Ja, jag erkänner, det var jag som gick omkull, men varför..? Rörken 22/7

Då ord och läsförståelse inte verkar vara din starka sida så kanske bilder och film kanske fungerar bättre.
Detta är vad du kan förvänta dig när du knix i lugnaste gruppen på Rörken.

https://www.youtube.com/watch?v=VfDZdGUaLSI

Nej det var inte däckens fel återigen. Kanske en av 50 bidragande orsaker men antagligen den som påverkade minst.

Jisses... går det köra med nedlägg om man kör sådär sakta?

Det ser ju ut som lågfartsprovet på uppkörningen.

Last edited:
Njae, man blir utsläppt på rätt kassa däck som är knappt lagliga faktiskt. Och det är ju rätt svårt att kolla bettet i däcket på inspektionen med, så om ett gammalt däck inte börjat utveckla torrsprickor så är det ju ingen risk alls för att de inte släpps igenom på en inspektion.

Men nu är det ju vi deltagare som ska göra inspektionen. :gnissla :mad: Du påstår väl inte att du slarvar? :7peta:

Last edited:
Om skrapmärkena på hojen går i hojens längdriktning så betyder väl det att hojen gått omkull på rakan?

Eller?

Min upplevelse (just det) var att det gick fortare än på filmen iallafall. Kanske det gick så långsamt och jag lade ner för mycket utan att backa upp det med fart? Som sagt, inte riktigt så jag upplevde det men jag hör, ser och klurar...
Mycket att tänka på...

Om skrapmärkena på hojen går i hojens längdriktning så betyder väl det att hojen gått omkull på rakan?

Eller?
Nej. Det betyder att hojen kanat rakt fram i sin längsriktning. Vilket, med centrifugalkraften i kurvan i åtanke, måste betyda att framhjulet släppt först. Hade bägge hjulen släppt hade hojen kanat med bägge hjulen före = skrapmärken i riktning från hjulen mot tanken...

Min upplevelse (just det) var att det gick fortare än på filmen iallafall. Kanske det gick så långsamt och jag lade ner för mycket utan att backa upp det med fart? Som sagt, inte riktigt så jag upplevde det men jag hör, ser och klurar...
Mycket att tänka på...

Första gången på bana KÄNNS det alltid som det går hejudafort, när man i själva verket leder hojen runt böjarna. Faktum är att det i princip KÄNNS lika fort hela tiden, eller kanske tom så att det KÄNNS lugnare när det börjar gå riktigt fort, för att man lär sig att bli fartblind på ett annat sätt när man får ordning på blicken och lär sig sina gränser och referenser.

När jag körde swischta på typ 1.13 kändes det asfort, när jag körde 1.08 var det kontrollerat men asfort och när jag körde 1.02-1.03 kändes det som att jag missade massor och borde kunnat kapa tid lite överallt.

Upplevd fart har sällan nån direkt verklighetsförankring.

De in´t lönt!

Du måste vara begåvad med alla bokstäver i alfabetet förutom I & Q.

Filmen försöker påvisa tempot man kan förvänta sig vid knix körning i den lugnaste gruppen sin 1 dag på banan någonsin.

Det är ett tempo man skulle kunnat åka runt på bara fälgen i utan att vurpa. Comprende?

Idiotiskt av mig att inte söka på youtube efter knix körning för att ta reda på hur fort TS kör! Återigen så har du överträffa mig mojja :tummenupp

Har läst igenom tråden. Väldigt intressant. (Ja, bortsett från sandlåda-fasonerna)

Ts, jag hittade detta klippet. Vad säger du, kändes det ungefär så här.
Ingen hög fart. Förvånande att hon lägger hojen i klippet. Eller vad tycker ni?

Har läst igenom tråden. Väldigt intressant. (Ja, bortsett från sandlåda-fasonerna)

Jättebra kanal du plocka fram ! Jag premunerar på den. Väldigt lärorikt att sitta och glo på alla krasher. Det är vad kanalen går ut på.

Efter att ha glott några gånger ser det ut som bakdäcket släpper först samtidigt drar hon i foten i backen. Men det verkar mer vara panik än att däcken släpper.

Bilden nedan är precis innan hon rasar. Foten tar i och styret är galet snett. Framdäcket pekar in i diket.

1.jpg

http://www.youtube.com/user/rnickeymouse/videos

Last edited:

Kan inte annat än att hålla med om att det ser väldigt konstigt ut. Kollar man noga så ser det inte ut som om hon bromsar i kurvan vilket hade kunnat förklarat det hela. Kassa däck eller olja på vägen??

Men nu är det ju vi deltagare som ska göra inspektionen. :gnissla :mad: Du påstår väl inte att du slarvar? :7peta:
Nejdå, inspektörer som tittat och släppt ut mig på dem. Nu har jag helt färska däck med fegrand kvar, mest förre att jag helst inte kör på däck med så lite mönster och lite torrsprickor. ;)
Och det har bara varit på knix...
En annan lite spännande sak i sammanhanget är väl att rockmorsans lösa bakdäck inte upptäckts vid inspektion, man ska inte lita på att bara för att hojen blivit inspekterad är den okej.
Bäst att gå igenom den grundligt själv först, den är ju lika farlig att köra på i trafik som på bana, och då är det ingen instruktör som tittar på den.

Last edited:
Mycket att tänka på...

Vi diskuterade din omkullkörning på avslutsmötet vi har efter varje körning. En av instruktörerna som stod och tittade på dig upplevde att du la ner för mycket i förhållande till farten du hade och mötte inte upp med gas, med andra ord du "tippade" omkull.
Till alla er andra som spekulerar om orsaker:
- Nej, det gick inte fort
- Ja, däcket var från 2008 och rejält hårt i ytterkant
- Hojen var besiktad men det är inte alltid man kollar åldern på däcket. Något vi kanske borde göra
- Nej, han bromsade inte i kurvan
- Nej, han gasade inte i kurvan

Orsaken som jag ser den är en kombination av förarmisstag och taskigt materiel:
- För mycket lut på hojen i förhållande till farten
- Inte mött upp med gasen, dålig gaskontroll
- Gammalt däck med "backelit" kanter

/Anders, Träningsledare på Rörken den kvällen

TS var på Knix! Innan TS släpptes ut på banan så inspekterades hans hoj, inklusive däcken! Om de varit så skitdåliga så slutsatserna i tråden säger, så är det inte möjligt att instruktörerna släppt ut honom på banan. Hojen var säkerhetsinpekterad! Betyder inte det något??? :huvet :gnissla :7peta

Vem har ansvar för att hojen är i körbart skick?
Inte är det instruktörerna som besiktar hojen i alla fall...

Visst, vi gör en besiktning innan ni släpps ut på banan men den är i första hand för att se att det inte är några större fel på hojen. Oljeläckage, glapp i diverse olika lager, utslitna eller spruckna däck, kärvande reglage, utslitna bromsbelägg osv. Kör du på ett gammalt däck och vi anser att det är farligt så självklart blir du inte utsläppt.

Det kan vara väldigt svårt att avgöra om däcket är för gammalt eller inte. Viktigare än ålderrn är hur däcket har förvarats. Svalt eller varmt, mörkt eller ljust. Både solljus och värme gör att åldringen påskyndas.

Last edited:

Nå't åt det hållet fast utan att hojen sladdar iväg.

Jag tycker din/er analys låter rätt @nderz (som fler varit inne på) , för lite gas och för mycket nerlägg (inte säkert att det gått bättre med bättre däck...).
Jag tyckte det gick jättebra tills dess (åter, min upplevelse:7peta), skönt att lägga ner mycket och gasa ur kurvorna, jag var lite osäker inför det innan (kurvorna såg jäää..ligt skarpa ut...) men tyckte det mest var härligt när jag väl kom ut och blev väl lite kaxig :rock med lutandet..? Och "hann" liksom inte gasa i tid? Kanske hade jag fått den extra tiondel jag behövt för att gasa om däcket varit bättre:va?
Kanske får vi reda på det på måndag:näsblod?
Kul med allt intresse och input! :krama

Om man tar filmen som exempel och lyssnar på filmen (inte tittar) så tycker jag mig höra en ett viss avslag av gasen så enkla svaret på filmen i mitt tycke är gaskontroll.

Sen är det ju i stort sätt aldrig bara en faktor när något inte går som planerat och ofta när gaskontroll fallerar har det med att blicken inte är på rätt ställe och man spänner sig. Kan även tycka att armarna har är lite väll upprätta vinkel vilket lägger onödig vikt på styret speciellt om man spänner sig. Och om man också tar en titt på sittställning så finns det bättre alternativ där man har hojen mer upprätt och låter kroppen hänga av vilket ger betydligt större marginaler när framhjulet släpper lite. Har man hojen i ett kraftigt nerlägg och 1 mm marginal och kroppen i en upprätt position så räcker det med ett 1,1 mm släpp och :död.

Detta kanske vore något att ha på inköpslistan;

Jag låg precis bakom dig när det hände och det gick inte så fort och jag uppfattade det som att framhjulet bara försvann, lite granna som i videon.

Tittade man sedan på skrapspåren i asfalten efteråt så var de väldigt tidigt i kurvan och ganska nära första apex (kanske vid första 1/4 av banans bredd mot apex) Dvs vurpan skedde väldigt tidigt i kurvan troligen precis när du börjat svänga.

Min gissning är att framdäcket kanske varit helt oanvänt på kanten och därmed väldigt halt och när du började svänga så använde du den delen för första gången och fick framhjulssläpp.

Så felet var kanske att du körde på dåliga/hala däck som om de vore normalt inkörda däck, dvs ungefär det som @nderz säger... Efter som det var ganska tidigt i kurvan så (gissningsvis precis vid/efter din svängpunkt), så kan du ju ev. fortfarande ha motorbromsat vilket lagt ytterligare press på framhjulet, men det är ju svårt att sia om i efterhand...

Gjorde själv samma sak i fjol, åkte på helt nya däck i regn vilket gjorde att hojjen 'bara försvann' under mig på rörken. Dvs även om jag körde sakta så var det för fort för vad däcken klarade av... Är däcken bra och farten låg kan man göra mindre dumheter även i en kurva utan att man står på näsan.

Det är svårt att komma på vad för fel man gjort när man kört lugnt och tycker man körts 'som vanligt' och ändå vurpat... Så kör med bra däck, öka hastigheten/nerlägg försiktigt och öva hur man kör 'rätt' istället för att gräva ner sig i vad för fel man gjorde! :)

Jag låg precis bakom dig när det hände och det gick inte så fort och jag uppfattade det som att framhjulet bara försvann, lite granna som i videon.

Tittade man sedan på skrapspåren i asfalten efteråt så var de väldigt tidigt i kurvan och ganska nära första apex (kanske vid första 1/4 av banans bredd mot apex) Dvs vurpan skedde väldigt tidigt i kurvan troligen precis när du börjat svänga.

Min gissning är att framdäcket kanske varit helt oanvänt på kanten och därmed väldigt halt och när du började svänga så använde du den delen för första gången och fick framhjulssläpp.

Så felet var kanske att du körde på dåliga/hala däck som om de vore normalt inkörda däck, dvs ungefär det som @nderz säger... Efter som det var ganska tidigt i kurvan så (gissningsvis precis vid/efter din svängpunkt), så kan du ju ev. fortfarande ha motorbromsat vilket lagt ytterligare press på framhjulet, men det är ju svårt att sia om i efterhand...

Gjorde själv samma sak i fjol, åkte på helt nya däck i regn vilket gjorde att hojjen 'bara försvann' under mig på rörken. Dvs även om jag körde sakta så var det för fort för vad däcken klarade av... Är däcken bra och farten låg kan man göra mindre dumheter även i en kurva utan att man står på näsan.

Det är svårt att komma på vad för fel man gjort när man kört lugnt och tycker man körts 'som vanligt' och ändå vurpat... Så kör med bra däck, öka hastigheten/nerlägg försiktigt och öva hur man kör 'rätt' istället för att gräva ner sig i vad för fel man gjorde! :)

Jag har också gjort missen med att köra in nya däck på bana när det regnar. Som att köra på såpa :)

Valntino Rossi kraschar också ibland; tror knappast det är brist på erfarenhet då, utan snarare slumpen. Samma sak här, ibland kraschar man helt enkelt.

Hände likadant för mig när jag köpte min nya hoj, det satt ett par år gamla bakelitdäck (Pilot Road I) på dem, med feta chickenstrips. Första bandagen släpper det i Ejes, och det var INTE framdäcket som släppte först. Släpar hojen till depån och nyfiken nybörjare som man var la jag handen på ett backdäck som precis hade kört 1.06-1.07 tider runt banan: Första intrycket var att jag hade lagt handen på en tvättsvamp, sedan skrek jag till när jag insåg att "tvättsvampen" var c:a 70-80 grader och noterade förvånat hur några "spindelmannentrådar" sträckte sig från min bortryckta hand till däcket :näsblod Därefter har jag bara kört på dunlops sportsmart (mjukare gatdäck) och enda gången som det har släpt på dem har varit när dem varit utslitna - skillnaden var, utan att överdriva, ENORM. Jag kan bara drömma om hur det skulle vara med "spindelmannendäck".

Så ja, du körde antagligen inte optimalt men hade bara haft lite bättre däck så hade det med största sannolikhet inte hänt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka