iOS vs Android

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
men det som gör att jag inte kommer köra android igen är framförallt att uppdateringarna av android inte är garanterade.

Näe, man kan ju aldrig som operativsystemutvecklare garantera att all hårdvara som hårdvaru-utvecklarna på helt fristående företag har valt ska orka med en uppdatering.
Dessutom inte om den telefontilverkaren måste anpassa sitt egna skin till att fungera efter uppgradering.

Visst, Apple erbjöd ägarna till gamla telefoner OS uppgradering, men läser man på nätet så borde den nog inte ha erbjudits till 3G ägarna, då det är gränsfall till att dom orkar med det.
(nu kommer jag att få massor med mothugg på det påståendet, men det är vad jag har läst på nätet IAF)

Jag köpte en Android med 2.1, har redan uppgraderat till 2.2 och kommer troligtvis att erbjudas en uppdatering till om hårdvaran fortfarande är tillräcklig, efter det är min telefon omodern och det är förståeligt att dom inte lägger mer krut på att uppgradera den.

Det hjälper lixom inte att piska en död häst...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Näe, man kan ju aldrig som operativsystemutvecklare garantera att all hårdvara som hårdvaru-utvecklarna på helt fristående företag har valt ska orka med en uppdatering.
Dessutom inte om den telefontilverkaren måste anpassa sitt egna skin till att fungera efter uppgradering.

Visst, Apple erbjöd ägarna till gamla telefoner OS uppgradering, men läser man på nätet så borde den nog inte ha erbjudits till 3G ägarna, då det är gränsfall till att dom orkar med det.
(nu kommer jag att få massor med mothugg på det påståendet, men det är vad jag har läst på nätet IAF)

Jag köpte en Android med 2.1, har redan uppgraderat till 2.2 och kommer troligtvis att erbjudas en uppdatering till om hårdvaran fortfarande är tillräcklig, efter det är min telefon omodern och det är förståeligt att dom inte lägger mer krut på att uppgradera den.

Det hjälper lixom inte att piska en död häst...

Garantera va lite fel ord.. Men problemet jag menar är ju att alla telefontillverkare ska göra egna versioner av android istället för att ha ett system till alla. Då hade det varit mycket enklare att få ut uppdateringarna till äldre lurar istället för att tillverkarna själva väljer att skippa det för att få sälja fler telefoner..

3g borde kanske inte fått uppdateringen nej, men å andra sidan sägs det att äpple jobbar på en uppdatering som ska va snällare till just 3g. Min tattoo jag hade med android är ju bara lite mer än ett halvår gammal och får inte mer än 1.6 för att htc vill sälja wildfire istället.. Inte nått som gör att man får förtroende för tillverkaren eller oset tyvärr..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Garantera va lite fel ord.. Men problemet jag menar är ju att alla telefontillverkare ska göra egna versioner av android istället för att ha ett system till alla. Då hade det varit mycket enklare att få ut uppdateringarna till äldre lurar istället för att tillverkarna själva väljer att skippa det för att få sälja fler telefoner..

3g borde kanske inte fått uppdateringen nej, men å andra sidan sägs det att äpple jobbar på en uppdatering som ska va snällare till just 3g. Min tattoo jag hade med android är ju bara lite mer än ett halvår gammal och får inte mer än 1.6 för att htc vill sälja wildfire istället.. Inte nått som gör att man får förtroende för tillverkaren eller oset tyvärr..

Tatto var ju byggd på gammal billig hårdvara redan från början för att kunna säljas billigt, det var därför jag väntade in desiren.

En jobbarkompis till mig köpte en ny Android i går för 995kr, den kommer nog aldrig att uppgraderas heller, men han är nöjd ändå, den gör i princip allt min telefon gör, men lite långsammare.

Hittills har han installerat alla appar jag har, det fungerar trots olika versioner av operativ.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ios vs Android

Flyttar över diskussionen om operativsystemen för mobiler hit så vi inte förstör vare sig iphone tråden eller android tråden.

Körde android innan och visst det va ganska stor skillnad på min tattoo och min 3gs, men det som gör att jag inte kommer köra android igen är framförallt att uppdateringarna av android inte är garanterade. På apple har man varit duktiga på att ialla fall göra så det går att tanka in senaste oset. Enda luren ios4 inte gick att installera på är väl 2g och den är ju äldre än mig typ

Det har kommit massa klagomål att 3g funkar segt med ios4 men det går ju att köra ialla fall.. Min tatto fick t ex bara android 1.6 sen sket htc att uppdatera den mer och släppte en ny modell istället. Det har väl varit lite bättre på de dyrare modellerna men inte lika klockrent som med iPhone

Tatto var ju byggd på gammal billig hårdvara redan från början för att kunna säljas billigt, det var därför jag väntade in desiren.

En jobbarkompis till mig köpte en ny Android i går för 995kr, den kommer nog aldrig att uppgraderas heller, men han är nöjd ändå, den gör i princip allt min telefon gör, men lite långsammare.

Hittills har han installerat alla appar jag har, det fungerar trots olika versioner av operativ.

Visst va inte tattoo nån jätte dyr lur, men det visar lite på hur det kanske? kommer fungera med android.. Android har väl idag lite fler användare än iOS men det ska sen delas upp på ett antal olika tillverkare och modeller som i sin tur är ansvariga för att det kommer uppdateringar till sina modeller. iOS finns bara i en handfull modeller från en tillverkare vilket känns som att det kommer göra det säkrare att kunna leva längre med sin mobil som i den klassen endå kostar mer än att man vill behöva byta efter några månader för att få senaste mjukvara.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst va inte tattoo nån jätte dyr lur, men det visar lite på hur det kanske? kommer fungera med android.. Android har väl idag lite fler användare än iOS men det ska sen delas upp på ett antal olika tillverkare och modeller som i sin tur är ansvariga för att det kommer uppdateringar till sina modeller. iOS finns bara i en handfull modeller från en tillverkare vilket känns som att det kommer göra det säkrare att kunna leva längre med sin mobil som i den klassen endå kostar mer än att man vill behöva byta efter några månader för att få senaste mjukvara.

Visst, fragmenteringen av Android ÄR ett problem, något som dom har sagt att dom ska försöka minska i framtida generationer.

Tillverkarna kommer fortfarande att lägga sina skins på dom olika Androidversionerna men man ska alltid kunna köra en "ren" androidversion utan skins om man vill uppgradera tidigt, så var i alla fall tanken vid senaste Androidkonferensen.

Om det innebär hårdare styrning av hårdvaran i telefonerna eller ett ofantligt klumpigt OS som ska klara all möjlig hårdvara out of the box återstår att se, det är lite pest/kolera över det valet...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Visst, fragmenteringen av Android ÄR ett problem, något som dom har sagt att dom ska försöka minska i framtida generationer.

Tillverkarna kommer fortfarande att lägga sina skins på dom olika Androidversionerna men man ska alltid kunna köra en "ren" androidversion utan skins om man vill uppgradera tidigt, så var i alla fall tanken vid senaste Androidkonferensen.

Om det innebär hårdare styrning av hårdvaran i telefonerna eller ett ofantligt klumpigt OS som ska klara all möjlig hårdvara out of the box återstår att se, det är lite pest/kolera över det valet...

Ja lyckas de med det så kommer det ju va en större konkurrent i det långa loppet! Är ju ett bra OS men måste ju va lättare att kunna uppdatera sin telefon om alla "vanliga" användare inte ska tröttna. När min Android lur dog va det den absolut största anledningen till att jag valde en iPhone istället för en ny Android lur.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att alla Androidlurar inte klarar alla uppgraderingar av Android kan ju vara en medveten strategi. Inte för att tvinga folk att köpa nya telefoner hela tiden. Utan för att man ska kunna tillhandahålla telefoner i ett lägre prissegment.

Många som köpte t.ex. en Tattoo är nog nöjd med den och kommer inte att känna något stort behov av att uppgradera OS innan telefonen är död och det är dags att köpa nästa telefon. Likaså med de som i dagsläget lägger 2800kr på en Wilfire. Det är nog ingen telefon som kommer att klara så värst många uppgraderingar. Men ska man kliva upp ett steg och köpa en kraftfull telefon som iPhone 4 eller HTC Desire eller liknande så får man ju betala för det också.

Det är ju inte alla som har råd att lägga 5-7000kr på en telefon. Då kan det ju vara kul att iaf köpa en ganska potent smartphone för under 3000kr. Då kanske man även kan leva med att den saknar de där extra funktionerna som kittlar den där extra lilla tekniknördsnerven. Men en telefon som iaf har musikspelare, kamera och möjlighet att lägga in några dussin onödiga appar.

/Emil, har ingen smartphone. Har inte ens en telefon som klarar 3G. Lägger pengarna på en ordentlig kamerautrustning istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju inte alla som har råd att lägga 5-7000kr på en telefon. Då kan det ju vara kul att iaf köpa en ganska potent smartphone för under 3000kr. Då kanske man även kan leva med att den saknar de där extra funktionerna som kittlar den där extra lilla tekniknördsnerven. Men en telefon som iaf har musikspelare, kamera och möjlighet att lägga in några dussin onödiga appar.

/Emil, har ingen smartphone. Har inte ens en telefon som klarar 3G. Lägger pengarna på en ordentlig kamerautrustning istället.

Till dom skulle jag faktiskt rekomendera Huaweis billiga smartphone som min jobbarkompis köpte, 995:- på Expert.

Visst den kändes lite segare än min Desire, men för det priset får man en enkel GPS, en enkel partykamera (dvs för dom där tillfällena då inte ens du har med en riktig kamera) och en telefon som gör allt man kan begära.

Huawei kommer med vassare Androidtelefoner snart också, och då tror jag att Android kommer att tokexpandera.
(det ryktas om att dom har en 10" Androidtablet på gång också)

Huawei har ju hittils mest gjort annan hårdvara, Bredbandsdonglar och 3G wifi routers, och det har inte varit dåliga grejor.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Att jämföra en HTC Tatoo med en Iphone känns inte rättvist. Är ju inte samma prisnivå och då ska man inte jämföra tycker jag i alla fall.
Hade du valt att jämföra med en Desire eller Hero hade det varit lite mer samma nivå och håller med GUW att det är inte alla som uppgraderar en billigare lur. Är själv väldigt nöjd med min Hero och jag hoppas att det kommer en 2.2 snart så man kan uppdatera till det oxå.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Va inte meningen att se det som en ren jämförelse, utan snarare en syn på hur det kan bli när det är så många faktorer det hänger på om det ska komma en uppdatering. Tattoon va i det här fallet mitt första möte med android och det kom inte en enda uppdatering.. Något som gör att man tvekar att köpa en dyr android lur. Iphone vet man vid det här laget att uppdateringarna kommer men android är nyare och har mer att bevisa tycker jag. Tror säkert att tex desire får uppdateringar långt framöver men tycker det är synd att de gör folk osäkra med att överge billigare lurar redan vid 1.6 som är en ganska ofullständig android version.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det största problemet med Android som jag ser det är att det är hårdare styrt än vad Google vill erkänna.

Jag gillar Android och HTC:s Sense är ganska najs men det känns lite gammeldags att slänga in en massa appar man inte kan ta bort (utöver de mest basic). Att sedan vara tvungen att vänta på att operatörerna anpassar OS:et innan man får en uppgradering är verkligen inte riktigt vad jag förväntar mig.

Det ska bli intressant att se G5, Androidtillverkarna måste verkligen snäppa upp sig nu, både hårdvarumässigt och designmässigt och det hade faktiskt varit skönt med en lur som inte var bunden till operatör-/tillverkarversioner av Android redan från början.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
http://www.swedroid.se/pastadd-roadmap-for-sony-ericssons-x10-serie-inga-fler-uppd-efter-2-1-rykte/

Ytterligare ett exempel på att man aldrig vet säkert hur uppdaterad ens telefon kommer bli.. ( visserligen bara rykte )

Ja, x10 bygger ju på en långsammare hårdvara, (samma processor som i Huaweien expert sålde för 995:) så det är väl inte otroligt att dom tänker sluta uppdatera den.

Jag tror att jag kanske får en rejäl uppdatering till, sen är min enkelkärniga processor omdern och frånsprungen av quadcoreproppar som kan stänga ner kärnor och spara ström och vara kraftfulla som dagens laptops när det behövs.

Utvecklingen går ditåt.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Airprint skulle jag vilja hävda är överlägset vad som finns i Android.
Fragmenteringen är mycket mindre på Ios.


Vemringde appen är helt underbar i Android. En ny kund ringer. Jag klickar på telefonnr, väljer visa på karta och sen navigera. Röststyrd navigation utan att jag behövt skriva in adressen.

Något jag tycker känns spännande är NFC i de nya telefonerna. Det känns tufft.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har använt Android i tre år ca. Och iOS i ett år.

iOS är riktigt bra. Android har kvar mycket sjukdomar.

Som vad?

iOS har måhända inga direkta sjukdomar (använder det också) men det brister rejält i funktionalitet och valmöjligheter för användaren.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Håller ni fortfarande på? Är det inte mer eller mindre samma sak numer?
Fick en note förut som jag körde lite med men den var så rörig att jag fortsatte men ajfånen.
Använder den till att ringa, messa, kolla mailen på så resten spelar inte mig någon roll. Det enda nackdelen
med androidtelifåner jag märkt är att samtliga jag pillat på laggat som satan när man scrollar och känns allmänt
"microsoftiga" i mjukvaran. Min ilur är dock på upphällningen efter 3 år hemknappen är taskig) men jag vill ha större skärm om/när jag byter så kommer inte Apple med det snart får jag börja tänka om.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Som vad?

iOS har måhända inga direkta sjukdomar (använder det också) men det brister rejält i funktionalitet och valmöjligheter för användaren.

Det är väl just funktionaliteten som är överlägsen i ios?... Valmöjligheterna kan jag kanske hålla med om fall jag nu skulle vara en sån som gillar att mickla med mobilen men det är som sagt inget problem för mig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top