Intressant i IB om SM nästa år.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I artikeln i senaste IB om den helvecka som Lenneth Lodnert planerar på Knutstorp som inledning på säsongen 2006 med seriös träning, både teori och praktik står det en del intressanta saker tycker jag. Förutom att träningslägret som sträcker sig från tisdagen den 25:e till fredagen den 28:e som verkar mycket intressant, även om det främst riktar sig till unga förare så är fäljande passus kanske något som kan tolkas så att Rookieklasserna kommer få maka på sig till lördagen.

Jag citerar:
"Därefter SM-premiär. Med officiell träning och minst två rookierace (600 och 1000 på lördagen. En dag senare släcks rödljusen för VIP-betonade 125 Junior. Ungefär en halvtimme senare, som kronan på verket, tar de ordinarie SM-klasserna, Superbike, 250 och 125 över scenen."

Ramaskri?

Det finns fler som har funderingar på att låta rookieklasserna köra lördagsrace. Dels blir det mindre press på förarna, dels lämnar det utrymme för mer publikattraherande klasser på söndag.

Exakt vad jag menar med det där får ni vänta ett halvår och se......

HW skrev:
Det finns fler som har funderingar på att låta rookieklasserna köra lördagsrace. Dels blir det mindre press på förarna, dels lämnar det utrymme för mer publikattraherande klasser på söndag.

Raketmotorcyklar? :D

HW skrev:

På de punkterna är jag inte med dig alls.

Mindre press för att man kör för tomma läktare istället för halvtomma? Man är ju inte mer nervös för att det sitter lite folk på läktarna. (för när rookieklasserna kör har inte allt folk kommit eller så har de redan åkt hem)

Sen med att det skulle vara bättre ur publiken synvinkel tror jag inte på heller. Om man åker till en tävling så vill man väl se så mycket racing som möjligt. De flesta har ju en bit att åka till närmaste tävling och om det bara är 3 klasser x 20-25 minuter så tar ju resan dubbelt så lång tid som tävlingen.

Goodstuff skrev:
I

Jag citerar:
"Därefter SM-premiär. Med officiell träning och minst två rookierace (600 och 1000 på lördagen. En dag senare släcks rödljusen för VIP-betonade 125 Junior. Ungefär en halvtimme senare, som kronan på verket, tar de ordinarie SM-klasserna, Superbike, 250 och 125 över scenen."

Ramaskri?

Det är i mina ögon lika kul att se R600 och R1000 som de ovan nämnda... Men jag brukar ju å andra sidan inte se mer än några tävlignar per år....

/Urban

Känns inte det här upplägget igen? 125, 250 och Superbike. Någon mer än jag som tänker MotoGP? Det är ett beprövat recept i RR-sammanhang som över lång tid visat sig vara bra för förare och publik. Jag tror att SVEMO är inne på helt rätt linje. Det här kommer att bli kanon. Att sen omgärda detta fåtal huvudklasser med en stående supportklass, 125 JR, som startskott på söndagen och runda av med en uppvisningsklass typ MCS, Motard eller SoS tror jag kan bli ett riktigt, riktigt bra paket.

Teddy skrev:
Känns inte det här upplägget igen? 125, 250 och Superbike. Någon mer än jag som tänker MotoGP? Det är ett beprövat recept i RR-sammanhang som över lång tid visat sig vara bra för förare och publik. Jag tror att SVEMO är inne på helt rätt linje. Det här kommer att bli kanon. Att sen omgärda detta fåtal huvudklasser med en stående supportklass, 125 JR, som startskott på söndagen och runda av med en uppvisningsklass typ MCS, Motard eller SoS tror jag kan bli ett riktigt, riktigt bra paket.

Hmm tror du publiken vill se hårda fighter i R600 R1000
eller utspridda fält i 125 jr :va

motogp = ca 75000 per dag i publiken miljoners miljoner tv tittare
kontra SM :lol
något haltande jämförelse
Att luften går ur R1000 R600, spons möjligheter försvinner
måste vara dåligt för sporten det är ju dom största klasserna.
Att i stället framhäva tvåtaktsklasser
som säga vad man vill är på utdöende känns bakåtsträvande.

Last edited:
...och att R1000 och R600 förarna åker hem efter att dom tävlat på lördagen, och att typ 50% av alla förare (och publik) försvinner innan söndagen är det ingen som har tänkt på?

Jävligt trist om detta blir verklighet....

Nog för att depån brukar vara tom när vi kommer in efter vårat race (sist på söndagen), men då har man ju ändå fått vara med hela helgen, och fått lite publik i alla fall.... (ganska många som stannar kvar juh).

Inte så kul för dom som kommer och tittar på en heller. Sitta och åka 20-40 mil (enkel resa) för att titta på R1000 och R600, och sen missa Superbike och dom andra SM klasserna....

Nä, dålig idé..... :tummenner

Låter ju rätt bra ändå. Både för Publik och A-förare. B-förare gillar säkert inte att köra på Lördagen utan publik. Eller iofs, de får säkert publik som består av andra förare.

Vad 125JR egentligen gör i "rampljuset" vet jag inte. Säkert någon deal föräldrarna lyckats skrapa ihop, eller Lodnert själv.

jolio skrev:
motogp = ca 75000 per dag i publiken miljoners miljoner tv tittare
kontra SM :lol
något haltande jämförelse.

Nu handlar det om ett vinnande KONCEPT, och inte att göra den direkta jämnförelsen som är idag mellan sm och motogp.

HW skrev:

Mindre press!? Bullshit säger jag! Den press/stress/nervositet jag känner på uppvärmningsvarvet och innan start har inget med publiken att göra, tro mig!!

Mer publikattraherande klasser? Vilka klasser som inte kör på söndagen idag, är mera publikattraherande än R600 och R1000?

Macke skrev:
Mer publikattraherande klasser? Vilka klasser som inte kör på söndagen idag, är mera publikattraherande än R600 och R1000?

Bra fråga. Jag tycker det ändå alltid är "närmast sörjande" som kommer till en tävling och R-klasserna är störst så...
Och sen kan ju alla klasser ha bättre och sämre rejs men kvaliteten idag är inte sån att någon klass alltid bjuder på jämnare race. Det skulle vara 125R som kan vara roligare att se på än resten med det är hårfint.
Som sagt, värdelöst att dela upp det. Som besökare får man bara se färre rejs och inträdet kommer inte sjunka någon dag, det garanterar jag.

Swedie skrev:
Nu handlar det om ett vinnande KONCEPT, och inte att göra den direkta jämnförelsen som är idag mellan sm och motogp.

Lek med tanken att du då tar bort superbike från förslaget
hur många kommer då till söndagen........

just det så vilka klasser drar publik "egentligen"

Jag har svårt att se några direkta fördelar med ett sådant arrangemang mer än att SM-klasserna framhävs mer vilket absolut är rätt tänkt men detta känns som fel väg att nå dit. Det som folk brukar vilja ha är mer träningstid och färre klasser, men det blir fortfarande lika många klasser och därmed lika mycket (eller lite) träningstid. Jag menar ska vi i huvudklasserna köra tidskval 2 på söndag förmiddag eller hur är det tänkt?

Jag tror nog i så fall mer på att helt separera A och B-tävlingar men det är ju en helt annan fråga.

jolio skrev:
Lek med tanken att du då tar bort superbike från förslaget
hur många kommer då till söndagen........

just det så vilka klasser drar publik "egentligen"
Variation är bättre. har du sett några tävlingar i år?

Har aldrig känt av nån press från publiken. Däremot så brukar jag vara nervös inför racet, men det har inget med publiken att göra. Möjligen så laddar man kanske lite extra när man vet att nära o kära sitter på läktaren :hihi Press från publiken...löjligt :gnissla (möjligen om det skulle sitta 50.000 skrikande fans på läktaren...men det lär ju dröja)

Jag förstår tänket bokom idén, men som B-förare måste jag protestera då det innebär en försämring för oss = svårare med sponsorer osv

/Andreas

Chris Ash skrev:
Jag vet inte. Vet du?

Mja om publiken till stor del av närmast sörjande och
det är tre gånger så många deltagare i R600 R1000
kvalet jämfört med 125 250 så....
men det kanske är fel tänkt :va

Publik har absolut ingenting med nervositet att göra. Jag är lika skakig oavsett om det sitter 21.000 på läktarna på mantorp eller 24 stycken på anderstorp...

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back