Isdäck till RR-hojen

jag ska bygga med ett set dunlop som vi kört i år ,det man får tänka på är att man inte har för långt utstick på dubben,däcket expanderar en hel del när det är fullt med dubbar i hög fart !! när du fått skrapmärhen i sving,då är dom för långa !p.s dunlopen är bäst å bygga på för dom är hårdast ! ju mer dubbar ju bättre grepp !

Hur tätt ska man sätta dubbarna då?
Så tätt det bara går då, för att få dit så många som möjligt eller?
 
Hur tätt ska man sätta dubbarna då?
Så tätt det bara går då, för att få dit så många som möjligt eller?

Använd mönstrade däck så kan du med hjälp av mönstret montera dubbarna lite halvsymetriskt. Gört det inte långa rader och speciellt inte en rad på mitten för då blir det instabilt.

Tror många har onödigt många dubb men det beror ju lite på hojens vikt och isens temperatur också. För många dubbar så trycks dom inte ner i isen så bra och fästet blir sämre. Och för få ger ju också sämre grepp.
 
Använd mönstrade däck så kan du med hjälp av mönstret montera dubbarna lite halvsymetriskt. Gört det inte långa rader och speciellt inte en rad på mitten för då blir det instabilt.

Tror många har onödigt många dubb men det beror ju lite på hojens vikt och isens temperatur också. För många dubbar så trycks dom inte ner i isen så bra och fästet blir sämre. Och för få ger ju också sämre grepp.

Olika bud på vilka däck man ska utgå från.

Samma med antalet dubb.

Finns det något avstånd mellan dubben som man ska försöka optimera sig till?
 
jag ska bygga med ett set dunlop som vi kört i år ,det man får tänka på är att man inte har för långt utstick på dubben,däcket expanderar en hel del när det är fullt med dubbar i hög fart !! när du fått skrapmärhen i sving,då är dom för långa !p.s dunlopen är bäst å bygga på för dom är hårdast ! ju mer dubbar ju bättre grepp !

Om det är hårda däck med hård stomme du är ute efter är inte dunlop lika extrema som Bridgestone.

Där kan vi snacka om stabil stomme.... Borde passa utmärkt till detta!

/ Jens
 
Olika bud på vilka däck man ska utgå från.

Samma med antalet dubb.

Finns det något avstånd mellan dubben som man ska försöka optimera sig till?

Vad gäller däcket så är ju möstret bara till nytta för att placera ut dubbarna. Det gör ingen skillnad för greppet. Bara mindre risk för stor obalans.

Vet att tede-77 kört med mycket dubb från början men sedan gjort nya däck med färre dubb. Dock har han nog främst kört på en XR650(med motardhjul) som ju väger mindre än en normal sporthoj. tede har bilder här på forumet om du söker. Tror man ska ha aningen mer dubb än tede på en stor sporthoj. Kanske 10-20% fler dubb.

Jag tror också att en stabil stomme är mycket värdefullt.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132208
 
Last edited:
Jag har byggt 2 olika uppsättningar isdäck med olika resultat. Kommer att bygga en 3:e uppsättning i år som jag är ganska säker på att den kommer funka.
Lite tips till er som ska bygga isdäck:

Sätt inte för många skruv i däcken. Då riskerar det att bli sämre grepp då skruven inte sjunker in i isen ordentligt.

Sätt dem INTE i raka rader utan sätt dem lite huller om buller fast ändå i ett mönster.

Lagom dimension på skruven är M6x30. Har testat M6x35 men det var lite för långt.

Jag har ett fungerande "recept" på isdäck för höga hastigheter som jag ska tillverka framöver men får inte dela med mig av det pga olika orsaker. Men ni kan nog lyckas med bara dessa enkla tips.
 
Jag har byggt 2 olika uppsättningar isdäck med olika resultat. Kommer att bygga en 3:e uppsättning i år som jag är ganska säker på att den kommer funka.
Lite tips till er som ska bygga isdäck:

Sätt inte för många skruv i däcken. Då riskerar det att bli sämre grepp då skruven inte sjunker in i isen ordentligt.

Sätt dem INTE i raka rader utan sätt dem lite huller om buller fast ändå i ett mönster.

Lagom dimension på skruven är M6x30. Har testat M6x35 men det var lite för långt.

Jag har ett fungerande "recept" på isdäck för höga hastigheter som jag ska tillverka framöver men får inte dela med mig av det pga olika orsaker. Men ni kan nog lyckas med bara dessa enkla tips.

Jag var nere i garaget idag och det där med att mäta ut placeringen verkar ju vara lättare sagt än gjort. Har du några tips?

btw... slipa skruv tar tid!
 
Hur tätt ska man sätta dubbarna då?
Så tätt det bara går då, för att få dit så många som möjligt eller?

så mång det går ! man sätter dom med karosseri bricka på både in å utsidan ,dom är ju ca 30mm i diameter så avståndt blir ca 35-45 melan dubben.
 
Jag var nere i garaget idag och det där med att mäta ut placeringen verkar ju vara lättare sagt än gjort. Har du några tips?

btw... slipa skruv tar tid!

På mina första däck så mätte jag från kanten på däcket med skjutmått och in så långt som jag tänkte sätta den raden med skruv. Sen satt jag ett streck med pennan, flyttade skjutmåttet ca 10 cm i sidled, satte ett nytt streck osv. Sen kan man rita in ett helt streck på fri hand runt däcket med hjälp av de strecken man nyss gjort. Sen gör man bara likadant igen på nästa streck osv.
Nu ska man ju inte sätta skruven i raka rader. Men tänk att du gör väldigt många rader. Sen ska man ju göra streck på tvären också för att markera ut var skruven ska sitta. Bara INTE de skruvar som är i ingrepp i isen sitter i rader efter varann, utan förskjut de lite i sidled hela tiden.
Tar man en talmeter och mäter omkretsen på däckets mitt. Sen delar du det måttet på antal skruv du tänkt att ha på ett varv. Säg att däcket är ca 185 cm i omkrets och du ska ha ca 40 skruv på ett varv så ska du ju ha ett avstånd på ca 4,6 cm mellan skruvarna. Du får ju självklart använda hur många skruv och vilket avstånd du vill. Detta är bara ett exempel. Tänk bara på att skruvarna inte ska sitta efter varann.

Jag har 500 st slipade M6x30 som ligger med en elak:mad: spets på som jag inte ska använda... Tog bara 2 timmar att slipa...:huvet

så mång det går ! man sätter dom med karosseri bricka på både in å utsidan ,dom är ju ca 30mm i diameter så avståndt blir ca 35-45 melan dubben.

Sätt INTE så många det går! Då riskerar du att få sämre fäste då dubbarna inte kommer att gå ner i isen lika bra. Lagom kan vara någonstans mellan 250 och 300 i ett bakdäck och några färre i ett framdäck. Men det är bara mina åsikter... Hade 340 st dubbar i ett bakdäck med 3 ganska täta rader av M6x35 i mitten. Det släppte så fort jag rörde på gasen och där satt skruvarna tätt. Inte att rekommendera!
 
Last edited:
På mina första däck så mätte jag från kanten på däcket med skjutmått och in så långt som jag tänkte sätta den raden med skruv. Sen satt jag ett streck med pennan, flyttade skjutmåttet ca 10 cm i sidled, satte ett nytt streck osv. Sen kan man rita in ett helt streck på fri hand runt däcket med hjälp av de strecken man nyss gjort. Sen gör man bara likadant igen på nästa streck osv.
Nu ska man ju inte sätta skruven i raka rader. Men tänk att du gör väldigt många rader. Sen ska man ju göra streck på tvären också för att markera ut var skruven ska sitta. Bara INTE de skruvar som är i ingrepp i isen sitter i rader efter varann, utan förskjut de lite i sidled hela tiden.
Tar man en talmeter och mäter omkretsen på däckets mitt. Sen delar du det måttet på antal skruv du tänkt att ha på ett varv. Säg att däcket är ca 185 cm i omkrets och du ska ha ca 40 skruv på ett varv så ska du ju ha ett avstånd på ca 4,6 cm mellan skruvarna. Du får ju självklart använda hur många skruv och vilket avstånd du vill. Detta är bara ett exempel. Tänk bara på att skruvarna inte ska sitta efter varann.

Jag har 500 st slipade M6x30 som ligger med en elak:mad: spets på som jag inte ska använda... Tog bara 2 timmar att slipa...:huvet



Sätt INTE så många det går! Då riskerar du att få sämre fäste då dubbarna inte kommer att gå ner i isen lika bra. Lagom kan vara någonstans mellan 250 och 300 i ett bakdäck och några färre i ett framdäck. Men det är bara mina åsikter... Hade 340 st dubbar i ett bakdäck med 3 ganska täta rader av M6x35 i mitten. Det släppte så fort jag rörde på gasen och där satt skruvarna tätt. Inte att rekommendera!

om man slipar dom kanyl-vassa är de la bra å ha många,så blev det på crossen i alla fall å jag kunde knappt få skadd på min ktm 525 med fulltnerlägg
 
På mina första däck så mätte jag från kanten på däcket med skjutmått och in så långt som jag tänkte sätta den raden med skruv. Sen satt jag ett streck med pennan, flyttade skjutmåttet ca 10 cm i sidled, satte ett nytt streck osv. Sen kan man rita in ett helt streck på fri hand runt däcket med hjälp av de strecken man nyss gjort. Sen gör man bara likadant igen på nästa streck osv.
Nu ska man ju inte sätta skruven i raka rader. Men tänk att du gör väldigt många rader. Sen ska man ju göra streck på tvären också för att markera ut var skruven ska sitta. Bara INTE de skruvar som är i ingrepp i isen sitter i rader efter varann, utan förskjut de lite i sidled hela tiden.
Tar man en talmeter och mäter omkretsen på däckets mitt. Sen delar du det måttet på antal skruv du tänkt att ha på ett varv. Säg att däcket är ca 185 cm i omkrets och du ska ha ca 40 skruv på ett varv så ska du ju ha ett avstånd på ca 4,6 cm mellan skruvarna. Du får ju självklart använda hur många skruv och vilket avstånd du vill. Detta är bara ett exempel. Tänk bara på att skruvarna inte ska sitta efter varann.

Jag har 500 st slipade M6x30 som ligger med en elak:mad: spets på som jag inte ska använda... Tog bara 2 timmar att slipa...:huvet

Hur många skruv bör man ha för bästa grepp? I framdäcket tänkte jag köra 5 rader med ett avstånd på ca 4-5cm på varje skruv om du förstår hur jag menar.

För mig tog det 3h för 110skruv:näsblod. Kanske är värt att investera i en modell större slipmaskin :)
 
om man slipar dom kanyl-vassa är de la bra å ha många,så blev det på crossen i alla fall å jag kunde knappt få skadd på min ktm 525 med fulltnerlägg

Du kan inte haft fler än du hade gummidubb på däcket, eller?

Jag tror absolut inte på att "fylla däcket" med skruvar.

En isracinghoj har rätt glest med utstick, en fakirmatta gör ondare med färre spik osv
 
Jag har byggt 2 olika uppsättningar isdäck med olika resultat. Kommer att bygga en 3:e uppsättning i år som jag är ganska säker på att den kommer funka.
Lite tips till er som ska bygga isdäck:

Sätt inte för många skruv i däcken. Då riskerar det att bli sämre grepp då skruven inte sjunker in i isen ordentligt.

Sätt dem INTE i raka rader utan sätt dem lite huller om buller fast ändå i ett mönster.

Lagom dimension på skruven är M6x30. Har testat M6x35 men det var lite för långt.

Jag har ett fungerande "recept" på isdäck för höga hastigheter som jag ska tillverka framöver men får inte dela med mig av det pga olika orsaker. Men ni kan nog lyckas med bara dessa enkla tips.



Härligt MangeH :D

Här har ni ett mönster som funkar i alla lägen..:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216352&page=3
 
Last edited:
Hur många skruv bör man ha för bästa grepp? I framdäcket tänkte jag köra 5 rader med ett avstånd på ca 4-5cm på varje skruv om du förstår hur jag menar.

För mig tog det 3h för 110skruv:näsblod. Kanske är värt att investera i en modell större slipmaskin :)

Du ska ju som sagt INTE sätta dem i raka rader. Du kan använda ca 500 skruv till båda däcken, räknat på ett 190 och ett 120 däck. Sen får du fördela dem huller om buller och räkna på hur avståndet blir. Men testa att märka upp med penna på däcket först var alla skruv ska sitta. Och räkna för att se hur många det blev innan du gör hål i däcket. Så här gjorde jag när jag slipade:

1 st bandputs.
1 hemmagjord jigg med ett 6 mm hål i.
1 st skruvdragare med insexbits.

Bara att stoppa i skruven och köra med maskinen till spetsen är färdig. Sen är det bara att backa och byta skruv. Jiggen får man flytta allt eftersom bandet blir slitet.
 

Bifogat

  • Dubb%20002.jpg
    Dubb%20002.jpg
    9.2 KB · Visningar: 613
Du ska ju som sagt INTE sätta dem i raka rader. Du kan använda ca 500 skruv till båda däcken, räknat på ett 190 och ett 120 däck. Sen får du fördela dem huller om buller och räkna på hur avståndet blir. Men testa att märka upp med penna på däcket först var alla skruv ska sitta. Och räkna för att se hur många det blev innan du gör hål i däcket. Så här gjorde jag när jag slipade:

1 st bandputs.
1 hemmagjord jigg med ett 6 mm hål i.
1 st skruvdragare med insexbits.

Bara att stoppa i skruven och köra med maskinen till spetsen är färdig. Sen är det bara att backa och byta skruv. Jiggen får man flytta allt eftersom bandet blir slitet.

Jag tänkte nog utgå från däckets mönster så att det blir kaos men ändå balans. Det borde fungera iaf :)

Jag gör ungefär som dig när jag slipar men jag har julas billigaste skitslipmaskin med skivor som slits snett och så håller jag en urborrad mutter istället för att svetsa en jigg eftersom jag inte har nån svets... Men jag får nog upp tempot om ett tag.:tummenupp
 
Är det nån här som faktiskt har jämfört mellan slipade och oslipade skruvar?
Jag testade lite på en och fan vet om det inte borde bli bättre fäste med en rak och vass kant istället för den spetsiga alltså.
 
Man kan nog säga att jag har fått sämsta möjliga start vad gäller placeringen. Jag gjorde ett testhål där jag trodde att man borde ha dubb...:död Men vafan jag har fler däck så att det ska nog bli bra...
 

Bifogat

  • DSCN2618.jpg
    DSCN2618.jpg
    231.6 KB · Visningar: 176
  • DSCN2619.jpg
    DSCN2619.jpg
    243 KB · Visningar: 147
Man kan nog säga att jag har fått sämsta möjliga start vad gäller placeringen. Jag gjorde ett testhål där jag trodde att man borde ha dubb...:död Men vafan jag har fler däck så att det ska nog bli bra...

Du menar att du inte har tänkt ha någon dubb precis i mitten av däcket?

Plugga det där hålet då, eller dra i en bult som är kortare än dom dubb du ska ha, så tar den inte i.

Men en dubb i mitten tror jag inte sabbar väghållningen om du drar i ytterligare 200 dubb i däcket
 
Du menar att du inte har tänkt ha någon dubb precis i mitten av däcket?

Plugga det där hålet då, eller dra i en bult som är kortare än dom dubb du ska ha, så tar den inte i.

Men en dubb i mitten tror jag inte sabbar väghållningen om du drar i ytterligare 200 dubb i däcket

behöver man ens plugga hålet om man tänker köra med slang?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top