Isdäck till RR-hojen

sweet! Det lutar åt dom faktist, men hur gör man för att inte punktera slangen på skallarna? Silikon? Silvertejp?

edit:Eller vad är det för skruv? Hittar inget när jag söker på det artikelnummret...

edit2: har mailat :tummenupp

det är försänkta insexskruv. dom hade dom inte på hemsidan men mailade så hade dom..
vet inte om vi ska kapa sönder en slang och lägga in eller om det bli silvertejp...
har läst att vissa använder sikaflex men det tror jag inte riktigt på men tanke på obalansen... svårt att få det exakt jämt...

Last edited:
Förra vintern gjorde jag egna isdubb till offroad fälgarna på KTMen...

Drog till biltema och köpte 2st däck, 1500st M6or, 1500st låsmuttrar och 3000 brickor. Jag sket i att vässa dubbarna men det blev fortfarande ett JÄVLA bett i grejerna! Silvertejpade insidan av däcken för att skydda slangen.

Än i dag ser det skitbra ut, ingen rost alls.

Men om det var värt det? Såhär i efterhand var det väl det. Efter att suttit 2 helger med att borra och dra igenom bult i alldeles för små hål var man rätt trött på skiten dock.

Och för de som har funderat på att köra oslipat säger jag bara: Tänk om! Då kan man lika gärna köra endurodubbat och det är inget vidare grepp i sånt skit.
Gammal brandslang ska enligt uppgift vara bra klippa till och lägga över mellan slang och däck för att skydda mot skruvskallar, men det kanske redan framgår i tråden?

Jag har 3-4 däck i garaget som jag funderar på att dubba, ska bara komma på en vettig lösning att slipa skruvarna snabbt. Funderar på att vinkla två bänkslipar mot varandra och sedan ha skruven i en fjäderbelastad vinkel ovanför och bara skruva med skruvdragaren och pressa tills man är nöjd. Får se hur många skivor det går åt :gnissla
Hur gör ni med slipningen?

Jag sket i att vässa dubbarna men det blev fortfarande ett JÄVLA bett i grejerna!

Allt är ju relativt, men det blir ju inte direkt finndubbs-grepp :(

Last edited:
det är försänkta insexskruv. dom hade dom inte på hemsidan men mailade så hade dom..
vet inte om vi ska kapa sönder en slang och lägga in eller om det bli silvertejp...
har läst att vissa använder sikaflex men det tror jag inte riktigt på men tanke på obalansen... svårt att få det exakt jämt...

Jag fick precis svar. Jag beställde 200st 10.9 som jag tänkte ha till mitten av bakdäcket och 500st 8.8 till resten. Dom hade hur som helst nästan halva priset mot würt :tummenupp

Allt är ju relativt, men det blir ju inte direkt finndubbs-grepp :(

Precis... Är säkert skillnad om man sitter på en offroadmaskin jämnfört med sporthoj. Men stoppies var inga problem t.ex. Det bet på bättre än jag trodde efter att ha läst trådar likt denna där alla säger att man i princip MÅSTE slipa annars är det värdelöst. :)

Precis... Är säkert skillnad om man sitter på en offroadmaskin jämnfört med sporthoj. Men stoppies var inga problem t.ex. Det bet på bättre än jag trodde efter att ha läst trådar likt denna där alla säger att man i princip MÅSTE slipa annars är det värdelöst. :)

Bakhjulsåka då? Det är ju inga bekymmer med finndubb men med endurodubb brukar det vara svårt på blankis. Dock fortfarande ganska bra bett vid nerlägg med endurodubb så länge man inte gasar. Då sladdar det bara...

Men ska de inte sladda nåt!?

Ang. bakhjulsåkning så går de utmärkt med endurodubb på is iaf med cross. Tycker greppet är ungefär som på grus med crossdäck (något slitna). Dock ska man nog hålla sig på isen, när endurodubben börjar bli slitna blir de snabbt mycket sämre grepp. Ska man köra i terrängen vintertid ska man nog ha separata däck. Men nya e helt ok tycker jag. Lite oklart hur de kommer funka på en RR hoj som har så mycket effekt? Kanske inget vidare

Bakhjulsåka då? Det är ju inga bekymmer med finndubb men med endurodubb brukar det vara svårt på blankis. Dock fortfarande ganska bra bett vid nerlägg med endurodubb så länge man inte gasar. Då sladdar det bara...

Funkar perfa! Min isåkarfilm ligger här på sporthoj om du vill ladda hem och kika.
Du ser hur jag gjort, hur bultarna ser ut och sticker ut samt lite körning på isen! :tummenupp

Ok, de verkar ju nice. Vad kör du med för dubb/skruv? hur får man däcket hyfsat tätt?

Kör med slipade M6x30 brickor och mutter. Vi ju med slang och nåt som skyddar för skruvskallarna typ gummimatta, extra slang el dyl.

Någon som har testat att använda plåtskruv till cross/enduro däck istället för skruvdubb typ kold cutter? Jag tänkte testa det till fiddyn iaf :)

plåtskuv är la sådär......kutter skruven åker dom mycke i usa å canada å fästet är nog ganska likt enduro dubb.
ska du göra nån form av billig biltema variant så ska du dra spaxs skruv innifrå 6mm x 30 eller 35 beroende på vilket däck du har skruvens utstick bör vara mellan 10-13 mm. blir utsticket mer så böjer dom sig.p.s välj ett hårt däck med stenhårda dubbar.mjuka dubbar lossna efer ett tag annars.glömm inte å lägg en gummi remsa inne i däcket så inte skruv skallarna gör hål i däcket.

plåtskuv är la sådär......kutter skruven åker dom mycke i usa å canada å fästet är nog ganska likt enduro dubb.
ska du göra nån form av billig biltema variant så ska du dra spaxs skruv innifrå 6mm x 30 eller 35 beroende på vilket däck du har skruvens utstick bör vara mellan 10-13 mm. blir utsticket mer så böjer dom sig.p.s välj ett hårt däck med stenhårda dubbar.mjuka dubbar lossna efer ett tag annars.glömm inte å lägg en gummi remsa inne i däcket så inte skruv skallarna gör hål i däcket.

Mjo jag förväntar mig ju inget jättegrepp direkt men av det ohyggliga priset av 19,90 (39,80 om det behövs två förp) så är jag berädd att testa och misslyckas :). Tanken var först att dra skruv från insidan men jag tror inte att jag har tillräckligt med utrymme för det tyvärr, och dessutom så krävs det lite mer jobb ;)...

Mjo jag förväntar mig ju inget jättegrepp direkt men av det ohyggliga priset av 19,90 (39,80 om det behövs två förp) så är jag berädd att testa och misslyckas :). Tanken var först att dra skruv från insidan men jag tror inte att jag har tillräckligt med utrymme för det tyvärr, och dessutom så krävs det lite mer jobb ;)...

ja det är ju alltid kul å testa billiga lösningar !! go for it !
men glöm inte att skiva här hur resultatet blir !!!

Hej!

Jag har crossdäck med dubb.
Går det att byta det slitna dubbarna?
Är det svårt att få till det bra?
Finns det instruktioner ngn stans?

Tack!

ja det är ju alltid kul å testa billiga lösningar !! go for it !
men glöm inte att skiva här hur resultatet blir !!!

haha, jadu det gick åt helvete kan man säga. Jag drog iväg och köpte två burkar sånna här men sen när jag kom ut till fiddyn så visade det sig att gummi dobbarna bara var 8mm som lägst. Så om jag hade skruvat i mina 13mm långa plåtskruv så hade det nog blivit punka... Men annars så tror jag att det skulle funka bra, skruvarna har ju som en fläns som sticker ut runt om.

Någon som vet hur långa dobbarna är på ett nytt däck?

Hej!

Jag har crossdäck med dubb.
Går det att byta det slitna dubbarna?
Är det svårt att få till det bra?
Finns det instruktioner ngn stans?

Tack!

så dyrt är det inte med nya däck !!
om du jobbar över på jobbet den tiden som det tar att dubba om ett gammalt däck så för pengarna du känar kan du köpa dubla uppsätningar med dubbdäck:tummenupp

Är det någon som har kolla på vad man ska köra för däck till det hela?

Slicks, mönstrat eller spelar det ingen roll?

Vilken storlek ska man köra. Slicksen jag använder normalt är ju 195/65-17.
Ska man kanske ta några gamla 180/55-17 för att det ska få plats kanske.

Är det någon som har kolla på vad man ska köra för däck till det hela?

Slicks, mönstrat eller spelar det ingen roll?

Vilken storlek ska man köra. Slicksen jag använder normalt är ju 195/65-17.
Ska man kanske ta några gamla 180/55-17 för att det ska få plats kanske.

jag ska bygga med ett set dunlop som vi kört i år ,det man får tänka på är att man inte har för långt utstick på dubben,däcket expanderar en hel del när det är fullt med dubbar i hög fart !! när du fått skrapmärhen i sving,då är dom för långa !p.s dunlopen är bäst å bygga på för dom är hårdast ! ju mer dubbar ju bättre grepp !

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman