Intervju med Viggenförare

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ganska trevlig läsning.....

http://www.milavia.net/specials/iv_viggen/

"The acceleration keeps pressing you back while the speed increases. Soon odd things are starting to show. The roar from outside your aircraft is so loud the radio transmissions are almost unreadable even at max volume. You can actually feel the temperature rising in the cockpit from the friction between the aircraft and the air. I once put my hand at the fuselage next to the throttle and could feel the heat."

Och folk idag röstar fram Iphone som det häftigaste som finns.....

Kul läsning, tack.
Man borde åka och titta på de sista..

aaaviggen1.jpg

[YOUTUBE-ID]eDb4v9mnKVE[/YOUTUBE-ID]

Kul läsning, tack.
Man borde åka och titta på de sista..

Coolt, är det där stället öppet för allmänheten så måste jag dit. Det är ju en given liten hojutflykt! :yoparty

Edit: På googles kartor finns inte planen kvar på den där platsen.... Skit också. Antar att den dessutom ligger innanför flygplatsområdet, så att komma in där får man väl se sig i himlen efter.

Last edited:
Coolt, är det där stället öppet för allmänheten så måste jag dit. Det är ju en given liten hojutflykt! :yoparty

Edit: På googles kartor finns inte planen kvar på den där platsen.... Skit också. Antar att den dessutom ligger innanför flygplatsområdet, så att komma in där får man väl se sig i himlen efter.

nä jag såg det också nu, och en del hus just där är nya så det lär stämma tyvärr.
då gick det visst bra att komma in, kolla filmen på tubens sida, kommentarerna.
Men det hade vart så coolt att se, länge sen man pillade på viggen.

När jag jobbade på stena så fick vi in en skrotad viggen motor, han låg avtippad i en slänt och luktade fotogen. Imponerande pjäser.

Minns fortfarande ljudet när 2 st viggen kom farandes ett par hundra meter över skolgården, dem lät speciellt, mysigt muller.

På Teknikland här i stan finns det några Viggen. Bland annat den sista Viggen som flög från F4, målad i svart med guldfärgade detaljer.

De har även en Viggensimulator som man kan få testa. :tummenupp
http://teknikland.se/index.php

100 000 hästar kan nog sätta rätt bra fart på skrotet till slut...
Men det låter väl lite som en skröna att den accar tills soppan är slut om inte tanken är liten förstås.
Jag tycker att draken var vackrare än Viggen som ser mer brutal ut, men inte har lika fina linjer (i mitt tycke alltså).

Det där med att den accelererar till soppan är slut gäller Fpl 35 Draken, mest för att den hade väldigt kort aktionsradie, vid "interception" mot högtflygande mål i överljudsfart (vilket den projekterades för, att skjuta ner snabba kärnvapenbombare) låg den för J35A på ca 120 km. Man flög över Mach 2,0 med Fpl 35, första gången 1965 med S35 om jag minns rätt, det var iaf efter införandet av RM6 motorn i C-modd.

Viggen har man en toppfart på, två av de sista maskinerna på F4 "krigsmoddades" dvs man ökade trottelöppningsvinkeln för att få ut högre dragkraft, dessa gjorde man sedan toppfartsprov med, de nådde ganska exakt specificerade Mach 2,0.

Kommer osökt att tänka på någon flyguppvisning jag var på som mindre, först var ett JAS uppe och körde en uppvisning. Tyckte att det var riktigt jävla brutalt med ljudet och hur smidigt det rörde sig genom luften. Sen var det dags för Viggen... Dra mig baklänges vilken upplevelse, marken skakade, ljudet var öronbedövande och jag fick en hästspark i magen när ebk:n tändes. :Bugar
Kommer också ihåg siluetten när planet svängde runt, den var inte bara så mycket större än JAS, dessutom såg det så jävla baktungt ut att det var motorn kraft och inte vingarnas lyftkraft som höll planet i luften:yoparty

Önskar att man hade en stor summa pengar och kunde komma över ett viggen, få det i flygbart skick samt skaffa ett flygcert och ge sig upp i luften :önkedröm

Önskar att man hade en stor summa pengar och kunde komma över ett viggen, få det i flygbart skick samt skaffa ett flygcert och ge sig upp i luften :önkedröm

Har du i runda slängar 100 000 över kan man få flyga med i ett Mach 2-jaktflyg. Tex EE Lightning, i Ryssland är det säkert billigare, verkar finnas en hel del suspekta firmor som säljer flygningar i allt från skolflygplan till MiG-25.

För den snåle, eller fattige, finns alternativet att åka med i en Fpl 28 Vampire i Ljungbyhed, en tvättäkta första generationens jetjaktkärra, det kostade ca 12000 kr sist jag kollade.

Såg nu att man även kan få flyga med Hawker Hunter (J34 i flygvapnet) för 45 000 kr.

Tack för bra läsning!

100 000 hästar kan nog sätta rätt bra fart på skrotet till slut...
Men det låter väl lite som en skröna att den accar tills soppan är slut om inte tanken är liten förstås.
Jag tycker att draken var vackrare än Viggen som ser mer brutal ut, men inte har lika fina linjer (i mitt tycke alltså).

Det ligger väl inte så långt ifrån kanske, med full EBK räcker väl inte soppan i längre än 10-12 minuter i alla fall. Eller som Chris Ash säger, att det nog gäller Draken.

Oavsett kan man för de flesta flygplan dra en gräns vid mach 2,2 ungefär (vid sådana här "skrönor" där mycket fakta utelämnas), över den hastigheten duger inte aluminium som skal, det blir för varmt :)

När jag lumpade blev jag lovad att få följa med i en tvåsits-viggen, tyvärr blev det aldrig av eftersom kärran fick problem med någon tätning i huven och flögs någon annanstans där dom kunde fixa det.

SK60 har jag däremot ganska många flygtimmar i, och den ärevärdiga pappjakten SK50 som var så lättflugen att piloten lät mig spaka själv rätt mycket.

Det var fördelen med att sköta bokningen av planen, när piloterna hade glömt att boka i god tid så hade man lite utpressningsläge när dom ringde och behövde en kärra :D

Det gick alltid att ordna om dom hade en stol ledig för en uttråkad flygmekaniker.
Dessutom slapp man åka buss hem vissa helger, det var en viss skillnad på 4 timmar buss eller 20 minuter privatjet.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan