Jag har åkt dit.....

Pejo skrev:
Välkommen in i sporthojssegmentet. Kul att du vet så mycket.

Well, för det första var inte hojen min utan jag hade den till låns, och för det andra undrar jag vad du syftar på när du säger att jag vet så mycket. Hur ska jag tolka det?

Starstriker skrev:
2232351 Well, för det första var inte hojen min utan jag hade den till låns, och för det andra undrar jag vad du syftar på när du säger att jag vet så mycket. Hur ska jag tolka det?
du ska tolka det som att han håller med mig :pannkyss

Starstriker, med risk för att låta otrevlig så vet du inte vad du snackar om.

och jag säger det med vänlig ton :)

Starstriker skrev:
2230219 Då min kära Dakar står på en båt på väg till Korea fick jag i helgen låna en BMW K1200S. Det kommer bli en dyrköpt erfarenhet eftersom jag MÅSTE ha en sån nästa år.

Börjar förstå er som kör sporthoj nu. Fifan vad kul det var. I jämförelse med Dakarens 50 hästar var K1200S'en med sina 167 kusar en helt SANSLÖS hoj. Den bara skrek efter mer och skrattade mig rätt i ansiktet i dagarna två.

(Iofs kör jag som en kärring också och lyckades kanske utnyttja 15% av MCns totala potential)

Vad jag också förstår är varför så många kör ihjäl sig, och då inte enbart pga att de kör sporthoj. Låg igår på Bogesendsvägen i 80-90 kanske och jag blev omkörd av minst 15 hojjar på den korta vägsträckan. Vansinniga omkörningar på insidan, på slangen, i kurvor och på krön.

Fick själv möte av en bil på min sida i en kurva. Som tur är körde både jag och bilen långsamt så det ordnade sig, men hur skulle det gått om både jag och bilen kom i 100?

Fan grabbar (och tjejer). KÖR FÖRSIKTIGT!
Vad körde du på för tid ? :rofl

(skojja, ett skämt..)

:)

Nu har jag inte kört en K1200S, men farsans F650 tycker jag var rätt skoj. Lite slätstruken men jäkligt rolig att piska sand med på Ölands stränder (de bor där). Behåll den. Du kan ju ha den som andra hoj om inte annat.

Angående K1200S så är den nog ett bra alternativ till Blackbird, Hayabusa mfl. Personligen hade jag inte haft något emot att äga den eller annan BMW. Billig försäkring, bra andrahandsvärde och säkerligen också bra kvalité, service och kundbemötande. De senare betalar jag dessutom gärna lite extra för.

Men som sagt, jag har inte kört den och du (stjärn-knäpparen) har inte kört andra sporhojar, så vi har ju inget att jämföra med egentligen. Ut och testa lite fler hojar. Gillar du sedan fortfarande BMW:n bäst så köp den om det passar plånboken.

Och du, lycka till i Asien! :tummenupp

Starstriker skrev:
2230530 Apselut, men jag får bra pris på BMW och dessutom har jag råd med försäkringen vilket jag inte skulle ha med andra klass 6/7 hojjar. BMWn kostar ca 150k och sen ca 7000 hel/hel år. En japan skulle LÄTT kosta mig 20000 hel/hel så efter en säsong eller två så skulle jag "tjänat" in BMWns högre pris.

Edit: ....... och våga inte klaga på min Dakar :gnissla

Menar inget illa om din Dakar men har du bara kört den innan så lär t o m en gammal cbr900rr från -92 vara häftig!! Triumph har bra premie, testa deras Daytona 955 eller varför inte 675:an som kom i final i Biketesten. Jag menar inte att de är bättre på nåt vis men du behöver nog utöka dina refferensramar lite.

Efter banåkningen

3 extremt varma heat i ca 28 gr värme :brinnerup
På gokartbana skall tilläggas.

Den känns något kvickare och har bättre nedläggningsvinkel än Blackbirden.
Sen är den precis som jag trodde tung att "slänga" mellan kurvorna. Skulle säkert vara klart roligare och kunna åka med mer nedlägg på en snabbare/större bana. Spelade ingen större roll om jag åkte på 2an eller 3ans växel runt hela banan. 2an är såklart att föredra.

Fotpinnarna tog i vid några tillfällen. Knät lite lite vid ett tillfälle. Så jag var säkert hela 2 dm ifrån backen, men det är för att jag inte kan så bra eller att hojen är dålig :confused:

Jag åkte om en "lus" på en sporthoj, Gixxer av nyare modell, men det berodde såklart på dess förare.
Vad ska man med en sån maskin till om man blir omkörd av en BMW? (ironi-mode on)

Jag köpte en Triumph TT600 som första hoj och billig försäkring var ett TUNGT vägande argument som jag ångrade ganska snart. Jag tycker att man ska välja den hoj man vill ha främst annars är det lätt att ångra sig. Att betala 150 lax för en hoj mycket för billig försäkring och att det ska betala sig på några år tycker jag låter lite sådär. Nä: ut och testa resten av "sporthojsgänget" i samma klass och se vad du tycker sen.

Det blir inte så farligt med en R1 om man t.ex. kör via If och ställer på och av då och då.

Haha, nej jag vet faktiskt inte vad jag snackar om, och jag har inte hävdat motsatsen. Det här är det närmaste sporthoj jag kört. ;)

Oddjob skrev:
2232463 du ska tolka det som att han håller med mig :pannkyss

Starstriker, med risk för att låta otrevlig så vet du inte vad du snackar om.

och jag säger det med vänlig ton :)

Såklart jag behöver. Men ni minns nog alla när ni körde något riktigt motorstarkt för första gången. Man blir ju helt..... öhhh..... just det. Stum. Den har etsat sig fast i mitt medvetande.

Låg inatt och gjorde en +/- lista i huvudet varför jag ska ha den hojjen:

+ Totalt helt sanslöst vansinnig hoj i mina ögon

- Livsfarlig
- Dyr
- Äter ett bakdäck i månaden
- Tveksam att skjutsa med längre sträckor
- Tveksam att ta packning på
- Man kan bara köra på asfalterade vägar
- Jag kommer aldrig kunna utnyttja dess fulla potential
- Obekväm i stan
- Måste köras på >7500 rpm för att trivas

Allt talar ju FÖR att jag ska ha en sån hoj!!!!

RW skrev:
2232633 Menar inget illa om din Dakar men har du bara kört den innan så lär t o m en gammal cbr900rr från -92 vara häftig!! Triumph har bra premie, testa deras Daytona 955 eller varför inte 675:an som kom i final i Biketesten. Jag menar inte att de är bättre på nåt vis men du behöver nog utöka dina refferensramar lite.

Starstriker skrev:
2232686 Haha, nej jag vet faktiskt inte vad jag snackar om, och jag har inte hävdat motsatsen. Det här är det närmaste sporthoj jag kört. ;)

Såklart jag behöver. Men ni minns nog alla när ni körde något riktigt motorstarkt för första gången. Man blir ju helt..... öhhh..... just det. Stum. Den har etsat sig fast i mitt medvetande.

Låg inatt och gjorde en +/- lista i huvudet varför jag ska ha den hojjen:

+ Totalt helt sanslöst vansinnig hoj i mina ögon

- Livsfarlig
- Dyr
- Äter ett bakdäck i månaden
- Tveksam att skjutsa med längre sträckor
- Tveksam att ta packning på
- Man kan bara köra på asfalterade vägar
- Jag kommer aldrig kunna utnyttja dess fulla potential
- Obekväm i stan
- Måste köras på >7500 rpm för att trivas

Allt talar ju FÖR att jag ska ha en sån hoj!!!!

Roligt att höra att fler har haft sömnlösa nätter i sina dar.

Du får nog ändå stryka flera av dina minusposter, som inte gäller (inte ens för dig).

Om du ursäktar och jag får tolka dina erfarenheter/kunskaper så kanske inte K 1200 S är den bästa hojen att byta till. Om du köper en lite svagare men säkerligen lika rolig och bra så kanske du kommer att ha lika roligt samt att det finns lite mer marginaler säkerhetsmässigt.
Kan t ex vara SV 650, Bandit 600, nån inte fullt så extrem 600 sporthoj, några år gammal GSX 750. KOmmer inte på så många-inte så insatt i detta segment.

I övrigt har inte jag valt K 1200 S mest pga den låga försäkringen utan en kompromiss av vad som i mitt tycke är önskvärt och finns tillgängligt på marknaden samt har en rimlig premie.

Tja, det är klart att det finns vettigare hojjar. Men 1200S kändes väldigt trygg. Dessutom kör jag väldigt försiktigt. Och då menar jag försiktigt. Så jag kan säkert göra mig lika illa på min Dakar som jag har idag. Faktiskt.

Sen behöver jag en stor hoj också, och på den här satt jag riktigt bra. Extrema knävinklar är inte min grej.

blackis skrev:
2232741 Roligt att höra att fler har haft sömnlösa nätter i sina dar.

Du får nog ändå stryka flera av dina minusposter, som inte gäller (inte ens för dig).

Om du ursäktar och jag får tolka dina erfarenheter/kunskaper så kanske inte K 1200 S är den bästa hojen att byta till. Om du köper en lite svagare men säkerligen lika rolig och bra så kanske du kommer att ha lika roligt samt att det finns lite mer marginaler säkerhetsmässigt.
Kan t ex vara SV 650, Bandit 600, nån inte fullt så extrem 600 sporthoj, några år gammal GSX 750. KOmmer inte på så många-inte så insatt i detta segment.

I övrigt har inte jag valt K 1200 S mest pga den låga försäkringen utan en kompromiss av vad som i mitt tycke är önskvärt och finns tillgängligt på marknaden samt har en rimlig premie.

Starstriker skrev:
2232686 Men ni minns nog alla när ni körde något riktigt motorstarkt för första gången. Man blir ju helt..... öhhh..... just det. Stum. Den har etsat sig fast i mitt medvetande.QUOTE]

Hehe, jag kommer fortfarande ihåg när jag testade Kawa ZX10 -88 1990. Körde GSX 1100-81 innan och blev helt såld efter provkörningen och bytte på stört. Upptäckte efter några dagar att den hade en del skrapsår efter att ta trillat omkull (stillastående) :D

Haha, men du ångrade dig säkert inte! Man ska följa sitt hjärta när man väljer tjej och köper hoj ;) Det finns alltid några skavanker man får leva med. Haha

RW skrev:
2232823
Starstriker skrev:
2232686 Men ni minns nog alla när ni körde något riktigt motorstarkt för första gången. Man blir ju helt..... öhhh..... just det. Stum. Den har etsat sig fast i mitt medvetande.QUOTE]

Hehe, jag kommer fortfarande ihåg när jag testade Kawa ZX10 -88 1990. Körde GSX 1100-81 innan och blev helt såld efter provkörningen och bytte på stört. Upptäckte efter några dagar att den hade en del skrapsår efter att ta trillat omkull (stillastående) :D

Starstriker skrev:
2232784 Tja, det är klart att det finns vettigare hojjar. Men 1200S kändes väldigt trygg. Dessutom kör jag väldigt försiktigt. Och då menar jag försiktigt. Så jag kan säkert göra mig lika illa på min Dakar som jag har idag. Faktiskt.

Sen behöver jag en stor hoj också, och på den här satt jag riktigt bra. Extrema knävinklar är inte min grej.
jo det är klart, det är flera aspekter att ta hänsyn till.
Tyvärr är en effektsvagare hoj oftast också liten, där längre och/eller större personer har svårt att få plats och då blir det de omvända. Men de är ofta istället lättkörda gällande effekt/vrid om man rör försiktigt på högerhanden.

Du kanske även vill titta på K 1200 RS, ungefär likadan hoj, men inte alls lika snygg då i mitt tycke.

yonsson skrev:
2230394 En BMW är alltid ful oavsett hur den ser ut!
Själva vetandet att det är en bmw omöjliggör för ögonen att uppfatta annat.

Jag gillar också främst japshojar men kolla in den här bara :) Den e juh helt underbart häftig! Grymt snygg hoj!

Bifogat

• bmw.jpg
    bmw.jpg
    33.6 KB · Visningar: 76
Starstriker skrev:
2230235 Tror 1200S kostar 6000 hel/hel för oss som bor i zon 1. Det går ju att leva med. Tyvärr kostar hojjen >150k. Dyra leksaker.....

Men du kan väl inte mena att den är ful? Skulle väl vara baklyktan isf....

Det kommer stå en grå 05 för ca 135 på Lundgrens Motor om ett par veckor. Nya däck, larm, ESA, väskor mm. :tummenupp

Såldes till förmån för en R6.

trasher84 skrev:
2232851 Jag gillar också främst japshojar men kolla in den här bara :) Den e juh helt underbart häftig! Grymt snygg hoj!

Å jag har fastnat i Italiensk design träsket. Världens snyggaste hoj alla tider är 916 enl mig. Har testat den o körställninge samt pris sätter käppar i hjulet för mig. Så därför har jag TLS idag. Benelli TNT är också skitläcker samt en hel hög andra hojar från Italien.

Starstriker: inte för att vara elak, men du vet ju hur det låter på en kille när han aldrig har satt på en brud och försöker övertyga alla om att han har smällt på en massa brudar....
ungefär likadant går ditt resonemang.(ja jag vet.. dålig liknelse)

jag tycker du skall prova på fler hojjar innan du köper bmw'n, det är säkerligen en riktigt bra hoj. men du kanske upptäcker att det finns ännu bättre maskiner.

när man går å köper en hoj för över 130k så brukar det oftast vara så att man verkligen vill ha den hojjen och ev är lite entusiast.. typ som när man köper en ducati.(undantaget är ju kanske vissa av oss som har för mycket pengar på fickan).

men jag skall inte racka ner på dig, vill du verkligen ha hojjen så köp den!.
det är ju inte så jefvla mycket pengar vi pratar om igentligen :tummenupp

DwD skrev:
2232912 Starstriker: inte för att vara elak, men du vet ju hur det låter på en kille när han aldrig har satt på en brud och försöker övertyga alla om att han har smällt på en massa brudar....
ungefär likadant går ditt resonemang.(ja jag vet.. dålig liknelse)

men jag skall inte racka ner på dig, vill du verkligen ha hojjen så köp den!.
det är ju inte så jefvla mycket pengar vi pratar om igentligen :tummenupp

Nehepp. Har skrivit på minst fem ställen i den här tråden att jag aldrig kört en riktig sporthoj tidigare. Om jag framstått som en som vet allt om sporthojar så har det iaf inte varit min avsikt. Jag vet inget alls, nästan.

Ang ev köp så säger hjärtat ja, men plånboken har inte talat ännu :(
Kör Dakar idag (min första hoj f.ö) och den är nog lite mer mångsidig än en sporthoj. Men den är en plåga över 120.

RW skrev:
2232886 Å jag har fastnat i Italiensk design träsket. Världens snyggaste hoj alla tider är 916 enl mig. Har testat den o körställninge samt pris sätter käppar i hjulet för mig. Så därför har jag TLS idag. Benelli TNT är också skitläcker samt en hel hög andra hojar från Italien.

Ja fyfan vad den e läcker :) snacka om att Ducati låg före sin tid designmässigt! Och TnT:n e välfigt häftig. Har dock aldrig sett någon ute i trafiken än. Bara kikat lite på Hojmässan i GBG :tungan

trasher84 skrev:
2232946 Ja fyfan vad den e läcker :) snacka om att Ducati låg före sin tid designmässigt! Och TnT:n e välfigt häftig. Har dock aldrig sett någon ute i trafiken än. Bara kikat lite på Hojmässan i GBG :tungan

Jag har sett en TnT på Sjöborakan. Det är fördelen med att bo i en region med 3 miljoner människor där de flesta hojåkare nån gång/år är på rakan, utbudet av hojar är stort. Aprillia Mille är inte lika vacker men den sitter man bra på. Dock lutar det mot att jag byter till en R1:a. TLS:en börjar kännas klen fast jag kommer att sakna det vackra ljudet om jag byter.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!