ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
RC45 borde jag kommit ihåg - inte så vanlig (kompisen har en, näst intill okörd), men du menar NC35, glömde den också.
Ursäkta jag skrev fel. Honda NC 30 som också kallas VFR 400 och NC 35 som kallas RVF 400 har också enkelsvingar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lyssnar ofta på https://www.manxradio.com/ Idag handlade det bland annat om elbilar och när de brinner. Hänvisades till en svensk undersökning eller rapport om hur farligt det var med brinnande elbilar.

Nu kommer jag inte köra till Ön i år heller men det hade varit kul att se Erno göra bra ifrån sig. Jag har sett honom vinna och vara på pallen på flera landsvägslopp så han är snabb

1683311338313.png

 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Visst och för första gången på rätt många år så kommer jag inte att vara där. Mycket tråkigt.
Var meningen att jag och två av döttrarna skulle dit men iom Peter verkar lagt av pga sin sjukdom och ärligt talat så visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med boende etc så blev det MotoGP på Sachsenring istället. Men får forska mer och sikta på att komma dit ett annat år helt enkelt
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
ISLE OF MAN-INTERVJU I MCpodden!

Kul att se att det är lite aktivitet i den här tråden fortfarande. Jag har inte haft så mycket Isle of Man-relaterat att rapportera om på sistone. När det nu bara är några veckor kvar tills att årets TT drar igång så kan den som vill emellertid ladda upp med ett podd-avsnitt om mina sex år på ön.

IMG_0463.JPG

Jag bjöds in till Stockholm för några veckor sedan av Micke och Johan som driver MCpodden för att prata om Isle of Man och hojåkning i allmänhet. Kul att få bidra till att ön får lite uppmärksamhet när det strax drar ihop sig till nya spännande race igen.

Följ länken och tryck på play...

På återhörande!
/Björn
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
DN har en artikel om IoM:

Letar man lite så finns den säkert gratis på nätet med
Det var mest det vanliga gnällandet på att så många har dött.
Inte ett ord om att det är utslaget på tiden från 1907 till nu, med några års avbrott.
När jag var där så var de flesta dödsfallen besökare som trodde de kunde köra.
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Tyckte någon kommentator pratade om att i vissa klasser var det tillåtet med elektroniska hjälpmedel (som t.e.x. anti-wheelie) med i andra så var det inte. Var inne på några sidor som inriktade sig lite på min nivå (TT for dummies) men kunde inte hitta just info om elektriska hjälmedel. Någon som vet mer om detta och kan fylla ut mina kunskapsluckor för de olika klasserna?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det var mest det vanliga gnällandet på att så många har dött.
Inte ett ord om att det är utslaget på tiden från 1907 till nu, med några års avbrott.
När jag var där så var de flesta dödsfallen besökare som trodde de kunde köra.
Jepp, så är ofta fallet när man har med media att göra utanför mc-branschen. Jag måste nog ändå säga att reportern Rickard Persson har balanserat upp det ganska väl. Jag har sett betydligt värre sensations-journalistik. Rubriksättningen kan dock diskuteras, men med vissa insikter i mediabranschen har jag lärt mig att det sällan är skribenten som sätter rubriken. Så den kan troligen inte Persson lastas för.

Jag fick ett telefonsamtal från Sveriges Radio och Studio Ett igår också. De hade troligen hängt på DN:s webb-artikel samma dag och reportern på P1 hade inte samma ambition att bredda vyn utanför sitt eget förutbestämda spår som jag upplevde att Persson på DN faktiskt hade när vi pratades vid.

Nåväl, jag och Mia på SMC Travel gjorde vårt bästa för att nyansera upp det en smula i direktsändning. Vill vi lyssna på riktigt initierad TT-radio så är det trots allt Manx Radio som gäller som Old Badger länkat till här ovan

Inslaget från SR går att lyssna på här:

På återhörande!
/BG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tyckte någon kommentator pratade om att i vissa klasser var det tillåtet med elektroniska hjälpmedel (som t.e.x. anti-wheelie) med i andra så var det inte. Var inne på några sidor som inriktade sig lite på min nivå (TT for dummies) men kunde inte hitta just info om elektriska hjälmedel. Någon som vet mer om detta och kan fylla ut mina kunskapsluckor för de olika klasserna?
Nu har jag inte kollat de tekniska reglementena för i år men jag tvivlar på att det är något strikt förbud för elektroniska hjälpmedel, mer än möjligen i Supertwin. Däremot är det väl i stort sett bara TC som man har någon reell nytta av där borta. Och då bara på literklubborna. ABS och WC har svårt att hantera ojämnheter och hopp och blir därför en osäkerhetsfaktor eftersom hojens beteende blir inkonsekvent. När jag körde fick vi programmera bort även TC 15 grader från lodlinjen eftersom systemet i min BMW från 2017 fick spatt i alla hoppen och slog av effekten när den som bäst behövdes. Hur den senaste elektroniken funkar för fabriksteamen har jag tyvärr inte koll på längre. Landvinningarna inom det området går fort från år till år...

MVH BG
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vad är WC? Wheelie Control?
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Nu har jag inte kollat de tekniska reglementena för i år men jag tvivlar på att det är något strikt förbud för elektroniska hjälpmedel, mer än möjligen i Supertwin. Däremot är det väl i stort sett bara TC som man har någon reell nytta av där borta. Och då bara på literklubborna. ABS och WC har svårt att hantera ojämnheter och hopp och blir därför en osäkerhetsfaktor eftersom hojens beteende blir inkonsekvent. När jag körde fick vi programmera bort även TC 15 grader från lodlinjen eftersom systemet i min BMW från 2017 fick spatt i alla hoppen och slog av effekten när den som bäst behövdes. Hur den senaste elektroniken funkar för fabriksteamen har jag tyvärr inte koll på längre. Landvinningarna inom det området går fort från år till år...

MVH BG
Diskussionen kom under den fria träningen eller kval 1. Det var gästkommentatorn (amerikan) som tydligen kört tt för som sa något i stil med att wheelie kontrol hjälpte föraren eftersom annars måste man slå av på gas i tid och otid när framhjulet kom förr högt och man kunde tappa tid. Kan vara så att att det är just supertwin som inte får ha det för det var mycket fokus på just Dunlop när han var ute med den.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Diskussionen kom under den fria träningen eller kval 1. Det var gästkommentatorn (amerikan) som tydligen kört tt för som sa något i stil med att wheelie kontrol hjälpte föraren eftersom annars måste man slå av på gas i tid och otid när framhjulet kom förr högt och man kunde tappa tid. Kan vara så att att det är just supertwin som inte får ha det för det var mycket fokus på just Dunlop när han var ute med den.
Tror att det är svårt att få de elektriska systemen att bli så finstämda att de klarar av alla ojämnheter och hopp som TT-banan innehåller. Du vill inte ha elektroniskt begränsad effekt i onödan bara för att bakhjulet är i luften. För fem år sedan när jag körde senast jobbade även toppgubbarna med bakbromsen istället för att dosera effekten rätt och hålla ner framhjulet där det behövs.
/BG
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Neevesy på MCN har en YT-snutt om elektroniska dämpare och dess för och nackdelar.
Där nämner han just IoM TT som ett race där det inte fungerar och alla stänger av eller tar bort de funktionerna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jepp, så är ofta fallet när man har med media att göra utanför mc-branschen. Jag måste nog ändå säga att reportern Rickard Persson har balanserat upp det ganska väl. Jag har sett betydligt värre sensations-journalistik. Rubriksättningen kan dock diskuteras, men med vissa insikter i mediabranschen har jag lärt mig att det sällan är skribenten som sätter rubriken. Så den kan troligen inte Persson lastas för.

Jag fick ett telefonsamtal från Sveriges Radio och Studio Ett igår också. De hade troligen hängt på DN:s webb-artikel samma dag och reportern på P1 hade inte samma ambition att bredda vyn utanför sitt eget förutbestämda spår som jag upplevde att Persson på DN faktiskt hade när vi pratades vid.

Nåväl, jag och Mia på SMC Travel gjorde vårt bästa för att nyansera upp det en smula i direktsändning. Vill vi lyssna på riktigt initierad TT-radio så är det trots allt Manx Radio som gäller som Old Badger länkat till här ovan

Inslaget från SR går att lyssna på här:

På återhörande!
/BG
Ja, rubriksättningen speglade inte innehållet direkt. Ska väl locka läsare men lockade inte mig direkt. Tur att jag läste ändå.:tummenupp

Studio Ett var också värt att lyssna på! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top