Jag är kändis!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Thundercat skrev:
"© 2001-2004 Sporthoj.com - Alla jäffla rättigheter reserverade. Du har noll rätt här. Denna sajten använder Cookies (kakor)."

Står på förstasidan. :7peta

Det har fortfarande ingen betydelse. Verkshöjd är verkshöjd, med eller utan ©-tecken.

Jag hade nog krängt iväg ett humoristiskt mail till Dustin och sagt att det var trevligt att dom ville ha med mig i sitt annonsblad och vidare be dom att antingen nämna vem det är som kränger den feta bajken på skärmen eller ta bort bilden. I slutfrasen skulle jag nog klämt i att det hade inte suttit fel med en ny Logitech Mx-1000 Laser. :)

Orka stämma ngn för sådana småsaker, lite kan man väl bju på sig själv eller? :confused:

(min personliga åsikt bara) :)

Josafan skrev:
Orka stämma ngn för sådana småsaker, lite kan man väl bju på sig själv eller? :confused:

(min personliga åsikt bara) :)

Eftersom det handlar om en stor katalog från ett stort företag blir upplagan därefter. Hade de köpt bilden från en bildbyrå hade det kostar stora pengar.

Thundercat skrev:
"© 2001-2004 Sporthoj.com - Alla jäffla rättigheter reserverade. Du har noll rätt här. Denna sajten använder Cookies (kakor)."

Står på förstasidan. :7peta

jaja men i sånafall är det Swedie som får stämma dom...

Du skulle nog se till att Dustin fick veta att du vet att de stulit din bild. I värsta fall kanske det omvända sker annars.

KawaChris skrev:
jaja men i sånafall är det Swedie som får stämma dom...

Nej. Det är skaparen som äger upphovsrätten. Swedie är inte skaparen av den bilden. Dessutom är bilden alldeles för liten här på siten för att den ska kunna gå att använda i tryck.

Här är originalet: http://www.hembiobutiken.se/images/prod/109640_2.jpg och det är troligtvis det som de använt.

Kontaktade Dustin direkt och bad att få veta vem som ansvarar för katalogen. Fick skicka mina frågor via deras kundtjänst så det ska bli kul att se om den ansvarige hör av sig i morrn.

Jag är inte ute efter någon ekonomisk kompensation utan vill bara markera för dem att de ska ge fan i bilder som jag har skapat. Att ta bilder från www.pioneer.se är en annan femma, de bildern är högupplösta just för att butiker som vi och Dustin ska kunna använda dem i reklam.

För en tid sedan "lånade" Komplett.se en av våra bilder, Siba snodde en av våra produkttexter rakt av...
Man kanske ska se det som ett gott betyg :rolleyes:

Lite roligt att katalogen verkar ha gott ut till en jäkla massa hushåll, fick den själv i brevlådan idag :)

Thundercat skrev:
Stäm skiten ur dem... :tomten

Är det vetkligen ide att göra så stor grej av det? Det är väl roligt att få synas lite eller? sen att du kan få pengar för det är ju helt ok, men är det värt jobbet med det? :)

Fan Sandstream, om du vetat att du skulle pryda tidskrifter med massupplaga så kunde du ju lagt ut sublima budskap om Veidec/Svemo/1000 cc. :hihi

Ninjaboy skrev:
Fan Sandstream, om du vetat att du skulle pryda tidskrifter med massupplaga så kunde du ju lagt ut sublima budskap om Veidec/Svemo/1000 cc. :hihi
Om du kopierar bilden som jag länkade till och tar hexvärdena i RGB för varje enskild pixel och sedan summerar dem och delar med 1000 så får du fram texten: "VEIDEC ÄR BÄST, 1000 CC FUCK THE REST!" :tungan

Om man kollar under Suzuki så ser man "bb" i vår logga "hbb". Ångrar att jag inte gjorde den större. Hade varit kul med en konkurrent som gjort reklam för en :lol

sandstream skrev:
Om du kopierar bilden som jag länkade till och tar hexvärdena i RGB för varje enskild pixel och sedan summerar dem och delar med 1000 så får du fram texten: "VEIDEC ÄR BÄST, 1000 CC FUCK THE REST!" :tungan

Om man kollar under Suzuki så ser man "bb" i vår logga "hbb". Ångrar att jag inte gjorde den större. Hade varit kul med en konkurrent som gjort reklam för en :lol
Har du tillstånd att publicera denna bild på en WCX medlem???

110670_2.jpg

Ravetrancer skrev:

Som sagt, det är skaparen till bilden som äger upphovsrätten. Vem eller vad som är på bilden har ingen betydelse, och den som är avbildad har heller ingen bestämmanderätt, med vissa undantag. Om personen som är avbildad går att identifiera utan problem, så bör vederbörande tillfrågas innan publicering sker. Dock krävs inte detta om bilden har tagits vid ett tillfälle dit allmänheten har tillträde. Om du t.ex. tar ett foto på publiken på en hockeymatch behöver du inte bry dig om de som finns på bilden, det är bara att publicera.

Således; om Sandstream har tagit bilden ovan, eller har tillstånd från fotografen att publicera den, så har "motivet" inget att säga till om.

McB skrev:
Som sagt, det är skaparen till bilden som äger upphovsrätten. Vem eller vad som är på bilden har ingen betydelse, och den som är avbildad har heller ingen bestämmanderätt, med vissa undantag. Om personen som är avbildad går att identifiera utan problem, så bör vederbörande tillfrågas innan publicering sker. Dock krävs inte detta om bilden har tagits vid ett tillfälle dit allmänheten har tillträde. Om du t.ex. tar ett foto på publiken på en hockeymatch behöver du inte bry dig om de som finns på bilden, det är bara att publicera.

Således; om Sandstream har tagit bilden ovan, eller har tillstånd från fotografen att publicera den, så har "motivet" inget att säga till om.
så hans bild går att använda till reklam utan hans egna tillåtelse? Låter ganska så sjukt om jag får säga det själv. Vem som helst kan ta ett kort på mig o sen ha det i sin reklam.
Om dom spelar in mig när jag fimpar en cigg o sen använder det i en reklamfilm om att sluta röka så har jag inget att säga till om.????

Och varför har då fotomodeller lön?

Typ reklam för strumpor handskar osv?????

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back