irql_not_less_or_equal

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
R2 skrev:
2688890 du menar att det heter nått annat va?
för åt helsike gick det igen nyss.

"page_fault_in_nonpaged_area" är det som kommer oftast nu
och ihop med det: "win32k.sys adress bf804925***** base at bf800*** datestamp 43446a****
Hahah, då är det illa :tomten

Jag har ingen aning om vad som kan fela nu..

Testat ominstallera windows eller kört en linux live cd med endast det bra minnet i?

Om minena är dåliga och du kör windows finns det risk för att filer förstörs.

Sen om grafikortet inte kyls bra med kan det också skapa problem. Lossa datorns ena sida och använd tex en bordsfläkt där och se om det blir någon skillnad.

hulkenstrong skrev:
2688901 Testat ominstallera windows eller kört en linux live cd med endast det bra minnet i?

Om minena är dåliga och du kör windows finns det risk för att filer förstörs.

Sen om grafikortet inte kyls bra med kan det också skapa problem. Lossa datorns ena sida och använd tex en bordsfläkt där och se om det blir någon skillnad.
ska ominstallera och kolla om det hjälper.
just nu testar jag utan ljudkort, flytten av det i morse startade ju allt.
grafikkortet har alltid spökat ja,måste bytas.
flyttade ljudkortet för att få mer space under grafikkortsfläkten.
burken är öppen och det är svalt i rummet.

men det här irql_not_less_or_equal, tyder inte det på irq konflikt?
enhetshateraren varnar inte för nånn konflikt men det där felmeddelandet ser ju ut att betyda "irqLEVEL inte lågt nog eller samma" ...

hur ändrar man irq manuellt i xp?

Last edited:
R2 skrev:
2688916 ska ominstallera och kolla om det hjälper.
just nu testar jag utan ljudkort, flytten av det i morse startade ju allt.
grafikkortet har alltid spökat ja,måste bytas.
flyttade ljudkortet för att få mer space under grafikkortsfläkten.
burken är öppen och det är svalt i rummet.

men det här irql_not_less_or_equal, tyder inte det på irq konflikt?
enhetshateraren varnar inte för nånn konflikt men det där felmeddelandet ser ju ut att betyda "irqLEVEL inte lågt nog eller samma" ...

hur ändrar man irq manuellt i xp?

Med tanke på att du hadde minnesfel innan så vet man aldrig. Men irq_noblabla kan var irq konflikt men då bör det nollställas iom en ominstallation av windows med. Men vill du minimera risken för irq krockar (väldigt länge sen man fick uppleva sånna problem på nyare datorer) såp lossa alla extra pci kort och inaktivera allt onödigt i bios. Sen aktiverar/installerar du en sak i taget.

hulkenstrong skrev:
2688930 Med tanke på att du hadde minnesfel innan så vet man aldrig. Men irq_noblabla kan var irq konflikt men då bör det nollställas iom en ominstallation av windows med. Men vill du minimera risken för irq krockar (väldigt länge sen man fick uppleva sånna problem på nyare datorer) såp lossa alla extra pci kort och inaktivera allt onödigt i bios. Sen aktiverar/installerar du en sak i taget.
ja det är ju ett sätt, tar tid men va fan det måste ju fixas igen :-)

tack för hjälpen, jag ger upp för idag.

btw, det gjorde ingen skillnad med ljudkortet ur :mad: :huvet :brinnerup :4skrika :censored :kulspruta :pangihuve :argpådato :argpådato :tummenner

Last edited:
jadu.. hur du löser det .. de vettifan :va jag hade mest lite flyt när ja hittade de dåliga minnet..

heimdal skrev:
2689355 jadu.. hur du löser det .. de vettifan :va jag hade mest lite flyt när ja hittade de dåliga minnet..

jag tycker att memtest 86 är ett konstigt prog, eller så är det inte felpå mina minnen.
var för sig är dom felfria i testet,men i windows funkar det inte.
ihop får de flertaler error.

grafikkortet har ju minne,kan det vara det?

test på båda minnena indikerar mycket fel

Bifogat

• 63error.jpg
    63error.jpg
    36 KB · Visningar: 41
Det kan ju vara så tråkigt att du sabbat moderkortet när du drog ur och tryckte i ljudkortet. Av erfarenhet vet jag att de där små kopparbanorna inte håller för speciellt mycket.:gnissla

(Av samma erfarenhet vet jag också att Windows beter sig väldigt lustigt när moderkortet har börjat tramsa sig...:näsblod )

Som någon redan sagt skulle jag börjat med att testa med andra minnen. Du kan också köra igång minnestest-programmet och se vad som händer om du trycker lite försiktigt här och var för att se om där har blivit något glapp på moderkortet.

Nästa steg om du inte kan generera fel på din "hela" minnesmodul:
Det kan ju kanske ha hänt så knasigt att din Windows-installation har gått åt pipan pga alla blåskärmar du fått.
Prova att bara köra med den "riktiga" minnesmodulen och kör igång med en Linux-LiveCD och lek runt för att se om något havererar. (Det sabbar inte grejorna du har på din hårddisk, så det kan vara värt att testa innan du gör en ominstallation av Windows....om det nu kör OK med LiveCD.n vill säga.)
...eller installera om Windows direkt om du inte har något speciellt på burken. Det kan ju inte gå mer än åt h###.

R2 skrev:
2689912 test på båda minnena indikerar mycket fel
Men du vet ju att när du kör memtest med det ena minnet så får du inte fel. Testat att köra med bara det andra med?

Du kan ju prova att sätta minnet i en annan slot eler vad det kallas på moderkortet med.

efter förra inlägget testade jag och startade cs, jojo mänsan, spelat sen den inläggs tidpunkten till nyss utan ras.
alltså en timma, sen blåskärm.
har kört båda minnena separat utan error, ihop = massor error, men i windows crashar det..

"crash efter en minut"
..varken jag kör ena eller andra eller båda.

win32k.sys står det kan vara orsak, "k" kernel?

xp skivan har fåttfötter, jagar annan nu.
hämtat garagedatorn nu också.

Last edited:
R2 skrev:
2690050 efter förra inlägget testade jag och startade cs, jojo mänsan, spelat sen den inläggs tidpunkten till nyss utan ras.
alltså en timma, sen blåskärm.
har kört båda minnena separat utan error, ihop = massor error, men i windows crashar det..

"crash efter en minut"
..varken jag kör ena eller andra eller båda.

win32k.sys står det kan vara orsak, "k" kernel?

xp skivan har fåttfötter, jagar annan nu.
hämtat garagedatorn nu också.
Prova att formatera skiten :tummenupp

npf.sys efter denna crashen.

tack för er hjälp. :tummenupp

phuu
skönt at kunn skriva utan stress.
garagedatorn är online nu.
ska surfa runt på detta i lung och ro nu.

men visst va det jävla mysko att conterstrike kunde gå i en timma,
men windows rasar på ett par minuter, windows ligger ju bakgrunden när man pelar.
:huvet
ominstall gäller nu först.. tack för er hjälp så länge. :tummenupp

andersbrink skrev:
2690199 Vad är det för moderkort, propp och minnen?
Hårdvara:
moderkort: QDI Platinix 2D , med "eget" ljud
processor: intel P4 1800
512ddr , 2st 256 twinmos 2100 cl2,5
Leadtek WinFast A280 LE / NVIDIA GeForce4 Ti 4200, AGP8X, 128MB DDR
ljudkort: soundblaster live

hittade detta i nått forum och följer det nu:
"Problemet är att det finns många olika fel som kan ge just detta felmeddelande. Oftast beror det på att det sker minnesfel i samband med en drivrutin. Minnestestprogrammen testar inte minnesöverföring via DMA till andra enheter och visar kanske därför inte problemet.

Jag skulle i första hand testa med att köra en live-cd av Linux för att se om det uppstår några problem där som kan tyda på hårdvarufel. Finns det inga synliga fel så pröva med att installera om sp2 från CD eller dyl. Glöm inte att köra en fullständig disktest. Tänk på att badblocks i swapfilen också kan ge sådana problem så pröva med att stänga av swapen i windows, boota om, radera swapfilen, kör disktest, aktivera swapen igen (många problem kräver detta). Tänk på att du måste ha minst 256 meg för att kunna köra windows utan swap, annars kör i felsäkert läge
."

Last edited:
Tycker det låter som att du har ett trasigt mammakort. Statisk elektricitet kan göra massor. Har själv råkat ut för det:gnissla

nu tänkte jag ominstallera xp, men först vill jag veta 100% vad som händer med emailen då.
försvinner skiten eller vad?

har provat att exportera men microsofts skit funkar ju ytterst dåligt på just det i outlookexpress.

rekommendera gärna ett program för detta, finns väl nått som heter 123?

Jag kan flytta filerna manuellt till en annan hårddisk, men funkar det att flytta tillbaka sen bara?
gäller .dbx, .wab och .iaf

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!