iPod istället för papper och penna?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Såg ett nyhetsinslag på 21 nyheterna precis där barn får en iPad istället för papper och penna i första och andra klass. Är det framtidens undervisning?

Absolut inte, jag skulle vilja förbjuda alla elektroniska hjälpmedel på alla lektioner utom en speciell, nämligen datorkunskap.

Jag tvingas ibland läsa handskrivna lappar som 15åringar har ritat.

Det skulle inte skada med 10år handskrivning och rättstavning innan dom ens fick starta en dator på skolan.

Självklart är det viktigt att kunna hantera datorer, men det kan man lära sig paralellt med att lära sig stava ord utan hjälpmedel.

Jag har ju sett hur snabbt små barn som knappt är ett år gammal lär sig göra saker på en iPhone eller iPad. Det är onekligen imponerande. Men jag vet inte om jag tycker att det är lämpligt att låta barnen använda iPods istället för papper och penna. Det är ju en elementär sak att kunna läsa och skriva. Det går säkert säkert utveckla undervisning så att man slipper skolböcker och papper och penna i framtiden. Kanske börjar man bli gammal. Miniräknare ersatte ju en hel del gamla räknehjälpmedel. De som växte upp med dem förfärades säkert över att ungdomarna fick miniräknare som hjälpmedel i senare delen av sin grundskoleutbildning. Jag tror det är många idag som inte kan ställa upp enkla tal manuellt utan miniräknare längre. De har inte gjort det förrän de gick i högstadiet :näsblod

lära sig läsa,språk och räkna å allt annat funkar nog grymt bra med laptops å läsplattor ... men skriva för hand bör ta upp en hel del tid i undervisningen .... jag tror iofs att kan man redan tyda ord och även stava på datorn så lär man sig nog rita bokstäver lättare åxå och kan fokusera på läsbarheten

mina ungar går i Sollentunas plugg , skall bli intressant och följa utvecklingen :tummenupp

Vi hade ibland krav på oss att skriva med skrivstil men ingen datorkunskap öht. Idag skulle jag ge nobelpris i litteratur till den främling som kan tyda mina kråkfötter utan chiffernyckel. Tog i lite, men min poäng var att iaf så skriver inte jag något vackert trots att jag skrev fin skrivstil i plugget.

Jag har ju sett hur snabbt små barn som knappt är ett år gammal lär sig göra saker på en iPhone eller iPad. Det är onekligen imponerande.

En kompis på ansiktsboken för en tid sedan: "Sonen (då i treårsåldern) har lärt sig låsa upp en iPhone och starta iTunes. Jag äger nu smurfhits för 1500 kronor. Han får ingen veckopeng innan han är 20."

Undervisning i att skriva snyggt fungerar inte. Jag har tidernas sämsta handstil, och då har jag ändå lärt mig skriva snyggt tre gånger.

Först lärde morsan mig skrivstil innan jag började skolan, den där gamla där allt sitter ihop.

Sedan fick jag lära mig att det var fel när jag började skolan, utan det var en annan skrivstil som var rätt.

Sedan bytte jag skola i lågstadiet, och fick lära mig ytterligare en skrivstil eftersom den gamla var fel.

Och all denna skrivstilsundervisning till trots så blev det inte bra. Kan man tänka sig...

Först lärde morsan mig skrivstil innan jag började skolan, den där gamla där allt sitter ihop.

Sedan fick jag lära mig att det var fel när jag började skolan, utan det var en annan skrivstil som var rätt.
Vilken skrivstil hänger inte ihop? Jag trodde det var poängen.

Framtida generationer kommer inte fatta hur man använder penna och papper, eller iallafall inte kommer göra sig förstådda med det. Om det är bra eller dåligt från framtiden utvisa.

De tog fram en ny skrivstil som skulle vara bättre på alla sätt och vis. Den består i princip av att man textar men inte lyfter pennan. Det går långsamt och blir svårläst. Jag är oändligt tacksam för att jag tvingades glömma den som fungerade för att lära mig två varianter av den nya...

Mr.Q,
skaruhastrykeller, dö? :D

Att råka bo i Norrköping skall inte på något sätt förväxlas med att vara från Norrköping. Eller Östergötland, överhuvudtaget. Dessutom har jag bott längre tid i den förvuxna bondgården* fyra mil västerut... :)

*) En samling hus mitt i en samling åkrar = bondgård.

skrivstil ? .... används väll inte längre ?? :confused:
Äldsta ungen textar när han skriver , aldrig ens sett nån antikskrift i hans böcker , skrivstil är nog en relik från 60-70 talen

Sedan bytte jag skola i lågstadiet, och fick lära mig ytterligare en skrivstil eftersom den gamla var fel.

Och all denna skrivstilsundervisning till trots så blev det inte bra. Kan man tänka sig...

Jag började lära mig "nya" skrivstilen på en skola i Norrland, sedan flyttade vi ner till Skåne och jag fick ny sträng fröken från 1800- talet som tvingade oss att psalmer ur bibeln på morgonen. Jag fick extraläxor i gammaldags skrivstil av den typ min mamma lärde sig på sin tid. Rena chocken när man var 10 år gammal.

I högstadiet hade vi både datorundervisning och maskinskrivning. I gymnasiet gick jag på en av de första skolorna som först fick internet. Vi använde sökmotorer som webcrawler och gjorde ett par skolarbeten där vi sökte information med källhänvisning till nätadresser och uppslagsverk online.

Är det framtidens undervisning?

Ja.

Visst det kommer val alltid vara bra att kunna skriva "manuellt", men det anvands ju sa sallan att de langdragna lektionerna i att lara sig 'skriva fint' finns det ingen anledning till langre.

Att lara sig anvanda sig elektroniska hjalpmedel ar mycket viktigare i dagens samhalle.
Vare sig man tycker om den utvecklingen eller inte..

http://www.youtube.com/watch?v=KS4rqd9Zp9E

Men va fan!?! snälla sluta vara rostiga gamla gnällspikar!
Ni dissar alla fördelar som en iPad och deras nya iBook har att erbjuda med ett enda argument om att "Men dom kommer ju inte kunna skriva vacker skrivstil" SAMTIDIGT som majoriteten av er erkänner att eran egna skrivstil är antingen obefintliga eller förjävligt ful och svårläst.... BITCH PLEASE!....

Last edited:
Det handlar inte bara om handstilen, det handlar även om att lära sig stava utan hjälp av rättstavningsprogram.

En iPad bryr sig inte om att korrigera sär skrivning

Nej, inga plattor i skolan.

Dom skal lida och tycka det är tråkigt precis som vi gjorde.

Det handlar inte bara om handstilen, det handlar även om att lära sig stava utan hjälp av rättstavningsprogram.

Ehhh....vad har fått dig att tro att dom skall lära sig ett rättstavnings program ? :confused:

Hittar ingen somhelst info om att ungarna ska använda program för att stava ... däremot program för att LÄRA sig stava ... en jävla skillnad i mina öron

Papper och penna korrigerar definitivt inte sär skrivning, så vad är din poäng?

Vad sägs om att LÄSA mycket för att lära sig det svenska språket? Men hur intresserade är barn (eller vuxna för den delen) av att läsa vare sig skönlitteratur, faktaböcker eller nyhetstidningar?... Jag tror iPad är ett ypperligt tillfälle att kunna få in interaktion, nya möjligheter, inlevelse och därmed intresse för att just läsa (och lära).

Sen självklart förutsätter eller skulle jag inte ens vilja att skolbarn ska spendera åtta timmar per dag i skolan med/fram en iPad, men behovet, möjligheterna och fördelarna med en skolgång där en iPad är iblandad ser jag som bra mycket bättre och flera steg framåt än att fortsätta med enbart papper och penna, köpa in flera ton skolböcker för många miljoner där informationen är både stel, tråkig och dåligt uppdaterad.

Allt man kan göra med papper och penna kan man i modern tid göra snyggare, bättre, smidigare, mer intressant och roligare.

(Sverige borde ha världens bästa historielektioner, både böckerna och lärarna är historiska //Lars Lindroth om jag inte minns fel)

Last edited:
Det blir nog jättebra, ungarna sitter och sprätter fåglar på grisar och lärarna kan wordfeuda med kollegorna...

För huvudsaken är ju inte att dom lär sig något, huvudsaken är ju att dom får tekniska leksaker av skolan, så att föräldrarna inte behöver köpa dom.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back