inget fel på förhandlarna i Sverige, de allra flesta liknande situationer slutar fredligt. Eller i alla fall utan blodspillan. Hur vet man att han har för avsikt att döda henne? I annat fall är det ju synnerligen fel att skjuta verkanseld mot honom.

Jag vet att detta är svårt, men jag tycker polisen gjorde rätt.

Nejdå det är inget fel på förhandlarna, dem gör vad dem blir tillsagda och försöker göra sitt jobb.
Men vet naturligtvis vet vi inte att han ska döda henne just den sekunden, men vi snackar 4 timmar, 240 minuter ...... och då borde dem förstå att det inte verkar funka med en förhandlare.... då får man helt enkelt ta "plan B" eller vad poliserna nu gör, eller komma på en ny lösning.

Quaya skrev:
Nejdå det är inget fel på förhandlarna, dem gör vad dem blir tillsagda och försöker göra sitt jobb.
Men vet naturligtvis vet vi inte att han ska döda henne just den sekunden, men vi snackar 4 timmar, 240 minuter ...... och då borde dem förstå att det inte verkar funka med en förhandlare.... då får man helt enkelt ta "plan B" eller vad poliserna nu gör, eller komma på en ny lösning.

Man borde helt enkelt ha värderat den kidnappades liv högre än kidnapparens. I detta fall höll det inte med "alla är lika mycket värda".

eus skrev:
Ja om inte mer i rent raseri

Hur vet att han inte högg henne innan han visade sig i fönstret?

Gissar då polisen stormade efter hört skrik. Men men, nu var det det med att läsa mellan raderna :rolleyes:

Lugnade det inte ner sig rätt bra i GBG efter de skjöt den där stenkastande stollen? Så rätt åt honom

Blackninja skrev:
Gissar då polisen stormade efter hört skrik. Men men, nu var det det med att läsa mellan raderna :rolleyes:

Lugnade det inte ner sig rätt bra i GBG efter de skjöt den där stenkastande stollen? Så rätt åt honom
Nu läser du mellan rader i aftonbladet, tänk på det
Hon kanske hade munkavel när han högg henne?
Hon kanske var så chockad att hon inte kunde skrika percis efter huggen?

Det är mycket vi inte vet.
Jag vill säga med mina inlägg är att man är väldigt snabb att döma, med den lilla fakta man har.

KawaChris skrev:
Man borde helt enkelt ha värderat den kidnappades liv högre än kidnapparens. I detta fall höll det inte med "alla är lika mycket värda".

Bra kommentar på mitt inlägg! Och det är sant som du säger. Och jag tänkte inte heller på den kommentaren men nu när du säger det så kan jag dra en slutsats över mina inlägg att det jag menar är att kiddnappades liv skulle väderas dubbelt så mycket som brottslingens, men tyvärr blev det inte så.

Quaya skrev:
Bra kommentar på mitt inlägg! Och det är sant som du säger. Och jag tänkte inte heller på den kommentaren men nu när du säger det så kan jag dra en slutsats över mina inlägg att det jag menar är att kiddnappades liv skulle väderas dubbelt så mycket som brottslingens, men tyvärr blev det inte så.
Jo men då är ju frågan vem som har rätten att värdera nåns liv?
Ska vi skjuta killen som kör i 250 på motorvägen?
Han kan ju ha ihjäl nån när som helst för fan

eus skrev:
Jo men då är ju frågan vem som har rätten att värdera nåns liv?
Ska vi skjuta killen som kör i 250 på motorvägen?
Han kan ju ha ihjäl nån när som helst för fan

Herrugud! Hittar inga ord för de paralleller du drar

1-0 Sverige, nu e det fan hockey hej på er

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back