iPod istället för papper och penna?

GuW verkar helt ha missat att det här handlar om tekniska framsteg FÖR STUDIER, alltså är det hela lite mer genomtänkt än att bara droppa en iPad med 1200 spel på till varje elev, utan om SKOLMATERIAL. (precis som många försvarsmakten har egna varianter av iPhone osv.)

Och vad är det som hindrar en lärare ifrån att läsa och rätta elevernas inlämningar/skrivningar/hemläxor bara för att det hela finns digitalt på en iPad eller i en molntjänst istället för skrivet för papper och penna, eller ännu mera troligt, UTSKRIVET från en dator.....

Tänk efter lite, släpp sargen och kom in i matchen :tungan

GuW verkar helt ha missat att det här handlar om tekniska framsteg FÖR STUDIER, alltså är det hela lite mer genomtänkt än att bara droppa en iPad med 1200 spel på till varje elev, utan om SKOLMATERIAL. (precis som många försvarsmakten har egna varianter av iPhone osv.)

Och vad är det som hindrar en lärare ifrån att läsa och rätta elevernas inlämningar/skrivningar/hemläxor bara för att det hela finns digitalt på en iPad eller i en molntjänst istället för skrivet för papper och penna, eller ännu mera troligt, UTSKRIVET från en dator.....

Tänk efter lite, släpp sargen och kom in i matchen :tungan

Fast det där är bara antaganden från din sida, visst, jag tror inte att dom kommer förinstallerade med Angry Birds, men jag tror inte heller att det är omöjligt för eleverna att installera det.

Och skolornas specialskrivna programvaror till iPad?
Jag tror inte det finns speciellt mycket sådant i dagsläget, och jag har svårt att tro att just den skolan har en heltidsanställd programvaruutvecklare för iPad som manglar ut program på marknaden.

Jag tror inte heller att dom avinstallerar stavningshjälpen på dom plattor som delas ut till eleverna och slutligen tror jag att det blir lättare för lärarna att strunta i att kolla resultatet manuellt när dom kan välja att låta datorn stavningskolla det inskickade materialet, och då är "en brun hårig sjuk sköterska" och "värkar" inte felstavat och slinker således igenom.

Men visst, det är en del antaganden från min sida, så vi vänder på steken, vad skulle nackdelen vara med att måsta använda penna och papper.
Vilken nackdel skulle det vara att lärarna manuellt fick läsa igenom 28 handskrivna papper, där eleverna med varierande handstil har plitat ner spretiga bokstäver?

Skulle eleverna bli alllvarligt handikappade vad avser att använda en platta senare i livet?

Hur har ni själva lärt er att använda plattan, ni som inte fick lära er det i skolan, har ni svårt för att skriva på en platta ni som tvingades skriva på papper?

Jag ÄR med i matchen, det är inte JAG som förkastar något, JAG säger att man ska lära sig båda delarna, DU säger att man ska förkasta att skriva med papper och penna för att man inte behver det i framtiden.

Att man skulle kunna byta ut papper och penna helt är dock så puckat så man blir mörkrädd, de personer som uttrycker sådana ideer borde låsas in och tvingas läsa på om vad forskningen de senaste decennierna kommit fram till.
Det har inte funnits Paddor de senaste decennierna, så hur kan den forskningen vara relevant?

Jag är väldigt nyfiken på vilken vetenskaplig rapport som skrivits under de senaste decenierna som uttryckligen visar på att iPad är ett dåligt utbildningsverktyg.
Förutsättningarna ändras liksom.

Last edited:
Jag är väldigt nyfiken på vilken vetenskaplig rapport som skrivits under de senaste decenierna som uttryckligen visar på att iPad är ett dåligt utbildningsverktyg.
Förutsättningarna ändras liksom.
Då tycker jag att du ska ta och läsa mitt inlägg en gång till, jättenoga. Jag har aldrig påstått att iPads och liknande skulle vara dåliga utbildningsverktyg, tvärtom. Vad jag pratade om var att de skulle kunna byta ut papper och penna helt vilket är befängt. Plattorna är inte såna revolutionerande uppfinningar att de kullkastar all forskning om hur människans psyke funkar och den kreativa processens mekanismer.

Last edited:
Samma idioter här som ens tycker ipads är en hyffsat bra idé är samma idioter som kommer få större idioter till ungar.

Bring it on. Blir ju kul att se vems ungar som hamnar på efterkälken sedan och får skitjobb ;)

Plattorna är inte såna revolutionerande uppfinningar att de kullkastar all forskning om hur människans psyke funkar och den kreativa processens mekanismer.
Enligt vilken rapport då?
Det är ganska mycket tyckande och ingen substans här (inkl. från mitt håll naturligtvis).

Men grejen är att vi vet inte. Det enda jag vet är att min iPad har program som i dagsläget näst intill kan ersätta penna och papper. Programmen är inte riktigt där. Men det är inte långt borta.

Enligt vilken rapport då?
Det är ganska mycket tyckande och ingen substans här (inkl. från mitt håll naturligtvis).

Men grejen är att vi vet inte. Det enda jag vet är att min iPad har program som i dagsläget näst intill kan ersätta penna och papper. Programmen är inte riktigt där. Men det är inte långt borta.

Men kunde det då inte vara bra att vänta med att gå över till undervisning på paddor tills dom är där, kanske köra papper/platta parallellt i tio år först?

Fast det där är bara antaganden från din sida, visst, jag tror inte att dom kommer förinstallerade med Angry Birds, men jag tror inte heller att det är omöjligt för eleverna att installera det.

Och skolornas specialskrivna programvaror till iPad?
Jag tror inte det finns speciellt mycket sådant i dagsläget, och jag har svårt att tro att just den skolan har en heltidsanställd programvaruutvecklare för iPad som manglar ut program på marknaden.

Jag tror inte heller att dom avinstallerar stavningshjälpen på dom plattor som delas ut till eleverna och slutligen tror jag att det blir lättare för lärarna att strunta i att kolla resultatet manuellt när dom kan välja att låta datorn stavningskolla det inskickade materialet, och då är "en brun hårig sjuk sköterska" och "värkar" inte felstavat och slinker således igenom.

Men visst, det är en del antaganden från min sida, så vi vänder på steken, vad skulle nackdelen vara med att måsta använda penna och papper.
Vilken nackdel skulle det vara att lärarna manuellt fick läsa igenom 28 handskrivna papper, där eleverna med varierande handstil har plitat ner spretiga bokstäver?

Skulle eleverna bli alllvarligt handikappade vad avser att använda en platta senare i livet?

Hur har ni själva lärt er att använda plattan, ni som inte fick lära er det i skolan, har ni svårt för att skriva på en platta ni som tvingades skriva på papper?

Jag ÄR med i matchen, det är inte JAG som förkastar något, JAG säger att man ska lära sig båda delarna, DU säger att man ska förkasta att skriva med papper och penna för att man inte behver det i framtiden.

Vi/Jag har nog missuppfattat varandra/dig. Att det ena inte ska utesluta det andra jag är på samma sida som dig. Blev förvånad när jag läste att någon skola tänkt (genomfört?) helt förlita sig på iPad. Det är inte min tanke.

Däremot när jag sett videon (visserligen från Apple men WTF?) så kändes det rätt, smart och inspirerande att ha en iPad vid inlärning. Att med animationer, interaktion och mycket annat digital teknik ger dess användare förklara både med text men framförallt visuellt och med rörande bilder förklara t.ex. en cell eller DNA gör det ju bra mycket roligare och enklare att förstå.
Och så fördelen hur innehållet kan uppdateras i realtid och hållas relevant istället för läsa "fakta" som är tio år gammal i sletna böcker som inte längre stämmer helt korrekt.

Att en lärare inte skulle sköta sig eller bli lat p.g.a paddan är i min värld "Frihet under ansvar", skolans problem.
En rolig anekdot är hur jag hört en tjejkompis syster vid en B-uppsats en gång klistrade in ett muffins-recept mitt i uppsatser men ändå fick VG på den....

iPad, papper, penna osv. är verktyg, inte kärnan till problemet, men kan vara lösningen/hjälpmedel.

Att en lärare inte skulle sköta sig eller bli lat p.g.a paddan är i min värld "Frihet under ansvar", skolans problem.
En rolig anekdot är hur jag hört en tjejkompis syster vid en B-uppsats en gång klistrade in ett muffins-recept mitt i uppsatser men ändå fick VG på den....

En B uppsats rättas genom att läs EN sida (oftast första) samt slutsatserna och källförteckningen, ser första sidan bra ut och källorna är bra och angivna stämplar man VG :D

Ska man rätta 30 st hemma innan sporten så tar man nog genvägar ibland.

Näe, paddor ersätter i dagsläget ingenting, men ett komplement kan det ju få vara, om inte annat för att göra lektionerna roligare

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back