Ja, jag erkänner, det var jag som gick omkull, men varför..? Rörken 22/7

Hur gör man när däck är nya?
Jag har svårt att tro att han lägger ner cykeln till däckskanten sin första dag på bana!!

Men jag har ju haft fel förut.

Köper du gamla däck som blivit hårda så år u ju samma effekt.
Ett nytt däck är inte hårt och nu pratade vi om 5 år gamla däck som förmodligen inte förvarats sval och mörkt.

Alla påstår att man långt ska köra in däck pga att man vill ha bort yttersta lagret.
Har själv aldrig märkt någon skillnad på sprillans nya däck jämfört "inkörda" däck.
 
Vad har du för hoj?
Jag slipade ner min generatorkåpa och dumpade någonstans runt 2,5 liter olja till mångas stora glädje, kommer råda ALLA till att åtminstone ha GB-liknande skydd efter detta.
Mina däck hade gått tio mil, vurpade i regn.
Hade lagt ner hyfsat på på/avfarter tyckte jag.



Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

En gammal FZR600. Bakom kåpan var det torrt, hade aldrig varit olja där. Vad är GB-skydd?
 
Alltså... den här däckdiskussionen måste jag ju bara flika in i. Jag är inte någon erfaren hojåkare alls, vilket de flesta säkert vet redan men på min nya Suzuki som jag köpte ut 2010 så fick jag däckssläpp på varje tur jag tog, oavsett väder och underlag och det var väl i princip bara rakt fram till jobbet på vardagar i stockholmstrafiken (krypkörning och inga nedlägg) som däcket inte släppte. På krokiga vägar - släppte däcket och betedde sig. Jag var dock helt övertygad om att det var för jag var dålig och ny förare som orsakade det.

När jag bytte till ett annat däcksmärke så var skillnaden så markant från dag 1. Helt plötsligt kunde jag ju köra genom kurvor utan däck som släppte. Erfarna hojförare sa innan att det var nog inte släpp jag kände utan något annat som jag tolkade fel. Nya däck - klockrent grepp. Jag tror absolut att däcket för dig kan ha haft inverkan. Bara på det igen och testa. Känn efter lugnt och se om du kan känna om du gör något annat fel som tex hålla i för hårt vilket jag jobbat själv hårt med.

I samma kurva som dig fick jag sist ett styrvobbel när vi skulle köra med en hand. Kom direkt på att jag spände högerarmen lite och det lilla fick hela hojen att vobbla till, släppte spänningen och gav mer gas... hojen rätar upp sig och gör färdigt kurvan så fint så fint. Så visst kan små små kroppssignaler från oss förare bråka med hojen.

Jag brukar tänka på att när man kör långsamt så är ju minsta lilla rörelse från mig kännbar i hojens beteende (jämför tex med krypövningarna på körskolan och motstyrning i låga hastigheter), i högre hastigheter så måste man ju vara lite mer brutal i tex motstyrning. Knix får man göra ganska små rörelser på då för det går ju inte fort.

Vält två hojar under körning, båda gångerna hade jag klarat mig om jag släppt spänningen i armarna och framförallt, gasat mer. Sen jag börjat köra mer på bana och gjort övningar (gör lite såna även i början av långturer) på att "slappna av i armarna" och tänka på att gasa mer så har jag klarat flera möjliga vurpor för jag just klarat av att tänka bort reflexen att släppa gasen och ist ge mer gas.

På det igen och känn efter och ta hjälp av instruktör på plats så kommer du komma på vad det var.
 
Jag hör er alla och funderar så det knakar på hur jag egentligen gjorde.
Hängde gjorde jag inte så hojen fick luta så mycket den behövde (för mycket..?) Hade dock ingen skrap/hävarm/sladdkänsla alls.
Bromsade - tvekis, jag är feg med bromsen i minsta böj.
För sakta/för lite gas/gasavdrag? Ja, kanske.
För fort? Jag? :rofl
Egentligen skulle det kännas bättre om det var jag, då kan jag ju lära mig mer! Har inte kört så länge men långt, dryga 3000mil hittills sedan i fjol våras ungefär och känt mig trygg på gata och kände mig rätt trygg i böjarna på Rörken också. Kanske blev jag kaxig:rodnar?

För hårt grepp om styret? Mycket troligt.
 
Last edited:
Alltså... den här däckdiskussionen måste jag ju bara flika in i. Jag är inte någon erfaren hojåkare alls, vilket de flesta säkert vet redan men på min nya Suzuki som jag köpte ut 2010 så fick jag däckssläpp på varje tur jag tog, oavsett väder och underlag och det var väl i princip bara rakt fram till jobbet på vardagar i stockholmstrafiken (krypkörning och inga nedlägg) som däcket inte släppte. På krokiga vägar - släppte däcket och betedde sig. Jag var dock helt övertygad om att det var för jag var dålig och ny förare som orsakade det.

När jag bytte till ett annat däcksmärke så var skillnaden så markant från dag 1. Helt plötsligt kunde jag ju köra genom kurvor utan däck som släppte. Erfarna hojförare sa innan att det var nog inte släpp jag kände utan något annat som jag tolkade fel. Nya däck - klockrent grepp. Jag tror absolut att däcket för dig kan ha haft inverkan. Bara på det igen och testa. Känn efter lugnt och se om du kan känna om du gör något annat fel som tex hålla i för hårt vilket jag jobbat själv hårt med.

I samma kurva som dig fick jag sist ett styrvobbel när vi skulle köra med en hand. Kom direkt på att jag spände högerarmen lite och det lilla fick hela hojen att vobbla till, släppte spänningen och gav mer gas... hojen rätar upp sig och gör färdigt kurvan så fint så fint. Så visst kan små små kroppssignaler från oss förare bråka med hojen.

Jag brukar tänka på att när man kör långsamt så är ju minsta lilla rörelse från mig kännbar i hojens beteende (jämför tex med krypövningarna på körskolan och motstyrning i låga hastigheter), i högre hastigheter så måste man ju vara lite mer brutal i tex motstyrning. Knix får man göra ganska små rörelser på då för det går ju inte fort.

Vält två hojar under körning, båda gångerna hade jag klarat mig om jag släppt spänningen i armarna och framförallt, gasat mer. Sen jag börjat köra mer på bana och gjort övningar (gör lite såna även i början av långturer) på att "slappna av i armarna" och tänka på att gasa mer så har jag klarat flera möjliga vurpor för jag just klarat av att tänka bort reflexen att släppa gasen och ist ge mer gas.

På det igen och känn efter och ta hjälp av instruktör på plats så kommer du komma på vad det var.

Var det inte du som hade den genomgående axeln lös på bakfälgen och körde med?

Det hjälper ju inget däck i världen mot.
 
Jag hör er alla och funderar så det knakar på hur jag egentligen gjorde.
Hängde gjorde jag inte så hojen fick luta så mycket den behövde (för mycket..?) Hade dock ingen skrap/hävarm/sladdkänsla alls.
Bromsade - tvekis, jag är feg med bromsen i minsta böj.
För sakta/för lite gas/gasavdrag? Ja, kanske.
För fort? Jag? :rofl
Egentligen skulle det kännas bättre om det var jag, då kan jag ju lära mig mer! Har inte kört så länge men långt, dryga 3000mil hittills sedan i fjol våras ungefär och känt mig trygg på gata och kände mig rätt trygg i böjarna på Rörken också. Kanske blev jag kaxig:rodnar?

För hårt grepp om styret? Mycket troligt.

Det var antagligen du i kombination med ett halt däck så det fanns inga marginaler för dina misstag. :) Att hålla hårt i styret kan mycket väl ha bidragit, tillsammans med konstig vinkel in i kurvan, alldeles för sen bromsning så fjädringen redan var komprimerad in i kurvan, nerlägg och för dåligt med gas så du fick mycket vikt på framhjulet. Om det sedan kom ett aldrig så litet gupp med nedlägg, konstig vinkel och stadigt tag i styret med halt däck... Ja...
Jag är rätt ny på det här med hoj, men trots mina få gånger på bana så har jag kommit på mig själv med en *massa* dumheter jag har för mig på hojen. Du kommer nog att ha samma upplevelse. :tummenupp
 
Var det inte du som hade den genomgående axeln lös på bakfälgen och körde med?

Det hjälper ju inget däck i världen mot.

Japp :) Det var jag. Men det var den här säsongen med de nya däcken och då tänkte jag ju att det var faan att även de nya däcken skulle börja bråka men då hade jag kört de nya ca 1000 mil så det var sista 400 de bråkat men det var alltså hela hjulet som satt löst så det skyller jag på egen tafflighet som inte kollat, inte på däckets kvalitet.

Sen är jag ju van från hojens första 1000 mil på förra skitdäcket som släppte hela tiden så jag är liksom "inkörd" på att däcken släpper i alla kurvor :tungan knasfia jag är :brinnerup
 
Japp :) Det var jag. Men det var den här säsongen med de nya däcken och då tänkte jag ju att det var faan att även de nya däcken skulle börja bråka men då hade jag kört de nya ca 1000 mil så det var sista 400 de bråkat men det var alltså hela hjulet som satt löst så det skyller jag på egen tafflighet som inte kollat, inte på däckets kvalitet.

Sen är jag ju van från hojens första 1000 mil på förra skitdäcket som släppte hela tiden så jag är liksom "inkörd" på att däcken släpper i alla kurvor :tungan knasfia jag är :brinnerup



Inte för att vara sådan, Men du har inte känsla nog för att inse att något är väldigt galet med bakändan på cykeln och väljer att fortsätta köra 400 mil med en fälg som sitter lös och en hoj som måste ha varit hur ostabil som helst.
Hur vet du då att du åkte runt och det småsläppte hela tiden och att det var fel på däcken och inte något annat fel?


Jag har åkt omkull pga däck 1 gång sedan har jag åkt omkull ett x antal ggr pga min egen klumpighet. Den gången det var pga däcken finns det inte en person på denna planet som skulle kunnat rädda cykeln. En EcKlig a-förare försökte köra på samma däck och han kom lika långt som mig till första böj på Åsen.

Men det är en helt annan historia.
 
Det finns en aspekt till som kan spöka och det är ju beläggningen i just den kurvan, om jag förstår dig rätt är det den 180 graders kurva som är en vänsterkurva.
Jag var själv på Rörken och körde i måndags och måndagen innan dess med. Vid bägge måndagarna har jag fått flera bakhjulssläpp i utgången på kurvan (som jag lyckats häva samtliga gånger), och jag har inte haft motsvarande tendenser till släpp i någon av de andra kurvorna. Det gör iaf att jag kör ganska varsamt i just den kurvan.

I mitt fall är jag övertygad om att det är en kombination av spårval och för tidigt (kraftigt) gaspådrag, men helt klart är att det är något skumt med greppet där. Skall väl tillägga för tydlighetens skull att jag aldrig haft problem i ingången på kurvan som du verkar ha haft, utan enbart i utgången av den.

Bana är iaf absolut bästa platsen att lägga en hoj på!
Ses på Rörken på måndag :)
 
Last edited:
Det här med att däcken släpper, sladdar, framhjulsläpp... Tycker jag man hör jämt å ständigt, både på banan, korvkiosken och här på SH. Själv får jag ladda på så in i hellans för att få min hoj att sladda. Många gånger tror jag man upplever det som sladd när det igentligen bara är lite gupp å ojämnhet i samband med för hög upplevd hastighet...
 
Jag var med om något liknande på Gåsen, vänstern ut ur S'et så släpper framhjulet någon meter efter apex utan varning, mitt under acc. kurvtagningen kändes helt normal tills det att cykeln försvan under mig. Har tidigare varit med om framhjulssläpp på arlanda, också vänster, men då kom det smygande och jag kunde rädda situationen när jag kände att det släppte.
jag tror på för hög ingångshastighet (just blivit varm i kläderna och börjat pressa lite hårdare) blandat med ett gammalt framdäck som hade någon cm uråldrig gammal fegrand kvar å ett nytt bakdäck som greppade satan och gav mig för mkt förtroende för det geerella greppet. Detta tillsammans med kurvans generösa dosering som ger mkt förtroende in till apex. Blir ett nytt fram innan nästa bandag iaf.
 
Jag var med om något liknande på Gåsen, vänstern ut ur S'et så släpper framhjulet någon meter efter apex utan varning, mitt under acc. kurvtagningen kändes helt normal tills det att cykeln försvan under mig. Har tidigare varit med om framhjulssläpp på arlanda, också vänster, men då kom det smygande och jag kunde rädda situationen när jag kände att det släppte.
jag tror på för hög ingångshastighet (just blivit varm i kläderna och börjat pressa lite hårdare) blandat med ett gammalt framdäck som hade någon cm uråldrig gammal fegrand kvar å ett nytt bakdäck som greppade satan och gav mig för mkt förtroende för det geerella greppet. Detta tillsammans med kurvans generösa dosering som ger mkt förtroende in till apex. Blir ett nytt fram innan nästa bandag iaf.

Just den kurvan var väldigt...speciell...innan nya beläggningen.
Jag har haft oförklarliga småhas med framhjulet där minst två gånger...efter apex, under gaspådrag, inga tokiga nedlägg, och sist det hände försökte jag verkligen analysera varför, och kunde inte hitta någon anledning.
Samma spår som vanligt, samma allt...

Inte vill jag minnas man upplevt att det studsat runt heller, så det var lite utan förvarning.

Tänkte lite på det där i tisdags på bikeweek (har inte fått testa nya beläggningen i torrt riktigt innan), och ökade lite successivt där, inga tendenser till släpp längre.
 
Jag tyckte det greppade som f-n genom vänster'n/ut ur esset..så mycket att trots gaspådrag, bottnade min fjädring ur bak (ja, den e kabbslut och jag är en deci-ton'are+).. Men fort gick det att åka! :tummenupp
 
Däckens fel är det sannolikt INTE.

Tyckte du att det gick fort? Spände du dig? Hur hanterade du gasen? Bromsade du? Hur mkt la du ner? Hade du samma spår som de andra varven?

Listan på felkällor är lång, för dig som var första gången på bana är den oändligt lång.

Att det nya däcket är klibbigt beror mest sannolikt på att det har en konseverande film över sig för att inte åldras. Känns på det om 100 mil ;)

För att de ska spela någon roll vilket spår man tar eller någon annan utav dina påstådda orsaker till vurpan så behöver det väl gå undan? Har väldigt svårt att en glad nybörjare kommer upp i det tempot att man behöver tänka på allt de där :tungan Jag ligger strax efter de långsammaste rookie förarna och testat alla de sätten du föreslog utan att vurpa. Sen visst har jag fått släpp, men det har varit mjuk och kontrollerade.

Jag tror mer att det var däcken som var orsaken. Jag skulle inte köra bana med ett par däck från 08! Vad är det för däck TS kör med? Är det touringdäck så skulle bara det förklara det plötsliga släpper sen om de har ett par år på nacken så gör det inte det hela bättre :) Ska man köra inspirerat på bana så bör man köra på supersport däck. Tex dunlop sportsmart som jag tyckte var riktigt bra, kunde ligga på 1,11 på knutstorp. Dock så blev det lite halt i det tempot men däcken varnade lugnt och kontrollerat att det gick för fort :)
 
Last edited:
För att de ska spela någon roll vilket spår man tar eller någon annan utav dina påstådda orsaker till vurpan så behöver det väl gå undan? Har väldigt svårt att en glad nybörjare kommer upp i det tempot att man behöver tänka på allt de där :tungan Jag ligger strax efter de långsammaste rookie förarna och testat alla de sätten du föreslog utan att vurpa. Sen visst har jag fått släpp, men det har varit mjuk och kontrollerade.

Jag tror mer att det var däcken som var orsaken. Jag skulle inte köra bana med ett par däck från 08! Vad är det för däck TS kör med? Är det touringdäck så skulle bara det förklara det plötsliga släpper sen om de har ett par år på nacken så gör det inte det hela bättre :) Ska man köra inspirerat på bana så bör man köra på supersport däck. Tex dunlop sportsmart som jag tyckte var riktigt bra, kunde ligga på 1,11 på knutstorp. Dock så blev det lite halt i det tempot men däcken varnade lugnt och kontrollerat att det gick för fort :)

Det är lite svårt med däck till min gammelmoppe, de jag hittar är i princip bara Pirelli SportDemon och något till. Det satt dessa på och det nya är ett likadant. Om/när det blir dags för mera banåka blir det både ny hoj och "banigare" däck...
 
Det är lite svårt med däck till min gammelmoppe, de jag hittar är i princip bara Pirelli SportDemon och något till. Det satt dessa på och det nya är ett likadant. Om/när det blir dags för mera banåka blir det både ny hoj och "banigare" däck...

De däcken är ju åt touring hållet som åtminstone jag hade tagit det lite lugnt med på bana. Men det kommer absolut bli skillnad med ett par färska däck :) Vilken dimension har du på moppen?
 
De däcken är ju åt touring hållet som åtminstone jag hade tagit det lite lugnt med på bana. Men det kommer absolut bli skillnad med ett par färska däck :) Vilken dimension har du på moppen?
110/80-17 fram, minns inte bak men 130 breda, typ... Så det är inga feta svålar precis om man jämför med dagens sportisar!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top