iOS vs Android

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Sen har ju iOS den rätt gigantiska nackdelen att man måste ha iTunes på datorn för att kunna tanka över musik från datorn till mobilen och iTunes borde någon faktiskt bli stämd och dömd för att ha skrivit för det är det sämsta skit som skrivits till en dator sedan någon idiot uppfann viruset.

Låt mig gissa - du kör iTunes på Windows.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Visst Android har också fördelar. Men min iPhone 4s har aldrig hängt sig.

Däremot är android + Galaxy s3 en dålig kombination. När man trycker på
olika ikoner på S3an så är det en otroligt retlig fördröjning på 1-1,5 sekunder.
Det är bara när S3an är helt omstartad som den är lika snabb att trycka
på olika inbyggda program som iPhone.

iOS är helt överlägset i optimerad prestanda. En kombinerad mjukvarutillverkare
och hårdvarutillverkare, slår Android och en drös hårdvarutillverkare på fingrarna
alla dagar i veckan.

Är man inte ute efter specialappar så vinner iPhone i stabilitet och snabbhet alla
dagar i veckan. I grundutförandet åtminstone. Apparna varierar så klart mellan
mjukvarorna. Där kan Android vinna ibland och iOS ibland.

T.ex. när man ska lägga på luren efter ett samtal, så är det fördröjning på S3an
innan man kan trycka på den röda luren. Skitstörigt. :huvet
Obefintlig fördröjning på iPhone, oavsett vilka knappar man trycker på. Så jävla
skönt!

Statistiskt sett så kraschar appar oftare i ios jämfört med android.
Android säger till när det väl händer, det gör inte ios vilket ger en falsk trygghet av stabilitet.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag var hos en blivande kund för 1,5v sedan och pratade om IT (säljer IT-lösningar) och såg att de hade iPhones, frågade såklart om alla hade det... de började spotta o spe och ville gå över till något annat och frågade vad jag ansåg, jag tog fram min iPhone5 och de tyckte att jaha, då kommer jag tydligen bara snacka bra om iPhone.
Men nej, jag sa det att det KVITTAR VILKET PLATTFORM NI VÄLJER, bara ni har en plan!
Oavsett plattform så finns det fördelar och nackdelar, för företag måste man ha en plan och ett administrativt gränssnitt för att hantera förlorade enheter. Detta finns till alla tre "stora" (om man får inkludera WinPhone) plattformar, men däremot är Android tyvärr mer sårbart pga sin öppenhet (finns MÅNGA rapporter om det).

Statistiskt sett så kraschar appar oftare i ios jämfört med android.
Android säger till när det väl händer, det gör inte ios vilket ger en falsk trygghet av stabilitet.

Statistiskt sett så tar fler livet av sig i Sverige än något annat land i EU... med rejäl marginal.
Att det rör sig om hur det rapporteras skall man tydligen inte bry sig om. (Enligt t.ex. katoliker så är självmord en stor skam så de rapporteras alltid som olyckor)

Det jag vill säga är att Apple har en rutin för hur krascher skall rapporteras... finns det inbyggt i Androids alla appar som man installerar utan Google Play? Och finns det brett i Google Play? VET du det du svarar eller är de färgade? ;)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag var hos en blivande kund för 1,5v sedan och pratade om IT (säljer IT-lösningar) och såg att de hade iPhones, frågade såklart om alla hade det... de började spotta o spe och ville gå över till något annat och frågade vad jag ansåg, jag tog fram min iPhone5 och de tyckte att jaha, då kommer jag tydligen bara snacka bra om iPhone.
Men nej, jag sa det att det KVITTAR VILKET PLATTFORM NI VÄLJER, bara ni har en plan!
Oavsett plattform så finns det fördelar och nackdelar, för företag måste man ha en plan och ett administrativt gränssnitt för att hantera förlorade enheter. Detta finns till alla tre "stora" (om man får inkludera WinPhone) plattformar, men däremot är Android tyvärr mer sårbart pga sin öppenhet (finns MÅNGA rapporter om det).



Statistiskt sett så tar fler livet av sig i Sverige än något annat land i EU... med rejäl marginal.

Nääe..

Litauen, Lettland, Estland, Belgien, Kroatien, Finland ligger före. :fakta

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Vill inte lägga mig i tråden allt för mycket men här kommer det.

Iphone och Apple är lite av ett livsstils val. Enkelhet, användarvänlighet, design. Det handlar ju mer om att kräma pengar ur Tekniskt okunniga personer vilket visat sig vara en väldigt lyckad affär i längden.

Android däremot har först med 4.1 börjat konkurrera på allvar med Apple. Android är mer öppet för användare att pilla runt i operativet jämför med ett mer inlåst IOS. Tyvärr pletar alla tillverkare på sina egna fula och sega "gränsnitt" som förvärrar saken snarare en förbättrar Android lurarna.


Googles och Apples operativ är ju fulla av bloatware. Jag önskar att det fanns en ren GNU/Llinux distrubition till surfplattor och mobiler

Nexus telefonerna är rena installationer av Android. Men att få Linux på luren kan du glömma. Bekanta nördar sliter med att få drivrutiner på sina laptops att va stabila "not" :huvet När man ska dra igång ett projekt så sitter dom å sliter halva dan att få skiten å funka och då har jag redan skrivit klart halva arbetet.

Tyvärr ligger Firefox OS långt efter både IOS och Android 4.1 + Det ser väldigt outdated ut.

Jag är mer intresserad av "Meego" Sailfish OS /Jolla vilket var från början något från Nokia.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Vill inte lägga mig i tråden allt för mycket men här kommer det.

Iphone och Apple är lite av ett livsstils val. Enkelhet, användarvänlighet, design. Det handlar ju mer om att kräma pengar ur Tekniskt okunniga personer vilket visat sig vara en väldigt lyckad affär i längden.

Android däremot har först med 4.1 börjat konkurrera på allvar med Apple. Android är mer öppet för användare att pilla runt i operativet jämför med ett mer inlåst IOS. Tyvärr pletar alla tillverkare på sina egna fula och sega "gränsnitt" som förvärrar saken snarare en förbättrar Android lurarna.




Nexus telefonerna är rena installationer av Android. Men att få Linux på luren kan du glömma. Bekanta nördar sliter med att få drivrutiner på sina laptops att va stabila "not" :huvet När man ska dra igång ett projekt så sitter dom å sliter halva dan att få skiten å funka och då har jag redan skrivit klart halva arbetet.

Tyvärr ligger Firefox OS långt efter både IOS och Android 4.1 + Det ser väldigt outdated ut.

Jag är mer intresserad av "Meego" Sailfish OS /Jolla vilket var från början något från Nokia.

:7petaDu vet väl att Android bygger på en modifierad Linuxkärna, så varför skulle det inte kunna komma fler operativ som är ren GNU/Linux?.

Firefox OS är ju precis släppt (2 Juli) så du kommer nog få se att det blir bättre med tiden.
Firefox OS helt är ju helt Webbaserat och byggd på HTML5 så det kommer att komma massor av appar.
Dessutom är den ju byggd för att fungera på enklare telefoner, så när operativet kommer att fungera på top-end lurar så tror jag att kommer dom att bli väldigt snabba.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
:7petaDu vet väl att Android bygger på en modifierad Linuxkärna, så varför skulle det inte kunna komma fler operativ som är ren GNU/Linux?

Problemet ligger inte i mjukvaran....Det ligger i lönsamheten och "affärsmodellen". Allting går men allting går inte att tjäna pengar på.

Google byggde upp Android runt sitt Pay per click/ pay per view system (annons system) paralellt med operativet. Så dom byggde in "lönsamheten" i Android från start.....

Det svåra är att ha ett vettigt hårdvarustöd. Att inte behöva vänta flera år på att få hårdvaran komptibel med mjukvaran.

Några idioter skall sitta och koda C/C++ till hårdvaran som med Android, men istället utan lön......det släpps ju några modeller per år :huvet

Har du provat Ubuntu distributionen på en Android lur ?

http://www.ubuntu.com/phone


Tyvärr segrade Android ur "open source" striden men det är mycket tack vare "open handset alliance" och hela "standardiserings processen" dessa företag startade. Sen kan jag inte påstå att Android någonsin vart open source då google suttit bakom spakarna och styr allt.

"Open Handset Alliance (OHA) är en sammanslutning av 84 företag för att utveckla en öppen standard för mobila enheter under ledning av Google"
 
Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
märks tydligt på jobbet, alla navelskådande tekniksmurfar lever i villfarelsen att folk i gemen vill utforska vartenda finess i telefonen. istället är det så att telefonen packas upp, kartongen slängs och sen installerar folk spotify och angry birds.[/QUOTE]

Haha. Huvudet på spiken så att säga.

Vad är det jag går miste om när jag inte har en Android? Jag förstår inte riktigt vad som inte är bra med en iPhone?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös

NFC är ballt men fortfarande ganska oanvändbart i Sverige. Jag har kollat lite på att klona mitt busskort men det är lite trist om man blir tagen och får böter för det... Sen köpte jag fem NFC-taggar när jag köpte min Nexus 4 men jag har fortfarande inte gjort något med dem.

Det är rätt mycke grejer. Här är nedan är en länk till en lång lista på funktionalitet som IOS inte har ännu.

What Android Has That iOS Has Not (Yet)

http://techcrunch.com/2013/06/09/many-shades-of-android-apples-all-the-same/

De flesta av de där sakerna är sånt som jag inte använder. Ja, det är schysst att kunna byta defaults men sjukt irriterande att man måste sätta nya defaults varje gång man uppdaterar apparna. Videolänkar i Chrome t.ex., varje gång man uppdaterar Chrome (eller någon av de sju videospelarna man har installerade) kommer frågan upp när man trycker på en video om man vill öppna i någon av de sju videospelarna, Chrome, Chrome Beta och om man alltid vill göra så eller bara den här gången. Samma med kartlänkar och där behöver man inte ens installera mer än Googles egna Maps för att man ska få ett val varje gång den eller Chrome uppdateras.

Aja, enough whine. Android är schysst men absolut inte på något sätt överlägset iOS för vanliga användare som inte tänker roota/jailbreaka.

Hade man ändå tänkt att roota/jailbreaka är det ju otroligt mycket enklare med Android men vad jag har sett så går det att göra rätt mycket via Cydia också.

En ren smaksak skulle jag säga efter nio månader med Android och tolv med iOS (och 14 med WP7 but we don't talk about that...).
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är rätt mycke grejer. Här är nedan är en länk till en lång lista på funktionalitet som IOS inte har ännu.

What Android Has That iOS Has Not (Yet)

http://techcrunch.com/2013/06/09/many-shades-of-android-apples-all-the-same/

En artikel som påstår att det är ett problem att ios saknar multi-user stöd känns sådär. Hur många delar mobiltelefon 2013?

Kolla vad folk utanför IT-avdelningen känner för att uppgradera XP till Win7. Visst, det ser roligare ut, men de flesta irriterar sig på att de måste lära om. Inte konstigare än att människor måste se en personlig vinning i förändring för att vilja ha förändringen. Office 2010 må se ballare ut, men om ditt jobb är att skriva fakturor i word lär du knappast se något mervärde...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag var hos en blivande kund för 1,5v sedan och pratade om IT (säljer IT-lösningar) och såg att de hade iPhones, frågade såklart om alla hade det... de började spotta o spe och ville gå över till något annat och frågade vad jag ansåg, jag tog fram min iPhone5 och de tyckte att jaha, då kommer jag tydligen bara snacka bra om iPhone.
Men nej, jag sa det att det KVITTAR VILKET PLATTFORM NI VÄLJER, bara ni har en plan!
Oavsett plattform så finns det fördelar och nackdelar, för företag måste man ha en plan och ett administrativt gränssnitt för att hantera förlorade enheter. Detta finns till alla tre "stora" (om man får inkludera WinPhone) plattformar, men däremot är Android tyvärr mer sårbart pga sin öppenhet (finns MÅNGA rapporter om det).



Statistiskt sett så tar fler livet av sig i Sverige än något annat land i EU... med rejäl marginal.
Att det rör sig om hur det rapporteras skall man tydligen inte bry sig om. (Enligt t.ex. katoliker så är självmord en stor skam så de rapporteras alltid som olyckor)

Det jag vill säga är att Apple har en rutin för hur krascher skall rapporteras... finns det inbyggt i Androids alla appar som man installerar utan Google Play? Och finns det brett i Google Play? VET du det du svarar eller är de färgade? ;)
Läs och bilda din egen uppfattning då.
www.google.se
Kolla vad folk utanför IT-avdelningen känner för att uppgradera XP till Win7. Visst, det ser roligare ut, men de flesta irriterar sig på att de måste lära om.
Ja, för inlärningskurvan från XP till 7an är sååååå brant......not.
Du får det att låta som att man byter modersmål över en dag.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Läs och bilda din egen uppfattning då.
www.google.se

Ja, för inlärningskurvan från XP till 7an är sååååå brant......not.
Du får det att låta som att man byter modersmål över en dag.

Ett sista svar i den ot-frågan: Jag jobbar med just det just nu, och ja, för många ÄR det brant att byta. Särskilt när du använt datorn på samma sätt i åratal.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ett sista svar i den ot-frågan: Jag jobbar med just det just nu, och ja, för många ÄR det brant att byta. Särskilt när du använt datorn på samma sätt i åratal.

För de fåtalet där det är jobbigt får man ta 1h och gå igenom skillnaderna de blir för just dem och poängtera att deras program kommer fungera likadant. Jag har pensionärer på 90+ som gör bytet problemfritt.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag säger som "mina" användare skulle säga - vad är det?

Near Field Communication. Du kan lägga din telefon ovan på en annan telefon och direkt överföra information, lite som blåtand fast du slipper meket och strömsnålare. Du kan använda NFC med en NFC kompatibel skrivare. Du slipper alltså koppla upp telefonen i nätverket eller para den eller nåt. Det är samma teknik som RFID så du kan t.ex. öppna porten med NFC chipet istället för en tag.

Du kan skapa NFC taggar, t.ex. för bilen. Tagen kan innehålla "starta blåtand, spotify, och höj ringsignalen".





Där finns Androider med induktionsladdning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Near Field Communication. Du kan lägga din telefon ovan på en annan telefon och direkt överföra information, lite som blåtand fast du slipper meket och strömsnålare. Du kan använda NFC med en NFC kompatibel skrivare. Du slipper alltså koppla upp telefonen i nätverket eller para den eller nåt. Det är samma teknik som RFID så du kan t.ex. öppna porten med NFC chipet istället för en tag.

Du kan skapa NFC taggar, t.ex. för bilen. Tagen kan innehålla "starta blåtand, spotify, och höj ringsignalen".





Där finns Androider med induktionsladdning.

Enda felet med NFC är att det är fullkomligt osäkert...
Det kommer säkert bli bättre om några generationer av teknologin, lite som med RFID. (Det finns militära installationer med RFID-passerkort från tidiga generationer som är triviala att "hacka", tex...)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Låt mig gissa - du kör iTunes på Windows.

Ja. Det gör jag. Liksom rätt många andra. Dels är det Windows som gäller i jobbet och dels så är jag inte ett dugg sugen att betala dubbelt så mycket för min dator bara för att jag ska kunna tanka över musik till telefonen.
iTunes är ju inte mer än ett program som indexerar innehållet i ett antal kataloger på datorn och upprätthåller kommunikationen med telefonen samt med iTunes Store. Det kräver en viss talang för att få ett såpass enkelt program att ta så mycket systemresurser.
Att man inte brytt sig om att se till så att det funkar lite bättre på ett av dom absolut största operativsystemen för hemanvändare tycker jag talar sitt tydliga språk vad gäller deras prioritering av kunderna.
Att dom dessutom ett år efter att iOS 6 släpptes fortfarande inte kommit till skott med att rätta till problemen med att ansluta till trådlösa nätverk. Det är rätt många som fått problem och enligt uppgifter så beror det på att iOS inte riktigt grejar antalet tecken i en av autenticeringssträngarna för WiFi protokollet. Dom uppfyller alltså inte standarden men vägrar rätta till problemet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top