Jag har åkt dit.....

oj,vilken sammanställning! :tummenupp

det låter ju bra.. hoppas du blir nöjd med den om du skaffar en!

för min del,gillar jag inte den där superteknologin som BMW kör med,men dom är ju verkligen pionjärer.
såg den där specialfjädringen igår..jag hoppas att den sitter väl gömd bakom kåpan! :tungan

ha de gott
stoffe

Jag provkörde en Ducati Multistrada 1000S när jag var i Italien nyligen och blev helsåld. Har tröttnat lite på stötig och kort fjädringsväg. Speciellt eftersom det är så mycket bestående tjälskador i år. Provkör Mulitin och bli överraskad. Suverän väghållning! Dessutom rimliga försäkringspremier.

Starstriker skrev:
2230420 En sån ska jag ha. Punckt.

Klart du ska ha en K1200S! Sen kör du den runt jorden med den och slår Bike på fingrarna, de klenisarna körde bara 3000 mil genom europa fördelat på sex testpiloter! :banana

Starstriker skrev:
2230530 Apselut, men jag får bra pris på BMW och dessutom har jag råd med försäkringen vilket jag inte skulle ha med andra klass 6/7 hojjar. BMWn kostar ca 150k och sen ca 7000 hel/hel år. En japan skulle LÄTT kosta mig 20000 hel/hel så efter en säsong eller två så skulle jag "tjänat" in BMWns högre pris.

Edit: ....... och våga inte klaga på min Dakar :gnissla

Jag resonerar också så. Jag sparar ca 10 000 kr/år på att ha en BMW.
Därtill är det ny teknik, bra prestanda, annorlunda, mer teknik/tillbehör m m.
Har bara kört min 100 mil, men hör av dig om du vill veta mer.

Starstriker skrev:
2230530 Apselut, men jag får bra pris på BMW och dessutom har jag råd med försäkringen vilket jag inte skulle ha med andra klass 6/7 hojjar. BMWn kostar ca 150k och sen ca 7000 hel/hel år. En japan skulle LÄTT kosta mig 20000 hel/hel så efter en säsong eller två så skulle jag "tjänat" in BMWns högre pris.

Edit: ....... och våga inte klaga på min Dakar :gnissla

kolla på Honda VFR 800 när du ändå håller på, även den har bra försäkring via hondas mcförsäkring.
den finns med abs och motsvarande bromsystem som bmw med att den även bromsar bak när du bromsar fram osv.

Jag hade en vrf -02a mellan 02 och 03 och jag tyckte det var en bra hoj.. körde nonstop 100mil 2ggr och det fanns inte mycket att klaga på, förutom lite rövsmärta :hihi .
den som jag hade och dom senare har VTEC med variabla ventiler.. känns lite som att ha turbo när alla ventilerna används vid typ 6800varv.

ps den e rätt så snygg om man gämför med bmw vilket är ett + i kanten

blackis skrev:
2230585 Jag resonerar också så. Jag sparar ca 10 000 kr/år på att ha en BMW.
Därtill är det ny teknik, bra prestanda, annorlunda, mer teknik/tillbehör m m.
Har bara kört min 100 mil, men hör av dig om du vill veta mer.

Titta titta. Här har vi ju en K1200S-ägare! Jag har bara kört 20 mil ca på den hojjen, så du får gärna berätta mer om hur du upplever den efter 100 mil!

Halogen skrev:
2230570 Klart du ska ha en K1200S! Sen kör du den runt jorden med den och slår Bike på fingrarna, de klenisarna körde bara 3000 mil genom europa fördelat på sex testpiloter! :banana

Kommer snart ett långtest av F650 Dakar. Ska köra 1700 mil på min genom asien nu i sommar. Fördelat på en person ;)

Ska bli intressant att se vad som går sönder först. Det kommer garanterat att bli något som jag inte är förberedd på (= någon reservdel som jag inte har med mig)

Har faktiskt läst om nån stolle som korsat alla kontinenter på en R1:a. Såg nån bild där han satt fast i ett lerhål i Afrika. Såg lite kul ut faktiskt.

Det är väl kul att det dyker upp lite andra sporthojar.
Sätter liksom lite press på Jappsen.

Hur är den i kurv tagning tung?

hson skrev:
2230646 Det är väl kul att det dyker upp lite andra sporthojar.
Sätter liksom lite press på Jappsen.

Hur är den i kurv tagning tung?

Tung och tung. Jag skulle kalla den stabil, men jag har inte kört någon "riktig" sporthoj. Min Dakar är enklare att köra på kurviga vägar. Den "faller" in i kurvorna på ett helt annat sätt.

Starstriker skrev:
2230684 Tung och tung. Jag skulle kalla den stabil, men jag har inte kört någon "riktig" sporthoj. Min Dakar är enklare att köra på kurviga vägar. Den "faller" in i kurvorna på ett helt annat sätt.

Handen på hjärtat så kan jag erkänna, Jag sneglade rätt rejält på en Bmw.
Nu när man har läst så kanske man skall provköra en.
Och billda sig en egen uppfattning.

Fy fasen vad kärringen kommer att morra om jag byter igen . HIhihi.
Vem ´bry sig.

Starstriker skrev:
2230624
Kommer snart ett långtest av F650 Dakar. Ska köra 1700 mil på min genom asien nu i sommar. Fördelat på en person ;)

Ska bli intressant att se vad som går sönder först. Det kommer garanterat att bli något som jag inte är förberedd på (= någon reservdel som jag inte har med mig)

Har faktiskt läst om nån stolle som korsat alla kontinenter på en R1:a. Såg nån bild där han satt fast i ett lerhål i Afrika. Såg lite kul ut faktiskt.

Japp, jag vet, jag har smygläst på hemsidan din. :tummenupp Ska bli kul att följa!

Se denna sommar som uppvärmning. Nästa sommar... Starstriker kör månen ToR på en K1200S! :banana

Lite kort

Kan inte riktigt än och vill inte heller uttala mig för konkret om för o nackdelar så tidigt som efter 100 mil men:

Trots 10 cm längre hjulbas (1570 mm) än Blackbird så känns den något smidigare o kvickare än den. Känns inte ett dugg längre. Men man kastar den inte åt sidan som en R1 o dyl såklart.

Den annorlunda gaffelkonstruktionen ger inte direkt några nigningar vid hård inbromsning.

Fjädringen sväljer ojämnheter bättre (kan i o f s ha att göra med att den är ny o inte kan jämföras med en hoj som gått 5000 mil). Körde en R1 ca 2000 igår med ca 4000 mil på mätaren o den var småhoppig och orolig i gaffeln.

Vridet från 2500-3000 rpm japp det räcker!

Bromsarna :) :) :)
Har inte vågat (delvis pga inkörning) använd dem fullt ut.

Handtagsvärme bra

Nu ska vi se hur den går på gokartbana idag

Blinkers en på varje handtag är dock helt idiotiskt.

Försäkringen: zon 3-7 5100 kr/år helförsäkring :banana

Bensinförbrukning: 0,51-0,55 hittills :)

Starstriker skrev:
2230299 Ja du. Du kanske ska ta och provköra en när du skaffat riktigt körkort? När du kört den kan du komma tillbaka till mig med blöta byxor och berätta hur gubbig den kändes :rofl

svårt att ge åsikter vad man själv tycker när man äger en 125cc
:rofl

Starstriker skrev:

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå
Jag skulle velat följa med.
Kommer att följa med spänning

LYCKA TILL!

blackis skrev:
2231067 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå
Jag skulle velat följa med.
Kommer att följa med spänning
LYCKA TILL!

Är det du på bilden så finns det säkert någon som kan ta dig bakpå :hihi

Starstriker skrev:
2230518 Mja, jag kan ju ge betyg redan nu, men eftersom det här är det enda jag provat som kommer i närheten av sporthoj så har jag ju inte så mycket att jämföra med.

Hojjen kändes "hård", dvs allt sitter stenhårt och hojjen är ultrastabil (speciellt jämfört med min Dakar som i jämförelse känns som en dragspelsbuss i kurvorna). Jag är 193 cm lång och fick bra plats med benen vilket jag inte får på många hojjar.

Kraftutvecklingen var turbinlik - väldigt jämn. Motorn är väldigt tyst med originaldämparen, det enda man hör i motorvägsfart är ett svagt visslande, typ som från en jetmotor. Inget surr som man är van vid från andra högvarviga hojjar.

1200S:en har väldigt lång hjulbas (se bilden ovan) och väger 228 kg torr så den kan väl knappast riktigt kallas sporthoj, snarare supertourer.

Fjädringen skiljer sig lite från andra hojjar. Framfjädringen består av ett sinnrikt system med länkarmar som sitter gömt under kåpan. Systemet förhindrar nigning vid inbromsning och fungerar riktigt bra. Det blir tvärstopp direkt utan nigning.

Bakfjädringen kunde ställas elektroniskt (comfort, normal, sport för en resp 2 pers) med en knapp på styret. Pillrade inte så mycket med det där, utan körde med inställningen normal.

Ptja... Bromsarna är ABS delintegral, dvs med frambromsen bromsas bakhjulet också, och med bakbromsen bromsar det bara bak.
ABS-systemet tillsammans med den "nigfria" framfjädrningen gör att det är lätt att få stopp på hojjen. Tvärstopp typ. Det är bara att nypa fullt (med pekfingret om man vill eftersom bromsen är servoassisterad) så är det tvärstopp...

Riktigt kul hoj tycker jag. Som jag skrev tidigare kör jag försiktigt av naturen så för er hardcore sporthojjare därute så kanske den inte känns lika vass om man pressar den lite (vilket jag inte vågar. ÄN). För mig skulle den här dock räcka mer än väl.

Kan inte betygssätta den här hojen av naturliga skäl, men för mig var den en riktig aha-upplevelse och skapade ett hemskt ha-begär! Kände mig som en kung på den även om jag kanske inte körde som en!

helt jämn effekt,
elektroniskt justerbar fjädring
ABS-bromsar
Servo till bromsen
Frambroms = fram+bakbroms
228kg torr modern hoj.

Och ni förstår inte varför dom kallas gubbhoj :rofl :rofl :lol

En sporthoj ska vara Hård, rå, muskulös och enkel,
inte full med elektroniska hjälpmedel, komfortfjädring osv. :lol

Hört talas om bakåtsträvare?

Du kanske skulle börja köra HD istället? Massor med gammal teknik där.

Eller kanske en Royal Enfield? Ännu äldre teknik och ojämnare effekt.

Du kanske rent av ska skaffa dig en tramcykel? De är ju lätta.

Vill du vara riktigt bakåtsträvande kan du ju slå till på en sån där gammal 1800-tals cykel med stort framhjul och litet bakhjul?

Eller så kan du gå. Ta av dig kläderna också. De väger ju. :rolleyes:

Oddjob skrev:
2231172 helt jämn effekt,
elektroniskt justerbar fjädring
ABS-bromsar
Servo till bromsen
Frambroms = fram+bakbroms
228kg torr modern hoj.

Och ni förstår inte varför dom kallas gubbhoj :rofl :rofl :lol

En sporthoj ska vara Hård, rå, muskulös och enkel,
inte full med elektroniska hjälpmedel, komfortfjädring osv. :lol

Starstriker skrev:
2232336 Hört talas om bakåtsträvare?

Du kanske skulle börja köra HD istället? Massor med gammal teknik där.

Eller kanske en Royal Enfield? Ännu äldre teknik och ojämnare effekt.

Du kanske rent av ska skaffa dig en tramcykel? De är ju lätta.

Vill du vara riktigt bakåtsträvande kan du ju slå till på en sån där gammal 1800-tals cykel med stort framhjul och litet bakhjul?

Eller så kan du gå. Ta av dig kläderna också. De väger ju. :rolleyes:

Ja, måste jag välja på kombi-servo-abs-broms och Royal Enfield, så nog fan blir det en Royal Enfield - men då ska det ska va dieselmodellen!!

Välkommen in i sporthojssegmentet. Kul att du vet så mycket.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing