Jag behöver skicka ett fax!

Kanske kånkelberry

Kanske lågvattenmärket var passerat nu? ;)

För mig kan det vara värt att scanna in det ändå för då har jag alla dokument samlade på ett ställe... I datorn. Lättare att följa historik mm om allt ligger på samma plats. Jag kan vidarebefodra eller svara kunden/användaren/leverantören även om jag står mitt i stan och behöver inte åka till något kontor eller fråga om lov på närmsta hotell om jag får låna deras fax.

Faxens tid är på väg bort. Det tar bara längre tid än väntat :banana

Men vad är Blackberry då? Äckligt låter det iaf :gnissla
Ja det är klart att faxen är på decline, men den är som sagt rätt praktiskt för många, själv har jag inte använt avdelningens fax på flera år. Förr var det oftare. När handlingar inkom i pappersform.
Idag granskar jag ofta ritningar och underlag digitalt från början, så helt plötsligt är det då en omväg med pappersformatet och därmed faxen.

Men har jag en funkis fax och ett papperdokument ska till en ort med fax, då blir det faxen om det är öppna handlingar

Kanske lågvattenmärket var passerat nu? ;)

För mig kan det vara värt att scanna in det ändå för då har jag alla dokument samlade på ett ställe... I datorn. Lättare att följa historik mm om allt ligger på samma plats. Jag kan vidarebefodra eller svara kunden/användaren/leverantören även om jag står mitt i stan och behöver inte åka till något kontor eller fråga om lov på närmsta hotell om jag får låna deras fax.

Faxens tid är på väg bort. Det tar bara längre tid än väntat :banana

vi gick över till att maila våra containertransporter från jobbet för ca en månad sen, innan har vi alltid faxat.

Att faxa gick ju helt klart snabbare, fylla i och skicka än att gå runt och skriva upp hur många containrar och sen gå till datorn och fylla i det där också, bifoga, skicka.

vi gick över till att maila våra containertransporter från jobbet för ca en månad sen, innan har vi alltid faxat.

Att faxa gick ju helt klart snabbare, fylla i och skicka än att gå runt och skriva upp hur många containrar och sen gå till datorn och fylla i det där också, bifoga, skicka.

Inte alltid att utvecklingen går framåt. Men som privatperson så irriterar det när någon firma envisas med fax.

Om ett år har ni telefoner med mail i då va det mellan steget löst.

Om 3 år har ni täckning på jobbet ;)

mail i mobilen[/QUOTE

Det h!r ja redan, dock ingen täckning på jobbet

Blackberry är såndär amerikansk skit. Liknar en telefon men funkar bättre att maila på än att ringa... Fast dom säger att det är en telefon...

Det är väl lite som de där så kallade HD. De säger att det är en motorcykel men dem gör sig bäst stillastående.

Blackberry är en avancerad lur med tangentbord. Det är inget jag rekomenderar men kör man lotusmail lösning så är den omptimerad för det. alla mail och kontakter som ligger på dator har du i luren också "typ".

Du kan läsa pdf bilder mm. redigera och pula excel ark osv. Ja du hajjar nog.

HTC har bättre nallar för detta. Likaså "nya" iPhonen skulle säkert också fungera bättre men ej testat denna.

Vi är ett amerikasnt ägt företag och Blackberry skall det vara då. Även om dem inte är 100% samspelta med svenska nätet.

Tittar man i står det made in taiwan dessutom vilket gör det hela ännu mer bisarrt.

Men vad är Blackberry då? Äckligt låter det iaf :gnissla
Ja det är klart att faxen är på decline, men den är som sagt rätt praktiskt för många, själv har jag inte använt avdelningens fax på flera år. Förr var det oftare. När handlingar inkom i pappersform.
Idag granskar jag ofta ritningar och underlag digitalt från början, så helt plötsligt är det då en omväg med pappersformatet och därmed faxen.

Men har jag en funkis fax och ett papperdokument ska till en ort med fax, då blir det faxen om det är öppna handlingar

Last edited:
Något som är riktigt dumt är att Trafikverket vill ha en del beställningar via fax och en del via nätet.

Kommer inte ihåg exakt hur det är nu. Men det är något i stil med att trafikskolorna kan beställa teoriprov för A, B och BE via nätet med e-leg men bara körprov för B. Så beställning om uppkörning för A och BE måste faxas.

Härlit
Japp, Amerikanskt är skiten om man gillar traditionellt.
Kanske ska leta rätt på en gammal kromad värmealstrande faxmaskin som får stå och växelströmsbrumma så där skönt i ett hörn. Eller kanske en sån där gammal militär kryptofax som alla staber hade, med trähölje och ups-batteri, (blyack eller nickel-kadmium förstås). Då är man king, helt virus- och strömavbrottsäker.

Blackberry är såndär amerikansk skit. Liknar en telefon men funkar bättre att maila på än att ringa... Fast dom säger att det är en telefon...

Det är väl lite som de där så kallade HD. De säger att det är en motorcykel men dem gör sig bäst stillastående.

Blackberry är en avancerad lur med tangentbord. Det är inget jag rekomenderar men kör man lotusmail lösning så är den omptimerad för det. alla mail och kontakter som ligger på dator har du i luren också "typ".

Du kan läsa pdf bilder mm. redigera och pula excel ark osv. Ja du hajjar nog.

HTC har bättre nallar för detta. Likaså "nya" iPhonen skulle säkert också fungera bättre men ej testat denna.

Vi är ett amerikasnt ägt företag och Blackberry skall det vara då. Även om dem inte är 100% samspelta med svenska nätet.

Tittar man i står det made in taiwan dessutom vilket gör det hela ännu mer bisarrt.

Last edited:
Härlit
Kanske ska leta rätt på en gammal kromad värmealstrande faxmaskin som får stå och växelströmsbrumma så där skönt i ett hörn. Eller kanske en sån där gammal militär kryptofax som alla staber hade, med trähölje och ups-batteri, (blyack eller nickel-kadmium förstås). Då är man king, helt virus- och strömavbrottsäker.

Glöm inte att det måste vara en110 voltare oxå med en extra trafo..

En anledning till att fax fortfarande används, är att ett dokument som undertecknats och faxats är juridiskt bindande. Det är inte en scannad motsvarighet.

Sen är ju frågan; varför inte använda faxprogram på datorn(för då gäller den scannade handlingen)

• Gilla
Reaktioner: SSB
Är det testat rättsligt?
Går att fejka ett fax liksom ett mail. Ingen skillnad.

Mail är juridiskt bindande. Jag vet dock att det är ett omstritt ämne.

Även ett muntligt avtal är juridiskt bindande.

Det är bevisen som är svårare eller lättare att styrka.

En anledning till att fax fortfarande används, är att ett dokument som undertecknats och faxats är juridiskt bindande. Det är inte en scannad motsvarighet.

Sen är ju frågan; varför inte använda faxprogram på datorn(för då gäller den scannade handlingen)

Last edited:
Härlit
Ska du skaffa en matrisskrivare också?

Behöva skicka ett fax nu för tiden... är det ett i-landsproblem eller ett u-landsproblem? :va

Det där var en klurig fråga. Egentligen så borde att skicka ett fax vara ett I-landsproblem, men samtidigt så är bredbandsuppkopplingar i U-länderna färre, alltså ett U-landsproblem.

Tänk att fax kunde vara ett så hett ämne att debattera om! Idag var faktiskt första gången i mitt liv som jag blivit tvungen att använda mig av en fax.

Jag fick i alla fall iväg mitt fax, nere på närmaste hotell hjälpte dom mig, jag tror det kom fram. Jag ska be om ett mailsvar för få det bekräftat.

Haha, Drysen, säker på att någon inte bara spelar dig ett spratt? Fax? 2010?

Och du åkter till Stadsbibloteket, ställer dig med ryggen emot byggnaden och då tar vänster till 1990-talet så ska det nog gå att få tag på en fax :hihi
Jag faxar nästan varje dag. Fett old style. Men va fan, kunderna vill ha det :dummer

Sök på Web fax, finns massor av tjänster som fixar det.

Vad ni ska vara moderna då, duger inte en hederlig teletype?

[YOUTUBE-ID]DFMQ1qT_RFM[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...