ISLE Of MAN - racerapport!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SINGLE-MINDED!

Människor som följer sina drömmar och som inte ger upp när det blir lite svårt och jobbigt är alltid fascinerande, eller hur? Speciellt om de också råkat begåvas med talanger utöver det vanliga och dessutom inte har tillgång oändliga ekonomiska resurser eller horder med experter som kan backa upp.

Inom motorsport är det naturligt att så gott som all stjärnglans faller på förarna eftersom det är de som håller i styret eller sitter bakom ratten när mållinjen passeras. Ibland glöms det bort att förarna ju egentligen bara är sista länken i kedjan för ett bra resultat.

View attachment 465035

Därför är det extra kul att jag i nya numret av Allt om MC, Nr 6-21, har fått möjlighet att lyfta fram tre svenska och minst sagt unika (i ordets rätta bemärkelse) roadracinghojar och deras skapare över hela 8 sidor. Personligen tycker jag att det är otroligt häftigt att det finns människor i vårt land som med förhållandevis små medel, och med bara några vänner till hjälp, lyckas förverkliga visioner till den här höga nivån. Artikeln tog ett år att färdigställa från idé till tryck och fokus ligger på ambitionerna och allt slit och svett som det kostat byggherrarna under resans gång.

Visst kan ämnet tyckas smalt och jag är tacksam över att Micke och Jocke på Allt om MC-redaktionen lät mig utöka från sex (vilket redan är mycket för ett sådant här knäck) till åtta sidor för att jag skulle få det som jag ville ha det i slutänden. Jag hoppas och tror ändå att jag lyckats förpacka min idé på ett sätt som gör att fler läsare än bara dem som besitter den tekniska förmågan att bygga egna tävlingshojar ska kunna ha utbyte av artikeln.

Tidningen når prenumeranterna idag och borde då finnas i tidningsdiskarna i slutet på kommande vecka. Håll till godo.:hej

På återhörande!
/Björn
Alltså.... det där var ett riktigt trevligt reportage. BRA gjort där Björn!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
GOTT NYTT 2022!

Jag vill härmed önska alla vänner i MC-sfären ett riktigt Gott Nytt År och hoppas att nästa säsong ska bjuda er på ännu mer MC-körning.

När jag summerar året som gått så kan jag konstatera, att trots att Covid-19 gjorde det bästa för att sabotera även 2021, så lyckades jag ganska bra med att snuva pandemin på dess försök att lägga krokben för mitt hojintresse.

Några av godbitarna blev totalsegern i Svenska Endurance Cupen tillsammans med teamkamraterna i ONE Endurance Racing med trippen till Nürburgring i september som en avslutande bonus på säsongen.

Det mesta av Classic och Supermono-säsongen ställdes tyvärr in, men några enstaka framträdanden hanns i alla fall med. Det är alltid lika trevligt att vistas i den depån eftersom kamratskapet är starkare där än på de flesta andra ställen.

I gengäld blev det mer tid över till andra former av MC-körning. Några helger på skogsvägar med min KTM690 och en långsväng till Norge med en KTM 1290 Super Adventure tillsammans med Karin minns jag som absoluta höjdpunkter.

Som grädde över allt mos ligger uppdragen som Allt om MC förser mig med. Den artikel som jag är mest nöjd med är den om de tre Supermono-hojarna i senaste numret. Även om det inte innebar särskilt mycket körning för egen del var det otroligt intressant att få en inblick i de experimentella tankegångarna som låg bakom dessa projekt. Körmässigt var det möjligheten att få komma till Ascari-banan i november i samband med press-launchen av Triumph Speed Triple RR som stod ut. En bana som funnits på min bucket list sen den byggdes i början på 2000-talet.

_AP23327 (2).JPG

Mitt MC-år avslutades någon vecka innan jul med besök på Jerez för Allt om MC:s räkning. Även det en bana jag aldrig tidigare besökt. En fin anläggning, om än inte är lika förtrollande som Ascari. Däremot var föremålet för besöket, uppdaterade Ducati Panigale V4S, med 215.5 hästkrafter den hårigaste landsvägsregistrerade hoj jag kört. Besöket på Jerez blev inte sämre av att Ducatis satellit-förare, toltalfemman i MotoGP Johann Zarco, hängde med oss journalister i två dagar för att visa vad den var kapabel till. Eftersom antalet testtillfällen är begränsat med MotoGP-cykeln använder Zarco en egen Panigale som träningshoj. Enligt egen uppgift har han kört den förvånansvärt standard under merparten av säsongen (lite ombyggd efter en krasch i höstas) och då varit sex sekunder långsammare än den bästa varvtid han lyckats sätt i MotoGP-kval på Jerez. Det vittnar lite om kompetensen hos Duccen. Mina egna intryck av cykeln kommer att finnas på pränt i början på 2022.

På återhörande!
/Björn
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Gott Nytt År till dig också, Björn!
Artikeln om Supermono tyckte jag också (såklart) var bra! Det ligger mycket kreativitet och timmar bakom dessa tre prototyper och utvecklingsarbetet sker i skymundan. Så tack för erkännandet!

Som du vet hade jag ett eget vevhus i planerna, och för att påvisa att det inte bara var "snack", så kommer här några bevis på "verkstad"!
206d2774327019bf8b58b4818ecc8384.jpg
eba87547c875f3f7bc9556f78168d6f2.jpg


Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Gott Nytt År till dig också, Björn!
Artikeln om Supermono tyckte jag också (såklart) var bra! Det ligger mycket kreativitet och timmar bakom dessa tre prototyper och utvecklingsarbetet sker i skymundan. Så tack för erkännandet!

Som du vet hade jag ett eget vevhus i planerna, och för att påvisa att det inte bara var "snack", så kommer här några bevis på "verkstad"!
Så som jag känner dig Mats så har jag aldrig betvivlat att det är minst lika mycket verkstad som snack i allt du tar dig för...;) /BG
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har väl fått en släng av bacillen statistiknörd. Så jag kan meddela att den här sidan har haft cirka 14 000 besökare sedan midsommar 2021! Totalt idag är det cirka 1 240 000 besök sedan 2012. Så visst har det minskat sedan BG slutade? köra på The Mountain Course...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
"...uppdaterade Ducati Panigale V4S, med 215.5 hästkrafter den hårigaste landsvägsregistrerade hoj jag kört."
- Av nyfikenhet såklart..har du kört Kawasakis H2:a, och i så fall, hur kändes den i jämförelse?
(visserligen "bara" 210 hk, men ändå)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag har väl fått en släng av bacillen statistiknörd. Så jag kan meddela att den här sidan har haft cirka 14 000 besökare sedan midsommar 2021! Totalt idag är det cirka 1 240 000 besök sedan 2012. Så visst har det minskat sedan BG slutade? köra på The Mountain Course...
Statistikbacillen har du haft sedan födseln Silja och det är vi många som är tacksamma över. Den fetischen ligger med största sannolikhet i din personlighet. Sedan jag lärde känna dig har du har förgyllt mina dagar med nya statistiska infallsvinklar som jag själv aldrig hade hade kommit på tanken att fundera över...:krama
/BG

- Av nyfikenhet såklart..har du kört Kawasakis H2:a, och i så fall, hur kändes den i jämförelse?
(visserligen "bara" 210 hk, men ändå)
Nix, tyvärr har jag aldrig haft tillfälle att prova varken den eller den icke gatlegala "R:en" som Hiller körde runt The TT course när den var ny. Säkert en häftig upplevelse även om jag tvivlar på att den skulle vara snabbare runt en bana som Jerez, trots sitt effektövertag.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det talas här om Kawasakis H2R som James Hillier körde ett varv på IoM 2015. Ett monster. Jag var där vid läktaren då jag hörde ett ljud som jag aldrig hade hört förr. De varmkörde besten. Sprang till startlinjen och såg och hörde då James flög iväg. Wow! H2R är en kompressormatad 998cc rak fyra. Effekten uppges till 310 hk, vikt 216 kg, vridmoment 165,0 Nm vid 12 500 rpm. Acceleration t.ex. 0-300 km/t 12,87 sek. Pris? He, he... Vet inte ens om den är till salu! Mera data här:

Det finns en fil så klart. Toppfarten på Sulbyrakan blev 333 km/t enligt GPS:en.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: bg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det talas här om Kawasakis H2R som James Hillier körde ett varv på IoM 2015. Ett monster. Jag var där vid läktaren då jag hörde ett ljud som jag aldrig hade hört förr. De varmkörde besten. Sprang till startlinjen och såg och hörde då James flög iväg. Wow! H2R är en kompressormatad 998cc rak fyra. Effekten uppges till 310 hk, vikt 216 kg, vridmoment 165,0 Nm vid 12 500 rpm. Acceleration t.ex. 0-300 km/t 12,87 sek. Pris? He, he... Vet inte ens om den är till salu! Mera data här:

Det finns en fil så klart. Toppfarten på Sulbyrakan blev 333 km/t enligt GPS:en.
- Försökte safe:a på ett avsnitt genom att köra på 4:an, men hojen fortsatte wheela.
Hardcore biking ?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Notera att uppväxlingarna sker med spaken uppåt. Ren standardhoj alltså! ;)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Känns lite trist att ingen har varit inne här och skrivit något sedan 3/2. Så då publicerar jag startlistorna för Superbike TT och Supersport TT 2022 här nu.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Andra till elfte juni 2022 åker vi på en charterresa till The TT på Isle of Man igen. Från Stockholm direkt till Ronaldsway på Ön. Tyvärr har några resande tvingats att lämna återbud, så det finns några flygstolar och bäddar lediga. Kontakta petersevenemang@gmail.com om du är intresserad att åka med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"He had so much experience and had been racing for years. Like a lot of us he probably thought it would never happen to him.

"He knew the risks but was prepared to take them because of his love for the sport. He just enjoyed his racing.



I någon film, som jag inte kommer ihåg, har någon räknat ut hur många mil samtliga deltagare kör under varje TT och hur stor risken är per körd mil. Det blev inte så mycket större risk jämfört med landsväg som man skulle tro.

Och jag som kör SportHoj förstår att det även kan hända mig. Och det utan att tävla på landsväg.

Men det positiva överväger. Idag missar jag Supersporttävlingen men hoppas jag kan läsa att Peter Hickman förbättrar sin andraplacering på sin Triumph!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
För det första. Så kul att det äntligen körs på IOM igen, det är en av de största evenemanen i min kalender...

Men så slår man upp lokalblaskan....
5 DÖDA, inget annat....

alltså, det är såklart hemskt att människor skadas och dör men det är också en oundviklig konsekvens av att födas...

Jag vet inte om jag tycker det är mer värdigt om det sker av t,ex en knarköverdos än under en idrottsaktivitet?

Men lokalblaskan har iaf sin bild klar, har inte läst ett dugg om att äntligen IOM TT körs igen, det enda man får läsa är den braskande nyheten att förare dött..

Patetiska asgamar är vad de är!!!
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Håller med.
Som vanligt inte ett dugg i Svensk media,men om någon råkar omkomma,då jävlar ska dom gotta sig.Var väl inget på Svenska nyheter ens när BG blev snabbaste Svensk 2018.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller fullständigt med. BG har skrivit ganska bra om detta i denna tråd.

Nu missade jag dagens tävlingar eftersom jag tillbringade över 45 mil på väldigt kurviga vägar i sadeln på en SportHoj. :tummenupp

Det blev rödflagg igår och det ger alltid en klump i magen när man vet vad som kan ha hänt...
Men innan kördes Supersporttävlingen. Hickman var nära...



1 Michael Dunlop Yamaha YZF-R6 35:29.154 127.589
2 Peter Hickman Triumph Daytona 765 35:32.452 127.391
3 Dean Harrison Kawasaki ZX-6R 35:53.800 126.129

1 Peter Hickman BMW M1000RR 01:44:56.494 129.432
2 Dean Harrison Kawasaki ZX-10RR 01:45:13.412 129.085
3 Conor Cummins Honda CBR1000RR-R 01:45:30.099 128.745

Men vill man höra Senior igen lyssnar man här...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
GLAD MIDSOMMAR, IoM TT & LITE ANNAT!

Först får jag väl berömma samtliga som hjälper till att hålla liv i den här tråden när jag varit lite frånvarande under våren. Tid och energi har helt enkelt inte räckt för att vara lika alert här på Sporthoj.com. Men det är ju det som är ett forums styrka. Det finns alltid någon annan som kan ta vid...

TT-tävlingarna avlöpte ungefär som förväntat. Peter Hickman la beslag på fyra segrar och Michael Dunlop de båda Supersport-vinsterna efter att ha höjt varvrekordet till nästan 208 km/h i snittfart. Inte dåligt med en 600-kubikare.

Själv fick jag förhinder fram på vårkanten på grund av arbete och kunde därför inte närvara på TT-tävlingarna i år. Men får en ny chans att besöka ön i augusti. Då reser jag med Peters Evenemang för att bevittna Manx Grand Prix som i år äger rum 21-29 augusti. För den som vill uppleva en dos landsvägsracing runt legendariska Mountain Course så går det utmärkt att surfa in på Peter hemsida och anmäla sig. Enligt uppgift ska det finnas en handfull platser kvar. http://www.petersevenemang.se/

Upplägget för resan blir ungefär som tidigare år där jag bl.a. har lovat att guida banvarvet för alla resans deltagare ifrån turistbuss etc. Manx GP, där jag började min egen Isle of Man-karriär för exakt 10 år sedan, innehåller både modern och klassisk landsvägsracing och alla de stora stjärnorna brukar vara på plats för att underhålla bankunskapen i sadeln på någon historisk racermaskin.

Själv har jag hunnit köra lite klassiskt på Våler i Norge med hyggliga resultat sedan jag hade möjlighet att skriva något här senast. Seger med Paton i båda 500-racen och en tredjeplats med Sandströms Ducati TT1:a. Magnus Martebo hade trimmat Supermonon ytterligare med ny insugningstratt och trycksatt den fina airboxen i kolfiber som han byggde i vintras. Äntligen stämde alla parametrar och motorn varvade som aldrig förr. Jag nådde tio km/h högre toppfart på den förhållandevis korta rakan och ni som kan racing vet att det är en rejäl förbättring. Dessvärre värmenöp kolven i slutet av sista friträningspasset vilket betydde att det var färdigkört innan helgen egentligen börjat. Det får bli nya tag till augusti och tävlingarna i Linköping där vi förhoppningsvis har en ny sving också.

Helgen som gick ägnades åt offroad-tester för Allt om MC under tre dagar i Säfsen. Fyra spännande mellanklassare testade vi och nu ska jag bara få ner något läsvärt på papper också av den upplevelsen. Resultatet kommer i oktober-numret.

För er som är AoMC-prenumeranter så passar jag på att slå ett slag för det numret som kom i brevlådan igår. Den Iron Butt-körning som jag och Tomas Kollin genomförde ifjol finns nu redovisad där med både Dakar och Isle of Man TT-referenser. Jag hade fria händer att lägga upp det som jag ville för chefredaktören och det var en av de roligaste artiklarna jag haft möjlighet att författa för tidningen någon gång.

Glad midsommar på er allihop!
/Björn







Visa statistik och annonser
Marknadsför inlägg

88
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top