Isdäck till RR-hojen

Helt klart intreserad om du kan få fram var man köpper de dubben:tummenupp

Står lite i denna tråden om isdäck. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132208

För dom som skiter i kostnaden så finns det svensktillverkade isracingspik att köpa. Vet inte vad dom kostar men kan kolla upp.

För att ge däcket stadga lägger man en brandslang inuti däcket (mellan däcket och nabben). Då slipper innerbricka skava mot gummit plus att däcket blir riktigt stabilt.

Hålet i Innerbrickan ska ha samma dimension som skruven eller vad ni nu använder, glappar det minsta lilla kommer dubben och brickan att röra sig mot varandra.
Glappar det får man pumpa jäklar för att däcket ska hålla i. (stötigt och hoppigt)

Sitter däremot nabben fast ordentligt kan man gå ner i lufttryck och få ett däck som följer isen istället för att hoppa fram.

Sen är det nog ingen nackdel att ha så smalt däck som möjligt



Dom flesta isåkare brukar ha gott om gamla kasserade spik som funkar bra så kan vara värt att kolla.

Hjälpte några killar för längesen med att nabba några däck, provkörde aldrig själv men enligt dom vad det bättre fäste på isen än på asfalten.(var bara att lägga ner tills fotpinnarna tog i):tummenupp

Lägger in några gamla bilder från den andra tråden
 
Nu vet inte jag vart din kylare sitter men tänk på att framgaffeln trycks ihop rätt så mycket när du bromsar med hojen,då måste det finnas plats för dubben annars går det illa.Höj hojen fram så mycket det går och gör framgaffeln hårdare det brukar räcka.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Har redan max förspänning och max höjt för att kunna få plats med crosstyret så det är nog lugnt. Men jag tänkte mer på om däcket river upp is som kan slå sönder kylaren/kylarflänsen.
 
Har redan max förspänning och max höjt för att kunna få plats med crosstyret så det är nog lugnt. Men jag tänkte mer på om däcket river upp is som kan slå sönder kylaren/kylarflänsen.

Det är ingen dum idé att klä in kylaren i kartong för arbetstemperaturens skull heller, då slipper du även få is direkt på flänsarna.
 
Har redan max förspänning och max höjt för att kunna få plats med crosstyret så det är nog lugnt. Men jag tänkte mer på om däcket river upp is som kan slå sönder kylaren/kylarflänsen.

Aha det var det du mena,klipp sönder en 5 liters plastdunk och ta ena sidan och montera den mitt i kylarn om den sitter mitt bakom hjulet det kan släppa en mutter eller bricka när du kör och då blir det paj i kylarn.

Det lärde jag mig ganska snart då det släppte en och en annan mutter.
Jag är inne på min tredje kylare nu.
 

Bifogat

  • 86-195_h.jpg
    86-195_h.jpg
    18.8 KB · Visningar: 83
  • DSC01089.jpg
    DSC01089.jpg
    230.7 KB · Visningar: 133
jag skulle rekomendera lite med slipad vinkel så skruven blir vassare.
och vill man få ner dubben ännu mer i isen så ska man ha biltemas islagsmutter bricka och mutter i ett,islagsmuttern kan man vända på och vipps har man 4 vassa taggar till i isen och bättre grepp !

Hehe, jag tänker inte skruva ur alla bult igen för att slipa om dom, inte i första taget iaf. :huvet
De finns ju dom som kört med oslipade bult och hävdar att de blir skapligt grepp ändå så de lär inte bli sämre med den slipningen vi har gjort.

De där med islagsmutter är de något som du testat? dom har ju ingen låsfunktion så dom lär skruva ut sig själv efter några varv, lär nog böja sig rätt lätt också ifall dom tar i isen..

En utvärdering kommer när isen lagt sig :tummenupp
 
De där med islagsmutter är de något som du testat? dom har ju ingen låsfunktion så dom lär skruva ut sig själv efter några varv, lär nog böja sig rätt lätt också ifall dom tar i isen..

En utvärdering kommer när isen lagt sig :tummenupp[/QUOTE]

EN DROPPE LOCKHTIGHT :D
 
EN DROPPE LOCKHTIGHT :D

Ja men har du testat?
Jag är nog ingen direkt teoretiker, gillar att testa saker, men jag testar nog inget som jag inte tror på från början, vilket jag inte gör.. har använt mig av dessa islagsbuttrar förut i andra samanhang och hållfastigheten är usel enligt mig..
 
Ja men har du testat?
Jag är nog ingen direkt teoretiker, gillar att testa saker, men jag testar nog inget som jag inte tror på från början, vilket jag inte gör.. har använt mig av dessa islagsbuttrar förut i andra samanhang och hållfastigheten är usel enligt mig..

ja ska testa att kompletera mina finndubb däck till crossen med 70 i fram å 100 st i bakdäcket,bakdäcket var i dåligt skick när jag fick de förra vintern å då drog jag 200 spax skruv innefrån med en bricka å lim.den drog inte så bra i gummit .men jävar vilket fäste i isen,finndubbdäcker fram var helt nytt och hadde inte en suck imot bak däcket !! min teori är att att dubb inlusive finndubb viker sig när man ligger å pressar hårt i högfartssvänga och spaxskruven greppar forfarande när den flexar åt sidorna på p.g.r av att den har mycke spår i sig (grovjänga) som hasar i isen medan alla andra former av dubb är runda,allså trots att dom är sylvassa.Men de va vara en teori,men greppar i isen gör dom som fan.trodde först att dom skulle tryckas in mot slangen å göra punka,men inte,hadde limmat en tjock gummi matta med kontaktlimm på inn sidan på däcket.
 
Hmm... Undrar om jag hade vågat mej på o stå o filma bakom en R1:a som "burnar" is med hemmagjorda spikdäck!? :död
 
Last edited:
Hehe, jag tänker inte skruva ur alla bult igen för att slipa om dom, inte i första taget iaf. :huvet
De finns ju dom som kört med oslipade bult och hävdar att de blir skapligt grepp ändå så de lär inte bli sämre med den slipningen vi har gjort.

De där med islagsmutter är de något som du testat? dom har ju ingen låsfunktion så dom lär skruva ut sig själv efter några varv, lär nog böja sig rätt lätt också ifall dom tar i isen..

En utvärdering kommer när isen lagt sig :tummenupp
Tyvärr så är det sämre med den slipningen än oslipade.När skruven viker sig lite när du gasar tappar du greppet medans oslipade skruven greppar på kanten om du förstår vad jag menar.Slipa mer spets för bra grepp och så ska du inte ha för mycket dubb heller, ju färre dubb som är i kontakt med isen ju djupare trycks dom ner i isen gäller att hitta en balans.skickar en bild på mina rostiga gamla däck dom funkade bra.. kommer nog att dubba med det avståndet igen.
 

Bifogat

  • DSCF5158.jpg
    DSCF5158.jpg
    223.5 KB · Visningar: 157
Tyvärr så är det sämre med den slipningen än oslipade.När skruven viker sig lite när du gasar tappar du greppet medans oslipade skruven greppar på kanten om du förstår vad jag menar.Slipa mer spets för bra grepp och så ska du inte ha för mycket dubb heller, ju färre dubb som är i kontakt med isen ju djupare trycks dom ner i isen gäller att hitta en balans.skickar en bild på mina rostiga gamla däck dom funkade bra.. kommer nog att dubba med det avståndet igen.

Men det var ju fan att det ska komma så många bra tipps när man är "färdig" med ett däck... :huvet
 
Tyvärr så är det sämre med den slipningen än oslipade.När skruven viker sig lite när du gasar tappar du greppet medans oslipade skruven greppar på kanten om du förstår vad jag menar.Slipa mer spets för bra grepp och så ska du inte ha för mycket dubb heller, ju färre dubb som är i kontakt med isen ju djupare trycks dom ner i isen gäller att hitta en balans.skickar en bild på mina rostiga gamla däck dom funkade bra.. kommer nog att dubba med det avståndet igen.

Jag har byggt isdäck på samma recept, MangeH´s

Har inte haft några problem med fästen varken under fullgas, inbromsning eller i kurvor av det jag testat, så länge man kör på is och inte snö så behöver dom nog heller inte den där längden? bör ju rimligtvis blir mindre spårigt och instablit med kortare. Dessutom kan man placera dom längre ut i vinkel utan att dom tar i framgaffeln eller svingen. På min 636a funkade dom klockrent. Dock skulle jag lägga dom i annat mönster om jag skulle bygga däck igen, så dom inte ligger i samma spår.
 
Last edited:
Allt är ju såklart relativt.Men vill du lägga knät i isen så ska dom vara spetsig ala isracingdubb.Det är min åsikt.
 
Jag tänker testa innan jag säger mitt, sådeså..
Däremot TROR jag inte dom kommer böja sig nämnvärt... men de är som sagt de jag tror
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top