Irriterande fel på BMW s1000rr

Status
Ej öppen för fler svar.
Tror du att en öhlins styrdämpare skulle hjälpa?, skulle kunna tänka mig att dem släpper 2011års modell med elektronisk dämpare installerad.
Hämtar min S1000 i Umeå idag förresten:tummenupp

Har nu levet helvetes liv med BMW och tillslut erkände de att det finns problem. Vet nu inte om någon tagit fram fästen som passar för öhlins.

Den som sitter original är helt mekanisk, inställd i ett läge som inte går att justera!SKANDAL för en hoj på 200´000

Har nu levet helvetes liv med BMW och tillslut erkände de att det finns problem. Vet nu inte om någon tagit fram fästen som passar för öhlins.

Den som sitter original är helt mekanisk, inställd i ett läge som inte går att justera!SKANDAL för en hoj på 200´000

Ja, det är fanimej skandal.
Förhoppningsvis monterar dom elektroniskt styrd tills jag ska köpa en. =)

Supertack för bra länk (hittade också en artikel i Bike, där de klagade på samma sak):tummenupp :klappar

För er noviser i tråden i övrigt, får jag kanske påpeka Dan Kyle är mycket känd i USA med racingskola (har använt honda, men bytt till BMW) bygger motorer/inställda powercommaderkurvor osv..säljer allt du kan tänka dig till nästan vilken hoj som helst.

Undrar om ni inser vilket åtlöje ni gjort er till, när ert största nöje är att förstöra trådar, så kan häcka någonstans, ,där ni inte märks:arsele

/
When I read about people using stock suspension, stock steering dampers, I shake my head.

Do you also use the stock tires at a race track?? If so I bet you will not for long.

If the stock tires are not good enought for the track, why would you believe the stock suspension or the stock steering damper is??

To me having the bike is a hobby, I want to enjoy my hobby, not struggle with riding around the parts that do not work well enought.

Undrar om ni inser vilket åtlöje ni gjort er till, när ert största nöje är att förstöra trådar, så kan häcka någonstans, ,där ni inte märks:arsele

Vilken trevlig och ödmjuk person ni verkar vara :)

Kan dessutom köra hoj som värsta Rossi, och inneha även värsta hojarna, läser värsta tidningarna :Bugar

We are not worthy ... :(

Last edited:

Jag är övertygad om att BMW kommer att fixa detta (såvida inte någon herr doppeldoktor på utveckling hävdar att det är ett begränsat antal ägares fel). Den har modellen vill man INTE misslyckas med, speciellt med tanke på alla lovord den fått.

Du har säkert en poäng. Jag tror det sättet du skrev första inlägget på som en del av "kritiken" började. Det var svårt att veta exakt hur du menade och det kändes inte så konstruktivt.

Har du testat att höja eller sänka gaffeln? Har du testat andra inställningar på dämpningen? Och om ja... Byt styrdämpare?
Googlar man så är det ju en del som anser att styrdämparen original är lite mjuk och duger mest till söndagsturer.

Supertack för bra länk (hittade också en artikel i Bike, där de klagade på samma sak):tummenupp :klappar

För er noviser i tråden i övrigt, får jag kanske påpeka Dan Kyle är mycket känd i USA med racingskola (har använt honda, men bytt till BMW) bygger motorer/inställda powercommaderkurvor osv..säljer allt du kan tänka dig till nästan vilken hoj som helst.

/
When I read about people using stock suspension, stock steering dampers, I shake my head.

Do you also use the stock tires at a race track?? If so I bet you will not for long.

If the stock tires are not good enought for the track, why would you believe the stock suspension or the stock steering damper is??

To me having the bike is a hobby, I want to enjoy my hobby, not struggle with riding around the parts that do not work well enought.

Tocar lägg in lite bilder på när du ritar svarta streck med BMW eller Hondan från valfri bandag eller gata. Så vi får se hur styrdämparna jobbar.

Jag menar du är ju så cool så det måste finnas massor med bilder på dig när du kör. IFS har jag bara sett stillastående bilder på dina hojar.

Nu tycker jag att ni är lite stygga mot Toker, jag förstår honom tillfullo då jag har precis samma problem när jag skruvar ur min Crecent compact (60cc och 17mmförgasare)
den blir helvild i styret när jag åker med spinnande framhjul.
Problemet är som värst över 164km/h! Någon som vet vad som är fel

vissa personer är rätt larviga här på sporthoj. Lite mobbingattityd. Bara att ignorera.

må väl.

/Aki

Det stora problemet är att varje inlägg du skriver låter som ett troll. Om du kunde formulera dig som folk och kanske beskriva lite var problemet uppkommer. Hur fort går det och hur mycket gaspåslag har du, hur hårt håller du i styret och finns det någon typ av kurvor hojen inte gör så i?

Som det är nu skriver du som en allvetande, arrogant idiot—och din historia av sådana inlägg spelar givetvis roll också—och det påverkar hur folk svarar dig. Med tanke på att alla som kan köra riktigt fort vet att den som sitter på påverkar så enormt mycket mer än fjädringen så blir det inte det du skriver trovärdigt. Folk har kört skitfort med gamla R6:or som får styrfladder utan anledning på rakorna och en del kan knappt ta sig runt banan med dyra Öhlinare runt om.

Jag skulle rekommendera dig att ta dig upp till en licensträning nånstans (om nu inte en SMC-kurs lockar) och be nån av de riktigt snabba åka efter dig ett tag för att se hur du kör. Det kommer förbättra din körning enormt mycket mer än att köpa en ny styrdämpare för 10 000 kr.

Du har säkert en poäng. Jag tror det sättet du skrev första inlägget på som en del av "kritiken" började. Det var svårt att veta exakt hur du menade och det kändes inte så konstruktivt.

Har du testat att höja eller sänka gaffeln? Har du testat andra inställningar på dämpningen? Och om ja... Byt styrdämpare?
Googlar man så är det ju en del som anser att styrdämparen original är lite mjuk och duger mest till söndagsturer.

Jag skrev inlägget i frustration efter en åktur och var riktigt förbannad att den inte fungerade lika bra som hondan(hela hojens uppträdande).
Fjädring och dämpning har jag först ställt in enl instruktionsboken, med hänsyn tagen till vad man väger.
Sen läste jag en artikel om BMW´n i och de beskrev den som idealisk att köra på vanliga , lite dåliga /gropiga vägar, då fjädringen sväljer det mesta. Men vid hårdkörning rekommenderade de en betydligt annorlunda inställning, som de kommit fram till genom att köra i Frankrikes bergspartier i högfart och på bana.
Men hojen blev då stenhård och man flög nästan av på svenska tjälskadade vägar, då mjukade jag av till ett mellanting mellan dessa inställningar. Detta fungerar utmärkt vid vanligt snabb körning, men inte vid bus. Jag ser ingen glädje till att ligga +200 på motorväg eller övrig rak väg, utan kör mycket på landet, där jag har vägar som är 2-4km långa med utmärkt asfalt inga bilar och bara åker på sidorna, mycket kurvigt blandat med mellanlånga raksträckor med kommande väldoserade kurvor. Där kör jag och försöker köra snabbare och snabbare med tidtagning, har bromsat på mig flera ggr och fått köra ut på åkern, men allt är så slätt att det inte blir ett märke på hojen.

Nu har jag ju fått tillgång till information om att styrdämparen är för mjuk, bara grejen att den inte går att justera är ju mycket märkligt, med tanke på hur olika människor kör.

Hondan är helt överlägsen att köra fort med!!

200k!? Var köpte du din hoj nånstans egentligen?
Tror du blivit blåst på några tiotusingar :)

Synd att du aldrig sett BMW´s tillbehörskatalog:tungan

Last edited:
Jag noterar att det verkar att finnas en hel dek avundsjuka i den här tråden :D

BMW har ju för första gången gjort en riktigt frän cykel (förutom dn förra fräna med kompressor från 1938) Själv skulle jag gärna åka..

Tocar lägg in lite bilder på när du ritar svarta streck med BMW eller Hondan från valfri bandag eller gata. Så vi får se hur styrdämparna jobbar.

Jag menar du är ju så cool så det måste finnas massor med bilder på dig när du kör. IFS har jag bara sett stillastående bilder på dina hojar.

Jag har inget mer att bevisa vid min ålder, de som känner mig från olika forum från 2000-2001, vet om de "utmaningar jag tog" från sporthojsgänget (de har sett de svarta strecken fast jag körde med skjuts). Det höll på att sluta riktigt illa för några icke namngivna personer, så jag fick ett rejält uppvaknande om vad jag höll på med och sedan hamnade min son i rullstol efter en MC-olycka i 50/km/tim utan att ha kört på något. That´s it!

Har nu levet helvetes liv med BMW och tillslut erkände de att det finns problem.

Tyvärr är det ju så när man köper en förstagenerationsprodukt.
Det kommer alltid att finnas irriterande fel även om grejen är hur bra som helst i övrigt.
Du får hoppas på en återkallelse, fortsätt att gnälla på BMW och hoppas att de tar tag i problemet så du slipper pröjsa själv.

Orkar inte gå ut i garaget och titta, men går det inte att byta oljan i dämparen till lite tjockare? Ett trix som funkar på många öhlinsdämpare iaf!

Säg till om du får någon kompensation! Typ kostnaden för en ny dämpare, då vill jag oxå ha samma deal! Kan tänka mig att hojen blir lätt ut ur kurvorna. Den går ju som ett as!

Last edited:
Hade jag råd skulle jag gärna köpa en bmw 1000rr el aprilia rsv4.....
men nu jobbar inte på bank så.... får hålla tillgodo med det man har....

har sagt det förut, säger det igen.... : Det viktiga är inte vad man åker på, utan hur roligt man har...... (själv el i grupp) ........ sååå äreee..... mvh // Magnus....:tummenupp

Jag skrev inlägget i frustration efter en åktur och var riktigt förbannad att den inte fungerade lika bra som hondan(hela hojens uppträdande).
Fjädring och dämpning har jag först ställt in enl instruktionsboken, med hänsyn tagen till vad man väger.
Sen läste jag en artikel om BMW´n i och de beskrev den som idealisk att köra på vanliga , lite dåliga /gropiga vägar, då fjädringen sväljer det mesta. Men vid hårdkörning rekommenderade de en betydligt annorlunda inställning, som de kommit fram till genom att köra i Frankrikes bergspartier i högfart och på bana.
Men hojen blev då stenhård och man flög nästan av på svenska tjälskadade vägar, då mjukade jag av till ett mellanting mellan dessa inställningar. Detta fungerar utmärkt vid vanligt snabb körning, men inte vid bus. Jag ser ingen glädje till att ligga +200 på motorväg eller övrig rak väg, utan kör mycket på landet, där jag har vägar som är 2-4km långa med utmärkt asfalt inga bilar och bara åker på sidorna, mycket kurvigt blandat med mellanlånga raksträckor med kommande väldoserade kurvor. Där kör jag och försöker köra snabbare och snabbare med tidtagning, har bromsat på mig flera ggr och fått köra ut på åkern, men allt är så slätt att det inte blir ett märke på hojen.

Nu har jag ju fått tillgång till information om att styrdämparen är för mjuk, bara grejen att den inte går att justera är ju mycket märkligt, med tanke på hur olika människor kör.

Hondan är helt överlägsen att köra fort med!!

Synd att du aldrig sett BMW´s tillbehörskatalog:tungan

Den har man läst och dregglat sig igenom :kär Man vill ha typ ALLT:tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden