irql_not_less_or_equal

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
nu får skitburken vila ett tag, kör på en gammal.

sista jag provade va att köra xp repartion, möjligen blev den en aning stabilare, men crsahar ändå.
så hårdvara verkar ju troligare än någonsin.

tackar för er hjälp, behövs troligen igen lite senare.

Dags att uppgradera? En klockad Athlon 3500+ AM2, M2N-E med M2N-Sli bios och 2x512Mb DDR2-PC4200 räcker väldigt långt. 1000+800+1000 och du har något som räcker väldigt länge.

andersbrink skrev:
2692932 Dags att uppgradera? En klockad Athlon 3500+ AM2, M2N-E med M2N-Sli bios och 2x512Mb DDR2-PC4200 räcker väldigt långt. 1000+800+1000 och du har något som räcker väldigt länge.
tack men jag avvaktar.

nu jävlar kan den stå på i felsäkert läge i timmar, ingen crash alls så än så länge.
utesluter det nått?

R2 skrev:
2696275 tack men jag avvaktar.

nu jävlar kan den stå på i felsäkert läge i timmar, ingen crash alls så än så länge.
utesluter det nått?

Inte ett jota. Iom att datorn inte arbetar så kan du inte utesluta någoting alls.

Kör igång Orthos/Prime95 i "blend" läget som belastar cpu OCH minne 100% så vet du om burken är okej. En 1Gb USB minnessticka för 250 pix är perfa att lägga bra-å-ha-prylar på - om nätverk etc inte är igång.

Jag hade precis samma felmeddelande i mina burkar, jag körde memtest och fick några fel.
Efter att jag bytt 2 stickor så har burkarna funkat utan blåfönster sedan dess...

andersbrink skrev:
2696453 Inte ett jota. Iom att datorn inte arbetar så kan du inte utesluta någoting alls.

Kör igång Orthos/Prime95 i "blend" läget som belastar cpu OCH minne 100% så vet du om burken är okej. En 1Gb USB minnessticka för 250 pix är perfa att lägga bra-å-ha-prylar på - om nätverk etc inte är igång.
svårt att hålla fingrarna bort..

körde prime och fick detta efter ett par sekunder:
test 1 4000 lucas-Lehmer iterations of M19922945 using 1024K FFT length
FATAL ERROR rounding was 0.5, expected less than 0.4
hardware faliure detected, cusult stress.txt
turure test ran 0 minutes - 1 error, 0warnings
execution halted

i tress.txt står det en hel del, hann inte läsa hela innan ras.

vet ju att jag kört prime tidigare vid grafikproblem (på samma burk) och ett par sekunder är ju inte så länge..

kört ett par gånger med samma resultat, kör ett av de andra lägena, med nästan bara cpu belastning nu, igång flera minuter så här långt.

edit
test8000, 1 .2.3.4. och 560000 1,2, klart
på 3 så vart det fatal error igen efter 23 minuter, detta va ett "small FFTs" test (maximum fpu stress, data fits in l2 cache, ram not tested much)

FATAL ERROR: resulting sum was -2649830171490584, expected: 2328240770833.942

edit 2

"in large FFT" test rasar direkt också.

Last edited:
R2 skrev:
2698215 svårt att hålla fingrarna bort..

körde prime och fick detta efter ett par sekunder:
test 1 4000 lucas-Lehmer iterations of M19922945 using 1024K FFT length
FATAL ERROR rounding was 0.5, expected less than 0.4
hardware faliure detected, cusult stress.txt
turure test ran 0 minutes - 1 error, 0warnings
execution halted

i tress.txt står det en hel del, hann inte läsa hela innan ras.

vet ju att jag kört prime tidigare vid grafikproblem (på samma burk) och ett par sekunder är ju inte så länge..

kört ett par gånger med samma resultat, kör ett av de andra lägena, med nästan bara cpu belastning nu, igång flera minuter så här långt.

edit
test8000, 1 .2.3.4. och 560000 1,2, klart
på 3 så vart det fatal error igen efter 23 minuter, detta va ett "small FFTs" test (maximum fpu stress, data fits in l2 cache, ram not tested much)

FATAL ERROR: resulting sum was -2649830171490584, expected: 2328240770833.942

edit 2

"in large FFT" test rasar direkt också.

Du har problem med din hårdvara. Dags fixa andra minnen och kolla över cpun. Och för skjuton gör en 100% ominstallation av xp inte bara en reparation.

Nolla bioset.
Klocka ner minnena och cpun. Kör memtest. Allt ok.
Formatera och installera xp eller vad nu nu vill ha.
Kör prime Rekomenderar Torture test och valet custom sen värdet på memory to use ska vara ca 50-75% av vad du har i datorn. Får du error välj torture och sen small FFTs fortfarande fel. Kolla cpuns värme och klocka ner den lite till.

Jag tror mindre på att XP behöver installeras om. Gör som ovanstående inlägg, klocka ned allt som går att klocka ned. Oftast finns det en Fail-Safe default-setup i bioset.

framsteg ??

igår tog jag isär allt, kablar kort , rubbet
satta ihop minimalt nödvändigt som behövdes för att kunna starta.
en hårddisk
ett minne
ett annat grafikkort

körde Prime95 och fick ERROR tämligen omgående.

Idag köpte jag ett corsair 512mb.
i övrigt samma hårdvara i burken som igår, minus det gamla 256 minnet.
nu har prime95 vart igång en 20min, 5 tester avklarade.

ska ju låta testet gå länge, men har jag hittat problemet tro?

5½ timma med prime95 "blend" nu, inget fel.

börjar tro på detta nu.

Last edited:
Hepp! Då är det dags att börja klocka igen då ser jag! :tummenupp

Jag har slitit med ett P5N32-Sli SE Deluxe men får inte FSB att orka över 325 MHz, dvs 1300 MHz så min E6300 går bara i 2275.

Nån som vill köpa ett billigt moderkort som skulle passa ypperligt för en P4 D 805 eller D 820 där multipliern är mycket högre, 20 respektive 14. Minneshanteringen på det däringa Sli-kortet är bland de bästa som kan köpas för pengar. Typ klocka till + 4 GHz för en spottstyver. Kräver dock DDR2, t.ex. Corsair Valueram klockar jag till 960 Mhz (specade för 667) med 5-4-4-12.

Moderkortet, 800 pix plus frakt.

Propparna D 805 och D 820 kostar lappen jämt sprillans nya.

Har även ett M2N32-Sli Deluxe WiFi till salu för 1400 och en passande AMD 4600+ AM2 propp för 1400 pix - som klarar av att köra 2760 stabilt. Prylarna har gått på sin höjd 30 timmar totalt.

tillbaka på burken i fråga nu, hoppas det håller sig

1000 tack till er för hjälp och råd. :tummenupp :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!