Jag är åter igen en fri man. Mitt Facebook-konto är deaktiverat.

"Anmäl/Ta bort tagg" finns där av en anledning.

Då skall man hägna på det där forumet som en hök, för att hinna ta bort taggen innan alla har sett bilden också. Det där med att kolla en gång om dagen efter jobbet kan man ju glömma. Om man inte vill får e-postkontot sönderspammat förstås....

Du beskriver dessutom perfekt ett av grundproblemen med FB. Du måste hela tiden själv sätta dig in in i och agera för att höja säkerhetsnivån över nivån 'obefintlig'.

I bra system har man en vettig grundsäkerhet från början.

Last edited:
Då skall man hägna på det där forumet som en hök, för att hinna ta bort taggen innan alla har sett den också. Det där med att kolla en gång om dagen efter jobbet kan man ju glömma. Om man inte vill får e-postkontot sönderspammat förstås....

Du beskriver dessutom perfekt ett av grundproblemen med FB. Du måste hela tiden själv sätta dig in in i och agera för att höja säkerhetsnivån över nivån 'obefintlig'.

Det problemet löser man jätte enkelt.
Ställ in sekretessen på att ingen får tagga dig! Då kan du själv tagga dom bilderna som du vill ska förknippas med dig!

Säg nånting som inte är vidöppet innan man själv stängt igen alla dörrar.
Användarvänlighet och säkerhet går inte hand i hand så man väljer väl allt som oftast att låta användaren själv sätta sig in i säkerheten om dem vill ha det istället för att alla ska behöva sätta sig in i hur dem överhuvudtaget får igång nåt.

Det problemet löser man jätte enkelt.
Ställ in sekretessen på att ingen får tagga dig! Då kan du själv tagga dom bilderna som du vill ska förknippas med dig!

Den funktionen kom väl för bara några dagar sedan. För all del. Den finns nu. Det är det som räknas. Men det är ju bara en av baksidorna.

Den stora grejjen är ju ändå trenden att samköra olika siter och mjukvaror för att vaska fram all möjlig information om dig som sedan sprids vind för våg bortom all kontroll.

Jag är inte så jävla naiv så att jag tror att sånt är harmlöst.

Den funktionen kom väl för bara några dagar sedan. För all del. Den finns nu. Det är det som räknas. Men det är ju bara en av baksidorna.

Har funnit så länge jag har haft ett konto.

Den stora grejjen är ju ändå trenden att samköra olika siter och mjukvaror för att vaska fram all möjlig information om dig som sedan sprids vind för våg bortom all kontroll.

Jag är inte så jävla naiv så att jag tror att sånt är harmlöst.

Där håller jag med dig till fullo, jag vill ha mina olika "konton" skiljda åt!
Därför delar jag inte med mig av mitt liv på Facebook, men det är perfekt för att hålla koll på en massa saker automagiskt. Sånt som man annars måste komma ihåg att leta upp information om.

4329892101_c1541d63c0_o.jpg

Facebook är bra.

JAg som har dåligt minne kan komma ihåg att ringa och gratulera vänner på deras födelsedagar bl.a.

Men ska inte säga att jag använder det särskilt mycket.
Skulle vara önskvärt att kunna stänga av all kontakt med andra hemsidor...

FB är skiten, om man väljer lite vad man vill visa, alla dessa farmville och allt vad det nu har varit är ju bara för meningslöst, men som socialt verktyg att hålla lite kontakten, och planera skoj aktiveteter är det ju precis kanon.

Det är inte verktyget i sig, det är folket som gör det, de flesta finns där, att de envisas med att krångla till sidan stup i jävla ett är dock ett mysterium, få saker har känts som det går åt det bättre med, sidan blir bara tyngre och tyngre.

Välkommen i klubben!!:tummenupp

Det går faktiskt att ha ett bra liv utan skiten.

Varit utan ett år och saknar det inte ett dugg. Aldrig mer.

Då skall man hägna på det där forumet som en hök, för att hinna ta bort taggen innan alla har sett bilden också. Det där med att kolla en gång om dagen efter jobbet kan man ju glömma. Om man inte vill får e-postkontot sönderspammat förstås....

Du vet att man inte behöver tillåta taggningar?

Du kommer att tappa alla kompisar. Seriöst alltså. Jag har själv så gott som sagt upp bekantskapen med alla som inte finns på facebook. Fan ska man med dom till liksom?

Har ingen facebook. Känner inget behov själv. Men mina vänner har. Jag är vän med dom i alla fall. För att dom vill vara med mig i verkligheten. Umgås, snacka, käka, dricka sprit. Det kan man INTE göra på fejjan.

För vissa blir fejjan överdrivet. Dom som hänger mer bakom tangentbordet än vistas i verkliga livet.

Sen är det såklart superbra om man kan hålla kontakten eller hitta gamla vänner som försvunnit. Fejjan ska väl användas med sunt förnuft.
Ja..precis som allting annat.

Jag har aldrig haft facebook och heller aldrig tappat några riktiga vänner.

Att ägna sig åt att skicka vänförfrågningar till folk man ändå inte träffat på 10 år låter om något som ganska ytligt, än mer att överhuvudtaget bry sig om huruvida man blir "taggad" i någon annans elektroniska festalbum, eller ännu värre - att bry sig om man får "likes för sina posts". :dummer

Du fick just en like för din post. Kändes ganska bra va? Så har vi som är populära på facebook det hela tiden.

Välkommen att registrera dig:
http://sv-se.facebook.com/

Du, kolla i historieboken en gång till... :D

Jaja, jag kanske inte har tid med sitta på wikipedia hela dagarna heller.

Last edited:
Glöm inte det faktum att om man har konto på FB är man deras lilla bitch. Dom äger rättigheterna till allt du skriver på sidan samt dina uppladdade foton. Upphovsrätten gäller alltså inte privatpersoner som ingått avtal med FB. :mattias

Har ingen facebook. Känner inget behov själv. Men mina vänner har. Jag är vän med dom i alla fall. För att dom vill vara med mig i verkligheten. Umgås, snacka, käka, dricka sprit. Det kan man INTE göra på fejjan.

Blir ju bara jobbigt att hålla kontakten med dom som står utanför. Besvärligt att få tag på dom för det första. Säg t ex att jag checkar in på fiket inne stan, nån kompis ser det på fejan och kommer ner och tar en fika med mig.

Inte orkar jag ju sända bud efter alla som inte har FB, och även om man gör det så har man ju knappt nånting att prata om när dom inte hänger med i trenderna och vet vad som är på gång. Sitta där och diskutera typ text-tv är ju inte så kul.

"Anmäl/Ta bort tagg" finns där av en anledning.

The Facebookmaster has spoken... :tummenupp

Fattar inte vad alla facebook-hatare gnäller över. Man styr ju själv hur mycket information man vill lägga upp och de som postar onödiga statusuppdateringar blockerar man bara.

Själv använder jag facebook för att hålla kontakten med folk. Svårt att se något mera lämpligt verktyg för ändamålet.

Hahaha, vad hände med att ringa folk eller bara knalla över och umgås med folk IRL ? Nä de är för jobbigt eller ? Går ju bra att dra ett mess (SMS/MSN m.fl) eller nått för att stämma träff med nån med och bara hitta på nått...

"Svårt att se något mera lämpligt verktyg för ändamålet." <--- :va

Blir ju bara jobbigt att hålla kontakten med dom som står utanför. Besvärligt att få tag på dom för det första. Säg t ex att jag checkar in på fiket inne stan, nån kompis ser det på fejan och kommer ner och tar en fika med mig.

Inte orkar jag ju sända bud efter alla som inte har FB, och även om man gör det så har man ju knappt nånting att prata om när dom inte hänger med i trenderna och vet vad som är på gång. Sitta där och diskutera typ text-tv är ju inte så kul.

Forum_Troll.jpg

Last edited:
Du fick just en like för din post. Kändes ganska bra va? Så har vi som är populära på facebook det hela tiden.

Haha tack, ja faktiskt :gnissla

Nej tack. SH som underhållande forum räcker för mig. Man kan vara hyggligt anonym och vi har iaf hojintresset som gemensam nämnare :yoparty
Självklart kan jag förstå att det finns en reel nytta med Facebook. Min fru har en syster i USA och en i Norge som uppdaterar varandra på det sättet, klart smidigt.

Dock skulle jag nog personligen inte gilla att mer eller mindre tvingas in i "Facebook-normen", med vänförfrågningar, en herras massa dravvel (i mina ögon) och onödigt vetande om kreti och pleti. När jag träffar mina vänner får vi helt enkelt berätta för varandra vad som hänt sen senast. På nåt sätt känns det roligare att se en kompis i hans nya skjorta än att läsa om hans senste inköp på Facebook, om du förstår vad jag menar. :)

Last edited:
På nåt sätt känns det roligare att se en kompis i hans nya skjorta än att läsa om hans senste inköp på Facebook, om du förstår vad jag menar. :)

Jo, jag förstår vad du menar. Nu när Rav3n redan har avslöjat mig så kan jag väl lika gärna erkänna att jag bara hittade på alltihop för att jag hoppades på att få nån att release:a the focking fury. Jag har inte ens facebook så jag är på din sida.

Du har tydligen facebookat för mycket och missat att läsa nyheterna den senaste tiden.

Facebook registrerar även diverse andra sajter du besöker och ringar in dig som person för sin reklamförsäljning och gud vet vad.

TS har gjort det enda rätta! :tummenupp

Jag finns där tyvärr själv och blir väldigt trött på folk som ska skriva och berätta om all möjligt skit dom gör, min unge bajsade ner sig idag, sitter på bussen tilll...., tentapluggar.... , är på grillkiosken(tydligen nåt prestigefullt för några) , har joggat 3km(...är det nåt att vara stolt över?).... och sådär fortsätter det. Och då har jag dessutom ändå bara accepterat vänskap med folk som jag verkligen träffar ibland.

Dessvärre har facebook råkat bli komunikationskanalen för mig och min tjej som bor en dryg timme från mig så nu sitter jag lite extra fast i skiten.

MSN eller liknande torde väl vara bättre?

*/ ?>
Back