110/80-17 fram, minns inte bak men 130 breda, typ... Så det är inga feta svålar precis om man jämför med dagens sportisar!
Haha nej det var inga breda däck


Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
110/80-17 fram, minns inte bak men 130 breda, typ... Så det är inga feta svålar precis om man jämför med dagens sportisar!
Haha nej det var inga breda däckMen antar att de däcken duger någorlunda i början men öka försiktigt och känn efter. Börjar det släppa så ligger du vid gränsen till vad däcken klarar av och bör inte köra fortare än så
![]()
Du vet inte vad du pratar om.
Jag kan få däck att släppa vid 1.25 tempo runt en bana och sedan vid 1.10 tempo på samma bana. Det handlar inte om vad däcken klarar av utan vad den som framför fordonet klarar av.
Haha vart fick du luft ifrån?
Det beror väl helt och hållet på vilken bana man kör! Ligger du på 1,25 tider på anderstorp så är det få däck som håller måttetMen kör man tex knutstorp så krävs det väldigt mycket för att vurpa i det tempot, Tex nypa frambromsen mitt i hårnålen. Sen vet jag att du vurpade på alla möjliga vis i början och i de fallen kan jag hålla med om att det var skit bakom styret
![]()
Nu bevisar du ju återigen din dumhet. Om en nybliven pilot håller 1.55 på torpet och vurpar och sedan går en A-förare ut på exakt samma matrial och kör 1.20 tider utan att vurpa. Är det då matrialet eller föraren som sätter begränsningarna?
Kamma dig är du snäll.
Jag har sagt det förut till dig och jag säger det igen! Du är den sista som ska ge någon annan råd i bankörning![]()
Jag jobbar med däck och jag vet att däck inte blir bättre med tiden. Ett däck som är 5år gammalt som dessutom är ett touringdäck har inget att göra på bana enligt min mening. Sen så är det ts vurpa jag analyserar och med den informationen jag har antar jag att det var däcken som var boven i dramat. Men som vanligt vet du så mycket mer än vad jag vet mojjaFör du har väl sett TS köra eller vad är det som får dig att påstå att det är ett förarmisstag som ledde till vurpan?
Kan jag skylla allt på däcket (nu bytt) och glatt gasa vidare?
Hur nöter man bort den utan att lägga ner..? Köra ett antal mil på kurviga vägar fixar jag lätt (och gärna) innan måndag men inte med djupa nedlägg, särskilt inte om jag riskerar trädkramning...Nyköpta däck är ju SNORHALA ! försök nöt bort hinnan på hela däcket inte bara mittenremsan om du ska ut på bana. Har vart väldigt nära och vurpa med 3 nya däck. Spelar ingen roll hur försiktig man är.
Sen är väl däckvärmare A och O på bandagar ? i alla fall få upp värmen i dom innan man lägger ner den.
Hur nöter man bort den utan att lägga ner..? Köra ett antal mil på kurviga vägar fixar jag lätt (och gärna) innan måndag men inte med djupa nedlägg, särskilt inte om jag riskerar trädkramning...
Hur nöter man bort den utan att lägga ner..? Köra ett antal mil på kurviga vägar fixar jag lätt (och gärna) innan måndag men inte med djupa nedlägg, särskilt inte om jag riskerar trädkramning...
Jag jobbar med däck och jag vet att däck inte blir bättre med tiden. Ett däck som är 5år gammalt som dessutom är ett touringdäck har inget att göra på bana enligt min mening. Sen så är det ts vurpa jag analyserar och med den informationen jag har antar jag att det var däcken som var boven i dramat.
Sen är väl däckvärmare A och O på bandagar ? i alla fall få upp värmen i dom innan man lägger ner den.
Aha, misstänkte nå't sån't. Kanske kan hitta nå't fäste att skruva en "slitplåt" eller båge på, typ. Får kolla det. Ska jag fortsätta så här lär det ju behövas![]()
TS var på Knix! Innan TS släpptes ut på banan så inspekterades hans hoj, inklusive däcken! Om de varit så skitdåliga så slutsatserna i tråden säger, så är det inte möjligt att instruktörerna släppt ut honom på banan. Hojen var säkerhetsinpekterad! Betyder inte det något???![]()
![]()
Däcksvärmare är inte tillåtna på Knix....
Vad kan hända på Knix? Allt! Rörken har jag inte varit på, men väl vinglat på andra gokartbanor. Jag är där för att lära, så jag görs en massa som jag inte skulle göra på vanlig landsväg. Brukar alltid bli ett par "ooops!". Mitt vanligaste fel är att jag gått in med en för mig för hög hastighet. Löjligt låg för den erfarne, men den är på väg att ställa till det för mig, och jag får oftast lösa det med djupare nerlägg än jag tänkt. Fast jag gör andra dumheter också. Framför allt taskiga spårval.En del hinner instruktörerna med att se, men inte allt...
Jag tror jag har fått framhojlssläpp utan att riktigt förstå att det var det som hände. Hojen betedde sig märkligt på massa ställe vissa varv. Jag trodde att jag lagt ner för mycket, men mer rutinerade killar påstod att det var en fläck i asfalten som var "skum". (Depåkurvan Sala Racing Park). Vad vet jag?
Lås inte på att det bara är däcksproblem. Det kan vara det, men ha ett öppet sinne. Rannsaka dig själv. Något du själv tycker att du borde gjort annorlunda? Spårval? Fart? Med nya däck kommer det förmodligen att kännas mycket bättre nästa gång, men tro inte att de räddar dig från vad som helst...![]()
På't igen! Du har i vilket fall hojen kvar!![]()
Haha ja det är ju en riktigt genomgång utav hojen de går igenom på säkerhetskontrollenTyp slänger ett getöga på bromsarna, däcken, känner lite på bromsarna och sen godkänner hojen. Så nej det betyder inte något för mig mer än att det var mönster kvar på däcket. Knappast att de kollar dotmärkningen eller ser/känner om gummit är hårt/uttorkat.
![]()
Då ord och läsförståelse inte verkar vara din starka sida så kanske bilder och film kanske fungerar bättre.
Detta är vad du kan förvänta dig när du knix i lugnaste gruppen på Rörken.
https://www.youtube.com/watch?v=VfDZdGUaLSI
Nej det var inte däckens fel återigen. Kanske en av 50 bidragande orsaker men antagligen den som påverkade minst.
Men lilla söta mojja vad har den filmen att göra med besiktningen utav hojen?? Tror det börjar bli läggdags för dig gumman![]()
TS var på Knix! Innan TS släpptes ut på banan så inspekterades hans hoj, inklusive däcken! Om de varit så skitdåliga så slutsatserna i tråden säger, så är det inte möjligt att instruktörerna släppt ut honom på banan. Hojen var säkerhetsinpekterad! Betyder inte det något???![]()
![]()
![]()
Meningslösa, hånfulla inlägg kan ni spara till annat
Citerar lite Kazagger skrev i första inlägget;
De 2 somi tråden kanske behöver en tillflyktsort? Någon som har ett rum över?
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |