Jag blir trött och förbannad!!!

jannewall skrev:
För om jag har företag, har 10000kr på kontot och vill ta ut det i handen betalar Jag 8000:- av dom till Äckelfetgöran och får drygt 2000 i handen, det ör 80% i skatt det.

Den matematiken får du nog utveckla.
 
69:an skrev:
2069138 Den matematiken får du nog utveckla.
han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".
 
Swedie skrev:
2069153 han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".

Fast ingående moms kan du väll kvitta mot utgående moms lr?

I vilket fall har jag för mig att 70% av inkomsterna går till skatt totalt sett.
 
Swedie skrev:
2069153 han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".

Fast sedan får man ju betala skatt igen på det man köper, om man skall använda pengarna privat.
 
Coola Ola skrev:
2065426 Jamen grattis. IQ-maffian på SH slår till igen.

1. Trafikens kostnader för samhället täcks inte av de inkomster som den inbringar via skatter etc. vilket ger att:
2. Redan i dagsläget är alltså beskattningen på fossila bränslen en form av subventionering till oljebolagen. Ytterligare sänkning av dessa skatter skulle alltså innebära ytterligare direkta subventioner till oljebolagen.
3. Skattenivåerna (och därmed bensinpriserna) ligger på ungefär samma nivå i hela Europa (inkl Frankrike och ändå protesterar de inte där heller).
4. Jag är student med mycket små inkomster och har ändå råd att pendla 3 mil om dagen med hojen. Har man inte råd med sin bränslekonsumtion får man antingen planera sitt bilkörande bättre eller hitta alternativa lösningar (vilket det finns för åtminstone 90% av Sveriges befolkning).
5. Skattesatsen har såvitt jag vet inte ändrats dramatiskt sedan hösten 2004 och även då var det en höjning på några ören per liter.

Slutsats: gnäll på bensinbolagen om priserna höjs för mycket, inte på staten.



Och du själv drar naturligtvis ingen nytta av en enda av dessa kronor som "storebror" tar i från dig...


Så skatten är inte en procentsats på priserna eller?
Som förra året höjdes??
Dvs ett lite pill på priset blir ett stort pill i slutändan

Du borde grumla av ditt hjärttvättade sinne och se lite av vekligheten och varför pluggar du? ...du borde väl jobba som politiker istället och leva på stulna penga du med..
Om du inte redan gör det av ditt resonemang att dömma

Firefly skrev:
2065029 Räcker det inte med att försäkringen är hög?
Nu ska bensinpriserna höjas till nya "rekord"-priser i sommar...
:mad: :huvet :mad:
http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12300346.asp

Vart fan ska detta sluta?

I helvetet...
 
Swedie skrev:
2069153 han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".

Jag är med dig, som företagare i femton år. :) Jag var nyfiken på hur han resonerade.

Däremot kan jag tycka att momsen i faktureringsledet inte har så mycket med saken att göra, i synnerhet om man jobbar mot andra (momsregistrerade) företag för vilka momsen då inte heller spelar någon roll.
Men visst går mycket bort i skatt.
 
E85

Tyvärr kan man väl inte bara slå i E85 i mc-tanken, eller kan man? Hur som helst, så börjar ju världen att bli orolig för oljetillgången i framtiden. Tänk bara på alla utvecklingsländer och Kina där folk också vill köra bil etc. Den globala uppvärmningen på grund av koldioxidutsläpp från olja och kol är ett faktum som också är ett gott skäl till att köpa bensinsnålare eller köra mindre bil...

Förresten! Drar inte hojar också mindre soppa nu än förr?
 
jannewall skrev:
2076793 Precis.
Alltså, högre bensin pris, mer i moms till staten.
Och moms som är en procentbaserad skatt ger mer pengar ju högre bensinpriset är :D



Iofs sant, tankar du 10 liter betalar du mindre i skatt än en som tankar 100 liter :D

Och den betalas med pengar som redan skattats för (minst) en gång.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top