J35 Draken till salu!

Där man eventuellt flyger i mach 2 är på hög höjd så man har god tid på sig att njuta av utsikten och planera hur man vill göra med chansning att landa planet eller hoppa.
 
Ngn som kollat om det finns mönster kvar på däcken?
Undrar om gaffelbenen behöver packas om..
 
De flesta är moddage för bakhjulskörning, genom så kallat AD-kit.

Ett tips om man vill ha billigare underhåll är att köpa drivsats till raketstolen från Hammargrens istället för original.

Vete sjutton dock, är inte mycket för sparkar som använder sig av luffarturbo...

Edit: SATAN, vad de hade våldfört sig på panelen!!!
:eek: :zpy :gråta

Är det hjulet som dom med längre motorer fick för att inte slå i baken vid landning? Måste ju mer ses som en wheelie-bar och då vet man ju garanterat att den är buskörd... :gnissla

Någon som kunde tyda om det ingår packväskor?
 
Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....
 
Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....

Ungefär 331,5 m/sek eller 1,235 km/h
 
Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....

Googlade och fann den här texten. Tyvärr verkar det saknas en sida, men den var rätt intressant ur historiskt perspektiv. Tar även upp en utskjutning i överljudsfart.

http://sesam.smart-lab.se/IG_Prgsak/Dok/HistorikRaddnsystFlyg.pdf
 

AVIONICS & INSTRUMENTS:
• Audio Panel: Bendix/King KMA 24
• #1 Nav/Com: Bendix/King KX 165
• #2 Com: Bendix/King KY 196A
• GPS: Bendix/King KLN 90B
• Transponder: Bendix/King KT 70
• HSI: Bendix/King KI 525A
• DME: Bendix/King KN 64


Ser ut att vara "fyrkanterna" i mitten på denna bilden. Satt knappast där 1964...
N35350-23.jpg


Edit: Dom fyra runda instrumenten närmast över ser också lite modernare ut. Alpha-mätaren högst upp till vänster ser dock original ut...
 
Last edited:
AVIONICS & INSTRUMENTS:
• Audio Panel: Bendix/King KMA 24
• #1 Nav/Com: Bendix/King KX 165
• #2 Com: Bendix/King KY 196A
• GPS: Bendix/King KLN 90B
• Transponder: Bendix/King KT 70
• HSI: Bendix/King KI 525A
• DME: Bendix/King KN 64


Ser ut att vara "fyrkanterna" i mitten på denna bilden. Satt knappast där 1964
Nej, så är det givetvis.
 

Bifogat

  • Saab_35A_Cockpit.jpg
    Saab_35A_Cockpit.jpg
    162.3 KB · Visningar: 993
Googlade och fann den här texten. Tyvärr verkar det saknas en sida, men den var rätt intressant ur historiskt perspektiv. Tar även upp en utskjutning i överljudsfart.

http://sesam.smart-lab.se/IG_Prgsak/Dok/HistorikRaddnsystFlyg.pdf

Hittade denna textsnutt som beskriver händelsen.

Ska ha varit en Draken från F13, året var 1967.....

Okontrollerat flygläge pga rodermomentbegränsningar? "Vi hade gjort en 'spiral' (halvroll i överljudsfart) och jag kunde inte komma ur den. Fpl fortsatte att rusa rakt ner mot vattnet. Jag jobbade för att få planet på rätt köl. Hann inte ens meddela min rotekamrat i radon om vad som hänt. Jag hoppades klara kärran. Men till slut förstod jag att jag måste ut ur den. Och det snabbt. Just då gick det undan ordentligt. Överljudsfart? Jaa, säkert! Katapultstolen fungerade och jag åkte i väg ut. Det kändes som om ansiktet skulle slitas sönder i vinddraget." Fpl störtade från 7.000-8.000 m höjd. Fsk-hopp på 800 m höjd. Ff i vattenfylld livbåt 1,5 tim i 4-5 m höga vågor och 3-4-gradigt vatten. Efter räddningen tvingades hkp att nödlanda pga det mycket dåliga vädret. Detta var det första lyckade fsk-hopp i överljudsfart i FV. (Exp,Se)
 
Någon som kunde tyda om det ingår packväskor?

Har faktiskt funnits lastkapslar, moddade fälltankar man kunde använda för att transportera prylar i. Användes visst en del för att få med grejer till flyguppvisningar och så, fanns säkert någon tanke att det skulle gå att använda "i tjänsten" också. Ryktena säger att det finns folk som åkt i dem. Klar elva på en tiogradig klaustrofobiskala...

(Med reservation för att det kan ha varit i system 37 dessa förekom)

Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....

Problemet är nog snarare att inte bli riven i bitar av fartvinden...

Ungefär 331,5 m/sek eller 1,235 km/h

Vid marken. Det varierar med lufttemperaturen, så uppe på höjd där det är kallare är ljudhastigheten lägre.
 
Last edited:
Har faktiskt funnits lastkapslar, moddade fälltankar man kunde använda för att transportera prylar i. Användes visst en del för att få med grejer till flyguppvisningar och så, fanns säkert någon tanke att det skulle gå att använda "i tjänsten" också. Ryktena säger att det finns folk som åkt i dem. Klar elva på en tiogradig klaustrofobiskala...

Till 37an finns det moddade fälltankar tror jag, hur ska annars piloterna få med sig golfklubborna?

När det var flygövning i norrland när jag lumpade flög dom upp ett par fyrsitsiga SK60's som var fullpackade med golfbagar, sedan parkerades dom kärrorna under hela övningen, dom var bara laståsnor :D

Vi kittade även en SK60 att fälla paket när ett gäng piloter var ute på fjällvandring, dom fick morgontidningen, godis snus och cigaretter och en "herrtidning" levererade varje morgon till fjällstugan dom sov i av väderflyget.

Vi packade grejorna i dubbla gula spypåsar, piloten hoppade in och startade, körde ut luftbromsen och vi knölade in paketet så att han kunde köra tillbaka den (det gällde att akta fingrarna)

Sen gjorde piloten en tryckare över stugtaket på fjället så att dom kom ut och tittade för att sedan göra en till överflygning på reglementsvidrig höjd och luftbromsa.

Han fick faktiskt till otroligt bra pricksäkerhet, bara ett paket landade på stugtaket.

Världens dyraste lekstuga? Jajjamensan! :banana
 
Ställ frågor om ni vill. Jag har en riktig insider i släkten. Farbror flög J35 i många år. Måste tipsa honom om denna kärra! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top