Jag är total sämst.

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Hårt bevakat? Många föråkare ser bantiden då som egen träning och bantid, och räknar med att de som kommer och är med kan köra lite, man kanske blir lite uppläxad om man inte håller sitt spår och flackar och har sig eller inte kör kör förutseende, sen om man tar kurvor fel(el läs mer riskabelt sätt), taskig gaskontroll, sitter som nötter på hojen, bromsar på sig, dvs bara "åker" hoj och är ett enda stort orsomoment, fara och kraschvarning för sig själv skiter de fullkomligt i..

Har du bara kört bana 2 ggr(kanske var fler ggr med samma arrangörer?) så har du ändå inte hunnit lärt dig något.. så börja om börja rätt vettja:)

Jag tycker det kanoners dock att åka lite med Racingworld, Actionpictures, Seva racing och andra arrangörer och klankar absolut inte på dessa, men man skall veta grunderna vad man pysslar med innan man kommer och bombar och vill mer än vad man kan....(var på en körning för några år sedan för en arrangör, det kraschades ut hejvilt hela dagen i lugn grupp bland deltagare som aldrig kört bana....) mm för lite egentid och övning på banan:) Men skall det vara riktigt säkert för rookies(jag räknar nog alla som rookies första året man åker på bandagar...)Så är SMC outstanding, har själv kört bandagar sedan 2005, och skulle jag inte gått massvis av smc kurser, så skulle jag inte vara lika säker på motorbanan då jag åker på andra arrangörers bandagar, även i trafiken garanterat.

Jag har även gått mycket smc-kurser för att det är så trevligt träffa återkommande deltagare:)

Hårt bevakat? Många föråkare ser bantiden då som egen träning och bantid, och räknar med att de som kommer och är med kan köra lite, man kanske blir lite uppläxad om man inte håller sitt spår och flackar och har sig eller inte kör kör förutseende, sen om man tar kurvor fel(el läs mer riskabelt sätt), taskig gaskontroll, sitter som nötter på hojen, bromsar på sig, dvs bara "åker" hoj och är ett enda stort orsomoment, fara och kraschvarning för sig själv skiter de fullkomligt i..

Har du bara kört bana 2 ggr(kanske var fler ggr med samma arrangörer?) så har du ändå inte hunnit lärt dig något.. så börja om börja rätt vettja:)

Jag tycker det kanoners dock att åka lite med Racingworld, Actionpictures, Seva racing och andra arrangörer och klankar absolut inte på dessa, men man skall veta grunderna vad man pysslar med innan man kommer och bombar och vill mer än vad man kan....(var på en körning för några år sedan för en arrangör, det kraschades ut hejvilt hela dagen i lugn grupp bland deltagare som aldrig kört bana....) mm för lite egentid och övning på banan:) Men skall det vara riktigt säkert för rookies(jag räknar nog alla som rookies första året man åker på bandagar...)Så är SMC outstanding, har själv kört bandagar sedan 2005, och skulle jag inte gått massvis av smc kurser, så skulle jag inte vara lika säker på motorbanan då jag åker på andra arrangörers bandagar, även i trafiken garanterat.

Jag har även gått mycket smc-kurser för att det är så trevligt träffa återkommande deltagare:)

Precis som jag skrev så ångrar även jag att jag inte började med smc och efter det körde med andra arrangörer.

Men dom två arrangörer jag kört med och ja flera ggr med dessa två så kände jag mig inte nervös eller skitnödig över att någon skulle brassa in i mig eller att folk allmänt kör vårdslöst eller att jag någon gång vart rädd. Alla visade stor hänsyn och förståelse.
Vissa ggr fick nybörjare även personlig coach och grön väst under hela dagen för att komma igång.

Men visst kör folk även jag på fel sätt som du skriver "taskig gaskontroll, sitter som nötter på hojen, bromsar på sig, dvs bara "åker" hoj"
Det är det jag fick vetskap om under dessa dagar med smc och förklarat för mig att det är galet och jobba med detta. Försök sitta på detta vis,gå på gas,bromsa i tid och förbered dig för kurvan innan du är i den o.s.v

Kortfattat fick man tips och pekpinnar på vad man behöver jobba med och på vilket vis man ska jobba med dom för att utvecklas som pilot och just detta moment kan jag hålla med saknas hos dom arrangörer jag åkt med tidigare iår.

Men att man känner sig rädd eller att att tårarna är nära det håller jag verkligen inte med om!

Last edited:
Alltså Mojja, vet du inte vem du har framför dig håll avstånd OCH det gäller på vilken körning som helst. Att ligga så pass nära på en SMC körning så har du inte lyssnat på vad dom sagt innan antar jag för jag har varit på en del.

Att det skulle vara däckens fel denna ännu en gång går jag inte på... detta är helt enkelt ett förar misstag. Det är bara noobs som lowsidar ut från ejes.

Men det är bara påt igen för denna gången var det ju försäkrat.

Alltså Mojja, vet du inte vem du har framför dig håll avstånd OCH det gäller på vilken körning som helst. Att ligga så pass nära på en SMC körning så har du inte lyssnat på vad dom sagt innan antar jag för jag har varit på en del.

Att det skulle vara däckens fel denna ännu en gång går jag inte på... detta är helt enkelt ett förar misstag. Det är bara noobs som lowsidar ut från ejes.

Men det är bara påt igen för denna gången var det ju försäkrat.

Vem har sagt att det var däckens fel? Sist jag läste genom denna tråd (har gjort det säkert 10ggr) Så skriver ts alltså jag att jag bara har mig själv att skylla och att detta är endast mitt fel och ingen annans.

Jag antog vad piloten framför mig skulle göra,höll inte tillräckligt avstånd och hade inte tillräckligt med marginal för att rätta till mitt misstag = totalt självförvållat och endast mitt fel att det blev som det blev.

Istället för att ramma piloten framför mig så ställde jag mig på hejdarna vilket resulterade i en lowsider.
Kommer jag göra om samma sak igen? Svar aldrig i livet.

Vem har sagt att det var däckens fel? Sist jag läste genom denna tråd (har gjort det säkert 10ggr) Så skriver ts alltså jag att jag bara har mig själv att skylla och att detta är endast mitt fel och ingen annans.

Jag antog vad piloten framför mig skulle göra,höll inte tillräckligt avstånd och hade inte tillräckligt med marginal för att rätta till mitt misstag = totalt självförvållat och endast mitt fel att det blev som det blev.

Istället för att ramma piloten framför mig så ställde jag mig på hejdarna vilket resulterade i en lowsider.
Kommer jag göra om samma sak igen? Svar aldrig i livet.

Nee, det var några andra som prata om däck OK.. ;)

Och jag TROR inte ett par bra däck hade hjälpt dig när du "stod på hejdarna" du hade kraschat lik förbannat.

Som sagt det är bara påt igen och se till att du har marginalerna på din sida.. känner du att du är för snabb så äre licensträning som gäller för dig.

Träffa på dig på föra cashback dagen du verkar var en skoj snubbe.. :)

Önskar som sagt att jag hade börjat med smc för att lära in rätt och få tips och pekpinnar om vad man SKA jobba med och hur man SKA göra istället för att försöka lära sig själv och lyssna på både ove,petter och anders om hur dom tycker man ska göra.

Det kommer ta en stund nu att öva bort mina "felbetenden" detta hade jag sluppit ödsla tid på om jag gått kurs med smc från början och istället kunnat använda tiden för att öva in och slipa på det rätta betendet!

En liten tilläggsformulering här.

Jag tycker att SMCs koncept är klockrent och är en perfekt väg att gå för att få koll på sitt hojåkande. Det är som flera nämnt en verktygslåda man får som man kan arbeta med oavsett om man kör Åsen på 1.45 eller 1.12. I det avseendet har du helt rätt.

Du har också rätt i att det finns många sätt att göra fel på, och börjar man åka bana utan någon som helst styrning prickar man sannolikt en hel del av dessa.

Fel har du däremot i SMC lär ut "det rätta". Det finns många sätt att göra rätt på, SMCs agenda går ut på några få grundförutsättningar; trafiksäkerhet, fysisk & psykologisk teori som grund, enkelhet och överförbarhet. Dvs att det är anpassat för att ge säkrare trafikanter med ett upplägg gjort så att det ska passa de flesta och att steget för att kunna bli instruktör inte ska kräva en examen i beteendevetenskap.

Bortser vi från de praktiska detaljer som är grunden till varför SMCs utbildning ser ut som den gör så finns det många sätt att göra och köra som bevisligen fungerar rätt bra. Mossberg kör skiten ur de flesta, Simon Crafar fler än så. Båda gör enl. "skolan" en hel del "fel".

Vad säger det då? SMC lär inte ut racing, utan trafiksäkerhet. En skillnad som i stort alltid missas när de här diskussionerna kommer igång. Jag vågar dock säga att alla som inte har en himla massa varv i kroppen blir bättre OCH snabbare förare av en kurs. När man gått steg 4 nitton gånger däremot kräver det nog att instruktören är lite mer engagerad och race-inspirerad än normalt för att kunna tillföra sådär himla mkt. Det finns i min mening (och bara min mening) en nivå där man liksom inte vinner nån trafiksäkerhet av att bli bättre enl. SMCs ursprungliga kursplan. Då handlar det om självinsikt och att undvika risker snarare än att kunna ta en kurva ännu snabbare.

För att bli snabb snabb måste man frångå delar av det som lärs ut och börja med lite andra mönster. Så tro inte att andra har fel för att vad de säger inte stämmer med SMC. Däremot tycker jag definitivt att man ska kunna regeln innnan man bryter den, och SMCs regler är en bra grund att så småningom börja bryta :tummenupp.

Mojja är på plats, STEG 1 Gaskontroll inge mer inte mindre om jag känner SMC rätt.

Gaskontroll, motstyrning och högfartsbroms enl. kursplan.. Men vad vet jag?

Är det din uppfattning? Jag gick stegen för flera år sen och tyckte det var asbra.

Gaskontroll, motstyrning och högfartsbroms enl. kursplan.. Men vad vet jag?

Är det din uppfattning? Jag gick stegen för flera år sen och tyckte det var asbra.

Jo, tror det var mest gaskontroll jag övade på steg 1 men du är ju instruktör så du vet ju vad som gäller.. :tummenupp att gå upp i röven på framförvarande i kurva lär väl knappast ligga i kursplanen.. ;)

Det är steg 4 kurser 4 dagar i rad som gäller på den kurs jag är uppbokad på!
Så vad man ska träna på är helt upp till individen.

Jag tragglade tex sittställning + blick hela dagen igår.

Precis som jag skrev så ångrar även jag att jag inte började med smc och efter det körde med andra arrangörer.

Men dom två arrangörer jag kört med och ja flera ggr med dessa två så kände jag mig inte nervös eller skitnödig över att någon skulle brassa in i mig eller att folk allmänt kör vårdslöst eller att jag någon gång vart rädd. Alla visade stor hänsyn och förståelse.
Vissa ggr fick nybörjare även personlig coach och grön väst under hela dagen för att komma igång.

Men visst kör folk även jag på fel sätt som du skriver "taskig gaskontroll, sitter som nötter på hojen, bromsar på sig, dvs bara "åker" hoj"
Det är det jag fick vetskap om under dessa dagar med smc och förklarat för mig att det är galet och jobba med detta. Försök sitta på detta vis,gå på gas,bromsa i tid och förbered dig för kurvan innan du är i den o.s.v

Kortfattat fick man tips och pekpinnar på vad man behöver jobba med och på vilket vis man ska jobba med dom för att utvecklas som pilot och just detta moment kan jag hålla med saknas hos dom arrangörer jag åkt med tidigare iår.

Men att man känner sig rädd eller att att tårarna är nära det håller jag verkligen inte med om!

Mitt inlägg var inte riktat mot dig(jag har inte sett dig köra) utan hur det är i allmänhet.

Din beskrivning av smc, och att jobba med delpunkter, är det som är hela grejen med smc, man jobbar på småsaker i flera steg(och man får gå om steg också)gör att det blir en bra helhet:)

En liten tilläggsformulering här.

Jag tycker att SMCs koncept är klockrent och är en perfekt väg att gå för att få koll på sitt hojåkande. Det är som flera nämnt en verktygslåda man får som man kan arbeta med oavsett om man kör Åsen på 1.45 eller 1.12. I det avseendet har du helt rätt.

Du har också rätt i att det finns många sätt att göra fel på, och börjar man åka bana utan någon som helst styrning prickar man sannolikt en hel del av dessa.

Fel har du däremot i SMC lär ut "det rätta". Det finns många sätt att göra rätt på, SMCs agenda går ut på några få grundförutsättningar; trafiksäkerhet, fysisk & psykologisk teori som grund, enkelhet och överförbarhet. Dvs att det är anpassat för att ge säkrare trafikanter med ett upplägg gjort så att det ska passa de flesta och att steget för att kunna bli instruktör inte ska kräva en examen i beteendevetenskap.

Bortser vi från de praktiska detaljer som är grunden till varför SMCs utbildning ser ut som den gör så finns det många sätt att göra och köra som bevisligen fungerar rätt bra. Mossberg kör skiten ur de flesta, Simon Crafar fler än så. Båda gör enl. "skolan" en hel del "fel".

Vad säger det då? SMC lär inte ut racing, utan trafiksäkerhet. En skillnad som i stort alltid missas när de här diskussionerna kommer igång. Jag vågar dock säga att alla som inte har en himla massa varv i kroppen blir bättre OCH snabbare förare av en kurs. När man gått steg 4 nitton gånger däremot kräver det nog att instruktören är lite mer engagerad och race-inspirerad än normalt för att kunna tillföra sådär himla mkt. Det finns i min mening (och bara min mening) en nivå där man liksom inte vinner nån trafiksäkerhet av att bli bättre enl. SMCs ursprungliga kursplan. Då handlar det om självinsikt och att undvika risker snarare än att kunna ta en kurva ännu snabbare.

För att bli snabb snabb måste man frångå delar av det som lärs ut och börja med lite andra mönster. Så tro inte att andra har fel för att vad de säger inte stämmer med SMC. Däremot tycker jag definitivt att man ska kunna regeln innnan man bryter den, och SMCs regler är en bra grund att så småningom börja bryta :tummenupp.

Word!! :bugar

Kan inte bli bättre beskrivet än så här!:tummenupp Smc lär dig grunderna för att köra bra på bana, skall man pyssla med racing och tokbomba apex, är något helt annat, då det gäller att ha framhjulet först in i kurvan och stänga ute andra, det är inte optimalt då köra med allt för sen svängpunkt även om det blir en snygg linje när man tar höjd och hämtar hem, men man blir passerad av 2-3 st då ;)

Kör man 3-4 bandagar per år, kör för att ha kul, trevligt upplägg på kursen, för säkerhet och bli en bättre förare i sadeln, så är smc kurser grejen för dig :)

Last edited:
Word!! :bugar

Kan inte bli bättre beskrivet än så här!:tummenupp

Tack :rodna

Smc lär dig grunderna för att köra bra på bana, skall man pyssla med racing och tokbomba apex, är något helt annat, då det gäller att ha framhjulet först in i kurvan och stänga ute andra, det är inte optimalt då köra med allt för sen svängpunkt även om det blir en snygg linje när man tar höjd och hämtar hem, men man blir passerad av 2-3 st då ;)

Vet iofs inte om jag håller med om det heller riktigt. Att kunna sätta apex perfekt VARJE gång kräver en precision och en blick som möjliggör att man klarar av att lägga däcken på vita linjen och skrapa puckar i gräset den där dan man möter en ful saab på fel sida vägen.

Att däremot pressa sig till tempot att man halvt på sladd sätter bakhjulet på det yttre vita strecket också är en annan sak.

---------------------------------------------

Men jag tycker sånt här ger sig och är rätt uppenbart väl på plats. Regler är till för att brytas, och även om det för vissa känns idioti att ta "fel" (trafiksäkra") spår in i depåböjen istället för att räta ut och hålla racespåret, så skulle jag aldrig säga åt min egen sambo att göra det. För henne som är lite osäker är det bättre att hålla ned tempot, ta höjd och befästa beteendet att få bra sikt och övergoda marginaler, liksom för de flesta som är nya.

Med "rätt" spår i depåböjen blir Oh shit-känslan ganska lätt en dammig historia när man inte orkar/vågar bryta ned hojen ordentligt, blicklåsning och målfokusering (känns igen för er som gått kurser). För raceföraren låter det här som idioti, och har man hjärnan att bryta ner och svänga oavsett om man vet att man inte kommer klara sitt spår eller inte så är det det. Så är dock inte fallet för gemene man. De flesta blir rädda när det går för fort, de flesta har inte bromsat på sig 397 ggr förut, kraschat 13 ggr och svurit på escaper oräkneligt ofta. De flesta låser sig vid det de är rädda för och hamnar där de tittar, rätt mänskligt faktiskt.

-----------------------------------------

Mojja, se till att hålla fokus på specifika saker i de kurvor där miss = krasch. Vill du testa och pressa gränser så se till att göra det där det finns escaper. Trösen och Ejes är kalas för sånt (även om du lyckats krascha i båda nu iofs :D), och håll avstånd och dra in hornen.

Alla har redan sagt massa kloka saker om SMCs bandagar så jag blir lite pucktvåa oavsett vad som sägs.
Jag tycker SMC är en kanonbra väg in i det hela och för egen del tycker jag att det bästa jag gjort inom gatåkandet är att köra deras dagar. Agile har sammanfattat det bra så det finns ingen anledning att gå in mer på det.

Det viktigaste jag har lärt mig på SMCs kursdagar är också det tråkigaste dvs att klota.
Att åka skamkärra och göra mos av sin hoj är djupt deprimerande men det finns inget annat som får en att förstå hur fort det går åt helvete. Ena stunden är man en gud på ett ylande monster och känner asfalten skrapa mot knäet och nästa är det gnistor, blandade plastbitar och en sjuk tacksamhet för att det inte är diken och traktorer i vägen.
Om man dessutom klotar fler gånger förstår man att det inte bara var ren otur första gången. För egen del lyckas jag faktiskt hålla igen en del när jag bombar gata iom att det ligger kvar i bakhuvudet.

Ett par självrisker hit eller dit är inte hela världen så vi bokstavsbarn som är lite tröga får prioritera bort något annat och krascha en gång till på banan istället för att försöka bli kung på bulten.

Det var ju därför jag var där. Tror t o m jag fick bättre inblick än om jag var fast i fel grupp, hade meningarna sen varit förutfattade....

Det var ju ett förbannat tjat om "fel fartgrupp"! :huvet
Kommer inte skriva särskilt mycket men kan säga att vi flyttade på en hel del deltagare under dessa fyra dagar, vi försökte vara de flesta till lags som faktiskt tog upp det, vi ordnade med "prov-varv" i en högre fartgrupp för att t.o.m visa vilket tempo det var där, nån ville flytta upp men ändrade sig senare pga vissa omständigheter... osv osv osv osv.

Men det är klart, du vet säkert mer om det här än jag själv trots att jag är en av dem som sytt ihop hela arrangemanget. :glömdet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT