iPod istället för papper och penna?

Jag håller med Richo. Det är bra att skolan hänger med i utvecklingen för en gång skull. När jag gick ur gymnasiet för 10 år sedan var utbildningen hopplöst efter. Det var bara ren tur att man hade dator hemma så man fick någon datavana. Att lära sig Excel, vilket var det enda man fick lära sig på datakunskapen var föga användbart när man kom ut på verkstadsgolvet där allt är datoriserat.

Att lära sig skriva går lika bra på en läsplatta som med papper och penna då du kan skriva med en "penna" på läsplattan.
Och det kommer bli billigare med plattan och laptop'en istället för böcker då snart alla böcker finns digitalt och tekniken blir billigare att köpa in.
Har själv en son som iofs bara börjat på dagis en men hoppas för guds skull att skolan håller sig uppdaterad när det är dags för honom.

Allt du kan göra med papper och penna kan du gör på en platta .
Och själv behöver jag i mitt dagliga liv aldrig skriva med papper och penna.

Och för övrigt låter många av er som dom gamla gubbarna på verkstadsgolvet (som fortfarande efter att första felsökningsdator kom för ca 15 år) muttrar över att man måste använda laptop'en för att reparerar bilarna.

Välkomna till 2000 talet det går bara fortare hädanefter.

Last edited:
Jag håller med Richo. Det är bra att skolan hänger med i utvecklingen för en gång skull. När jag gick ur gymnasiet för 10 år sedan var utbildningen hopplöst efter. Det var bara ren tur att man hade dator hemma så man fick någon datavana. Att lära sig Excel, vilket var det enda man fick lära sig på datakunskapen var föga användbart när man kom ut på verkstadsgolvet där allt är datoriserat.

Att lära sig skriva går lika bra på en läsplatta som med papper och penna då du kan skriva med en "penna" på läsplattan.
Och det kommer bli billigare med plattan och laptop'en istället för böcker då snart alla böcker finns digitalt och tekniken blir billigare att köpa in.
Har själv en son som iofs bara börjat på dagis en men hoppas för guds skull att skolan håller sig uppdaterad när det är dags för honom.

Allt du kan göra med papper och penna kan du gör på en platta .
Och själv behöver jag i mitt dagliga liv aldrig skriva med papper och penna.

Och för övrigt låter många av er som dom gamla gubbarna på verkstadsgolvet (som fortfarande efter att första felsökningsdator kom för ca 15 år) muttrar över att man måste använda laptop'en för att reparerar bilarna.

Välkomna till 2000 talet det går bara fortare hädanefter.

När jag gick ut gymnasiet hade vi haft datakunskap, och dator hemma har jag haft sedan 80 talet, Internet har jag haft sedan det var svart text på gråa sidor...

Så hur du kan få det till att vi (jag) låter som gamla gubbar (vilket jag förvisso är) som gnäller över teknikutveckling vet inte jag, teknikutveckling är bra!

För den sakens skull kommer det aldrig att bli omodernt att skriva på papper med penna, och datorer och plattor lär sig ungarna att använda ändå.

Det är bättre att skolorna lägger pengarna på en extra stödlärare eller vettiga redskap på gympan och i slöjdsalen, för plattorna är inte gratis och dom kommer att gå sönder.

10 år gamla böcker fungerar precis lika snabbt och bra som den dagen dom trycktes, plattorna har hållbarhet som mellanmjölk, för inte kan väl ungarna ska ha 3 år gammal teknik?

Högstadiet fick jag skrivmaskinslära. Hade man tur så fick man en av de där nya fina som klarade av att radera... DÅ hade jag haft vic 20, commodore 64 och de flera av mina kompisar hade haft Amiga hemma i flera år redan.
Jag var van vid att man kunde trycka på fel tangent någon gång och att det inte var någon fara. Jag fick väldigt dåligt betyg i denna lära. Inte för att jag var långsam utan för att jag inte klarade av att skriva 3 A4 med text på en viss tid utan att trycka fel någon gång.

Året därefter tog man bort skrivmaskinslära för att man insåg att det var att bakåtsträva.
Skolan hade fått över lite pengar och köpte in begagnade datorer ala "Compis"
Skärmen kunde rita grönt i några nyanser. Vid det här tillfället fanns det inga tveksamheter att compis var INTE här för att stanna. Datorerna var från 85 ca och nu var året 1993.
COMPIS (förkortning av COMPuter In School) var en svensk dator som utvecklades av Telenova. http://sv.wikipedia.org/wiki/COMPIS

Vid den här tidpunkten hade Intels 386 funnits i 6-7 år och 486 3-4 år, det stod klart för de flesta med huvudet å skaft att detta var framtiden.
Nåja när vi ändå pratar om erfarenheter och skola.

Paddan kan i övrigt ersätta hjälplärare till stor del.
Vet inte hur många mattelektioner man satt i nästa hela lektionen och räckte upp handen.

30 elever på 60 minuter och över hälften ville ha hjälp. Läraren hade 4 minuter med varje elev. Alltid var det någon efter lektionen som inte fattade ett jota.
Utveckla programvara som hjälper mer. Interaktivt. och dessutom möjlighet att googla om du ändå inte förstår.

Självklart ersätter det inte en lärare men ett jävla stöd är det!

När jag gick ut gymnasiet hade vi haft datakunskap, och dator hemma har jag haft sedan 80 talet, Internet har jag haft sedan det var svart text på gråa sidor...

Så hur du kan få det till att vi (jag) låter som gamla gubbar (vilket jag förvisso är) som gnäller över teknikutveckling vet inte jag, teknikutveckling är bra!

För den sakens skull kommer det aldrig att bli omodernt att skriva på papper med penna, och datorer och plattor lär sig ungarna att använda ändå.

Det är bättre att skolorna lägger pengarna på en extra stödlärare eller vettiga redskap på gympan och i slöjdsalen, för plattorna är inte gratis och dom kommer att gå sönder.

10 år gamla böcker fungerar precis lika snabbt och bra som den dagen dom trycktes, plattorna har hållbarhet som mellanmjölk, för inte kan väl ungarna ska ha 3 år gammal teknik?

Skrivmaskinsläran var ju inte helt onödig, man lärde ju sig skriva ordentligt på ett tangentbord och de ser ju likadana ut då som nu i princip, med lite fler funktioner.

Om varje elev får en platta var i en klass på 20 blir det 80 papp. Låt tro att den håller ett år så skulle det motsvara kanske 0,5h/månad per elev i undervisning av en lärare eller spec.pedagog.

Men i tråden värkar inte det vara en positiv syn till ny teknik.

I min mening är grundskolan för att lära ut grundläggande kunskaper och förbereda för framtida jobb. Så varför inte hålla sig upp to date med hur en stor del av mänsklighetens vardag ser ut.
Och när nästa alla arbetsplatser använder ny teknik för att underlätta arbetet varför ska inte skolan gör det?
Möjligheterna med en "platta" är oändliga.

När jag läste artikeln om skolan som infört plattorn så var min första tanke den samma som din. Va tusan klart dom ska lära sig skriva med papper och penna. Men det hela fastnade i bakhuvudet och jag har gått och grunnat på det hela och kan inte släppa det riktigt.
Fördelen med plattor är i min mening riktigt stor.
Och så fort som information ändras och uppdateras så ställer jag mig undrande ur upp to date en 10 år gammal bok är. Medan du med plattan kan ha den senaste informationen.
Och rent kostnadsmässigt är jag osäker på.
Böcker är inte billiga och hur många böcker måste varje elev ha ett eget ex av i varje årskurs?
Och om man ska dra det till sin spetts vad kostar skrivböcker, pennor och sudd.
Så har vi den moderna miljöaspekten. Vad är mest miljömedvetet . Papper eller elektronik? Jag vet inte men skulle vara intressant om någon orkade räkna på det hela.

Summa kardemumma. Jag anser att läsplatta och laptopp är framtiden i skolan. Det finns mer fördelar en nackdelar som jag ser det. Sen får framtiden utvisa vad det blir av det hela.

Last edited:
Men i tråden värkar inte det vara en positiv syn till ny teknik. Det finns mer fördelar en nackdelar som jag ser det. Sen får framtiden utvisa vad det blir av det hela.

Fast med papper och penna och en lärare som rättar det man skriver skulle folk lära sig att "värkar" har kvinnor som ska föda barn...

Det ser jag som en fördel.

Fast med papper och penna och en lärare som rättar det man skriver skulle folk lära sig att "värkar" har kvinnor som ska föda barn...

Det misslyckades tydligen med då jag har lärt mig med papper och penna. Platta hade kanske funkat bättre.

Last edited:
Man behöver ju inte sitta och skriva med papper och penna varje dag oavbrutet för att lära sig göra några streck på ett papper som blir ord. Det är inte där framtiden ligger. Självklart kommer alla ungar att lära sig sig skriva ändå.

Ge dom så mkt teknik dom mäktar med. Det går ändå inte att ersätta känslan av att rita, bygga eller skriva för hand.

Jag tykcer det va vansinne när man gick över till papper och penna, griffeltavla va mycket bättre och skriftrullar va till och med ännu bättre... eller?

Men frågan är om det är tekniken eller metoden som är det viktiga?
När det t.ex. gäller hjälpmedel för dyslektiker så har man länge legat före resten av undervisningen tekniskt.

Allt va bättre förr:

Bifogat

• 300px-Anglosaxonrunes.svg.png
    300px-Anglosaxonrunes.svg.png
    26.9 KB · Visningar: 44
Något jag tyckte var intressant var att när sambons syrras unge (2år) fick en iphone i handen så verkade hon greppa direkt hur den funkade, dra och peka mm.. jag tror att om 10 år kommer man inte använda papper och penna i samma utsträckning som idag, men det kan ju ändå vara bra att kunna skriva "old school"

Så istället för en lektion i datorkunskap så kunde ungarna haft lektion i "skrivkunskap"

Det misslyckades tydligen med då jag har lärt mig med papper och penna. Platta hade kanske funkat bättre.

Nej, en platta hade inte förstått om det var ordet värkar eller ordet verkar som hade passat in i sammanhanget, den hade gett rätt på båda.

En platta ger rätt för "en brun hårig sjuk sköterska" där det ska stå "en brunhårig sjuksköterska" för alla orden i båda meningarna är korrekt stavade.
(börjar ni se något samband med datorgenerationen här)

Nej, en platta hade inte förstått om det var ordet värkar eller ordet verkar som hade passat in i sammanhanget, den hade gett rätt på båda.

En platta ger rätt för "en brun hårig sjuk sköterska" där det ska stå "en brunhårig sjuksköterska" för alla orden i båda meningarna är korrekt stavade.
(börjar ni se något samband med datorgenerationen här)

Men det har till största delen att görs hur mycket man läser och kvalitén på det.

Forum som detta är knappast att räkna som kvalitativt vad det gäller skriftspråk.

Kan plattorna användas så att småbarnen lär sig läsa tidigare och inte tappar intresset som min generation och dom efterföljande gjorde, är det en stor vinst.

Men det har till största delen att görs hur mycket man läser och kvalitén på det.

Forum som detta är knappast att räkna som kvalitativt vad det gäller skriftspråk.

Kan plattorna användas så att småbarnen lär sig läsa tidigare och inte tappar intresset som min generation och dom efterföljande gjorde, är det en stor vinst.

Nu vet inte jag vad du är för generation, men i min generation lärde man sig att läsa innan man började skolan i stor utsträckning och det berodde inte på att hjärnan var direktkopplad till Youtube och 253 sattelitv kanaler utan på att man läste serietidningar och böcker, du vet tryck på papper.

Mina barn lärde sig också att läsa hemma, i böcker.

Jag tror inte att det blir läst speciellt mycket på en platta, det blir nog mest klickat på ikoner och sprättat fåglar.

En enkel e-bok däremot hade ju kunnat vara en bra sak, den har ju inga distraktioner förutom läsandet

Nu vet inte jag vad du är för generation, men i min generation lärde man sig att läsa innan man började skolan i stor utsträckning och det berodde inte på att hjärnan var direktkopplad till Youtube och 253 sattelitv kanaler utan på att man läste serietidningar och böcker, du vet tryck på papper.

Mina barn lärde sig också att läsa hemma, i böcker.

Jag tror inte att det blir läst speciellt mycket på en platta, det blir nog mest klickat på ikoner och sprättat fåglar.

En enkel e-bok däremot hade ju kunnat vara en bra sak, den har ju inga distraktioner förutom läsandet

Det är ganska enkelt att ta bort spel på plattorna och ser inte skillnaden i att läsa på papper eller en skärm, förutom att jag föredrar papper.

Sen finns det ju ett gäng pedagogiska spel som stimulerar lärande.

Mycke snack om skrivstil här, vem bryr sig om det egentligen? Som någon sa så handlar det inte om antingen eller. Det finns områden där det digitala inte kan ersätta det analoga, men på många punkter är det bara dumt att ignorera de tekniska framstegen. Dessutom lär man sig bättre om man har roligt, och om man dessutom har god tillgång till information ökar möjligheten till lärande. Att man skulle kunna byta ut papper och penna helt är dock så puckat så man blir mörkrädd, de personer som uttrycker sådana ideer borde låsas in och tvingas läsa på om vad forskningen de senaste decennierna kommit fram till. Om de är snälla får de använda en läsplatta.

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back