Ja, jag erkänner, det var jag som gick omkull, men varför..? Rörken 22/7

110/80-17 fram, minns inte bak men 130 breda, typ... Så det är inga feta svålar precis om man jämför med dagens sportisar!

Haha nej det var inga breda däck :) Men antar att de däcken duger någorlunda i början men öka försiktigt och känn efter. Börjar det släppa så ligger du vid gränsen till vad däcken klarar av och bör inte köra fortare än så :)
 
Haha nej det var inga breda däck :) Men antar att de däcken duger någorlunda i början men öka försiktigt och känn efter. Börjar det släppa så ligger du vid gränsen till vad däcken klarar av och bör inte köra fortare än så :)

Du vet inte vad du pratar om.

Jag kan få däck att släppa vid 1.25 tempo runt en bana och sedan vid 1.10 tempo på samma bana. Det handlar inte om vad däcken klarar av utan vad den som framför fordonet klarar av.
 
Du vet inte vad du pratar om.

Jag kan få däck att släppa vid 1.25 tempo runt en bana och sedan vid 1.10 tempo på samma bana. Det handlar inte om vad däcken klarar av utan vad den som framför fordonet klarar av.

Haha vart fick du luft ifrån? :D

Det beror väl helt och hållet på vilken bana man kör! Ligger du på 1,25 tider på anderstorp så är det få däck som håller måttet :) Men kör man tex knutstorp så krävs det väldigt mycket för att vurpa i det tempot, Tex nypa frambromsen mitt i hårnålen. Sen vet jag att du vurpade på alla möjliga vis i början och i de fallen kan jag hålla med om att det var skit bakom styret :tummenupp
 
Haha vart fick du luft ifrån? :D

Det beror väl helt och hållet på vilken bana man kör! Ligger du på 1,25 tider på anderstorp så är det få däck som håller måttet :) Men kör man tex knutstorp så krävs det väldigt mycket för att vurpa i det tempot, Tex nypa frambromsen mitt i hårnålen. Sen vet jag att du vurpade på alla möjliga vis i början och i de fallen kan jag hålla med om att det var skit bakom styret :tummenupp


Om en nybliven pilot håller 1.55 på torpet och vurpar och sedan går en A-förare ut på exakt samma matrial och kör 1.20 tider utan att vurpa. Är det då matrialet eller föraren som sätter begränsningarna?

Kamma dig är du snäll.
 
Last edited:
Nu bevisar du ju återigen din dumhet. Om en nybliven pilot håller 1.55 på torpet och vurpar och sedan går en A-förare ut på exakt samma matrial och kör 1.20 tider utan att vurpa. Är det då matrialet eller föraren som sätter begränsningarna?

Kamma dig är du snäll.

Jag har sagt det förut till dig och jag säger det igen! Du är den sista som ska ge någon annan råd i bankörning :)

Jag jobbar med däck och jag vet att däck inte blir bättre med tiden. Ett däck som är 5år gammalt som dessutom är ett touringdäck har inget att göra på bana enligt min mening. Sen så är det ts vurpa jag analyserar och med den informationen jag har antar jag att det var däcken som var boven i dramat. Men som vanligt vet du så mycket mer än vad jag vet mojja :tummenupp För du har väl sett TS köra eller vad är det som får dig att påstå att det är ett förarmisstag som ledde till vurpan?
 
Jag har sagt det förut till dig och jag säger det igen! Du är den sista som ska ge någon annan råd i bankörning :)

Jag jobbar med däck och jag vet att däck inte blir bättre med tiden. Ett däck som är 5år gammalt som dessutom är ett touringdäck har inget att göra på bana enligt min mening. Sen så är det ts vurpa jag analyserar och med den informationen jag har antar jag att det var däcken som var boven i dramat. Men som vanligt vet du så mycket mer än vad jag vet mojja :tummenupp För du har väl sett TS köra eller vad är det som får dig att påstå att det är ett förarmisstag som ledde till vurpan?

Som sagt du vet inte vad du pratar om.
 
Kan jag skylla allt på däcket (nu bytt) och glatt gasa vidare?

Nyköpta däck är ju SNORHALA ! försök nöt bort hinnan på hela däcket inte bara mittenremsan om du ska ut på bana. Har vart väldigt nära och vurpa med 3 nya däck. Spelar ingen roll hur försiktig man är.

Sen är väl däckvärmare A och O på bandagar ? i alla fall få upp värmen i dom innan man lägger ner den.
 
Last edited:
Nyköpta däck är ju SNORHALA ! försök nöt bort hinnan på hela däcket inte bara mittenremsan om du ska ut på bana. Har vart väldigt nära och vurpa med 3 nya däck. Spelar ingen roll hur försiktig man är.

Sen är väl däckvärmare A och O på bandagar ? i alla fall få upp värmen i dom innan man lägger ner den.
Hur nöter man bort den utan att lägga ner..? Köra ett antal mil på kurviga vägar fixar jag lätt (och gärna) innan måndag men inte med djupa nedlägg, särskilt inte om jag riskerar trädkramning...
 
Hur nöter man bort den utan att lägga ner..? Köra ett antal mil på kurviga vägar fixar jag lätt (och gärna) innan måndag men inte med djupa nedlägg, särskilt inte om jag riskerar trädkramning...

Det senaste däckköpet var ett bakdäck. Först tog jag lite sand och försökte gnugga bort det värsta "slemmet" sen... letade jag upp en lugn och fin rondell och låg och knäskrapa i väldigt låg hastighet. Kl var väl sådär 2-3 på natten. Men det är ju ljust på sommrarna.

Högervarvet tog jag på en ICA maxi parkering :P
 
Last edited:
Hur nöter man bort den utan att lägga ner..? Köra ett antal mil på kurviga vägar fixar jag lätt (och gärna) innan måndag men inte med djupa nedlägg, särskilt inte om jag riskerar trädkramning...

Grov asfalt
Raksträcka
Hård gas
Hård broms
Börja sen successivt svänga mer och mer men med små förändringar hela tiden.

Jag har rullat ut på bana med flång nya däck, låter man de första varven "gå till spillo" så är det inbrutet sen.


Gosh vad skönt det är med racegummi.. Värmarna på, sen är det bara PANGA!! Skönt.
 
Jag jobbar med däck och jag vet att däck inte blir bättre med tiden. Ett däck som är 5år gammalt som dessutom är ett touringdäck har inget att göra på bana enligt min mening. Sen så är det ts vurpa jag analyserar och med den informationen jag har antar jag att det var däcken som var boven i dramat.

TS var på Knix! Innan TS släpptes ut på banan så inspekterades hans hoj, inklusive däcken! Om de varit så skitdåliga så slutsatserna i tråden säger, så är det inte möjligt att instruktörerna släppt ut honom på banan. Hojen var säkerhetsinpekterad! Betyder inte det något??? :huvet :gnissla :7peta

Sen är väl däckvärmare A och O på bandagar ? i alla fall få upp värmen i dom innan man lägger ner den.

Däcksvärmare är inte tillåtna på Knix.... :7peta

Vad kan hända på Knix? Allt! Rörken har jag inte varit på, men väl vinglat på andra gokartbanor. Jag är där för att lära, så jag görs en massa som jag inte skulle göra på vanlig landsväg. Brukar alltid bli ett par "ooops!". Mitt vanligaste fel är att jag gått in med en för mig för hög hastighet. Löjligt låg för den erfarne, men den är på väg att ställa till det för mig, och jag får oftast lösa det med djupare nerlägg än jag tänkt. Fast jag gör andra dumheter också. Framför allt taskiga spårval. :rodnar En del hinner instruktörerna med att se, men inte allt...

Jag tror jag har fått framhojlssläpp utan att riktigt förstå att det var det som hände. Hojen betedde sig märkligt på massa ställe vissa varv. Jag trodde att jag lagt ner för mycket, men mer rutinerade killar påstod att det var en fläck i asfalten som var "skum". (Depåkurvan Sala Racing Park). Vad vet jag? :va

Lås inte på att det bara är däcksproblem. Det kan vara det, men ha ett öppet sinne. Rannsaka dig själv. Något du själv tycker att du borde gjort annorlunda? Spårval? Fart? Med nya däck kommer det förmodligen att kännas mycket bättre nästa gång, men tro inte att de räddar dig från vad som helst... :) :D

På't igen! Du har i vilket fall hojen kvar! :banana
 
Aha, misstänkte nå't sån't. Kanske kan hitta nå't fäste att skruva en "slitplåt" eller båge på, typ. Får kolla det. Ska jag fortsätta så här lär det ju behövas :rolleyes:

På de gamla R6:orna (fzr 600:s efterträdare) är det inte helt ovanligt att man ser att det sitter en förstärkning svetsad på generatorkåpan.
Tänk dig att du helt enkelt får din nuvarande kåpa uppsvetsad, sedan lägger man en fetingsträng till utanpå eller två.
Då har du till minst 2 likadana vurpor, eller 1 snabbare.... ;-)

Man kan även gjuta av kåpan i kolfiber och limma på, min höll.....
 
TS var på Knix! Innan TS släpptes ut på banan så inspekterades hans hoj, inklusive däcken! Om de varit så skitdåliga så slutsatserna i tråden säger, så är det inte möjligt att instruktörerna släppt ut honom på banan. Hojen var säkerhetsinpekterad! Betyder inte det något??? :huvet :gnissla :7peta



Däcksvärmare är inte tillåtna på Knix.... :7peta

Vad kan hända på Knix? Allt! Rörken har jag inte varit på, men väl vinglat på andra gokartbanor. Jag är där för att lära, så jag görs en massa som jag inte skulle göra på vanlig landsväg. Brukar alltid bli ett par "ooops!". Mitt vanligaste fel är att jag gått in med en för mig för hög hastighet. Löjligt låg för den erfarne, men den är på väg att ställa till det för mig, och jag får oftast lösa det med djupare nerlägg än jag tänkt. Fast jag gör andra dumheter också. Framför allt taskiga spårval. :rodnar En del hinner instruktörerna med att se, men inte allt...

Jag tror jag har fått framhojlssläpp utan att riktigt förstå att det var det som hände. Hojen betedde sig märkligt på massa ställe vissa varv. Jag trodde att jag lagt ner för mycket, men mer rutinerade killar påstod att det var en fläck i asfalten som var "skum". (Depåkurvan Sala Racing Park). Vad vet jag? :va

Lås inte på att det bara är däcksproblem. Det kan vara det, men ha ett öppet sinne. Rannsaka dig själv. Något du själv tycker att du borde gjort annorlunda? Spårval? Fart? Med nya däck kommer det förmodligen att kännas mycket bättre nästa gång, men tro inte att de räddar dig från vad som helst... :) :D

På't igen! Du har i vilket fall hojen kvar! :banana


Haha ja det är ju en riktigt genomgång utav hojen de går igenom på säkerhetskontrollen :D Typ slänger ett getöga på bromsarna, däcken, känner lite på bromsarna och sen godkänner hojen. Så nej det betyder inte något för mig mer än att det var mönster kvar på däcket. Knappast att de kollar dotmärkningen eller ser/känner om gummit är hårt/uttorkat. :huvet:smasha:7peta
 
Haha ja det är ju en riktigt genomgång utav hojen de går igenom på säkerhetskontrollen :D Typ slänger ett getöga på bromsarna, däcken, känner lite på bromsarna och sen godkänner hojen. Så nej det betyder inte något för mig mer än att det var mönster kvar på däcket. Knappast att de kollar dotmärkningen eller ser/känner om gummit är hårt/uttorkat. :huvet:smasha:7peta

Då ord och läsförståelse inte verkar vara din starka sida så kanske bilder och film kanske fungerar bättre.
Detta är vad du kan förvänta dig när du knix i lugnaste gruppen på Rörken.

https://www.youtube.com/watch?v=VfDZdGUaLSI


Nej det var inte däckens fel återigen. Kanske en av 50 bidragande orsaker men antagligen den som påverkade minst.
 
Då ord och läsförståelse inte verkar vara din starka sida så kanske bilder och film kanske fungerar bättre.
Detta är vad du kan förvänta dig när du knix i lugnaste gruppen på Rörken.

https://www.youtube.com/watch?v=VfDZdGUaLSI


Nej det var inte däckens fel återigen. Kanske en av 50 bidragande orsaker men antagligen den som påverkade minst.

Men lilla söta mojja vad har den filmen att göra med besiktningen utav hojen?? Tror det börjar bli läggdags för dig gumman :)

Tog och kollade igenom filmen... Tycker de kör riktigt bra och försiktigt :) Men skulle inte vilja köra fort med kassa däck på bana som svänger så tvärt.
 
Last edited:
Men lilla söta mojja vad har den filmen att göra med besiktningen utav hojen?? Tror det börjar bli läggdags för dig gumman :)


De in´t lönt!

Du måste vara begåvad med alla bokstäver i alfabetet förutom I & Q.

Filmen försöker påvisa tempot man kan förvänta sig vid knix körning i den lugnaste gruppen sin 1 dag på banan någonsin.

Det är ett tempo man skulle kunnat åka runt på bara fälgen i utan att vurpa. Comprende?
 
TS var på Knix! Innan TS släpptes ut på banan så inspekterades hans hoj, inklusive däcken! Om de varit så skitdåliga så slutsatserna i tråden säger, så är det inte möjligt att instruktörerna släppt ut honom på banan. Hojen var säkerhetsinpekterad! Betyder inte det något??? :huvet :gnissla :7peta

Njae, man blir utsläppt på rätt kassa däck som är knappt lagliga faktiskt. Och det är ju rätt svårt att kolla bettet i däcket på inspektionen med, så om ett gammalt däck inte börjat utveckla torrsprickor så är det ju ingen risk alls för att de inte släpps igenom på en inspektion.
Sedan är ju däcken mer av en sista faktor som ser till att alla misstag man gör inte resulterar i att man lägger hojen om de inte är sjukt dåliga. Alla nya på bana gör ju däremot rätt många konstiga fel. XD
 
Oj, det gick inte snabbt på den där filmen :D Trodde först att det var i slow-motion.

Gällande möjlig felorsak, roligt att läsa tjatandet ovanför :hihi.

Om man har OK däck och kör i den där farten på filmen så ska man ju kunna nita bromsen var som utan att det händer något.. Tycker jag. Så en blandning av dåliga däck och en ovan förare är nog det vinnande tipset.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top