Intressant i IB om SM nästa år.

Jag gillade när 125 JR körde på lördagen, mest för att jag älskar att titta på deras ofta grymma race i lugn och ro. Nu kör jag själv på söndagen och hinner ofta inte se dem.

Men annars ska givetvis fjuniorerna synas mycket, de är morgondagens Stiggysar, Watzar och Crallar.....söndag är nog bäst ändå.

ecce skrev:
Till fördelarna kommer det ju att det blir mer fockus på SM klasserna. Detta måste väll ses som bra då dom är huvudnumret.

Det där med att man kan dricka öl på lördagskvällen och sånt ser jag i sanningens namn inte som nån fördel (för arrangemanget i alla fall, själv uppskattar jag verkligen en "kall" :D )

Och det där med att SM klasserna skulle få mera fokus, vad innebär det egentligen?
Om söndagen blir tråkigare för publiken eftersom 100 ekipage redan åkt hem, eller som du skriver, står och packar ihop när publiken anländer. Så hjälper det väl inte att fler i den publiken "fokuserar" på SM klasserna som är kvar...?

Nån som kan förklara för mig (som inte är det vassaste verktyget i lådan) vad "mera fokus på Sm-klasserna" egentligen betyder?

jolio skrev:
Mja om publiken till stor del av närmast sörjande och
det är tre gånger så många deltagare i R600 R1000
kvalet jämfört med 125 250 så....
men det kanske är fel tänkt :va

Publikmässigt tror jag att du har helt rätt, enkel matematik egentligen.
SM-klasserna löper risk att köra för tommare läktare än normalt.

OM roadracing i Sverige hade varit publikdragande hade det kanske varit bra för sporten med en uppdelning i lör-sön för att göra tävlingstiden kortare så publiken orkar med, men nu är det tyvärr inte så.

Jag kommer dock att fortsätta komma så många dagar som möjligt så ofta som möjligt.

Last edited:
Strider skrev:
Men om man skulle köra dubbla race i Superbike och köra heat som vore minst 25min långa, det vore finfint det.
Ja, dubbla race vore faktiskt riktigt kul att se. Håller uppe spänningen över dagen.

RedBaron skrev:
Huruvida lördagens depåkrökande blir ineffektivt eller övereffektivt kan väl knappast vara en seriös parameter om man vill skapa publiktillströmning på söndagen ?

Jag säger bara att kan bli problem. Jag är långt ifrån någon :angel men om man såg statusen på en del B förare ett par timmar efter B-räjset på Gåsen så undrar man ju vad som kommer att hända om du släpper lös 80 stycken som inte spottar i flaskan. Själv tror jag att det kan bli skit kul :fyllisar. Det kanske går smärtfritt vad vet jag, den som lever får väll se. Men jag är för alla förändringar som leder till att RR blir större bättre inebär detta att jag få åka på lördagen får jag väll göra det.

sandstream skrev:
Vad är fördelen med 2 race i samma klass?
(Är inte helt vän med tex WSBKs två race per dag)
Tvåan ger igen med samma (fula) mynt i race två. Vilka gräsligheter vi kan få se :D

Nä, känns spontant kul för att det blir en längre uppgörelse med plats för mycket egna spekulationer inför heat två. Låter iaf för mig mer spännande än nu.

...för oss rookies som vill köra på söndagen så finns ju alltid SO tävlingarna också. :tummenupp

sandstream skrev:
Vad är fördelen med 2 race i samma klass?
(Är inte helt vän med tex WSBKs två race per dag)
Mer tid och spänning med de största cyklarna. Lite anknytning till formatet i WSBK kan kan höja statusen hos "gemene man" och de som slötittar på WSBK på Eurosport och det kan kanske få ut dem till banan.

Reglerna i SBK får gärna justeras så att det blir fler twinnar i klassen. Nu tar den ljudmässiga upplevelsen slut när Skölds ventiler kroknar och letar sig ut i avgassystemet...

Ljudet och variationer i ljud är en stor del av showen, därav att jag önskar se Supermono.

Tvåraceformatet var ju aktuellt för Synsam men stötte väl på patrull från förarna eftersom de flesta inte hade råd att köra två race, ha två hojar etc? Det var ett tag sen så minnet är lite grumligt, nån som vet mer kanske?

Chris Ash skrev:
Men annars ska givetvis fjuniorerna synas mycket, de är morgondagens Stiggysar, Watzar och Crallar.....söndag är nog bäst ändå.

Håller med till 100%, det är av störtsa vikt att dom som ska ta vid får uppmärksamhet.

låter som en bra idé
när jag va rokkie körde vi på lördag, funka fint.
125jnr har ju kanon fina fighter och det lär bli större startfält nästa år.

RRenkäten visade väl att de flesta vill ha fler race och färre klasser...
istället för att stryka nånn klass flyttar man dom till lördagen, bra.

visst publiken består av närmast sörjande nu, men det är ju inte så vi vill ha det.

Uppmanar er att åka till So´s RR möte i karlskoga, på dagen innan prisutdelningen, tror det är lördagen den 29.
Gör eran röst hörd.

R2 skrev:
...RRenkäten visade väl att de flesta vill ha fler race och färre klasser...
istället för att stryka nånn klass flyttar man dom till lördagen, bra....

Hur menar du nu?

Bara för att du flyttar vissa race till lördagen blir det väl inte fler körbara timmar/dygn?

För att det ska bli mer körtid (friträning, kval + race) för huvudklasserna måste någon klass tas bort eller du någon lösning som jag inte insett?

Macke skrev:
...för oss rookies som vill köra på söndagen så finns ju alltid SO tävlingarna också. :tummenupp

Blir "förslaget" verklighet för alla SM-deltävlingar blir det nog lika illa i SO då dessa samkörs.

Last edited:
Strandelin skrev:
Blir "förslaget" verlighet för alla SM-deltävlingar blir det nog lika illa i SO då dessa samkörs.

SO och SO har ju haft lite olika upplägg på helgerna i år, och när det samkörts så har man kört enligt SO'ts upplägg hittils i alla fall...

Normalt som publik kollar man väl bara söndagen och då får man mindre racing för pengarna (bensin + inträde) och de som kör på lördag blir utan publik.

Bingo skrev:
Tvåan ger igen med samma (fula) mynt i race två. Vilka gräsligheter vi kan få se :D
Nä, känns spontant kul för att det blir en längre uppgörelse med plats för mycket egna spekulationer inför heat två. Låter iaf för mig mer spännande än nu.
RedBaron skrev:
Mer tid och spänning med de största cyklarna. Lite anknytning till formatet i WSBK kan kan höja statusen hos "gemene man" och de som slötittar på WSBK på Eurosport och det kan kanske få ut dem till banan.
Jag tycker att två lopp tar udden lite av racen, det känns som att en del inte ger 100% för att de vet att de har ett lopp till att revanschera sig i.
SuperSport-loppen känns mer "do-or-die" där alla satsar för fullt.

Men är det några som ska köra två race så är det SBK, det håller jag med om :tummenupp

Tror lite på iden med 2 räjs i NSB men vad vill förarna? Om det lockar mer publick eller inte får väll framtiden avgöra :)

björn

Macke skrev:
SO och SO har ju haft lite olika upplägg på helgerna i år, och när det samkörts så har man kört enligt SO'ts upplägg hittils i alla fall...

Så det säger du? :va

Utan att ha sett några tidsscheman eller andra idéer så kan man tänka sig att de funderat ungefär så här, observera att detta är fria spekulationer från mig.

Många har ju efterlyst proffsigare och mer publikdrgande arrangemang på våra SM-deltävlingar och för att ge utrymme för mer show så måste man rumstrera om i tidsschemat som ju redan är späckat som det är.
Den extra tid man får iom att man flyttar klasser till antingen separata B-race eller kör R600/R1000 på lördagen kan då användas till tex.
* Längre race i SM-klasserna.
* Dubbla race i SBK.
* Gridshow i SM-klasserna med mer genomgående presentationer av förarna, publiken ut på startplattan.
* Stuntuppvisning med den svenska eliten, körs på startrakan tex. (Kommer ihåg att jag såg Matti Nykänen på Knutstorp ett antal gånger i början på 80-talet.)
* Flyguppvisning med Gripen tex. på Sviestad.
* Supermono eller Supermotard (med tanke på succén Beviks Cupen man kört på SViestad tror jag detta är vad som tänks på Sviestad.) som inbjudningsklass.
* Ett mindre tight tidsschema ger ju också arrangörerna mer utrymme för att lösa problem på ett smidigt sätt så man slipper situationer som på Knutstorp då man ville avbryta träningen för en SM-klass för att Rookies ska hinna träna också. Tolka mig inte fel men det är ju ändå SM-klasserna som bör få gå först. Detta säger jag inte för att jag kör 250R eftersom jag är för rena B-race och att SM-klasserna blir rena A-förarklasser.

Kanske inte evenemang som faller inbitna roadracingrävar i smaken men ger en mer varierad och annorlunda dag vilket dels kan göra det enkalre att marknadsföra. (Kom och se: SM i Roadracing med gridshow, stuntuppvisning med Matti Tepsa och JAS 39 Gripen, go-kart för barnen, etc. etc. istället för SM i Roadracing tex.)

Längre lopp ger ju också en mer seriös stämpel på racen och slashasarna längst bak tvingas träna hårdare och satsa mer. ;)
Tänkta klasser skulle då kunna vara.
125JR, som kommer bli smockfull nästa år om alla tecken i skyn går in.
125R
250R
SBK
Supermotard/SuperMono

Hur man ska få ihop det med mer träningstid för SM-klasserna vet jag inte men det är inte min huvudbry. :D
Rena B-race och möjlighet att köra även på lördagarna bör väl vara alla B-förares dröm då det ger extremt många fler tränings/tävlingstillfällen?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back