iPod istället för papper och penna?

Det blir nog jättebra, ungarna sitter och sprätter fåglar på grisar och lärarna kan wordfeuda med kollegorna...

För huvudsaken är ju inte att dom lär sig något, huvudsaken är ju att dom får tekniska leksaker av skolan, så att föräldrarna inte behöver köpa dom.

Är du sur fortfarande för att dom bytte ut din huggmejsel mot en gåspenna?:D

GuW: Fan va bitter du vart då.... finns nog appar och inställningar för att låsa och kontrollera saker och ting, saken är ju redan från början menad för skolan (inte själva iPad men iBook) så dom har nog tänkt på det.

Sen så har jag gott minne av att man kunde leka rätt friskt med papper och penna som liten skolpojk också... så återigen, inga pluspoäng för 1950-talets skolgång jämfört med 2012.

*Apu i Simpsons* Please come again GuW

Blir lite jobbigt om ungarna glömt ladda iPad:en och det inte finns några uttag i närheten...
Om ungarna kunde hålla sig borta från bloggar och all möjlig skit där folk stavar som krattor (sporthoj.com ingår nog även i denna kategori ibland) så kanske många särskrivningar och felaktiga ord som "dåligast" kunde försvinna.

Självklart skall man lära sig både det svenska språket och att hantera en penna i skolan. Något de flesta ur även min årskull (83) verkar ha missat. Jag skriver inte jättesnyggt, men fullt läsbart.

Jag får handskrivna lappar av kollegorna ibland. Vissa av dessa lappar är rent ut sagt hemska. Får börja med att försöka förnimma vissa linjer som har drag av någon bokstav. Om jag hade lämnat ifrån mig något som såg ut på det jävla viset hade jag skämts ögonen ur mig.

Att köra med argumentet att det är roligare att kludda på en padda eller liknande kan jag köpa till viss del, tills man kommer ut i arbetslivet/verkligheten. Att klämma telefonen mot örat och sedan hala fram en padda, fippla igång en app, förbanna sig över autocorrect och sedan tappa telefonen i marken för att man svär kommer aldrig vara smidigare än att göra några noteringar på en post-it, och sedan snygga till ens slutsatser på elektronisk väg.

Last edited:
Papper och penna, liksom böcker och tidningar kommer aldrig att till fullo ersättas av elektroniska varianter. Båda har sina för och nackdelar och som allt annat handlar det bara om att lära sig vilket verktyg som är bäst för jobbet det givna tillfället.

Sedan är förstås datorer en sådan integrerad del av vår vardag idag att jag t.ex. tycker man borde lägga in undervisning i touch-metoden parallelt med undervisningen i "vanlig" skrivning. I vilken årskurs m.m. kan diskuteras men behovet tycker jag är odiskuabelt.

"I stället för" motsätter jag mig. Som komplement till hejar jag på.

Jag har suttit och sitter tentavakt som extraknäck lite då och då, så jag kan lova er att jag sett det mesta vad gäller handstil från folk födda mellan mestadels 1975 och 1992, men även vissa födda runt 1965-1970. Det finns en extrem variation bland dessa människor när det kommer till handstil, och ålder har inte med saken att göra, skulle mer säga kön faktiskt, även om den "bästa" killen lätt slår den "sämsta" tjejen.

Så iPad eller inte, då ingen av dessa generationer haft någon direkt kontakt med touch/tablets under sin grundskola, kan ens handstil vara bra eller anus i vilket fall som.

(sen kan jag erkänna att jag själv får skrivkramp redan efter ett halvt A4 medan jag som värst åkt på en student som lämnat in 54 sidor(!!) skrivna papper (medan resten av klassen lämnade in mellan 4-12 sidor...) under en fem timmars tentamen (bra eller anus!?))

Ja, skall det till att skrivas mer än ett par rader så går papper och penna bort. Det går så jäkla långsamt. Personligen tyckte jag det var väldigt frustrerande att vi inte fick skriva tentor på dator t.ex.

Att inte hinna skriva det man vill är aldrig kul plus att det blev ett jäkla meck om man tänkte fel med dispositionen. Lite enklare att flytta stycken med ctrl-x, ctrl-v än sudd :)

Ja verkar inte ha ngn nytta av att suttit och nött bokstäver på papper under mina skolår eftersom jag är den enda på företaget som fått en dator att skriva ordrar på för att chefen inte kunnat tyda vad jag skriver :p

Utbildningsministern blir upprörd.

http://www.dn.se/sthlm/skolministern-sagar-projekt-med-surfplatta

När man uttrycker sig som att böcker tillhör forntiden och att pennan inte ska finnas, då tror jag att man är farligt ute. Det är bra att man är snabb med att använda ny teknik, men jag blir orolig om man tror att man kan sopa ut allt som inte är det nyaste. Papper och penna måste man också ha, även om det är svårare att skriva välskrivning för hand.

När man uttrycker sig som att böcker tillhör forntiden och att pennan inte ska finnas, då tror jag att man är farligt ute. Det är bra att man är snabb med att använda ny teknik, men jag blir orolig om man tror att man kan sopa ut allt som inte är det nyaste. Papper och penna måste man också ha, även om det är svårare att skriva välskrivning för hand.

Finns ju en annan aspekt också, när man skriver för hand använder man finmotorik. Med en penna både skriver och tecknar man saker, vilket ökar ens inlärning.

För att utveckla min tanke något. Pratat lite med läkare, kiropraktorer, massörer och de har alla sagt samma sak. Dagens barn har sämre motorik och kondition än vad vi hade bara för 20- 30 år sedan. De har mindre idrott i skolan och rör sig mindre hemma redan från väldigt unga åldrar. Skolidrotten är ibland den enda motionen som ungar får. Går man ännu lägre i åldrarna sitter ungarna statiskt på dagis. Med andra ord kommer ungarna som växer upp att bli ett framtida hälsoproblem.

Nu har folk i tråden talat om hur jävla dålig handstil dom har,TROTS ätt dom minsann fick slita med papper och penna i skolan.

Hur jävla kass hade inte dom varit om dom inte hade övat?

Hur kass handstil får man inte av att "swypa" på en pekskärm?
Vad det handlar om är att "köpa" elever till skolan genom att locka med saker.

Här i stan började en skola dela ut laptops till alla varpå alla andra skolor var tvungen att följa efter, pengarna tas från läromedelsbudgeten så snart sitter eleverna där med paddor och laptops men inga ämnesböcker, en polare går en utbildning nu där eleverna själva får skriva ut "böckerna" då dom bara går att köpa elektroniskt och skolan tillhandahåller inte skrivare.

880 sidor var senaste boken...

Vadå skriva?
Man pratar i framtiden enbart med Siri på sin iDevice så är allting klart ;)

skolan som ska vara religionsobjektiv....inte vara i kyrkan på skolavslutningen m.m och så köper man Apple produkter som nästan är som en religion....:mad:

jag känner mig KränCkt....

Till att börja med tycker jag synd om barn som inte får kladda med fingerfärg. Stackars barn om allt ska vara rent och prydligt redan från början. Att rita är mer än att skapa en bild. :)

Frågan är hur det går för handskrivet???? :va Vem vet, kanske får vi en framtid med touchskärmar där vi förväntas skriva saker? Och en dator lär inte vara lika förlåtande som det mänskliga ögat när det kommer till märkliga krumelurer. Kanske kommer nästa generation bli tvungen att skriva så att datorn kan läsa? :va

Eller kanske inte... :D

Jo fasen, att helt övergå till tablets, eller rättare sagt, att helt överge papper och penna är ju ren idioti. Tänkte att det är en så korkad idé att jag inte förutsatte att det var så någon ville ha det... men tji fick jag...

skolan som ska vara religionsobjektiv....inte vara i kyrkan på skolavslutningen m.m och så köper man Apple produkter som nästan är som en religion....:mad:

jag känner mig KränCkt....

Man behöver inte tillhöra någon speciell religion för att sälja sin själ till satan.

Mammon räknas inte heller som gud, utan snarare motsatsen, så honom är det fritt att dyrka.

Nu har folk i tråden talat om hur jävla dålig handstil dom har,TROTS ätt dom minsann fick slita med papper och penna i skolan.

Hur jävla kass hade inte dom varit om dom inte hade övat?

Hur kass handstil får man inte av att "swypa" på en pekskärm?
Vad det handlar om är att "köpa" elever till skolan genom att locka med saker.

Här i stan började en skola dela ut laptops till alla varpå alla andra skolor var tvungen att följa efter, pengarna tas från läromedelsbudgeten så snart sitter eleverna där med paddor och laptops men inga ämnesböcker, en polare går en utbildning nu där eleverna själva får skriva ut "böckerna" då dom bara går att köpa elektroniskt och skolan tillhandahåller inte skrivare.

880 sidor var senaste boken...

så du tror att en laptop/pekplatta är dyrare än böcker ..... jisses :rolleyes:

Sollentuna skall faktiskt låta barnen köra med pennor vid åk 2 ... när dom redan förhoppningsvis kan stava och läsa , för att sedan koncentrera sig till fullo på att skriva för hand utan att behöva tänka lika hårt på stavning och läsförståelse.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back