På mina första däck så mätte jag från kanten på däcket med skjutmått och in så långt som jag tänkte sätta den raden med skruv. Sen satt jag ett streck med pennan, flyttade skjutmåttet ca 10 cm i sidled, satte ett nytt streck osv. Sen kan man rita in ett helt streck på fri hand runt däcket med hjälp av de strecken man nyss gjort. Sen gör man bara likadant igen på nästa streck osv.
Nu ska man ju inte sätta skruven i raka rader. Men tänk att du gör väldigt många rader. Sen ska man ju göra streck på tvären också för att markera ut var skruven ska sitta. Bara INTE de skruvar som är i ingrepp i isen sitter i rader efter varann, utan förskjut de lite i sidled hela tiden.
Tar man en talmeter och mäter omkretsen på däckets mitt. Sen delar du det måttet på antal skruv du tänkt att ha på ett varv. Säg att däcket är ca 185 cm i omkrets och du ska ha ca 40 skruv på ett varv så ska du ju ha ett avstånd på ca 4,6 cm mellan skruvarna. Du får ju självklart använda hur många skruv och vilket avstånd du vill. Detta är bara ett exempel. Tänk bara på att skruvarna inte ska sitta efter varann.
Jag har 500 st slipade M6x30 som ligger med en elak

spets på som jag inte ska använda... Tog bara 2 timmar att slipa...
Sätt INTE så många det går! Då riskerar du att få sämre fäste då dubbarna inte kommer att gå ner i isen lika bra. Lagom kan vara någonstans mellan 250 och 300 i ett bakdäck och några färre i ett framdäck. Men det är bara mina åsikter... Hade 340 st dubbar i ett bakdäck med 3 ganska täta rader av M6x35 i mitten. Det släppte så fort jag rörde på gasen och där satt skruvarna tätt. Inte att rekommendera!