Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Jämfört med en Koenigsegg så måste det ju vara ett klipp? Bättre prestanda och man får flera miljoner kr över till bränsle.
Lägg till ett flygcertifikat med fokus på avancerad flygning så är man hemma

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jämfört med en Koenigsegg så måste det ju vara ett klipp? Bättre prestanda och man får flera miljoner kr över till bränsle.
Något förenklat bygger det på att tyngdpunkten ligger bakom lyftkrafternas centrum vid underljudsströmning kring flygkroppen. Detta ger alftatillväxt (anfallsvinkeln kommer att öka och flygplanet "stegra" sig i tippled) om det inte korrigeras, vilket styrsystemet gör framförallt via nosvingarna. Man kan se detta om man tittar på en uppvisning med tex 39 och jämför med 35 och 37, 39 åker liksom med bakdelen "sladdandes" och hög anfallsvinkel, det är svårt att förklara i ord men det syns. Detta är vid normala farter upp till det kritiska machtalet, vilket i 39:s fall innebär någonstans kring M 0,95. Vid det kritiska machtalet börjar luftströmmen kring flygplanet att uppnå överljudshastighet och det transsoniska fartområdet börjar, luft som strömmar i överljud börjar plötsligt uppföra sig annorlunda och det händer en hel del märkligheter i dessa farter. I värsta fall kan ett flygplan som inte är byggt för dessa farter brytas sönder. I en J35 Draken är transsoniska området mellan ca M 0,95 och 1,05 och där är det inte helt bekvämt att befinna sig, i synnerhet inte på låg höjd då nosen börjar pendla och orma sig i tippled, sk buffeting, Vid ca M 1,1 är hela strömningen i överljud och då lugnar flygplanet ner sig, dock har lyftkraftcentrum flyttat sig varför det går åt en hel del roderverkan bara för att hålla flygplanet flygande rakt fram (nosen blir s.a.s framtung) vilket bland annat ger högre luftmotstånd, 35 är därför ganska ovillig att flyga annat än rakt fram med mindre korrigeringar i överljud. 39 blir istället stabil i dessa farter, vilket gör att den blir betydligt mer lättmanövrerad i överljud och att luftmotståndet är mycket mindre.
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |