Jag blir trött och förbannad!!!

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Stockholm, sweden
Hoj
Suzuki DR650
Folköl skrev:
2067412 64.5% skatt

i USA 17.5% (augusti 2005)

Vad gnäller då folk om, skatten är ju lägre än vad skatten på inkomst är :tomten

För om jag har företag, har 10000kr på kontot och vill ta ut det i handen betalar Jag 8000:- av dom till Äckelfetgöran och får drygt 2000 i handen, det ör 80% i skatt det. :tuttar

zpeppy skrev:
2067386 Du är säkert sosse med:p
Piratpartiet for life

:yoparty
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Inte för att jag gillar Perssons lek med våra skattepengar, men vad gäller bensinskatter så tycker jag de kan vara lite motiverade. Hade hellre sett att hela världen hade samma skattetryck på bensin & andra oljebaserade bränslen som vi har. Men som alltid är ju sverige världens samvete och vi skall föregå med gott exempel :rofl Man kan undra hur stor betydelse det skulle ha för miljön om alla länder haft en bensinskatt på typ 60-70%. Borde kunna göra världen till en bättre plats att bo och andas på. Som alla vet (och gillar eller hatar) så styr staten vår konsumption väldigt effektivt med hjälp av skatter och avgifter.

Iofs jobbar jag asmkt och har inga större problem att tanka varken båt, hoj eller bil - det hade nog låtit annorlunda om jag fått låta hojjen stå när det var fint väder pga att jag inte haft råd att tanka :3freak

Vill du ha råd att tanka nöjesfordon: Jobba mer eller prioritera

*duckar* :hihi
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Malmö-motard skrev:
2067712 Inte för att jag gillar Perssons lek med våra skattepengar, men vad gäller bensinskatter så tycker jag de kan vara lite motiverade. Hade hellre sett att hela världen hade samma skattetryck på bensin & andra oljebaserade bränslen som vi har. Men som alltid är ju sverige världens samvete och vi skall föregå med gott exempel :rofl Man kan undra hur stor betydelse det skulle ha för miljön om alla länder haft en bensinskatt på typ 60-70%. Borde kunna göra världen till en bättre plats att bo och andas på. Som alla vet (och gillar eller hatar) så styr staten vår konsumption väldigt effektivt med hjälp av skatter och avgifter.

Iofs jobbar jag asmkt och har inga större problem att tanka varken båt, hoj eller bil - det hade nog låtit annorlunda om jag fått låta hojjen stå när det var fint väder pga att jag inte haft råd att tanka :3freak

Vill du ha råd att tanka nöjesfordon: Jobba mer eller prioritera

*duckar* :hihi
Den svenska bensinskatten ligger ungefär på genomsnittsnivån i EU. UK, Irland, Danmark har högre bensinskatt. EU sätter miniminåvåer för bensinskatten.
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Permanent priskrig här i Thn borgar väl förhoppningsvis för att det inte går över 11-strecket iaf. :tungan
 

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
letar febrilt
Vi får börja köra på E85 helt enkelt.
85% Etanol 15% NORSK bensin för vem vill va beroende av några krigande Danmarkshatande j...a ARABER! :huvet
Det går förresten att tanka 30% E85 i bilen utan prob, borde funka utan mod även i mc tycker jag :va
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Titta på ditt tangentbord. Ser du att knappen "i" är väldigt nära knappen "j"?


sgtpepper skrev:
2065193 Vad är en lärieunge för något?

Jag har råd att tanka, så jag välkomnar prisökningar. Det innebär ju att jag slipper dela vägarna med fattiga.
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Kina

Mekzon skrev:
2065357 Vänta bara. Snart ska alla Kineser ha bil. Då blir efterfrågan på olja så stor att benzan i Sverige kommer att kosta 13 spänn innan skatt. Det finns även andra länder som redan idag birdrar till den stora efterfrågan och högt pris på råolja. Länder som kan göra vad som helst för att åka SUV och slippa ha allmänna kommunikationer. Oljan borde ransoneras och användas till vettiga saker, t.ex. till svenska motorcyklar. :tummenupp

Har en lärare som är ekonom, enligt han genomgår kina en sån industrialisering att soppapriset kommer hamna på det dubbla inom 2 år! Så det handlar inte om någon vanlig sommarhöjning utan om en otrolig ökning av konsumtion just nu... sen är ju frågan vad som händer med växthuseffekten då :gnissla

Sen tycker jag att om man åker hoj 500 mil om året så kan det få kosta...(det säger jag som går i gymnasiet och bara har helgjobb :rolleyes: )

Handlar ju trotts allt om nöjeskontot för dom allra flesta...

Om hojen drar 0,7 och man kör 500 mil går det åt ca350 liter bensin,
vilket med ett pris på 12kr/litern blir 4200.-

Säg att det höjs till 20kr/litern så kostar det ca 7000:- att köra samma sträcka, skiljer 2800.- på en sommar, det kan i alla fall jag leva med.


Sen är ju frågan hur dyrt det ska behöva bli innan man får sälja hojen för att det inte är värt det längre...om man ens får sålt den då... :va

Någon som håller med???
 
Last edited:

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
janeinar skrev:
2067863 Vi får börja köra på E85 helt enkelt.
85% Etanol 15% NORSK bensin för vem vill va beroende av några krigande Danmarkshatande j...a ARABER! :huvet
Det går förresten att tanka 30% E85 i bilen utan prob, borde funka utan mod även i mc tycker jag :va

Norges olja är på upphällningen, den peakar ungefär nu (de har alltså nått toppen av produktionen). USA:s olja peakade 1973. Arabernas vet man ej exakt men de flesta experter tror på 10-15 år till. Allt beror väl på hur snabbt Kina och Indien utvecklas.

Så billigare kommer det aldrig att bli, oavsett regering.

E85 funkar utmärkt, jag har kört med 30% utan problem (insprutningshoj).
 

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
letar febrilt
Pyton skrev:
2067937 Norges olja är på upphällningen, den peakar ungefär nu (de har alltså nått toppen av produktionen). USA:s olja peakade 1973. Arabernas vet man ej exakt men de flesta experter tror på 10-15 år till. Allt beror väl på hur snabbt Kina och Indien utvecklas.

Så billigare kommer det aldrig att bli, oavsett regering.

E85 funkar utmärkt, jag har kört med 30% utan problem (insprutningshoj).

om vi intar Norge igen och bildar en union så räcker nog oljan åt bara oss nordiska länder ett tag till!
Eller så får vi späda ut med nåt annat än benza - Vad? -någon som har nåt förslag mvh janne :)
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Och hur dyr är bensinen egentligen med tanke på vad man får ut av den...

Är det inte bara så att soppan varit orimligt billig fram tills nu?

Jag menar, hur många skulle putta en bil i 10 mil för 100:- :va
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Bensinen är ganska billig men skatten är väldigt dyr.

Tänker ni låta "socialkommunisterna de gröna" köra ett pass till eller ska någon annan får prova att spela ett tag? :confused:
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
zykl0n skrev:
Tänker ni låta "socialkommunisterna de gröna" köra ett pass till eller ska någon annan får prova att spela ett tag? :confused:

whatever... vi gör som dig, baserar vårt val på våra egna fantasier
om vad partierna står för. Att basera det på reell politik blir alltför
faktatråkigt och allmänt jobbigt.

DwD skrev:
2068043 hur fan kan den ligga på 8:40sek/l på vissa ställen i sverige?.

http://www.bensinpris.se
8:40 (4/4) Uno-X (Bem.) Kopparberg - Ställdalsvägen 3 (KOPPARBERG) Län:Örebro

de har väl ett kommunalråd på yttersta högerkanten kanske??
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
gthyni skrev:
2068108 whatever... vi gör som dig, baserar vårt val på våra egna fantasier
om vad partierna står för. Att basera det på reell politik blir alltför
faktatråkigt och allmänt jobbigt.

Låt barnen fortfarande tro på tomten. Jag ser nästan fram mot ett regeringsskifte i höst enbart för att få höra reaktionerna från alla moppefuckon: "-Va fan, kostar inte bensinen 3 spänn eller, men ööhhh, alla skatter skulle ju försvinna ju bah..."
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top