J35 Draken till salu!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Aeroseum i Säve (Gbg) har massor av svenska stridsflygplan som man får undersöka i detalj om man vill - besök rekommenderas!

Mest imponerande: Draken/Viggens och liknande plans vingar! De är väl byggda av relativt tunn plåt på balkar/spryglar (?) men man kan hoppa var som helst, t.o.m. längst ut på en vingspets utan tillstymmelse till flex eller ihåligt ljud. Knackar man känns det som att banka på granit.

35:an är känd för sin robusta konstruktion och stryktålighet, i den gamla berghangaren på F18 Tullinge gjordes det gott om märken i betongväggarna när man hade lite bråttom med att få ut flygplanen till start.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
:tungan:)
Mycket imponerande, vore nåt att frakta hem till trädgården hemma och dricka öl på sommaren och stå och skryta över. :D
Formen när man byggde JASLight (byggmodell i skala 1:1) finns ju kvar. Det är ju bara låna dem, fylla dem med ? (vet inte vad den är byggd av) och vips har man en fullskale-JAS i trädgården. Inte tråkigt det heller:):tummenupp
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Ja, bara soppaförbrukningen är ju absurd, det går ju nån kubik fotogen i minuten om man gasar lite :näsblod


Startsoppan är ju Isopropanolalkohol.. Bellit..

Flygplan 37 rymmer 13 kubik. Gasglad glitterpilot kan tömma kärran på några minuter med EBK och lite vilja :)
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
:tungan:)
Formen när man byggde JASLight (byggmodell i skala 1:1) finns ju kvar. Det är ju bara låna dem, fylla dem med ? (vet inte vad den är byggd av) och vips har man en fullskale-JAS i trädgården. Inte tråkigt det heller:):tummenupp

Intressant ! Jag är ingen modellbyggare men den enda modell jag har lyckats färdigställa med färg och tillhörande klistermärken var en JA 37 Viggen Den var ganska ny då på 80 - talet typ !

Intressant Svensk Hi - tech ! :tummenupp

Jag har en kusin i Stockholm som var kompis med en Viggen pilot och han sa att de häftigaste men kunde göra med den var att åka in över Stockholm och peta nosen rakt upp och sen "dra fullt" på rullen ! Titta bakåt och se staden försvinna ! :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Intressant ! Jag är ingen modellbyggare men den enda modell jag har lyckats färdigställa med färg och tillhörande klistermärken var en JA 37 Viggen Den var ganska ny då på 80 - talet typ !
Jag förstår att det inte är den typen av modellflyg du menar.
Men:
Jag har en modellflygplats i närområdet.
Det är i mina ögon en töntmagnet.
Jag har alltid sett modellflygare som autister.
Sedan såg jag en sådan här:
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
en Viggen pilot och han sa att de häftigaste men kunde göra med den var att åka in över Stockholm och peta nosen rakt upp och sen "dra fullt" på rullen ! Titta bakåt och se staden försvinna ! :banana
Säkert mycket trevligt!
Folk som flugit både Viggen och Gripen säger att det är ännu mer rock'n roll nu, 39:an är kraftigt instabil så alla manövrer sker mycket mer direkt. Bara för datorn att sluta hålla emot åt något håll så rasar det automatiskt iväg däråt.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Säkert mycket trevligt!
Folk som flugit både Viggen och Gripen säger att det är ännu mer rock'n roll nu, 39:an är kraftigt instabil så alla manövrer sker mycket mer direkt. Bara för datorn att sluta hålla emot åt något håll så rasar det automatiskt iväg däråt.

Jo , de har jag hört att 39 "dyrgripen" är så ostabil att den inte ens går att flyga manuellt så att säga !
Helt beroende av datorer ! :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo , de har jag hört att 39 "dyrgripen" är så ostabil att den inte ens går att flyga manuellt så att säga !
Helt beroende av datorer ! :huvet
Nja, det är ju by design, något man har eftersträvat, för att få den väldigt manövrerbar. Man har ju inte misslyckats med designen och sedan kastat in en serverpark för att få den flygbar.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Nja, det är ju by design, något man har eftersträvat, för att få den väldigt manövrerbar. Man har ju inte misslyckats med designen och sedan kastat in en serverpark för att få den flygbar.

Precis, helt rätt. Flygplanet är instabilt med vilje. Är som att kasta en dartpil med fjädrarna framåt. Den vill ju vända sig om omedelbart, men datorer i flygplanet reglerar så den inte gör det. En fördel blir ju att det blir extremt bra svängprestanda. Finns andra fördelar med instabilt flygplan rent "byggnadsmässigt också. Sedan blir planet stabilt vid en viss hastighet. (Minns dock inte riktigt vilken, ca 1000 km/h?)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jämfört med en Koenigsegg så måste det ju vara ett klipp? Bättre prestanda och man får flera miljoner kr över till bränsle.

Alltså... när du lägger fram det på det sättet så är det ju faktiskt ett klipp! Vem fan vill då sitta med en sunkig Koenigseggeggeggegg... :D

(Hur billig är en jet-utbildning i Ryssland? )
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Precis, helt rätt. Flygplanet är instabilt med vilje. Är som att kasta en dartpil med fjädrarna framåt. Den vill ju vända sig om omedelbart, men datorer i flygplanet reglerar så den inte gör det. En fördel blir ju att det blir extremt bra svängprestanda. Finns andra fördelar med instabilt flygplan rent "byggnadsmässigt också. Sedan blir planet stabilt vid en viss hastighet. (Minns dock inte riktigt vilken, ca 1000 km/h?)

Har du koll på mer exakt vad i designen gör planet instabilt? Viggen och Gripen är, om man tittar på en väldigt grundläggande nivå utseendemässigt lika med deltavinge, nosvinge och sjärtfenan längst bak. Jag har aldrig riktigt klurat ut hur det fungerar. Gissar att svaret finns mer detaljnivå.

Viggen är för övrigt ett så jävla fläskigt plan. Lätt att bli lite fuktig i ögonen när man ser ett.:kär
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Har du koll på mer exakt vad i designen gör planet instabilt? Viggen och Gripen är, om man tittar på en väldigt grundläggande nivå utseendemässigt lika med deltavinge, nosvinge och sjärtfenan längst bak. Jag har aldrig riktigt klurat ut hur det fungerar. Gissar att svaret finns mer detaljnivå.

Viggen är för övrigt ett så jävla fläskigt plan. Lätt att bli lite fuktig i ögonen när man ser ett.:kär


Något förenklat bygger det på att tyngdpunkten ligger bakom lyftkrafternas centrum vid underljudsströmning kring flygkroppen. Detta ger alftatillväxt (anfallsvinkeln kommer att öka och flygplanet "stegra" sig i tippled) om det inte korrigeras, vilket styrsystemet gör framförallt via nosvingarna. Man kan se detta om man tittar på en uppvisning med tex 39 och jämför med 35 och 37, 39 åker liksom med bakdelen "sladdandes" och hög anfallsvinkel, det är svårt att förklara i ord men det syns. Detta är vid normala farter upp till det kritiska machtalet, vilket i 39:s fall innebär någonstans kring M 0,95. Vid det kritiska machtalet börjar luftströmmen kring flygplanet att uppnå överljudshastighet och det transsoniska fartområdet börjar, luft som strömmar i överljud börjar plötsligt uppföra sig annorlunda och det händer en hel del märkligheter i dessa farter. I värsta fall kan ett flygplan som inte är byggt för dessa farter brytas sönder. I en J35 Draken är transsoniska området mellan ca M 0,95 och 1,05 och där är det inte helt bekvämt att befinna sig, i synnerhet inte på låg höjd då nosen börjar pendla och orma sig i tippled, sk buffeting, Vid ca M 1,1 är hela strömningen i överljud och då lugnar flygplanet ner sig, dock har lyftkraftcentrum flyttat sig varför det går åt en hel del roderverkan bara för att hålla flygplanet flygande rakt fram (nosen blir s.a.s framtung) vilket bland annat ger högre luftmotstånd, 35 är därför ganska ovillig att flyga annat än rakt fram med mindre korrigeringar i överljud. 39 blir istället stabil i dessa farter, vilket gör att den blir betydligt mer lättmanövrerad i överljud och att luftmotståndet är mycket mindre.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Säkert mycket trevligt!
Folk som flugit både Viggen och Gripen säger att det är ännu mer rock'n roll nu, 39:an är kraftigt instabil så alla manövrer sker mycket mer direkt. Bara för datorn att sluta hålla emot åt något håll så rasar det automatiskt iväg däråt.

39 Gripen är såklart häftig, men 35 har extrema prestanda i vissa delar av envelopen, även med dagens mått mätt. Momentana svängprestandan kan inte betecknas som annat än extrem vilket kombinerat med 35:ans stryktålighet gjorde att en skicklig förare kunde utföra väldigt speciella manövrer med henne. Till exempel var det fullt möjligt att från överljudsfart och höjd ca 11000 meter göra en halvroll med 9G:s belastning och komma ut med fart av 550 km/h på ett par tusen meters höjd! Jag tror fortfarande inte det flygplanet finns som hänger med i den manövern. 35 var byggd som en stridsvagn och tålde oerhörda påfrestningar, man kunde överbelasta upp emot 12-15 G (max 7G var tillåten lastfaktor) utan att hon protesterade. 37 tålde inte alls dessa belastningar vilket man bland annat utnyttjade i jaktstrid, med en JA37 liggandes bakom sig kunde man göra en "stoppsladd" eller kobra vilket fick till följd att farten minskade dramatiskt på oerhört kort tid varpå 37 flög förbi utan att kunna göra något.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
göra en "stoppsladd" eller kobra vilket fick till följd att farten minskade dramatiskt på oerhört kort tid varpå 37 flög förbi utan att kunna göra något.
Har använt tvärnitstekniken på mc, polisbilen bromsade så den åkte på framhjulen när den flög förbi utan att kunna göra något.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top