Jag behöver skicka ett fax!

Ska du skaffa en matrisskrivare också?

De var balla! :D

Men vad hette de där gamla skrivarna som var ännu snabbare än matriskrivarna :va De hade ett sfärisk skrivarhjul där alla bokstäver, tecken och siffror fanns. Kunde alltså bara skriva text, till skillnad från matrisskrivare. Men vad hette de där skrivarna med skivarboll?
Alla gamla spionfilmer från kalla kriget brukar innehålla minst en scen där man ser en sån printer skriva ut en mystisk hemlig order av världspåverkande magnitud. Dessa skrivare hade en helt otrolig hastighet, långt över 30 tecken per sekund, nästa samma frekvens på tecknen som matrisskrivarna hade på punkterna. Bokstavsföljden var så rask att knattret mer var som ett ylade. Jag har sett en sån där live på en arbetsplats på 80-talet.

Skrivarklotet såg alltså ut som i en IBM Selectric skrivmaskin

Last edited:
De var balla! :D

Men vad hette de där gamla skrivarna som var ännu snabbare än matriskrivarna :va De hade ett sfärisk skrivarhjul där alla bokstäver, tecken och siffror fanns. Kunde alltså bara skriva text, till skillnad från matrisskrivare. Men vad hette de där skrivarna med skivarboll?
Alla gamla spionfilmer från kalla kriget brukar innehålla minst en scen där man ser en sån printer skriva ut en mystisk hemlig order av världspåverkande magnitud. Dessa skrivare hade en helt otrolig hastighet, långt över 30 tecken per sekund, nästa samma frekvens på tecknen som matrisskrivarna hade på punkterna. Bokstavsföljden var så rask att knattret mer var som ett ylade. Jag har sett en sån där live på en arbetsplats på 80-talet.

Skrivarklotet såg alltså ut som i en IBM Selectric skrivmaskin

Jag tror dom kallades "kulskrivare" på svenska.

Jag minns dom också, det var dessutom den billigaste skrivaren man kunde ha på ett kontor då färgen var nästan gratis.

Sen kom vaxkakeskrivarna, där flertalet tillverkare erbjöd just gratis svartfärg skrivarens livslängd ut.
(dom olikfärgade vaxkakorna fick man dock betala för, men i sammanhanget var även dom billiga)

Nuförtiden är det billigare att kasta skrivaren när färgpatronen är tömd än att köpa nya, det känns som att utvecklingen mot hållbar miljö backade några hundra steg där.

Jag tror att telex/teletype är samma sak faktiskt, maskinen jag la upp filmen på gör exakt samma sak.

Telex = nätverket
Teletype = terminalen, som kunde användas till annat också

Vi utvecklade program på Teletyparna. Vi hade nämligen anammat ett modernare
arbetssätt. I stället för att som traditionellt plita ner programmen för hand på
färdigtryckta blanketter som lämnades till tanterna som stansade in dem på hålkort
knappade vi in dem direkt på Teletyparna som var kopplade till datorernas serieportar.

Namnet TeleTYpe lever ju fortfarande kvar i dagens Unix/Linuxars /dev/tty.

Vi hade trumskrivare på den tiden.
En cylindrisk trumma som snurrade fram hela alfabetet på var och en av 80
kolumner intill pappret, ett 20 cm brett färgband, och en hammare för var och
en av de 80 kolumnerna som knackade till när rätt tecken snurrade förbi.
Klart snabbare än det mesta i skrivarväg idag.

Last edited:
När vi ändå har spårat ur totalt, det finns scanners som låter som musik också:[YOUTUBE-ID]FHcV8vZ96OM[/YOUTUBE-ID]

Jag har förövrigt kört RTTY (Radio Tele TYpe)

Ja så hette de kanske!

Jag googlade runt bland samlande tekniknördarna. Drum printer verkar vara liknande. Säljs ju tydligen en hel del fortfarande. De är tydligen driftsäkrare och billigare i drift om man ska skriva mycket och bara text.

Hittade en rulle. Det var nog trumskrivare jag mindes. Här hör man det där typiska ljudet, så många bokstäver per sekund att det ylar mer än det knattrar, men jag har hört betydligt snabbare trumsksrivare, denna är dock det enda jag hittade. :D

[YOUTUBE-ID]Rb8LKelTBuw[/YOUTUBE-ID]

Jag tror dom kallades "kulskrivare" på svenska.

Jag minns dom också, det var dessutom den billigaste skrivaren man kunde ha på ett kontor då färgen var nästan gratis.

Sen kom vaxkakeskrivarna, där flertalet tillverkare erbjöd just gratis svartfärg skrivarens livslängd ut.
(dom olikfärgade vaxkakorna fick man dock betala för, men i sammanhanget var även dom billiga)

Nuförtiden är det billigare att kasta skrivaren när färgpatronen är tömd än att köpa nya, det känns som att utvecklingen mot hållbar miljö backade några hundra steg där.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...