Isdäck till RR-hojen

MF6S M6x30H 10.9 (1500 st) 690:-

Låsmutter 6 FZB M6 Nyloc (1400 st) 180:-

Bricka FZB 10,5x20x2 (1400st) 380:-

Karossbricka FZB 7x25x1,5 (1400 st) 400:-

Vi använde MangeH´s inköpslista som verkar fungera.
Detta ska räcka till 2 framdäck och 2 bakdäck
bakdäcken har vi sen tidigare och framdäcken är i gott begagnat skick.
Dessa är inte medräknad i priset

Räcker det med 10.9? Jag har hört att dom böjer sig en aning om man ger på lite.

Och var har han fått priserna från? Om jag kollar på http://www.skruvospik.se/ så får jag bara ungefär 400st av varje till det priset...

Last edited:
Är dom billigare?

350*6=2100kr för dubb till ett däck! Så tillkommer däcket för 6-700kr.
Sedan ska du sitta och borra, limma och skruva in 350 dubb i ditt däck. :näsblod

Vad är poängen när man kan köpa ett färdigt dubbat endurodäck för ca 2000kr?

Jag sa inte att jag skulle sätta dom i ett endurodäck. Det var en tanke om man skulle komma att bli tvungen att dubba asfaltdäck.
Men det lutar nog mot Biltema-varianten om det inte funkar med endurodäcken. Känner man inte att man behöver rostfria grejor så kan man ju faktiskt komma undan med halva priset mot best-grip vad det verkar...

edit: Om man kör med vagnsbultar och brickor som har stora nog hål för att rymma fyrkanten så borde man ju kunna slippa undan arbetet med att slipa bultskallar. Kanske det räcker utmärkt med att bara köra några lager silvertejp som skydd för slangen...

edit2: Fy fan, kör man dom billigaste sorterna på skruvospik kommer man undan med 580 spänn för 300 dubb i varje däck...
Räknat på följande:
RUNDBRICKA BRB FZB 10X18X2.0 200st, 3pkt ---> 150 kr
VAGNSBULT MVBF 4.6 FZB M6X30 200st, 3pkt ---> 228 kr
RUNDBRICKA BRB FZB 6.4X12X1.5 200st, 3pkt ---> 54 kr
LÅSMUTTER NYLON FZB LÅG M6 500st, 2 pkt ---> 148 kr
Totalt: 580 kr

Last edited:
Räcker det med 10.9? Jag har hört att dom böjer sig en aning om man ger på lite.

Och var har han fått priserna från? Om jag kollar på http://www.skruvospik.se/ så får jag bara ungefär 400st av varje till det priset...

vi mailade och frågade helt enkelt
10.9 ska tydligen räcka, men de är inget som jag vet, bara läst mig till det.. får väl se sen.

Edit: de priserna är +moms och frakt

Känner man inte att man behöver rostfria grejor så kan man ju faktiskt komma undan med halva priset mot best-grip vad det verkar...

edit: Om man kör med vagnsbultar och brickor som har stora nog hål för att rymma fyrkanten så borde man ju kunna slippa undan arbetet med att slipa bultskallar. Kanske det räcker utmärkt med att bara köra några lager silvertejp som skydd för slangen...

maila och fråga efter pris istället så blir de troligtvis billigare.

Rostfria bult ska man inte använda då de har sämre hållfastighet än vanliga tex. blankförsinkade eller obehandlade bult

man klassar bultarna efter hållfastighet och:
Vanliga bultar har 8.8
sedan finns 10.9 och 12.9

man bör minst ha 10.9 bult, vad jag har hört.

Last edited:
Det är absolut inte löjligt utan någon piratgenerationen fått för sig då de är vana vid att allt går att ladda ner gratis. Har man lagt pengar på utvecklingsarbete finns där ingen anledning att ge bort informationen. Grundläggande info om hur man gör tycker jag borde släppas men, slipning/härdning/dubblängd/dubbmönster etc som tagit tid att optimera fram finns där ingen anledning att dela med sig av.

En portare berättar grundläggande hur man portar men avslöjar aldrig sina egna optimeringsknep. Jag avslöjar inga kamprofiler/tändkurvor och andra tricks som får mina motorer att gå snabbare, vill man ha tillgång till den kunskapen är det bara att betala...

Länge leve thepiratebay <3 och det är vel bättre grattis. snåljåp:)

Pörskans... Endurodubb sket sig rätt hårt för mig tyvärr...
Bakdäcket jag fått tag på rymdes inte i svingen. Eller jo det gjorde det, men bara med 2 mm fritt fram till svingen, när däcket var i bakersta läget. En bekant provade med såna däck på en R1'a och när han drog på så expanderade däcket och skrapade ur en massa i svingen. Han sa att han hade en centimeter till godo typ. Det är inte nån chansning jag vill göra, däcken är knappast gjorda för 200 blås heller, även om dom håller.
Annars såg det rätt så lovande ut. Funkade ju som sagt tyvärr inte men ni kan få en fin liten bild ändå.. :tummenupp

Istället satte jag igång och borrade i vägdäcket och tänkte prova varianten med skruvar. Den bifogade bilden visar en skruv med cirka 15 mm utstick, vilket skulle ge mig ungefär 2 cm fritt fram till svingen, enligt mina grova beräkningar. Men fan vet hur mycket däcket expanderar när man sätter en massa vikt i det. Finns väl tyvärr bara ett sätt att få veta - prova...
Känns lite säkrare när man har åtminståne 2 cm att leka med! :yoparty

En annan tanke;
Hur stor skillnad tror ni det gör med vässade/ovässade skruvar? Är det värt det extra arbetet? Kanske åtminståne i framdäcket?

Bifogat

• DSC01003.jpg
    DSC01003.jpg
    249.1 KB · Visningar: 258
  • DSC00992.jpg
    DSC00992.jpg
    244.8 KB · Visningar: 319
Nu har jag funderat, kollat priser och testat två metoder.

Metod 1 består av försänkt maskinskruv (8.8) med M10 bricka på insidan och M6 karosseribricka och låg mutter på utsidan. Detta var nog det absolut smidigaste och snyggaste sättet. dock hade jag bara fått tag på m6x20 vilket visade sig vara för kort. tyvärr så säljer inte biltema m6x30 av denna skruv så den metoden går nog bort för min del men annars rekommenderar jag den.

Metod 2 är den absolut billigaste varianten med vagnsbult med m8 bricka på insidan och m6 karosseri på utsidan med låg mutter. Nackdelen med den här metoden är att det tar längre tid att slipa och det är svårare att hålla emot när man ska skruva dit skiten. fördelen är att insidan är helt rund och kan där med inte skada slangen. På bilden sitter m6x30 men jag tror att m6x25 blir lagom (kanske tom m6x20)

Den tänkta varukorgen på skruvospik ser ut så här, inte gratis men hyffsat billigt:

3X
KAROSSERIBRICKA SRKB FZB 7 X 22 X1.5 200st
3X
RUNDBRICKA BRB FZB 8.4X16X1.5 200st
3X
VAGNSBULT MVBF 4.6 FZB M6X25H 200st
2X
LÅSMUTTER NYLON FZB LÅG M6 500st

Varuvärde: 664kr

Bifogat

• DSCN2608.jpg
    DSCN2608.jpg
    230.7 KB · Visningar: 242
  • DSCN2609.jpg
    DSCN2609.jpg
    237.1 KB · Visningar: 247
  • DSCN2612.jpg
    DSCN2612.jpg
    213.1 KB · Visningar: 202
  • DSCN2613.jpg
    DSCN2613.jpg
    236.6 KB · Visningar: 245
  • DSCN2614.jpg
    DSCN2614.jpg
    237.8 KB · Visningar: 228
Last edited:
Är det någon som har lyckats tillverka dubbdäck som funkar tillfredställande? de testerna jag lästa om här som nån hade gjort i vintras hade tydligen inte vart så jättelyckade om jag minns rätt.

låna mina däck jag har ju:yoparty

Du har ju inte slipat skruvarna:näsblod. Fixa till dina däck så hänger du med ut på sjön i vinter istället! Jobbet är ju halva nöjet när man har alldeles för mycket fritid :)

Är det någon som har lyckats tillverka dubbdäck som funkar tillfredställande? de testerna jag lästa om här som nån hade gjort i vintras hade tydligen inte vart så jättelyckade om jag minns rätt.

Inte tillfredsställande?

Last edited:
http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=97957

Jag och en kompis gjorde däck till motarden, blev ett ruggit grepp. Efter det att bilden är tagen flyttades den yttre raden skruvar i bakdäcket ut en liten bit. Nedlägg tills fotpinnarna tog i var inga problem!

Ok, de verkar ju nice. Vad kör du med för dubb/skruv? hur får man däcket hyfsat tätt?

Inte tillfredställande?

Nej, att köra rakt fram i 250blås på en is säger väl inte så mycket. Det kräver troligtvis mer av däcken för att få upp fäste vid nerlägg. Lr?

Nej, att köra rakt fram i 250blås på en is säger väl inte så mycket. Det kräver troligtvis mer av däcken för att få upp fäste vid nerlägg. Lr?

förvisso ingen RR hoj men greppet på is är oftast bättre än asfalt eligt sägen :P
090328SMPosa.jpg

Den tänkta varukorgen på skruvospik ser ut så här, inte gratis men hyffsat billigt:

3X
KAROSSERIBRICKA SRKB FZB 7 X 22 X1.5 200st
3X
RUNDBRICKA BRB FZB 8.4X16X1.5 200st
3X
VAGNSBULT MVBF 4.6 FZB M6X25H 200st
2X
LÅSMUTTER NYLON FZB LÅG M6 500st

Varuvärde: 664kr

Är vagnsbulten av 4.6 kvalitet? kommer inte dom att nötas fort?
tror man ska satsa på lite högre kvalla...
tittade själv på vagnsbult innan vi beställde men då vi inte hittade nån livärdig med 10.9 kvalitet så vart det MF6S M6x30H 10.9 istället..

Är vagnsbulten av 4.6 kvalitet? kommer inte dom att nötas fort?
tror man ska satsa på lite högre kvalla...
tittade själv på vagnsbult innan vi beställde men då vi inte hittade nån livärdig med 10.9 kvalitet så vart det MF6S M6x30H 10.9 istället..

Jag fick för mig att 4.6 stod för något annat då jag aldrig har träffat på det förut. Men nu får jag nog tänka om igen...

Jag var på würt och kollade vad dom skulle ha för den optimala skruven (10.9 försänkt m6x30 med insexskalle) och det skulle kosta 165kr/100st. Och snål är man ju så att eee... :gnissla

edit: Nu har jag hittat en tabell och 4.6 verkar bara palla ungefär en tredjedel av vad 8.8 klarar. så den går fetbort...

Last edited:
Jag fick för mig att 4.6 stod för något annat då jag aldrig har träffat på det förut. Men nu får jag nog tänka om igen...

Jag var på würt och kollade vad dom skulle ha för den optimala skruven (10.9 försänkt m6x30 med insexskalle) och det skulle kosta 165kr/100st. Och snål är man ju så att eee... :gnissla

edit: Nu har jag hittat en tabell och 4.6 verkar bara palla ungefär en tredjedel av vad 8.8 klarar. så den går fetbort...

detta pris fick vi av skruvospik.se via mail (exl moms och frakt).
bara att ta i kontakt med dom:tummenupp

Artikelnr benämning Pris/100st Antal i förp.

10406930 MF6S M6x30H 46,40 500

detta pris fick vi av skruvospik.se via mail (exl moms och frakt).
bara att ta i kontakt med dom:tummenupp

Artikelnr benämning Pris/100st Antal i förp.

10406930 MF6S M6x30H 46,40 500

sweet! Det lutar åt dom faktist, men hur gör man för att inte punktera slangen på skallarna? Silikon? Silvertejp?

edit:Eller vad är det för skruv? Hittar inget när jag söker på det artikelnummret...

edit2: har mailat :tummenupp

Last edited:
Yo alla! Jag har beställt vagnsbult (M6x25) från skruvospik i 8.8 kvalitet och dom går loss på 72,40 / 100 styckna och dom säljs i 500 pack...
Bara att maila dom så fixar dom...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back