Jag behöver skicka ett fax!

Jag brukar gå in till ett hotell de få gånger jag behövt faxa något privat. Har aldrig varit några problem.

Haha, Drysen, säker på att någon inte bara spelar dig ett spratt? Fax? 2010?

Och du åkter till Stadsbibloteket, ställer dig med ryggen emot byggnaden och då tar vänster till 1990-talet så ska det nog gå att få tag på en fax :hihi

Haha, Drysen, säker på att någon inte bara spelar dig ett spratt? Fax? 2010?

Och du åkter till Stadsbibloteket, ställer dig med ryggen emot byggnaden och då tar vänster till 1990-talet så ska det nog gå att få tag på en fax :hihi

Haha, nej det är helt sant! Jag ska skriva under ett papper att jag betalat och sen faxa till dom! :D

Scanna det du ska faxa, och skicka bilden samt faxnummret i ett PM så löser jag det åt dig :tummenupp

Finns gott om myndigheter, banker och diverse andra firmor som tror att fax är säkraste vägen att gå utöver hederlig post eller att man ställer sig jämt och skriver på. Med tanke på alla andra sätt man kan fuska eller ha felaktigt id kort mm så förstår jag inte saken riktigt men så äre...

Kan inte fatta att faxen används i den utsträckning den görs. Folk skriver ut dokument för att sedan faxa dem. Pappersfria samhället in my ass.

Haha, nej det är helt sant! Jag ska skriva under ett papper att jag betalat och sen faxa till dom! :D

När jag haft bråttom att få iväg papper så har jag fotat med digitalkameran, lagt in på datorn, slängt upp på en FTP och sen mailat länk till den som papperna ska till :tummenupp

Jag faxar dagligen på jobbet och i många fall är det en bättre lösning.
Du behöver tex inte en dator eller uppkoppling för att ett fax ska gå fram.

Sen kan man sitta och vara så skitnödigt modern att man inte vill ta i det med tång men faktum är att det ofta är användbarare än maila pdf:er osv.

Vilka är fördelarna om du ursäktar? Vad är det jag inte kan göra via datorn?
Uppkoppling? Jaha hur skickar du med faxen då? Antar genom uppkoppling vare sig det är gammal kopparlina eller fiber...

Jag faxar nästan varje dag på jobbet för att våra leverantörer kräver det med signatur med beställningar. Hade tjänat tid och haft all historik samlad på samma stället i en smäll om jag fått göra det på datorn.

Det handlar nog snarare vilken generation man tillhör... Vad man är van vid och att man insett att datorn kan göra mer än en fax och att det därav ofta är en fördel att samla allt där.

Jag faxar dagligen på jobbet och i många fall är det en bättre lösning.
Du behöver tex inte en dator eller uppkoppling för att ett fax ska gå fram.

Sen kan man sitta och vara så skitnödigt modern att man inte vill ta i det med tång men faktum är att det ofta är användbarare än maila pdf:er osv.

Om du har ett gammalt modem, telefonlinje till hemmet, samt en digital kopia av det du ska skicka är det inga problem. Jag har faxat och tagit emot fax med hjälp av faxprogrammet som följer med Windows. Minns inte vad det heter, men var inte svårt att använda.

EDIT: kanske även går över GSM-nätet. Har för mig att mobiler kunde fungera som telefonmodem förr.

Vilka är fördelarna om du ursäktar? Vad är det jag inte kan göra via datorn?
Uppkoppling? Jaha hur skickar du med faxen då? Antar genom uppkoppling vare sig det är gammal kopparlina eller fiber...

Jag faxar nästan varje dag på jobbet för att våra leverantörer kräver det med signatur med beställningar. Hade tjänat tid och haft all historik samlad på samma stället i en smäll om jag fått göra det på datorn.

Det handlar nog snarare vilken generation man tillhör... Vad man är van vid och att man insett att datorn kan göra mer än en fax och att det därav ofta är en fördel att samla allt där.

Förstår du inte vad jag menar med uppkoppling?
Faxen går via telefonlina som är vanligare än en internetuppkoppling, men inte behöver varken du eller jag spela dum va?
Fördelen som jag ser det är att många av de jag arbetar mot (åkerier) har en fax som står på medans datorn inte gör det. Faxar jag över en lista vet jag att den finns när de kommer till kontoret. Utan problem med att någon chafför som jobbar extra inte vet lösenordet till datorn osv. Många småkontor (eller fikarum kallas det väl egentligen) har inte ens en dator. Men vanligtvis finns det en fax.

Du och jag är ganska jämngamla så det är inte det som är frågan, utan om att erkänna att även äldre teknik är funkis.
Processorer i industri är sjukt gammal teknik, även de flesta datorkomponenter i nya satelliter är flera generationer gamla.

No offense men vår fax går på samma fiber som datorn gör.
Alla mail får jag i min blackberry hela dagen lång. Alternativt datorn om jag drar upp den. Faxen måste jag åka till kontoret för att läsa, känns mindre smidigt. Finns ju dock apps så att det går att faxa till datorn men...

Jag förstår din poäng dock. fast så ser det inte ut på de arbetsplatser där jag jobbar. Här har vi en gemensam låda typ info@ så kan alla som behöver åtkomst till den se den också. Både i datorn och telefonen.

Jämngamla kanske vi är som sådant.

Men du måste väl också se att faxen blir allt ovanligare?

Faxen går via telefonlina som är vanligare än en internetuppkoppling, men inte behöver varken du eller jag spela dum va?
Fördelen som jag ser det är att många av de jag arbetar mot (åkerier) har en fax som står på medans datorn inte gör det. Faxar jag över en lista vet jag att den finns när de kommer till kontoret. Utan problem med att någon chafför som jobbar extra inte vet lösenordet till datorn osv. Många småkontor (eller fikarum kallas det väl egentligen) har inte ens en dator. Men vanligtvis finns det en fax.

Du och jag är ganska jämngamla så det är inte det som är frågan, utan om att erkänna att även äldre teknik är funkis.
Processorer i industri är sjukt gammal teknik, även de flesta datorkomponenter i nya satelliter är flera generationer gamla.

[YOUTUBE-ID]qgW62fP0oCA[/YOUTUBE-ID]

:O Det var nog mycket skitsnack i det faxet.

Last edited:
Det är klart att faxen altmer trängts ut. Men jag är helt med på att det är en funkis teknik som används hos många företag.
Om jag har ett A4 papperdokument som ska till en kollega där det finns fax så faxar jag förstås dokumentet. Går snabbara än att scanna i skrivaren för att sedan logga in mot den från min dator mha ett lösenord jag glömt bort, spara dokument och bifoga med ett mail

No offense men vår fax går på samma fiber som datorn gör.
Alla mail får jag i min blackberry hela dagen lång.
:O Det var nog mycket skitsnack i det faxet.
Kanske kånkelberry

Förundrades över att faxar används härom dagen faktiskt, jag anar iaf att det va faxat för det va lögn i helvete å se vad det stog..

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back