J35 Draken till salu!

Tur att J35 är ensitsig då, så ingen riskerar att fälla ner dom av misstag :tungan

Nejdå, det finns en liten, obekväm passagerarplats långt bak på flygplanskroppen. Med alldeles för högt placerade fotpinnar så att passageraren garanterat lider efter 5 min.

Det är faktiskt draken som står som mall för alla moderna sporthojars konstruktion av passagerarplats. Men som sagt när man fäller ut fotpinnarna så säger det "klick" och se'n gör kärran bara mach 1,2.
 
Nej det är viggen !!!!

draken dricken 1600L 95oktan i timmen och kräver "lite" dyr service
och sen låter den visst "lite" vilket inte borde vara ett okänt problem för sporthojare

Äh lungt ju finns dB-killers.... på ebay...
 
Varför är du alltid så trevlig ????
Vill du påstå att den INTE kan flyga på 95 ???
Isåfall hoppas jag att du inte jobbar som flygmek idag .....:D

Skulle gissa, utan att dra för stora slutsatser att vare sig pump eller turbin skulle uppskatta den bränsletypen. I alla fall inte utan en rad modifieringar. Det finns betydande funktionsskillnader mellan JetA1 och Bf95....
 
Rättare sagt sägs den inte ha någon teoretisk toppfart, utan accelererar tills soppan tar slut. Dock tar det jävligt tvärstopp när motorn dör i mach2-nånting så ingen har väl varit sugen på att testa pga 100% dödlighet. Sen är väl glidtalet på en sån där 1:0 ungefär...

Menar du att man skulle dö av motorstopp i Mach 2? Varför det?

Draken i version D, F och J har en max dragkraft av knappt 8 ton med tänd EBK. Tänker man sig att Draken uppnått Vmax eller nära Vmax vid ca dubbla ljudhastigheten så är ju motkraften genererad av luftmotståndet lika stor, annars skulle flygplanet fortfarande accelerera. En J35 som tagit sig upp till Mach 2 och den höjden som krävs väger förmodligen mellan 8-9 ton. Detta gör att retardationen vid plötsligt motorbortfall skulle bli cirka 1 G eller något mindre. Dvs mindre än när du tvärnitar med din bil.

Detta innebär också att du skulle dö av att accelerera med tänd EBK från låg fart i en J35.

Eller du menar något annat?
 
Kommer du upp i för hög hastigheten kommer nog inte luftintagen till motorn att lyckas få ner luften under mach 1 som går in i motorn, då kommer du att stalla kompressorbladen och förmodligen få ett motorbortfall. Nu vet ju inte jag hur Drakens luftintag är konstruerade och vad de klarar, men ren principiellt är det så.

Mach 2 med motorbortfall och ett glidtal som är ungefär lika stort som ett strykjärns, dvs 1:2 kanske, är ingen bra kombination! Skjuta ut sig i mach 2, nej tack! :D
 
Menar du att man skulle dö av motorstopp i Mach 2? Varför det?

Draken i version D, F och J har en max dragkraft av knappt 8 ton med tänd EBK. Tänker man sig att Draken uppnått Vmax eller nära Vmax vid ca dubbla ljudhastigheten så är ju motkraften genererad av luftmotståndet lika stor, annars skulle flygplanet fortfarande accelerera. En J35 som tagit sig upp till Mach 2 och den höjden som krävs väger förmodligen mellan 8-9 ton. Detta gör att retardationen vid plötsligt motorbortfall skulle bli cirka 1 G eller något mindre. Dvs mindre än när du tvärnitar med din bil.

Detta innebär också att du skulle dö av att accelerera med tänd EBK från låg fart i en J35.

Eller du menar något annat?
Jag har fått förklarat av folk från Flygvapnet att planet skulle bromsa för kraftigt om motorn tvärdör i dom hastigheterna. Redan i lägre hastigheter så har man ett fint avtryck av hela 5-punktsbältet om motorn stannar. Enligt uppgift, jag har inte testat själv ;)
 
Är det inte fränare att äga ett Spitfire eller en P51 Mustang?
 
Jag har fått förklarat av folk från Flygvapnet att planet skulle bromsa för kraftigt om motorn tvärdör i dom hastigheterna. Redan i lägre hastigheter så har man ett fint avtryck av hela 5-punktsbältet om motorn stannar. Enligt uppgift, jag har inte testat själv ;)
Låter ytterst skumt! :va Måste varit någon som drog en rövare! :hihi

Tycker dock att det är lite dåligt att du inte testat själv! :D
 
Last edited:
Går det att köra biltemas olja i en sådan?

Något man ska se upp med? Vurpade ex? Bakhjulskörda? Bankörda?

De flesta är moddage för bakhjulskörning, genom så kallat AD-kit.

Ett tips om man vill ha billigare underhåll är att köpa drivsats till raketstolen från Hammargrens istället för original.

Vete sjutton dock, är inte mycket för sparkar som använder sig av luffarturbo...

Edit: SATAN, vad de hade våldfört sig på panelen!!!
:eek: :zpy :gråta
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top