2230518 Mja, jag kan ju ge betyg redan nu, men eftersom det här är det enda jag provat som kommer i närheten av sporthoj så har jag ju inte så mycket att jämföra med.
Hojjen kändes "hård", dvs allt sitter stenhårt och hojjen är ultrastabil (speciellt jämfört med min Dakar som i jämförelse känns som en dragspelsbuss i kurvorna). Jag är 193 cm lång och fick bra plats med benen vilket jag inte får på många hojjar.
Kraftutvecklingen var turbinlik - väldigt jämn. Motorn är väldigt tyst med originaldämparen, det enda man hör i motorvägsfart är ett svagt visslande, typ som från en jetmotor. Inget surr som man är van vid från andra högvarviga hojjar.
1200S:en har väldigt lång hjulbas (se bilden ovan) och väger 228 kg torr så den kan väl knappast riktigt kallas sporthoj, snarare supertourer.
Fjädringen skiljer sig lite från andra hojjar. Framfjädringen består av ett sinnrikt system med länkarmar som sitter gömt under kåpan. Systemet förhindrar nigning vid inbromsning och fungerar riktigt bra. Det blir tvärstopp direkt utan nigning.
Bakfjädringen kunde ställas elektroniskt (comfort, normal, sport för en resp 2 pers) med en knapp på styret. Pillrade inte så mycket med det där, utan körde med inställningen normal.
Ptja... Bromsarna är ABS delintegral, dvs med frambromsen bromsas bakhjulet också, och med bakbromsen bromsar det bara bak.
ABS-systemet tillsammans med den "nigfria" framfjädrningen gör att det är lätt att få stopp på hojjen. Tvärstopp typ. Det är bara att nypa fullt (med pekfingret om man vill eftersom bromsen är servoassisterad) så är det tvärstopp...
Riktigt kul hoj tycker jag. Som jag skrev tidigare kör jag försiktigt av naturen så för er hardcore sporthojjare därute så kanske den inte känns lika vass om man pressar den lite (vilket jag inte vågar. ÄN). För mig skulle den här dock räcka mer än väl.
Kan inte betygssätta den här hojen av naturliga skäl, men för mig var den en riktig aha-upplevelse och skapade ett hemskt ha-begär! Kände mig som en kung på den även om jag kanske inte körde som en!