Isdäck till RR-hojen

Du måste maila för att få special grejer. Dom har bara de vanligaste grejerna på sidan. Dom har i princip allt och till bra pris :tummenupp

Kanon :) då ska jag bara kopiera den listan och maila till dem.

Men ska ändra antalet så man inte får för 2set däck och undrar varför det kostade mer än man räknat med. :näsblod

Jag har ca 500 st färdigslipade M6x30 12.9 om någon vill köpa...

Jag bygger efter mönstret i däcket så viktfördelningen borde va ok. Jag har dock inte satt ett par skruvar till höger på bilden än.

Titta i mitten så har du ju olika vikt på höger eller vänster sida om däcket det kommer ställa till problem.
Tänk på att det snurrar på bra o kommer då att deformeras olika=Inte bra.
Det måste vara symetriskt.

Titta i mitten så har du ju olika vikt på höger eller vänster sida om däcket det kommer ställa till problem.
Tänk på att det snurrar på bra o kommer då att deformeras olika=Inte bra.
Det måste vara symetriskt.

Jag förstår hur du tänker och hoppas att du har fel. Jag hoppas att jag överlever :näsblod

Jag förstår hur du tänker och hoppas att du har fel. Jag hoppas att jag överlever :näsblod

Med tanke på arbetsinsatsen som det innebär hoppas jag också att du har rätt! :D

Själv gjorde jag ju en riktig goding! Kollade inte här på nån dag och började skruva i bakdäcket för fulla muggar! Hade gjort klart halva däcket när jag gick in här och kollade lite.... DOH! Raka linjer är NO-NO!!

Extra skönt att det är vagnbultar som är så lätta att skruva ur också.... :huvet

Gör om, gör rätt! Jag stack iväg till Yamaha center och frågade om jag fick norpa nåt gammalt däck dom bytt ut, vilket jag fick som tur var.. :P

Nya bakdäcket hyser jag dock mycket hopp till! Ser riktigt fint ut om jag får säga det själv... Men det är ju en helvetes massa jobb alltså!

Sorry för dåliga bilder, tagna med mobilkamera utan blixt...

Bifogat

• IMAGE_110.jpg
    IMAGE_110.jpg
    71.8 KB · Visningar: 174
  • IMAGE_114.jpg
    IMAGE_114.jpg
    70.9 KB · Visningar: 175
Med tanke på arbetsinsatsen som det innebär hoppas jag också att du har rätt! :D

Själv gjorde jag ju en riktig goding! Kollade inte här på nån dag och började skruva i bakdäcket för fulla muggar! Hade gjort klart halva däcket när jag gick in här och kollade lite.... DOH! Raka linjer är NO-NO!!

Extra skönt att det är vagnbultar som är så lätta att skruva ur också.... :huvet

Gör om, gör rätt! Jag stack iväg till Yamaha center och frågade om jag fick norpa nåt gammalt däck dom bytt ut, vilket jag fick som tur var.. :P

Nya bakdäcket hyser jag dock mycket hopp till! Ser riktigt fint ut om jag får säga det själv... Men det är ju en helvetes massa jobb alltså!

Sorry för dåliga bilder, tagna med mobilkamera utan blixt...

Jag förstår egentligen inte varför man inte skulle kunna sätta i rader men det ser ju lite profsigare ut att inte göra det :)

Jag förstår egentligen inte varför man inte skulle kunna sätta i rader men det ser ju lite profsigare ut att inte göra det :)

Man får bättre grepp om varje dubb skär sitt eget spår i isen, dessutom vandrar inte däcket lika mycket om man har oregelbundet mönster.

Men visst funkar det med raka rader, bara inte lika bra...

Dubbade bildäck hade länge väldigt symmetriska mönster, när man drog en rivare på isen så blev det fyra ränder där dubbarna satt, sen kom något snille på att sätta dom osymetriskt, och vips hade man tio spår i isen.

Man får bättre grepp om varje dubb skär sitt eget spår i isen, dessutom vandrar inte däcket lika mycket om man har oregelbundet mönster.

Men visst funkar det med raka rader, bara inte lika bra...

Dubbade bildäck hade länge väldigt symmetriska mönster, när man drog en rivare på isen så blev det fyra ränder där dubbarna satt, sen kom något snille på att sätta dom osymetriskt, och vips hade man tio spår i isen.

Jo men när ett framdäck på en mc börjar "riva" så är det nog redan för sent. Men det där om att det vandrar mindre verkar intressant.:tummenupp

Jo men när ett framdäck på en mc börjar "riva" så är det nog redan för sent. Men det där om att det vandrar mindre verkar intressant.:tummenupp

nej det är inte för sent man kan köra med framfäcket kasande utan problem !
när hjulen släpper på is så är det mycket lätt att kontrol:yopartylera sladden både fram å bak !

nej det är inte för sent man kan köra med framfäcket kasande utan problem !
när hjulen släpper på is så är det mycket lätt att kontrol:yopartylera sladden både fram å bak !

Ja... Att åka på is påminner väldigt mycket om att åka på grus tycker jag.. I alla fall på de crossar med de däck jag provat.. Ska bli riktigt kul att prova med sporthoj i vinter! :yoparty

btw: cpkossa, Det är ju inte så långt mellan oss... Ska vi köra Fizzerrejs nån gång i vinter?!

Står lite i denna tråden om isdäck. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132208

För dom som skiter i kostnaden så finns det svensktillverkade isracingspik att köpa. Vet inte vad dom kostar men kan kolla upp.

För att ge däcket stadga lägger man en brandslang inuti däcket (mellan däcket och nabben). Då slipper innerbricka skava mot gummit plus att däcket blir riktigt stabilt.

Hålet i Innerbrickan ska ha samma dimension som skruven eller vad ni nu använder, glappar det minsta lilla kommer dubben och brickan att röra sig mot varandra.
Glappar det får man pumpa jäklar för att däcket ska hålla i. (stötigt och hoppigt)

Sitter däremot nabben fast ordentligt kan man gå ner i lufttryck och få ett däck som följer isen istället för att hoppa fram.

Sen är det nog ingen nackdel att ha så smalt däck som möjligt

Dom flesta isåkare brukar ha gott om gamla kasserade spik som funkar bra så kan vara värt att kolla.

Hjälpte några killar för längesen med att nabba några däck, provkörde aldrig själv men enligt dom vad det bättre fäste på isen än på asfalten.(var bara att lägga ner tills fotpinnarna tog i):tummenupp

Lägger in några gamla bilder från den andra tråden

Bifogat

• spik.JPG
    spik.JPG
    31.9 KB · Visningar: 195
  • DCK%20~1.JPG
    DCK%20~1.JPG
    9.3 KB · Visningar: 218
River framdäcket upp isklumpar så man måste skydda kylaren? För framstänkan måste ju bort...

River framdäcket upp isklumpar så man måste skydda kylaren? För framstänkan måste ju bort...

Nu vet inte jag vart din kylare sitter men tänk på att framgaffeln trycks ihop rätt så mycket när du bromsar med hojen,då måste det finnas plats för dubben annars går det illa.Höj hojen fram så mycket det går och gör framgaffeln hårdare det brukar räcka.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...