iPod istället för papper och penna?

en dator ersätter väldigt mycket av böckerna under många år , faktaböcker är helt bortkastat tillexempel , däremot så övningsböcker och dylikt kommer att behövas .. så ja , jag gissar att datorer eller läsplattor blir billigare i längden när skolan anpassat sig.

en dator ersätter väldigt mycket av böckerna under många år , faktaböcker är helt bortkastat tillexempel , däremot så övningsböcker och dylikt kommer att behövas .. så ja , jag gissar att datorer eller läsplattor blir billigare i längden när skolan anpassat sig.

Min dotter går en gymnasieutbildning där alla på skolan får en laptop, på tre år har majoriteten fått den utbytt minst en gång samt reparerad/ominstallerad ett par gånger, jag säger inte att lågstadieelever är sämre på att sköta om sina prylar eller att en padda är känsligare, men jag betvivlar starkt att man tjänar igen kostnaden, speciellt inte om man ändå ska ha böcker.

åja , den som lever får se ... blir det för dyrt eller tillomed dyrare än endast böcker så lär systemet med datorer åt alla elever skrotas fortare än kvickt ... även om undervisningen visar sig ha blivit bättre ... i slutändan så är det politiker som håller i plånboken :3freak

Som förälder så skulle jag mer än gärna vara med att bekosta endel om mitt barn sabbar sin utrustning som han behöver i det dagliga skolarbetet (och nej,det gäller inte boken som ramlar i bitar efter ha vart i omlopp i 10 år...) ... dvs föräldrar kanske blir tvugna att faktiskt lära sina barn att vara rädda om grejjerna .. en dator eller läsplatta går inte sönder om man inte grovt misshandlar den eller använder den på fel sätt , det gör däremot en bok som har en högst begränsad livslängd,en bok slits naturligt när man använder den.

åja det är mina 2 cent , tycker det är kul att faktiskt utvecklingen går framåt och att skolan vågar pröva nya grepp

åja , den som lever får se ...
en dator eller läsplatta går inte sönder om man inte grovt misshandlar den eller använder den på fel sätt , det gör däremot en bok som har en högst begränsad livslängd,en bok slits naturligt när man använder den.

åja det är mina 2 cent , tycker det är kul att faktiskt utvecklingen går framåt och att skolan vågar pröva nya grepp

1450 tryckte Gutenberg 200 exemplar av den här boken:

gbibel.jpg

Du har rätt, det finns bara 51 stycken kvar såvitt man vet.

Visst finns det en läromässig nytta med plattor, likväl som med en snowboard och en verktygslåda, men jag anser inte att skolorna ska locka elever genom att köpa ut utrustning för läromedelspengarna, i syfte att locka fler elever/få in fler elevpengar.

Det kunde ju räcka om det fanns ett par plattor i varje klassrum och eleverna alternerade med att använda dom.

Thorens Buisness school här i stan gav (förutom en laptop) alla elever betalda användare på en ungdomscommunity som hette Apberget, det kan man IOFS på en buissness school motivera med att eleverna ska lära sig att alla kan köpas, det är bara en fråga om pris...

Andra lockar med gratis spotify (kan ju motiveras som musikundervisning) och ytterligare skolor ger bort liftkort (idrott är viktigt)...

Sonen gick en maskinförarutbildning där skolan lovade datorer åt alla, men efter en omröstning bland eleverna avstod dom sina laptops mot att få nya maskiner på utbildningen istället.
Ingen av dom eleverna blev efterblivna som datoranvändare, tvärtom använder dom flesta maskinförarna i dag datorer till en mängd saker.

Last edited:
Jag är ledsen för att lärarna inte tvingade mig att skriva skrivstil :(. Skriver som en kråka men farsan säger att jag skriver bättre än gubbarna på verkstads golvet på hans jobb.

Jag är ledsen för att lärarna inte tvingade mig att skriva skrivstil :(. Skriver som en kråka men farsan säger att jag skriver bättre än gubbarna på verkstads golvet på hans jobb.

Det enda skrivstil gjorde för mig var att fucka upp min vanliga skrift ännu mer, och bitterfittan till lärare gjorde det inte roligare heller.
Var glad att du slapp det!

Skickat via Fap-a-talk

Behövs det fler distraktionsmoment i skolan? Det är färre mobiler och internetuppkopplingar som behövs i dagens skola så de kan koncentrera sig på att lära sig.

En läsplatta som bara är en dum behållare av läroböckerna kan jag däremot se som en stor fördel. Den ska dock inte ha några andra funktioner än just det.

Skriva och räkna för hand är basal kunskap som ska ingå i undervisningen redan från tidiga år.

Att ERSÄTTA papper och penna med ipad är ju vansinnigt, eftersom eleverna kan "klicka bort sig" väldigt enkelt så fort det blir jobbigt. -Vilket skulle leda till att eleverna utvecklar sämre tålamod, koncentration och större behov av direkt feedback jämfört med elever som arbetar med vanliga läromedel. De ungarna kommer få det sjukt jobbigt när dom väl ska använda vanliga läromedel.

Däremot fungerar det klockrent att komplettera med undervisning via ipad. Det gör vi ganska ofta i skolan där jag arbetar (jag är snart färdig specialpedagog). Problemet är bara att man måste ha koll på ungarna, då de som sagt gärna avbryter det svåra mattespelet och startar Need for speed shift i smyg. :D

Dessutom beror det ju på vad syftet är med den aktuella lektionen. Att lära sig skriva sammanhängande berättelser, där stavningen inte spelar någon roll, är ipaden grym till. Om man däremot ska lära sig rätta sig själv, blir ipaden (eller word för den delen) ett hinder, då tekniken gör det åt eleven. Så ser i alla fall jag på det hela.

Edit: För elever med dyslexi är paddan grym. Man kan få texten uppläst, alternativt få tal till text. Elever med synfel kan zooma in texten.

Last edited:
App för att öva handstil?

Varför skriva ut när du har paddan i näven?

Nu har folk i tråden talat om hur jävla dålig handstil dom har,TROTS ätt dom minsann fick slita med papper och penna i skolan.

Hur jävla kass hade inte dom varit om dom inte hade övat?

Hur kass handstil får man inte av att "swypa" på en pekskärm?
Vad det handlar om är att "köpa" elever till skolan genom att locka med saker.

Här i stan började en skola dela ut laptops till alla varpå alla andra skolor var tvungen att följa efter, pengarna tas från läromedelsbudgeten så snart sitter eleverna där med paddor och laptops men inga ämnesböcker, en polare går en utbildning nu där eleverna själva får skriva ut "böckerna" då dom bara går att köpa elektroniskt och skolan tillhandahåller inte skrivare.

880 sidor var senaste boken...

Men va fan!?! snälla sluta vara rostiga gamla gnällspikar!
Ni dissar alla fördelar som en iPad och deras nya iBook har att erbjuda med ett enda argument om att "Men dom kommer ju inte kunna skriva vacker skrivstil" SAMTIDIGT som majoriteten av er erkänner att eran egna skrivstil är antingen obefintliga eller förjävligt ful och svårläst.... BITCH PLEASE!....

hehe, det är nu man märker att medelåldern på sporthoj är 40+ och därav att det är till hälften bittra gamla gubbar som inte ens kör sporthoj.

App för att öva handstil?

Varför skriva ut när du har paddan i näven?

Jo, det finns en jättebra app för det som kallas papper och penna, drar ingen ström, kostar nästan ingenting och ger den där "äkta" känslan som en stylus mot glas aldrig kan ge...

Haha va i helvete lärde man sig skrivstil för egentligen, det enda jag kan komma på är att man skulle kunna utforma sin underskriftSignatur på ett bra/smidigt sätt

Jag har ALDRIG skrivit skrivstil sedan jag gick ut högstadiet. Ne, skrivstil kan dra åt helvete.

såja farfar. Lugn och fin.
Appen kan i viss mån ersätta en lärare. Ge dig tips på vad som kan förbättras och känna av vilka bokstäver du har mest problem med. Vilka böjningsformer som behövs övas och tipsa om eventuella sär skrivningar ;)
Eftersom hela sverige använder samma app så kan vi även standardisera så att alla bedöms lika istället för att en subjektiv gnällgubbe ala "Guw" ger bättre betyg till dem som gillar penna och papper.

Jo, det finns en jättebra app för det som kallas papper och penna, drar ingen ström, kostar nästan ingenting och ger den där "äkta" känslan som en stylus mot glas aldrig kan ge...

JA först fick man lära sig en stil. Sedan var den inte effektiv och hipp nog så då skulle man lära sig en nyare variant. Det slutade med att jag blandade friskt och skrev 3 olika stilar i en enda gegga. Tacka vet jag tekniska hjälpmedel!

Haha va i helvete lärde man sig skrivstil för egentligen, det enda jag kan komma på är att man skulle kunna utforma sin underskriftSignatur på ett bra/smidigt sätt

Jag har ALDRIG skrivit skrivstil sedan jag gick ut högstadiet. Ne, skrivstil kan dra åt helvete.

såja farfar. Lugn och fin.
Appen kan i viss mån ersätta en lärare. Ge dig tips på vad som kan förbättras och känna av vilka bokstäver du har mest problem med. Vilka böjningsformer som behövs övas och tipsa om eventuella sär skrivningar ;)
Eftersom hela sverige använder samma app så kan vi även standardisera så att alla bedöms lika istället för att en subjektiv gnällgubbe ala "Guw" ger bättre betyg till dem som gillar penna och papper.

Du tror fortfarande alltså att man kan ersätta skrivandet på papper med penna med skriva på glas med stylus?

Nog för att jag har ägt i princip varje skrivbar skärm sedan den första Palmen, men ingen har kommit i närheten av att vara som att skriva på papper.

Det är bra att omfamna ny teknik, det har jag gjort hela mitt liv, jag har ofta varit tidig med mycket av teknik, det är en annan sak att som en idiot förkasta allt utom den senaste tekniken bara för att man själv är handikappad.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back