Myterna FRIHET och BRUDAR

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Detta är ju bevis varför gamla veteran mopeder har stigit så pass mycket i pris.
När gubbarna har lyckas att övertala tanten om en ny hoj men inte en sådan farlig så blir det ju en Zundap eller cresent istället.
Eller så kanske detta är varför det handlas Virago 535 på Blocket :fattartil

Körkortskravet är nog vad som hindrar motorcyklar från att skena i pris som gamla mopeder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körkortskravet är nog vad som hindrar motorcyklar från att skena i pris som gamla mopeder.

Absolut.

När jag tänker efter så är den gemensamma nämnaren bland alla bekanta som sysslar med veteranmopeder att: de saknar körkort för MC. För hur kul är moppe ärligt talat…
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Absolut.

När jag tänker efter så är den gemensamma nämnaren bland alla bekanta som sysslar med veteranmopeder att: de saknar körkort för MC. För hur kul är moppe ärligt talat…
Nja,

Jag har en polare som fixar med gamla mopeder (dussintalet). Den snubben har mc-kort sedan 16-årsåldern. Men ingen "riktig" mc.
Han är fan inte riktigt klok.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vet om en kille som när han hittar på en ny hobby blir som besatt och går all in.
Samma gäller när han fick för sig att gå med i en veteran moppe klubb.
Har för mig att det var en mustang mamba som han hade och givetvis skulle han vara väst av gubbarna så den trimmades så mycket det var möjligt.

Han tyckte det var kul ända tills han blev stoppad av en polis som mätte en väldigt hög hastighet. Kan tillägga att han har egen firma med lastbil så efter mycket om och men så såg polisen mellan fingrarna för denna gång och han fick vackert plocka av prylarna.

Sen tog det ett tag så således moppen då det blev en ny hobby som tog all energi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ett par gamla moppar, fast jag vet inte riktigt varför. Dom bara står parkerade men det gör och andra sidan mina stora hojar också...

Men glida ner på stan en varm sommardag för att handla glass ger nog en mysigare känsla med moppen än att göra det med MC.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju ingen moppe

Den är snarast mindre än en Zappe KS… :)

De snabbaste mopparna när jag växte upp gjorde kanske 90-100 mätt på fjun-musch-o-metern

De riktigt vassa 125-orna i mitten av 80-talet gjorde kanske 140 med +25 hk och kåpa. Tvivlar på att särskilt många übertrimmade Zündapp gjorde ens i närheten.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Exakt! Jag skaffade en moppe för det gör alla nuförtiden.
Körde 5mil, så jävla tråkigt. Nu står den sedan den resan.
Gjorde samma förra året. Renoverade upp och trimmade en gammal mt5. Minnena när man flög fram i 80 knyck på en sådan, vilken känsla!

Fan vad det sög när man blivit vuxen. Dock rätt nice att åka runt på cykelbanor med sonen.

Tog en långtur med sonen förra sommaren så då gled vi ut på landsvägen en stund och jag gasade upp till 50 knyck av säkerhetsskäl. Tro fan att mc-snuten stannade oss och jag fick en böteslapp för oregistrerad mc.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är ju ingen moppe

Är det en motorcykel...?

För att riktigt förstå RG 125 Gamma så skall man ha klart för sig att den byggdes som RG 80 men fick en 125cc maskin senare - på vissa marknader.

s-l400(1).jpg

Ja, det är en motorcykel.
En som gör skäl för epitetet "MC" - allt är i halvskala på hojen, så en förkortning är helt klart på plats.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Gjorde samma förra året. Renoverade upp och trimmade en gammal mt5. Minnena när man flög fram i 80 knyck på en sådan, vilken känsla!

Fan vad det sög när man blivit vuxen. Dock rätt nice att åka runt på cykelbanor med sonen.

Tog en långtur med sonen förra sommaren så då gled vi ut på landsvägen en stund och jag gasade upp till 50 knyck av säkerhetsskäl. Tro fan att mc-snuten stannade oss och jag fick en böteslapp för oregistrerad mc.
Grabben köpte en MT5 för 5 år sen och jag fick köra hem den, den gick lite bättre än original, feldrevad så det var ner på tvåan i uppförsbacke, men pinnade på bra nerför och på raksträckor, hemresan var från norra sthlm utanför Vallentuna till väster om Uppsala.

Min enda tanke var då jag inte orkade puttra typ 30, var just det du beskrev om att bli stoppad för trimmad moppe i 50års åldern:gnissla:3freak
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fanns det inte nån mopedklübb när massa killar o män arrangerade träffar , lite omogna skämt tävlingar "Väskryckning" o så.

Helt plötsligt stod det att hemsidan var nedlagd o allt har sin tid :rofl

Tjerringar(svärmormor 102 år) o brudar som satte stop för detta ,va gör dom nu - stavgång o bygga flaskskepp?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fanns det inte nån mopedklübb när massa killar o män arrangerade träffar , lite omogna skämt tävlingar "Väskryckning" o så.

Helt plötsligt stod det att hemsidan var nedlagd o allt har sin tid :rofl

Tjerringar(svärmormor 102 år) o brudar som satte stop för detta ,va gör dom nu - stavgång o bygga flaskskepp?
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Denna gamla tråden var skapad 2006 (somnad mellan 2015-2023).
Scrollar man från början så känner man inte igen många av signaturerna.
Vart har alla tagit vägen? :va
Visst, många har kanske blivit för gamla att köra hoj, men inte alla väl?

Skulle varit kul med ”Senast inloggad” under raden ”Gick med”,
som t.ex i ett annat forum jag tittade i.

IMG_2592.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
1695453194785.png
Denna gamla tråden var skapad 2006 (somnad mellan 2015-2023).
Scrollar man från början så känner man inte igen många av signaturerna.
Vart har alla tagit vägen? :va
Visst, många har kanske blivit för gamla att köra hoj, men inte alla väl?

Skulle varit kul med ”Senast inloggad” under raden ”Gick med”,
som t.ex i ett annat forum jag tittade i.

View attachment 490008
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top