Intervju med Viggenförare

Ahh, vilka minnen, jag hade förmånen att stå bakom ett taxande Viggen när jag gjorde lumpen på F16 i Uppsala, ögonbrynen är fortfarande krulliga!

Jag tycker att draken var vackrare än Viggen som ser mer brutal ut, men inte har lika fina linjer (i mitt tycke alltså).

Håller med där, J35 är ett riktigt vackert flygplan :tummenupp
Var flygmek på F10 92-93 så man hann med att skruva på dom innan dom togs ur aktiv tjänst.

Nästan all militärmaterial har en brutal skönhet i det praktiska, men av flygplanen är det väl Vampiren (i luften) och 35'an som är vackrast.

SK50'n är söt, men saknar militär användning, annars har det alltid varit en favorit hos mig, lilla Saab's försök att slå sig in på sportflygsmarknaden med flygplan som delade delar med bilarna från den tiden :D

Jag skötte om några av dom sista när jag lumpade 90 tydligen, 92 såldes dom sista ut för småpengar (dock i behov av motorgenomgång och omdukning av vingar, vilket motiverade ett lågt pris)

En underbar kärra att flyga, dock ingen vidare skolkärra då den var alldelens för lättflugen för att lära eleverna något.

En civil Saab 91 testades av en journalist på en flygtidning och han lät sin fru som saknade flygcert flyga mellan ett flertal flygplatser helt utan att ingripa vare sig vid start eller landning, sedan skrev han något om att snart skulle privatflygplan ersätta familjebilen vid längre resor....

Jag väntar än....

Nästan all militärmaterial har en brutal skönhet i det praktiska, men av flygplanen är det väl Vampiren (i luften) och 35'an som är vackrast.

Ja Vampiren slår an en sträng hos mig med, vilket flygplan att flyga! Att se en uppvisning med moderna flygplan är brutalt, men Vampiren är som en menuett, eller en isdans....så mjukt, så vackert, så fjäderlätt!

J34 eller Hawker Hunter var också ett oerhört vackert flygplan, och otroligt populärt bland förarna, jag läste om en förare som flugit allt från Vampire till Gripen och hans favorit rent flygmässigt var J34 "perfekt roderharmoni"

Men J35 är även min favorit, kalla kriget i ett nötskal, dessutom det första systemflygplanet från en tid då Sverige förmodligen var vassast i världen på defensivt jaktflyg, STRIL 60, J35F, och AIM-4 Falcon

Men J35 är även min favorit, kalla kriget i ett nötskal, dessutom det första systemflygplanet från en tid då Sverige förmodligen var vassast i världen på defensivt jaktflyg, STRIL 60, J35F, och AIM-4 Falcon

Ja med tanke på vilket lilleputtland Sverige ändå får räknas som är det imponerande att vi faktiskt har producerat såpass vassa flygplan.

Att Draken dessutom var i luften redan 1955 gör det inte mindre imponerande. Mer än ett halvt sekel sedan...

Minns fortfarande F10:s årliga julhälsning till nordvästskåningarna med glädje. :)

Tunnan var ganska imponerande på sin tid också! :Bugar
1948.....
Om jag inte missminner mig så hade SAAB en kapacitet att kunna spotta ur sig ett Tunnan om dagen om det hade behövts. :va

Men eftersom den här tråden handlade om Viggen:
[YOUTUBE-ID]6A5p-gFT9W4[/YOUTUBE-ID]

Att Draken dessutom var i luften redan 1955 gör det inte mindre imponerande. Mer än ett halvt sekel sedan...

Minns fortfarande F10:s årliga julhälsning till nordvästskåningarna med glädje. :)

Jag fascineras oerhört av den vrålsnabba utvecklingen inom flyget under de åren, tex 1940-1960 från Gloster Gladiator till J35 Draken......pilvingar, överljudsfart, jetmotorer, deltavingar inte konstigt det krävdes människoliv.....

Åk till Biltema i Luleå. Där har dom ett Viggen på parkeringen stående på ett podium.

Tunnan var ganska imponerande på sin tid också! :Bugar
1948.....
Japp, helt klart min favorit! :kär När Sverige stod på topp spottade SAAB i Linköping ut en sån om dan! Sen tog Flygvapnet över och slog rekord på rekord med dom :Bugar I Kongo var dom överlägsna amerikanernas plan, dom bara gick och gick, och tålde hur mycket misshandel som helst. På sätt och vis synd att det var sista gången svenskt flyg var i strid, det vore kul att se hur Draken, Viggen och Gripen skulle klara sig i en skarp situation.

100 000 hästar kan nog sätta rätt bra fart på skrotet till slut...
Men det låter väl lite som en skröna att den accar tills soppan är slut om inte tanken är liten förstås.
Jag tycker att draken var vackrare än Viggen som ser mer brutal ut, men inte har lika fina linjer (i mitt tycke alltså).
Jag fick vara med i motorprovningsanläggningen på F15 i Söderhamn under en provkörning. Teknikern i kontrollrummet sa att den hade ca 80 000hk stillastående på havsnivå, 180 000hk på höjd i marschfart :Bugar För övrigt Europas modernaste motorprovningsanläggning som blev klar lagom tills dom la ner hela flottiljen :huvet

Tror jag håller med.
Han i lgh ovanför flyger Gripen, men även han gillar Viggen bättre.
Stämmer det att de axxar tills soppan tar slut?
Nix, det är Draken som inte har någon teoretisk toppfart, den accelererar tills soppan tar slut. Men ingen vill nog testa eftersom man kommer att krossas som en fluga när motorn dör och slutar trycka planet framåt i dom hastigheterna.

Jag fick vara med i motorprovningsanläggningen på F15 i Söderhamn under en provkörning. Teknikern i kontrollrummet sa att den hade ca 80 000hk stillastående på havsnivå, 180 000hk på höjd i marschfart :Bugar För övrigt Europas modernaste motorprovningsanläggning som blev klar lagom tills dom la ner hela flottiljen :huvet

Skulle bli storligen förvånad om det vore så, eftersom en flygtekniker rimligen bör känna till att effekt och dragkraft är olika saker och inte kan jämföras med varandra. Man kan inte säga hur många hästar en JA37 har eftersom den har en jetmotor och inte en kolvmotor. Tex skulle du får olika antal hästkrafter om du ändrade formen på flygplanet eller beroende på hur det flög, ta tex ett teoretiskt flygplan som väger 10 ton och har en dragkraft på 10 ton, då skulle du kunna "hänga" flygplanet stillastående i luften på jetstrålen och motorn skulle i det fallet generera 0 hk.......

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman