Jag älskar motorer

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nej det här är inte specifikt V8or eller tändkulemotorer. Jag bara gillar motorer.

Gillar allt från gräsklipparen, snöslungan till större båtmaskiner. Funderade nu senast hur många timmar klipparen hemma gått? Klipper 2ggr i veckan på våren, sen under sommaren 1ggr. Klippningen tar 45min och klipparen är 6år gammal. Jag vårdar, byter olja och tar hand om den. Det flesta tittar på mej med styggelse... Det är en klippare, skärp dej.
Byter olja i slungan enligt intervall. 40h sen får den ny fin olja. Jag kanske är tokig men jag undrar ofta hur många timmar man får ur en brigga.

Sen är ju alla bilar mm. Jag är väl den enda på jorden som kör in en bil i 100mil.
Tar hand om alla motorer så som trimmer, klippa, slunga, bil mm.
Finns det fler som mej där ute, eller är jag ensam i mina tokerier.
 
Klart du inte är ensam.

Speciellt inte här.

Försök med samma tråd på typ familjeliv... :gnissla
 
Jag trodde B&S var typ outslitliga och att man kan få ut oändligt med timmar om man så servar dem en gång i seklet och kör dem på använd frityrolja... 40h intervall låter alldeles för snällt :D
 
Jag bor i lgh och saknar all typ av egen mark. Ändå kunde jag inte låta bli att köpa mig en motorsåg. På Netto.

För 350kr :crash
 
Det beror väl på. Surbilarna man skaffar för att frakta arslet över vintern får lida servicebristens alla kval. Men de brukar ha fått leva ett hårt liv innan jag tar livet av dem lite till...
Hojen, gräsklipparen och om jag nu hade haft någon fin bil, hade alla fått omsorg för att leva länge. Lite det man fått med modersmjölken (eller var det farvattnet) från uppväxten på en bondgård där allsköns gamla maskiner gick ett halvt sekel tack vare god service.
 
Jag trodde B&S var typ outslitliga och att man kan få ut oändligt med timmar om man så servar dem en gång i seklet och kör dem på använd frityrolja... 40h intervall låter alldeles för snällt :D

Gamla Briggs är riktigt hållbara, oftast är det ventilerna som ger med sig.
En kund till mig vann en gammal briggs-klippare i luftskyttetävling när han var i sena tonåren, nu är han snart 60 bast. Han klipper med den fortfarande och enligt honom startar den alltid på första rycket.
Ett startsnöre, knivslipning och ny olja någon gång är allt som har gjorts enligt honom :D
Extra kul är det när han är ruggigt lång och klipparen väldigt liten och han får gå framåtböjd med den.


Jag har alltid gillat motorer och första minnet var när man började skruva på en gammal Merca 300 på mormors tomt med min morbror och sen gick man över på gräsklippare där man faktiskt kunde åstadkomma något jämfört med en bil när man var 6-7 år.
Däremot brukar jag inte sköta mina bruksfordon speciellt bra, varför vet jag inte. Jag kan byta olja och remmar på en isbil en söndag eftermiddag när jag har tråkigt men bruksbilarna öppnar jag knappt huven på längre.
Och efter att ha haft en serviceverkstad för trädgård/skogsmaskiner igång nu i snart ett år så inser jag att folk inte är så mycket för att skruva själva. Jag har träffat på minst två personer som inte visste att det skulle vara olja i den :brinnerup
Jag har tömt gräsklippartankar på något som har sett ut som hallonsaft, mjölk, barr mm. Och att tvätta bort gammalt gräs tror jag nog inte att någon har gjort förutom en gubbe som hade stortvättat klipparen inför servicen. Men jag tror att han hade blästrat bort gräset för det fanns heller ingen lack kvar under :stiga

Motorer är kul och avgaser luktar gott :yoparty
 
Jag trodde B&S var typ outslitliga och att man kan få ut oändligt med timmar om man så servar dem en gång i seklet och kör dem på använd frityrolja... 40h intervall låter alldeles för snällt :D

Sant. Men om man får problem och skruvar ned en i molekyler så slutar i alla fall jag att fundera på vad som är fel. Den tanke som ofelbart slår mig i stället är "Hur i hela glödheta kan skiten nånsin ha fungerat?"

Jag menar pissdåliga toleranser på allt, kamaxlar i plast, veven lagrad direkt i alut, kolvspel som kan mätas med tumstock det tar liksom aldrig slut på hur dåligt det är, men likförbannat har skiten fungerat. B&S har onekligen lyckats med konststycket att knyta ihop ett järnspett med en stekpanna och lura hela världen att det är en motor. Imponerande i sig.
 
Sant. Men om man får problem och skruvar ned en i molekyler så slutar i alla fall jag att fundera på vad som är fel. Den tanke som ofelbart slår mig i stället är "Hur i hela glödheta kan skiten nånsin ha fungerat?"

Jag menar pissdåliga toleranser på allt, kamaxlar i plast, veven lagrad direkt i alut, kolvspel som kan mätas med tumstock det tar liksom aldrig slut på hur dåligt det är, men likförbannat har skiten fungerat. B&S har onekligen lyckats med konststycket att knyta ihop ett järnspett med en stekpanna och lura hela världen att det är en motor. Imponerande i sig.

Håller fullständigt med.
Om man har provat en gräsklippare med Kawasaki eller Hondamotor, så inser man hur mycket bättre det kan vara.
Förmodligen gäller detsamma Subarumotorerna, men de har jag inte provat.
 
Att briggorna håller beror ju mycket på stor kubik, väldigt låg effekt och lågt varv.
Stiga har ju sina egna OHV som påminner om brigs.
Kan inte låta bli att ha dörren öppen när jag startar familjebussen nu när det är kallare ute. Bara att får höra diesel knacket. Troligtvis så är det någon skada man bär på, men så länge det är motorer och pyssla om dom så är nog defekten harmlös.
 
Efter 3050 timmar gav kolvringarna upp på ena sidan i min trycksmorda B&S boxer. Dom tog även med sig stora delar av ringlandet. Detta ledde till en plötslig ohemul oljeförbrukning och i förlängningen att motorn hann gå torrt innan nästa oljenivåkontroll.
B&S som går torrt nyper gärna storändan på staken och knäcker densamma.

Jag hade sådan tur att staken inte tittade ut genom blocket så ett set beg kolv/stakar från ebay, nya ringar och en ventilinlappning/justering senare så tuffade den snällt vidare. Hade jag åtgärdat blåröken som "alltid" varit (utan anmärkningsvärd förbrukning) så hade den gått betydligt längre än 3000 timmar innan renovering.

18HP ur en 800cc twin sliter inte mycket även om stakar och ventiler är gjorda av mjukost.
 
Sant. Men om man får problem och skruvar ned en i molekyler så slutar i alla fall jag att fundera på vad som är fel. Den tanke som ofelbart slår mig i stället är "Hur i hela glödheta kan skiten nånsin ha fungerat?"

Jag menar pissdåliga toleranser på allt, kamaxlar i plast, veven lagrad direkt i alut, kolvspel som kan mätas med tumstock det tar liksom aldrig slut på hur dåligt det är, men likförbannat har skiten fungerat. B&S har onekligen lyckats med konststycket att knyta ihop ett järnspett med en stekpanna och lura hela världen att det är en motor. Imponerande i sig.

Det är väl snarare alla dessa värdelösa toleranser som tllsammans med ett obefintligt effektuttag gör att skiten går en evighet? :D Det är redan så mycket glapp per design att lite mer glapp pga slitage inte gör någon skillnad. :hihi
 
Snart får man köra slungan igen. Ska ju börja bli kallare säger dom...
Den startar och går fint, varje gång jag behövt flytta den så har jag startat och kört bort den.
Onödigt, japp. Men den har fått gått varm varje gång så det skadar inte och jag slipper kristaller förgasaren.

Sen så måste jag börja mysmeka med mina mopeder. En Puch lyx som ska bytas plockas ihop och en Hercules som måste se till att den går.
 
Jag fick en gammal Gilson-slunga av en kund för två veckor sedan då kunden hade en nyare (säkert bara 15 år gammal...), den hade inte varit igång på många år och den var inte i startbart skick enligt ägaren.
Efter att ha krånglat bort ett fastrostat tändstift så hällde jag i lite bensin i den och drog tre gånger så startade den :)
Den ser ut att vara från tidigt 70-tal och efter att ha tryckt in lite nytt fett i växeln så provade jag även denna och den snurrade hur fint som helst.
Den här är så tuff så att jag tar hem den här istället för den enorma Jonseredaren med värmehandtag, lysen, elstart och massa annat nödigt tjaffs. En gammal Gilson 20" är tuffare, även om jag får gå några gånger extra när den är så smal...
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top