WEST
Gudomlig sporthojare
Kalla däck är hala, inget konstigt alls. Du får ta det så helt enkelt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör man när däck är nya?
Jag har svårt att tro att han lägger ner cykeln till däckskanten sin första dag på bana!!
Men jag har ju haft fel förut.
Vad har du för hoj?
Jag slipade ner min generatorkåpa och dumpade någonstans runt 2,5 liter olja till mångas stora glädje, kommer råda ALLA till att åtminstone ha GB-liknande skydd efter detta.
Mina däck hade gått tio mil, vurpade i regn.
Hade lagt ner hyfsat på på/avfarter tyckte jag.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
En gammal FZR600. Bakom kåpan var det torrt, hade aldrig varit olja där. Vad är GB-skydd?
Alltså... den här däckdiskussionen måste jag ju bara flika in i. Jag är inte någon erfaren hojåkare alls, vilket de flesta säkert vet redan men på min nya Suzuki som jag köpte ut 2010 så fick jag däckssläpp på varje tur jag tog, oavsett väder och underlag och det var väl i princip bara rakt fram till jobbet på vardagar i stockholmstrafiken (krypkörning och inga nedlägg) som däcket inte släppte. På krokiga vägar - släppte däcket och betedde sig. Jag var dock helt övertygad om att det var för jag var dålig och ny förare som orsakade det.
När jag bytte till ett annat däcksmärke så var skillnaden så markant från dag 1. Helt plötsligt kunde jag ju köra genom kurvor utan däck som släppte. Erfarna hojförare sa innan att det var nog inte släpp jag kände utan något annat som jag tolkade fel. Nya däck - klockrent grepp. Jag tror absolut att däcket för dig kan ha haft inverkan. Bara på det igen och testa. Känn efter lugnt och se om du kan känna om du gör något annat fel som tex hålla i för hårt vilket jag jobbat själv hårt med.
I samma kurva som dig fick jag sist ett styrvobbel när vi skulle köra med en hand. Kom direkt på att jag spände högerarmen lite och det lilla fick hela hojen att vobbla till, släppte spänningen och gav mer gas... hojen rätar upp sig och gör färdigt kurvan så fint så fint. Så visst kan små små kroppssignaler från oss förare bråka med hojen.
Jag brukar tänka på att när man kör långsamt så är ju minsta lilla rörelse från mig kännbar i hojens beteende (jämför tex med krypövningarna på körskolan och motstyrning i låga hastigheter), i högre hastigheter så måste man ju vara lite mer brutal i tex motstyrning. Knix får man göra ganska små rörelser på då för det går ju inte fort.
Vält två hojar under körning, båda gångerna hade jag klarat mig om jag släppt spänningen i armarna och framförallt, gasat mer. Sen jag börjat köra mer på bana och gjort övningar (gör lite såna även i början av långturer) på att "slappna av i armarna" och tänka på att gasa mer så har jag klarat flera möjliga vurpor för jag just klarat av att tänka bort reflexen att släppa gasen och ist ge mer gas.
På det igen och känn efter och ta hjälp av instruktör på plats så kommer du komma på vad det var.
Ett slitskydd som skruvas på motorns ytterkanter. GB verkar inte ha till fzr men det finns andra tillverkare.
Länken ska leda till en r1 med skydd på hoppas jag.
http://www.gbracing.eu/Yamaha.114/YZF-R1-2009-2013.139/
Jag hör er alla och funderar så det knakar på hur jag egentligen gjorde.
Hängde gjorde jag inte så hojen fick luta så mycket den behövde (för mycket..?) Hade dock ingen skrap/hävarm/sladdkänsla alls.
Bromsade - tvekis, jag är feg med bromsen i minsta böj.
För sakta/för lite gas/gasavdrag? Ja, kanske.
För fort? Jag?
Egentligen skulle det kännas bättre om det var jag, då kan jag ju lära mig mer! Har inte kört så länge men långt, dryga 3000mil hittills sedan i fjol våras ungefär och känt mig trygg på gata och kände mig rätt trygg i böjarna på Rörken också. Kanske blev jag kaxig?
För hårt grepp om styret? Mycket troligt.
Var det inte du som hade den genomgående axeln lös på bakfälgen och körde med?
Det hjälper ju inget däck i världen mot.
JappDet var jag. Men det var den här säsongen med de nya däcken och då tänkte jag ju att det var faan att även de nya däcken skulle börja bråka men då hade jag kört de nya ca 1000 mil så det var sista 400 de bråkat men det var alltså hela hjulet som satt löst så det skyller jag på egen tafflighet som inte kollat, inte på däckets kvalitet.
Sen är jag ju van från hojens första 1000 mil på förra skitdäcket som släppte hela tiden så jag är liksom "inkörd" på att däcken släpper i alla kurvorknasfia jag är
![]()
Jag var med om något liknande på Gåsen, vänstern ut ur S'et så släpper framhjulet någon meter efter apex utan varning, mitt under acc. kurvtagningen kändes helt normal tills det att cykeln försvan under mig. Har tidigare varit med om framhjulssläpp på arlanda, också vänster, men då kom det smygande och jag kunde rädda situationen när jag kände att det släppte.
jag tror på för hög ingångshastighet (just blivit varm i kläderna och börjat pressa lite hårdare) blandat med ett gammalt framdäck som hade någon cm uråldrig gammal fegrand kvar å ett nytt bakdäck som greppade satan och gav mig för mkt förtroende för det geerella greppet. Detta tillsammans med kurvans generösa dosering som ger mkt förtroende in till apex. Blir ett nytt fram innan nästa bandag iaf.
Däckens fel är det sannolikt INTE.
Tyckte du att det gick fort? Spände du dig? Hur hanterade du gasen? Bromsade du? Hur mkt la du ner? Hade du samma spår som de andra varven?
Listan på felkällor är lång, för dig som var första gången på bana är den oändligt lång.
Att det nya däcket är klibbigt beror mest sannolikt på att det har en konseverande film över sig för att inte åldras. Känns på det om 100 mil![]()
För att de ska spela någon roll vilket spår man tar eller någon annan utav dina påstådda orsaker till vurpan så behöver det väl gå undan? Har väldigt svårt att en glad nybörjare kommer upp i det tempot att man behöver tänka på allt de därJag ligger strax efter de långsammaste rookie förarna och testat alla de sätten du föreslog utan att vurpa. Sen visst har jag fått släpp, men det har varit mjuk och kontrollerade.
Jag tror mer att det var däcken som var orsaken. Jag skulle inte köra bana med ett par däck från 08! Vad är det för däck TS kör med? Är det touringdäck så skulle bara det förklara det plötsliga släpper sen om de har ett par år på nacken så gör det inte det hela bättreSka man köra inspirerat på bana så bör man köra på supersport däck. Tex dunlop sportsmart som jag tyckte var riktigt bra, kunde ligga på 1,11 på knutstorp. Dock så blev det lite halt i det tempot men däcken varnade lugnt och kontrollerat att det gick för fort
![]()
Det är lite svårt med däck till min gammelmoppe, de jag hittar är i princip bara Pirelli SportDemon och något till. Det satt dessa på och det nya är ett likadant. Om/när det blir dags för mera banåka blir det både ny hoj och "banigare" däck...
110/80-17 fram, minns inte bak men 130 breda, typ... Så det är inga feta svålar precis om man jämför med dagens sportisar!De däcken är ju åt touring hållet som åtminstone jag hade tagit det lite lugnt med på bana. Men det kommer absolut bli skillnad med ett par färska däckVilken dimension har du på moppen?
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |