Intressant i IB om SM nästa år.

Jag tycker det skulle vara jävligt trist om jag inte fick köra på söndagen med det stora grabbarna. Kändes inte alls kul att köra b-final på Åsen under sm/so. Inte en själ tittade. På sviesta var det i alla fall några.

Att vi rookies som lägger allt vi äger och har på rejsingen inte ska få nått som uppmuntran kommer väl kanske ta bort lite förare. Jag kommer inte vara lika motiverad om det bara känns som jag är i vägen för de balla a-förarna.

Visst skulle det vara kul om RR blev större i sverige men till vilken kostnad? Vi/ni började väl ändå för att det vara kul att köra hoj inte för ni skulle bli kändisar och få allt betalt. Nä sporten måste behålla sin heder och inte sälja ut sig helt. Om man bara fokuserar på toppen av förarna kommer det väl inte strömma in så mycket nya förare och då dör väl sporten ändå?

Angående 125JR. Ja har man en rik pappa som betalar allt kanske man ska ha mer uppmärksamhet än rookies som lägger allt de äger på sporten. Visst är de duktiga men återigen, vad är viktigast? Att vi får ut förare i världen som vi kan skryta med och se upp till eller att vi har riktigt kul med varandra på tävlingarna?

Goodstuff skrev:
Hur man ska få ihop det med mer träningstid för SM-klasserna vet jag inte men det är inte min huvudbry. :D
Rena B-race och möjlighet att köra även på lördagarna bör väl vara alla B-förares dröm då det ger extremt många fler tränings/tävlingstillfällen?

Tja men likförbannat blir det ju thigt med tid. Ska du köra A och B final i R600 på lördag kväll + R1000 kl 21 med lysen på hojarna??? När ska vi träna fredag??? Ska vi kvala och tävla samma dag eller har vi kval på fredagen. Åka enkel resa 40 mil för att kvala utan att sett banan på 365 dar är lite vågat med den konkurans som finns. Om du har kval på lördag och rejs samma dag hinner du då fixa allt som pajat efter ett besök i lecan??? När ska dessa ev nya klasser få träna och kvala? Hur känner sig kassörerna om R klasserna inte tycker detta blir bra och stannar hemma.

Jag kan tänka mig att köra lördag OM det löser sig med tid på banan. Annars är ju rena B-räjs bättre imo att det inte kommer att finnas tid för oss.

björn

Jonte VSB R-T skrev:
Jag tycker det skulle vara jävligt trist om jag inte fick köra på söndagen med det stora grabbarna. Kändes inte alls kul att köra b-final på Åsen under sm/so. Inte en själ tittade. På sviesta var det i alla fall några.

Att vi rookies som lägger allt vi äger och har på rejsingen inte ska få nått som uppmuntran kommer väl kanske ta bort lite förare. Jag kommer inte vara lika motiverad om det bara känns som jag är i vägen för de balla a-förarna.
Vem har sagt att B-förarna inte ska få uppmuntran? De som vill klassa upp sig kommer ju kunna göra det och de som är som jag, dvs glada med att få köra, kommer ju förhoppningsvis ges möjligheten att köra B-race.

Jonte VSB R-T skrev:
Visst skulle det vara kul om RR blev större i sverige men till vilken kostnad? Vi/ni började väl ändå för att det vara kul att köra hoj inte för ni skulle bli kändisar och få allt betalt. Nä sporten måste behålla sin heder och inte sälja ut sig helt. Om man bara fokuserar på toppen av förarna kommer det väl inte strömma in så mycket nya förare och då dör väl sporten ändå?
Olika förare börjar såklart av olika anledningar och alla bör få vara med tycker jag, de som vill bli snabba (kända som du uttrycker det) och de som vill ha kul, men det behöver ju inte betyda att man måste dela arena och dag för det.
Varför skulle sporten sälja ut sig helt om man renodlade SM-helgerna till att handla om SM och B-förarna fick köra på sina egna race? Så var det ju tidigare.
Det är ju faktiskt först och främst en sport där de som är snabbast tävlar om att vinna SM och inte en social trivselsamvaro, även om den sistnämda faktorn är hög och uppskattad.
Återigen så ser jag inget motsatsförhållande mellan att satsa stenhårtpå att göra SM så bra som möjligt och att ge B-förarna möjlighet att köra så att alla blir nöjda, det kanske bara får ske på olika helger.

Jonte VSB R-T skrev:
Angående 125JR. Ja har man en rik pappa som betalar allt kanske man ska ha mer uppmärksamhet än rookies som lägger allt de äger på sporten. Visst är de duktiga men återigen, vad är viktigast? Att vi får ut förare i världen som vi kan skryta med och se upp till eller att vi har riktigt kul med varandra på tävlingarna?
Är det den som lägger mest egna pengar på sporten som ska uppmärksammas? 125JR tycker jag ska få allt stöd de kan få, oavsett rika pappor eller inte, eftersom det är just möjligheten att vi får ut förare som slår igenom internationellt som ger ett ännu bättre underlag med fler förare hemma. Tror du friidrottsklubbarnas uppsving på senaste tiden beror på landslagets framgångar eller på att de har roligt ihop? (Det senare är iofs en del i det förstnämnda)

ecce skrev:
Tja men likförbannat blir det ju thigt med tid. Ska du köra A och B final i R600 på lördag kväll + R1000 kl 21 med lysen på hojarna??? När ska vi träna fredag??? Ska vi kvala och tävla samma dag eller har vi kval på fredagen. Åka enkel resa 40 mil för att kvala utan att sett banan på 365 dar är lite vågat med den konkurans som finns. Om du har kval på lördag och rejs samma dag hinner du då fixa allt som pajat efter ett besök i lecan??? När ska dessa ev nya klasser få träna och kvala? Hur känner sig kassörerna om R klasserna inte tycker detta blir bra och stannar hemma.

Jag kan tänka mig att köra lördag OM det löser sig med tid på banan. Annars är ju rena B-räjs bättre imo att det inte kommer att finnas tid för oss.
Har om du läser mitt inlägg skrivit att jag inte förstår hur de ska lösa det men jag tycker separat B-race är bästa lösningen för de flesta parterna i och med att svensk Roadracing har expaneradt så mycket att det börjar få en negativ påverkan på körtiden för föranra och utan körtid blir man inte bättre, oavsett om man är B-förare eller svensk mästare.

Last edited:
Goodstuff skrev:
* Stuntuppvisning med den svenska eliten, körs på startrakan tex. (Kommer ihåg att jag såg Matti Nykänen på Knutstorp ett antal gånger i början på 80-talet.)
* Flyguppvisning med Gripen tex. på Sviestad.
Det var nog inte Matti Nykänen du såg utan snarare Arto Nykvist.
Matti höll på med backhoppning och det hoppas jag att ni slapp se :hihi
Arto däremot brukade komma i träskor på sin Kawa 1300 och göra 12:or.

Flyguppvisning tror jag stenhårt på.
Var på en tävling på Karlskoga på 80-talet och då räknade speakern ner från 10 och sedan dånade två Viggen in och körde en liten show.
Det borde Lindén kunna fixa :D

Publik på startplattan låter som en bra idé, alltid kul att få komma nära.

Jonte VSB R-T skrev:

Rik Pappa? Icke! Inte innan den här säsongen och i synnerhet inte efter den.
Jag tror stenhårt på att vi måste värna om tillväxten, då inte för att citat: "skryta med och se upp till" slut citat. Visserligen en bonus, men inte huvud anledning :rolleyes:
Detta innebär givetvis inte att vi inte ska ha kul tillsammans på tävlingarna. Den sociala biten är nog så viktig. :tummenupp

//Fattig farsa och entusiast

Om den omtalade omröstningen visade att man ville ha mera bantid, och färre klasser, och det redan nu är för lite bantid nu på SM helgerna. Varför börja blanda in Superrmotard och Supermono också? :confused:

Då kan vi väl ta in Metrakit och Minimoto också, så kan vi köra ett kombinerat tränings/kvalpass, och sen köra race direkt... (Okej, lite bitter kanske jag är... :D )

Tycker man ska vara försiktig med att vända dom större "rookiesarna" ryggen allt för mycket. Det är ju rookies som står för bredden inom RR, och utan bredden så kommer sporten definitivt inte att utvecklas....
Tänk på att även förarna i R600 och R1000 är framtida A-förare och potentiella mästare... (Okej, inte jag då kanske, men dom andra... :hihi )

Man kan väl göra både och, dvs köra internationellt och satsa på en nationell serie.
Sedan brukar de bästa idrottmännen vilja mäta sig med de bästa i världen, det ligger i sporternas natur tycker jag , och då är det internationellt som är måttstocken.

Strider skrev:
Kan man? Vad har Mårtensson gjort i år? Vinner första SM tävlingen, är sedan ute kör i världen o kommer hem o vinner sista racet på Knutstorp.

Sedan har du har helt rätt om hur idrottsmänn vill mäta sig med de bästa, men i vår sport är det just VM som har status, EM i rr har ju inte speciellt hög status. I fotboll däremot så har ju EM en helt annan status men det är ju som sagt en annan sport.

Om du tittar lite på EM-resultaten de senaste 10-15 åren hittar du bland annat...

Max Biaggi, Loris Capirossi, Valentino Rossi, Marco Melandri, Regis Laconi, Olivier Jacque,Carlos Checa, Sete Gibernau, Jurgen Vd Goorbergh, Lucio Cecchinello,Sebastian Porto, Franco Battaini, Roberto Rolfo, Alex Hofmann, Lorenzo Lanzi, Sylvain Guintoli, Lukas Pesek, Max Neukirchner, Aranaud Vincent, Randy De Puniet, Andrea Dovizioso, Mattia Pasini, Alex De Angelis, Mika Kallio, Robbin Harms, Jorge Lorenzo, Roberto Locatelli+ en massa andra som jag inte orkar räkna upp.

Låg status hos Bosse i TV-soffan, men hög status bland teamcheferna i VM uppenbarligen....

Goodstuff skrev:
...
Många har ju efterlyst proffsigare och mer publikdrgande arrangemang på våra SM-deltävlingar...

Favorit i repris, nedan saxat från ett PM jag plitade ihop för ett tag sedan.

"Visst, för huvudklasserna blir det på kort sikt mycket bättre med rena SM-helger men på lång sikt för rr-sporten tror jag det är att dra ur proppen totalt. Det ideella arbetet av aktiva förare i klubbarna är för klent idag för att någon klubb ska orka med att arrangera rena B-race i den omfattning som behövs och utan race försvinner förarna till andra sporter. Detta i kombination med att återväxten i 125J inte på långa vägar räcker för att hålla huvudklasserna med förare ger såklart att antalet aktiva SM-förare inom ett par år är nere på alltför låga siffror. Vi får ingen bredd av förare som kan ge en vass topp = kvaliten sjunker.
"

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back